Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 19:37

Ben benieuwd wat jullie toekomstvisie is, welke veranderingen gaan we doormaken.
Zet de opkomende tendens van paardenwelzijn goed door?
Hoe zien jullie dat en waarom?


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 20:14

Kelly_ann schreef:
Ik zat daar dit weekend ook even aan te denken, met als de kritieken op welzijn buiten, maar ook binnen de paardenwereld. Ga je je afvragen waarom we nog rijden met een dier voor eigen gemak/gewin/plezier.

Aan de andere kant, in veel (zeg even) tweede wereldlanden is paardensport booming business. Daar gaat echt niet zomaar een rem op tenzij er een wereldwijde crisis of oorlog uitbreekt.

Plus, het bestaansrecht van het paard komt in het geding, want ja, welk nut hebben ze dan nog?

Ik denk dat over 20 jaar nog niet heel veel wezenlijk anders is.... Wellicht de discussie meer opgelaaid. Wellicht een aantal aanpassingen zoals bijvoorbeeld wettelijke welzijnseisen, handige producten als digitaal healthcheck apparatuur of modernere materialen voor tuigage.



Goede Visie Kelly, duidelijk ook.
Zie dat jij ook in Zeeland woont btw


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 21:48

Dees schreef:
Interessante vraag maar niet alleen gericht op "van nature".

Over 20 jaar fok je geen paard meer, dan bestel je er eentje op basis van pedigree. Het veulen wordt dan genetisch samengesteld en voldragen door een of andere minder waardevolle broedmerrie. Een Jazz voor iedere dressuurruiter, een Cornet Oblensky voor iedere springruiter. Dat idee. De sport selecteert welke hengsten en merries gedupliceerd gaan worden. Keuringen zijn overbodig, keuringspredikaten tellen niet meer. Dekstations bestaan niet meer, fabrieksmatige merriestations des te meer.

De anti-paardrij-lobby zal terrein hebben gewonnen. Dat wil zeggen dat met name de dressuursport het heel zwaar gaat krijgen. SGW, of beter, dat wat het volk kent als military, zal wellicht verboden zijn. Ik hoop dat Endurance-sport boven de 50km afstand ook verboden zal zijn. Zeker zoals dat nu door Arabisch landen wordt "beoefend". De springsport zal ook onder vuur liggen, maar minder.
Ik denk dat er een stop komt op al die vreemdsoortige bitten en hackamores. En terecht, als je het mij vraagt. Terwijl ik verre van 'natural' ben.

Het is voor het diersoort paard te hopen dat erop rijden niet geheel zal worden verboden. Mocht dat wel zo zijn, dan zal het paard zoiets worden als de ezel in Nederland nu al is. "wat moet je ermee, maar het is toch wel leuk voor in de tuin". Weinig mensen die overigens een volbloed van 1.80m. voor de lol in de tuin houden. Shetjes zijn dan veel makkelijker.


Ja eigenlijk verkeerd geplaatst.
Was ook niet per definitie mijn uitgangspunt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 21:57

Kelly_ann schreef:
Denk je dat het zo snel gaat Dees? Ik vermoed dat dat genetisch fokken al wel is begonnen, maar slechts voor de rijken, want kostbaar. Tel er nog 30 jaar bij op en wellicht is zoiets dan toegankelijker....

En inderdaad, wat moeten we met al die grote energievolle sportgefokte paarden als rijden niet meer kan?

Festero, inderdaad uit de buurt... ik herken de stal op een aantal foto's. Mooi paard!


Dank je!
Jij ook!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 22:11

Interessant gedachtengoed mensen!
Mooi om over te discussiëren, verschillende visies maar ook wel duidelijk zelfde lijnen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 14:52

Letizia schreef:
Dees schreef:
*Dit*
zou van mij per direct mogen worden verboden.

En dit is precies wat mij niet zou verbazen als dit veel extremer gaat worden. Net als in het fokken van honden, zal in het fokken van paarden veel extremer worden gedacht (en gedaan). Ik ben een groot AV liefhebber, maar hou hier ook absoluut niet van.

Leuk om je op bokt tegen te komen Maureen :)


Hey Letiz!
Zeker leuk Haha

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 23:57

_/-\o_
Kuggur schreef:
Sorry, ik was me niet bewust van een oorlog onder paardenmensen. Maar ik ben dan ook sinds ruim 20 jaar niet meer woonachtig in NL. Vertel eens, hoeveel mensen zijn er al gestorven?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 17:40

Dees schreef:
Elisa2 schreef:
Nou als je kijkt naar bijvoorbeeld hoefkatrolonsteking, dat kwam vroeger erg vaak voor..dat is er al aardig uitgefokt inmiddels.


Dat had men er 40 jaar geleden ook zelf ingefokt.

Ik deel je mening niet dat het paard van nu gezonder is dan het paard van 20 jaar geleden.



Ben het ook niet eens , wel zijn de omstandigheden voor een paard vandaag de dag minder in zijn natuurlijke behoefte dan 20 jaar of langer geleden.
Hoefkatrol en andere hoef en beengebreken hebben niet enkel te maken met de sterkte van het paard maar ook de manier waarop het paard de kans niet krijgt om zich te ontwikkelen tot een sterk paard.
Massa opfok, jong beleren, hogere belasting etc.
Alles moet steeds sneller en resultaten zijn daardoor minder duurzaam

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 17:55

bruintje123 schreef:
Citaat:
wel zijn de omstandigheden voor een paard vandaag de dag minder in zijn natuurlijke behoefte dan 20 jaar of langer geleden.

Dit zal erg plaats gebonden zijn.
Als gup stonden de paarden in de nacht op stal (geen stand) en overdag buiten.
En dat is hier in Brabant op de meeste plaatsen nog zo.
Behalve bij de echte dure luxe sportstallen, daar hebben ze suikerpaarden.


Dat verschil is er vandaag de dag ook, maar in grote lijnen is er we een wezenlijk verschil, toen en nu

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 18:11

bruintje123 schreef:
Die ervaring heb ik dus niet :)


Denk dat 20 jaar ook wel een beetje kort genomen is, eerder richting 40 jaar.
20 jaar geleden was een paard in een stand normaal, 40 jaar geleden mogelijk ook wel.
Maar de hele massa van alles, de commerciële belangen etc, die factor was er toen niet of nauwelijks.
Paard was nog niet het produkt zoals vandaag de dag.
Een paard was nog meer een paard.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 19:03

bruintje123 schreef:
Mijn vroeger als gup is 40 jaar :D
En nee de stand was hier op de meeste stallen niet normaal, gelukkig.
Ik kende het hele fenomeen eerst ook niet, echt pas toen ik ouder werd en er over las.

Nu zijn er hier nog steeds veel stallen waar mensen wel sport rijden, maar niet de kouwe kak zoals we dat hier noemen. Dagelijks weidegang, ook als je Z rijd. 1 binnenbak.

Ipv 3 bakken, springtuin en 6 solariums, maar plek voor de weide is opgeslokt aan parkeerplaatsen en bakken. Die zijn er zeker de laatste 20 jaar bij gekomen. Maar genoeg keuze daar omheen.

Commercie in goeroes en dekjes en zo nee dat had je niet.
Normaal boeren verstand en simpele maar degelijke spullen.


Gemiddelde leeftijd sportpaard afschrijving verzekering is in Nederland 7-8 jaar.
En 90 % daarvan is te wijten aan been- en hoefproblemen, zoals hoefkatrol en peesproblemen.
Hoe zou dat dan komen vandaag de dag.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 11:15

Hoefkatrol is sterk gerelateerd aan belasting/trainingmethode.
En wat je eerder al zegt Bruintje, geen motor van achter, extreme draf op de voorhand gereden, het werkt HK en peesproblemen in de hand.
Toch is het statistisch zo dat een paard in de sport jonger moet pieken en daardoor sneller HK of peesproblemen ontwikkeld en jonger afgeschreven word.
Dus er is wel degelijk sprake van een ‘minder duurzaam paard’.
Aan het paard is in weze niet veel veranderd alleen de manier waarop wij ermee omgaan is minder duurzaam.
Daar komt bij dat veel meer mensen paarden bezitten dan vroeger en er ook nog eens veel meer mensen actief zijn in de sport

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 14:02

Roodvos schreef:
Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.


Wetenschappelijke onderzoeken zijn duur en worden daardoor gedaan door autoriteiten met idem belangen.
Veel zaken zijn ook gewoon logisch en geen ‘rocket science’
Niemand hoeft met een wetenschappelijk bewijs te komen dat het beter is als een paard op een wei staat ipv een stal.
Een leek kan zien dat het trainen in Rollkur niet fijn is voor een paard, etc.
De paardenwereld zit naar mijn mening vastgeroest in oude tradities die al honderden jaren niet meer van belang zijn, neem het opstijgen en leiden aan de linkerzijde vh paard.
We doen het allemaal ( al gaan er nu vast een hoop schreeuwen dat zij het anders doen).
Stamt uit de middeleeuwen, en helemaal niet meer zo handig om te doen als je je paard wilt rechtrichten.
Wetenschap? Nee
Logisch denken en het soms buiten de gebaande paden zoeken

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 15:59

anjali schreef:
Roodvos schreef:
Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.

Kijk maar eens bij rusthuis de Paardenkamp in Soest.Daar vinden ze ook dat een paard recht heeft op zijn oude dag.Ik vind dus dat een paard mag en kan werken,maar dan ook recht heeft op pensioen.En dat is dus waar het wel aan schort soms.En ja,40 is zeldzaam,maar het gaat erom dat het wel kan.[/quo

Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 17:36

Kelly_ann schreef:
Festeropre schreef:
Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel


Ik denk dat de menselijke geneeskunde veel verder is (technisch/farmaceutisch) en gaat (moreel) dan die voor het paard. Je gaat een paard niet aan de nierdialyse zetten bijvoorbeeld.


Daar heb je wel een punt, maar vroeger gingen mensen dood door de pest, vandaag de dag gaan mensen dood aan welvaart gerelateerde ziekten zoals diabetes en hart en vaat ziekten.
Als we de gezondheid hadden van vroeger gecombineerd met de middelen van vandaag werden we denk ik nog veel ouder.
Zo ook paarden, studies op kadavers van wilde paarden wijst uit dat bv. hoefkatrol en peesproblemen helemaal niet voorkomen.
Paarden gaan uiteraard ook soms jong dood maar dat heeft meestal een hele andere teden

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 18:41

En hoefijzers, zelfs dat is wetenschappelijk aangetoond voor degene die graag een wetenschappelijk e onderbouwing hebben.
Ook dat is 1 van de vastgeroeste tradities die een paard geen goed doen.
Overigens kent een paard in het wild heel veel belasting, kuddes Mustangs in de Rocky mountains, keiharde rotsen als ondergrond.
En onze paarden enkel nog op een perfect geprepareerd zandbodempje

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 19:03

bruintje123 schreef:
Er is inderdaad ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen bont weg wilde hebben uit Nederland. Dat was maar heel weinig. Toch is dat wel gelukt.
Dus zeg niet dat het niet zou kunnen.
Grootste verschil is dat er ook veganisten paardrijden en dat doen zoals hun uitkomt. Ook als er paard veel op stal staat.


Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 20:27

oomens schreef:
Festeropre schreef:
Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood

Onze voornaamste vleesdieren zijn notoir slechte bontleveranciers. Een varkensbonten jas met kippenbonten wanten is nu niet echt warm en zacht. Runderhuid wordt ook al volop zonder haar gebruikt nu. Konijnen leveren goed bont, maar daarvan worden er zo weinig gegeten dat je daar niet op grote schaal kleding van kunt maken.


Helemaal waar, bedoel alleen te zeggen dat ook met synthetische massa-kledij veel dierenleed gepaard gaat, wat je niet direct zou denken.
Een dier puur slachten voor zn pels ben ik geen voorstander van.
Het volledig verwerken van restprodukt prima.
Maar kippenjasje lijkt mij idd niet zo fraai haha

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 11:42

Wat mij betreft ijzers eraf en vrij laten bewegen.
Bewegen is activeren hoefmechanisme=stimulatie doorbloeding=Betere afvoer afvalstoffen=betere pezen en banden.
Modern gefokt paard of oerras, elk paard word er sterker van.
Dat sommige dat niet durven met hun kapitale dressuur investering is puur een praktische kwestie.
Of zet hem voor ruim 3 jaar in een natuurlijke opfok in bv. Frankrijk, als ze dat overleven heb je iig een sterk paard met een goede basis om mee verder te gaan.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 13:54

Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.

Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen :+

Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.


Peesproblemen komen in hele kleine mate voor bij in het wild levende paarden, de oorzaak hiervan is meestal te wijten aan extreem trauma van buitenaf, niet vanuit binnen.
Dus door een harde trap van ander paard of door een extreme val
Niet door langdurige eenzijdige belasting.
Wat betreft leeftijd sportpaard, dan zou de gemiddelde leeftijd van andere verzekerde paarden ook lager moeten zijn want elk paard is een veulen geweest
Lage afschrijving is met name te zien bij sportpaarden

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 15:50

Anne_GTI schreef:
Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.

Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen :+

Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.


Ik hoop dat over 20 jaar dat sprookje dat het gemiddelde paard maar 7 jaar wordt eindelijk de wereld uit is


Ook de vraag waarom een paard van 16 de verzekering uit moet.
Dit zou gewoon een mooie gemiddelde leeftijd moeten zijn.
Ik hoor zo vaak kreten als; knap hè?! Net 7 en loopt al lichte tour!
Nooit iemand die roept: knap hè?! 18 en loopt nog steeds zware tour!
Gezien de groeischijben van de wervels pas bij 5/6 jaar gesloten zijn zou dat een betere leeftijd zijn om te beginnen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 16:17

Sizzle schreef:
De gemiddelde leeftijd van mijn paarden is ook bar slecht. Maar iedere keer door noodlot of weideongeval geen enkele keer door sport.


Dat is spijtig!
Vooral als het factoren zijn waar je zelf geen invloed op hebt.
Eigenlijk zou een veulen verzekeren dan hoger in premiekosten moeten zijn

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 16:46

oomens schreef:
Festeropre schreef:
Ook de vraag waarom een paard van 16 de verzekering uit moet.
Dit zou gewoon een mooie gemiddelde leeftijd moeten zijn.
Ik hoor zo vaak kreten als; knap hè?! Net 7 en loopt al lichte tour!
Nooit iemand die roept: knap hè?! 18 en loopt nog steeds zware tour!
Gezien de groeischijben van de wervels pas bij 5/6 jaar gesloten zijn zou dat een betere leeftijd zijn om te beginnen

Een mooie gemiddelde leeftijd, maar wel een leeftijd vanaf wanneer je toch meer kans op kosten/schade kunt gaan verwachten, en dus minder gunstig om nog in je verzekering te hebben als verzekeraar.

Overigens weet ik niet hoe het bij de 'grote paarden' werkt, maar op het WK IJslanders is regelmatig een onderdeel waarin oudere (oud-)toppers die nog steeds lopen in het zonnetje worden gezet. Soms zijn daar ook paarden bij die niet alleen daarvoor aanwezig zijn, maar die tegelijkertijd ook nog gewoon als deelnemer op de sportonderdelen lopen en dus nog steeds op hoog niveau actief zijn.


Ja maar als iedereen. Hier roept dat juist veulensterfte zo extreem is zou de premie juist eerst hoog moeten zijn en daarna elk jaar lager ipv hoger haha

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 17:20

Sizzle schreef:
Nee want sterfte kost de verzekering niet veel.
Het zijn de MRI, Röntgen, echo, Tildren etc die de hoge kosten zijn.


Ziektekostenverzekering is een apparte verzekering dan de uitkering bij sterfte/ongeschiktheid.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 18:44

Sizzle schreef:
Die leeftijd is een verzekeringsgetal dat weinig zegt en ooit misbruikt geweest om aan te geven dat paarden extreem overbelast zijn. Het is echter inderdaad al 15-20 jaar dat historische getal waarvan niemand precies weet wat het is :+


Nou ik heb geen kerngetal nodig van een verzekeringsmaatschappij om te zien dat dat een feit is.
En die massa veulen sterfte dat vind ik pas een onzin verhaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers