Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 12:40

Granoek hihi, dat is ook vast een beetje het koppige van het trekpaard? Hier moet ik wel echt eerst even de gasten zeggen dat ze de galop beter uit kunnen zitten, dan heb je al de helft gedaan en kan hij veel fijner verzameld galopperen, in lichte zit schieten ze vaak gelijk vooruit. Dus lekker blijven zitten, heb je gelijk veel minder tegen te houden met teugels.. Ook regelmatig dat als iemand er scheef op zit het paard gelijk zijwaarts loopt en zulke dingen, wat dat betreft wel goede leermeesters :)

Jenny knap koppie, hier ook vaak kleine fijne mondjes waar trensbitten, en dan vooral enkel gebroken, gewoon echt niet goed in liggen.

Speedfiets ja dat is leuk, goede controle idd!

ElCid ja in NL kom je ze al helemaal niet tegen :( wij werken vnml met Duitsers en daar kan je nog wel goede bosals vinden, vrienden van ons hebben bosals van Nagel en zijn daar helemaal weg van, maar dat is idd gelijk een hele investering :D en twedehands lijkt me ook wel weer riskant.. Zo'n clinic van Jeff Sanders zou geweldig zijn, hij rijdt prachtig haha maar hij zal wel niet zo snel naar Tunesië komen :D filmpjes kijk ik later, internet is langzaam :(

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:48

Dit is een marylot hoofdstel van goedhard. Je kunt er een bit in hangen of het met een kruis systeem bitloos gebruiken. En volgens mij ook als sidepull. Kortom je kunt prima proberen wat past bij het paard op het juiste moment. Doordat het kunstof is kan het goed tegen extreme omstandigheden. Aangezien wij ook van water houden.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:53

Zitouna schreef:
ElCid ja in NL kom je ze al helemaal niet tegen :( wij werken vnml met Duitsers en daar kan je nog wel goede bosals vinden, vrienden van ons hebben bosals van Nagel en zijn daar helemaal weg van, maar dat is idd gelijk een hele investering :D en twedehands lijkt me ook wel weer riskant.. Zo'n clinic van Jeff Sanders zou geweldig zijn, hij rijdt prachtig haha maar hij zal wel niet zo snel naar Tunesië komen :D filmpjes kijk ik later, internet is langzaam :(


Inderdaad, de bosals van Micha zijn top maar via Jeff kan je ook prima spul bestellen.

Wat Jeff betreft; hij reist de hele wereld rond; Australië komt hij ook regelmatig en hij woont deels in Tsjechië/ Spanje/ Amerika :j
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-11-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:11

Hmm bitloos is blijkbaar ook caploos aan alle foto's te zien.

Wel gaaf TS, hengsten hebben toch een beetje de naam "gevaarlijk" te zijn.
Ik heb trouwens ooit een rondreis gemaakt door Tunesië, prachtig land!

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:18

antje_vip schreef:
Hmm bitloos is blijkbaar ook caploos aan alle foto's te zien.

Wel gaaf TS, hengsten hebben toch een beetje de naam "gevaarlijk" te zijn.
Ik heb trouwens ooit een rondreis gemaakt door Tunesië, prachtig land!


Hengsten zijn alleen gevaarlijk als ze niet goed opgevoed zijn en niet goed onder apèl staan. Ondanks dat ze soms een wat andere benadering nodig hebben dan een ruin of een merrie zijn hengsten zeer betrouwbaar en zeer voorspelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:28

Ik ben groot fan van bitloos, maar snap wel dat bitloos lastiger is als je steeds andere ruiters op je paard hebt zitten en je ook nog eens in een omgeving rijdt waar je continu ondersteboven gereden kan worden door andere hengsten met onervaren toeristen op hun rug.
In dat opzicht hebben hackamores de meeste 'bite' als je een duidelijke noodrem aan boord wilt hebben (in feite hetzelfde mechanisme als de pelham, maar dan om de neus in plaats van om de onderkaak), maar het nadeel daarvan is dat je ruiter dan wel met een heel lichte hand moet rijden omdat je het paard anders echt last bezorgt, en dat is lastig te voorspellen als je de ruiters niet kent. Ik snap je dilemma dus heel goed, maar top dat je het toch probeert! +:)+

Bosals, zee en zand zijn trouwens inderdaad een killing combinatie... :x Het is een mooie optoming, maar hij heeft door zijn kwetsbaarheid wel grote nadelen. Een ander nadeel van de bosal (net zoals bij de hackamore trouwens) is dat als je de teugels aanneemt, het bakstuk naar voren kantelt richting het ook. Daarbij moet je dus echt een kaakriempje gebruiken om te zorgen dat de ogen ruim vrij blijven liggen, maar helaas lijkt dat tot veel mensen nog steeds niet door te dringen en worden hackamores en bosals zelfs door professionals (zie het filmpje van ElCid waarbij het bakstuk van het hoofdstel zelfs tegen het onderste ooglid aan ligt door de te losse kaakriem) nog steeds verkeerd vastgemaakt. Helaas lijkt dat bij westernruiters op dit moment bijna de mode te zijn, zelfs in Nederland, dus misschien wordt dat ook wel bewust fout gedaan omdat dit de look is die mensen zoeken?
Als je dus ruiters met zo'n optoming op pad wilt sturen dan zul je zelf steeds moeten controleren of het kaakriempje wel strak genoeg zit, want je wilt niet dat bij een ongecontroleerde beweging van ruiter of paard het bakstuk in het oog trekt. Maar als je dat goed controleert dan heb je een mooie optoming erbij voor ruiters met een subtiele hand.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 14:14

Jenny ik ben ook wel fan van biothane spul, heb meerdere hoofdstellen en nog geen een is er ondanks intensief gebruik kapot gegaan, dat kan je van de leren hier niet zeggen :D lekker mee de zee in is ook geen probleem :)

ElCid ooit komt er een keer een echt goede ook hier :) Jeff werkt ook wel meer met barokke rassen oa bij de Hofreitschule he? En ja, als je met een hengst gewoon rustig maar wel duidelijk en consequent bent zijn de meesten prima te hanteren, juist vaak heel eerlijk in de omgang. En ik vind toch dat je door te ruinen en dier wel echt wat weghaalt, uitstraling, energie, het is gewoon niet te vergelijken.

Antje_vip tja ik denk dat ze vaak ook gevaarlijk worden gemaakt door slechte leefomstandigheden, ik heb hier ook een paar echt moeilijke gevallen meegemaakt maar de meesten zijn alleen maar zo lastig doordat ze of idioot behandeld worden en als er dan vertrouwen komt en ze veel buiten komen worden het soms echte zachte eieren :D je moet wel altijd een beetje op je hoeden blijven, hier hebben we ook wel eens ruiters die denken, oooh ze zijn zooo makkelijk en braaf, en ze dan toch bij het rijden even aan elkaar snuffelen laten (want ja, ze lopen ook urenlang zonder probleem vlak naast elkaar en op de paddock staan ze ook samen), maar net die ene seconde te lang, iets te dichtbij, en dan wordt er al snel uitgeslagen met een voorbeen onder luid gekrijs, en heb je er dan een grote macho bij, draait die zich gelijk om om nog een klap na te geven... Dus hoofden en konten nooit té dicht samen laten komen :D maar ja zo zijn er ook zat merries die heftig kunnen reageren. En hier is ook onze ruin de meest hysterische wat dat betreft :D

xyzutu2 ja vooral die toch wisselende ruiters is het lastigst, ik kan wel zeggen, super makkelijk allemaal, maar als een gast het gevoel heeft geen controle te hebben en of bang wordt of de rest in gevaar brengt, dat is natuurlijk niet de bedoeling :( Ik vind een mechanische hackamore verder ook prima om mee te rijden, daar moet je natuurlijk wel vanaf blijven inderdaad en niet constant aan hangen - hetzelfde als met pelham of kimblewick natuurlijk. En het voordeel is dat je ze vrij makkelijk kan vinden en ze niet al te duur zijn (in Europa dan, hier is helemaal niet te krijgen :D ). Het rijgevoel van een bosal is natuurlijk toch nog echt wat anders, maar het moet hier ook wel praktisch gewoon kloppen..

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:20

ik heb een Arabische hengst die gekoerst heeft en daar ook voor gefokt is die helaas dus na 12 jaar samen nog maar liefst 1 versnelling hoopt, hij is super licht te rijden op een snaffletje maar bitloos pakt hij je gelijk. Vroeger wel een tijdje buiten gestapt en wat gedraaft met touwhalstertje maar hij pikt gewoon geen druk op zijn neus. Dus die bitloos lukt niet.

Mijn Welsh cob die 14 jaar dekhengst is geweest en alleen aangereden was ben ik wel gelijk bitloos gaan rijden. Vond hem zo vreselijk onrustig toen ik een bitje ging passen bij hem dat ik gelijk een hackamoortje met korte schaartjes heb gekocht voor hem. Hij is daar super blij mee, heb alleen wel het kinbandje vervangen voor een kettinkje, nu duwt hij niet meer door wat hij zowel met halster als hoofdstel (bitloos) dus doet. Leuk grapje. Hij is nu geruind maar geloof niet dat hij het zelf weet maar reageert nog steeds erg goed op de hackamore, ook met andere paarden passeren buiten wanneer hij nog wel eens wat heet wil worden want dat is nog wat spannend.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:52

Gewoon uit interesse : waarom persé bitloos? De optomingen die ik zie zijn ook niet van de zachtste : een bosal, mechanische hackamore,... daar wil je toch niet iemand laten aan trekken die daar geen ervaring mee heeft (gastruiters)?
Een sidepull is dan nog de vriendelijkste optoming, maar ook het gemakkelijkst voor het paard om door te breken.
Hengst of merrie maakt imo niks uit. Wij hebben ook twee hengsten en die worden niet anders gereden dan de merries/ruinen.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:59

sevke schreef:
Gewoon uit interesse : waarom persé bitloos? De optomingen die ik zie zijn ook niet van de zachtste : een bosal, mechanische hackamore,... daar wil je toch niet iemand laten aan trekken die daar geen ervaring mee heeft (gastruiters)?
Een sidepull is dan nog de vriendelijkste optoming, maar ook het gemakkelijkst voor het paard om door te breken.
Hengst of merrie maakt imo niks uit. Wij hebben ook twee hengsten en die worden niet anders gereden dan de merries/ruinen.

Daar ben ik het wel mee eens. Je hebt te maken met gastruiters en hun kunde. Met een bosal rijden is toch wel even anders... En de inwerking van een hackamore is ook niet mis. Ik vind het niet harder of zachter dan een bit trouwens, maar je moet er wel goed mee om gaan. (net als met een bit in de mond)

Ik zou in het geval van TS dan ook echt gaan voor een sidepull of gewoon een touwhalster om mee buiten te rijden.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:01

Zitouna schreef:
ElCid ooit komt er een keer een echt goede ook hier :) Jeff werkt ook wel meer met barokke rassen oa bij de Hofreitschule he? En ja, als je met een hengst gewoon rustig maar wel duidelijk en consequent bent zijn de meesten prima te hanteren, juist vaak heel eerlijk in de omgang. En ik vind toch dat je door te ruinen en dier wel echt wat weghaalt, uitstraling, energie, het is gewoon niet te vergelijken.


Jeff werkt inderdaad ook met barokke paarden, hij is nu een PRE aan het beleren volgens de Californische stijl en komt regelmatig op de Hoffreitschule.

Xyzutu2: hou nou toch eens op met je gezeur over bosals, hun werking en bakstukken. Schijnbaar weet je er echt niks van! Als je er wel wat over wil leren kom dan een keer kijken bij een clinic van Jeff of Alex Zell; daar heb ik je nog nooit gezien of ga naar de Vaquero Classics en luister en vraag aan de trainers daar hoe het zit of hou je mond erover 8)7 Alleen al het feit dat je het bakstukken noemt zegt mij genoeg _O-

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:09

Ik heb 15 jaar een goedgekeurde hengst gehad. Dekte volop maar zo'n braaf paard. Was echt m'n maatje en once in a lifetime paard. hem reed ik ook bitloos. Reed ook veel shows bit en zadel loos met hem. helaas heb ik hem vijf jaar geleden in moeten laten slapen. Hier twee foto's van Chakotay. Afbeelding
Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:30

ElCid schreef:
Zitouna schreef:
ElCid ooit komt er een keer een echt goede ook hier :) Jeff werkt ook wel meer met barokke rassen oa bij de Hofreitschule he? En ja, als je met een hengst gewoon rustig maar wel duidelijk en consequent bent zijn de meesten prima te hanteren, juist vaak heel eerlijk in de omgang. En ik vind toch dat je door te ruinen en dier wel echt wat weghaalt, uitstraling, energie, het is gewoon niet te vergelijken.


Jeff werkt inderdaad ook met barokke paarden, hij is nu een PRE aan het beleren volgens de Californische stijl en komt regelmatig op de Hoffreitschule.

Xyzutu2: hou nou toch eens op met je gezeur over bosals, hun werking en bakstukken. Schijnbaar weet je er echt niks van! Als je er wel wat over wil leren kom dan een keer kijken bij een clinic van Jeff of Alex Zell; daar heb ik je nog nooit gezien of ga naar de Vaquero Classics en luister en vraag aan de trainers daar hoe het zit of hou je mond erover 8)7 Alleen al het feit dat je het bakstukken noemt zegt mij genoeg _O-


Waar zou ik kunnen vinden waar de clinics van hun zijn? lijkt me erg gaaf eens bij te wonen mits niet te ver van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:37

ElCid schreef:
Xyzutu2: hou nou toch eens op met je gezeur over bosals, hun werking en bakstukken. Schijnbaar weet je er echt niks van! Als je er wel wat over wil leren kom dan een keer kijken bij een clinic van Jeff of Alex Zell; daar heb ik je nog nooit gezien of ga naar de Vaquero Classics en luister en vraag aan de trainers daar hoe het zit of hou je mond erover 8)7 Alleen al het feit dat je het bakstukken noemt zegt mij genoeg _O-


:D
Jouw reacties blijven toch ook altijd een feest om te lezen. ;)
Natuurlijk kan ik het over hangers, latigo straps en bleed knots hebben en daar allemaal heel erg duur over doen, maar waarom? We zitten hier toch niet op het Western forum waarbij iedereen dat soort termen kent? Dit is een algemeen subforum, iedereen op Bokt weet welk hoofdstelonderdeel wordt bedoeld als je het over bakstukken hebt, en aangezien mijn enige punt is dat bosalruiters hun hoofdstel vaak fout bevestigen zodat de 'bakstukken' (okee dan, speciaal voor jou: 'hanger') tegen het oog aan zitten en dat dat paardonvriendelijk is en dat iedereen - vooral ook westernleken - dat moet weten, lijkt bakstuk me een prima term in dit topic.

Ik vind het ook een bijzonder standpunt dat alleen mensen die naar door jou georganiseerde clinics of naar door jou bewonderde grootheden gaan iets over paardenwelzijn zouden mogen zeggen. Het maakt niet uit wat ik van Jeff Sanders als mens, trainer of ruiter vind, ook als ik zijn rijstijl bewonder dan is het alsnog paardonvriendelijk als hij zijn bosal verkeerd bevestigt en daarmee het paardenwelzijn in gevaar brengt. Dat geldt voor iedere ruiter.
Zo hoort het dus niet:
Afbeelding

Zo hoort het wel:
Afbeelding
Afbeelding

Heel simpel, gewoon dierenwelzijn; een paard hoort geen leer tegen zijn oog aan te hebben. Daar is helemaal niets emotioneels aan.

Dat was - weer even helemaal on topic - wat ik ook mee wilde geven aan de TS: een bosal (of mechanische hackamore) goed en paardvriendelijk bevestigen is blijkbaar best moeilijk voor de meeste mensen, dus als je al vreemde ruiters daarmee wilt laten rijden, dan moet je die optomingen echt zelf steeds controleren voor je ze laat vertrekken als je het welzijn van je paard wilt garanderen. Een sidepull is daar nou eenmaal makkelijker in (maar geeft ook minder directe controle).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-17 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 15:38

Barbaras hihi hier ook zo één, een nu 11 jarige die wij met 4 hebben gekocht en ook van de renbaan kwam. Inderdaad ook zo'n vlotje... Met hackamore gaat het met hem best, touwhalster ook al wel gedaan met hem, maar niet met een groep erbij, en ik denk dat dat hem ook niet zou gaan worden, daarvoor heeft hij ook echt te veel go en dat zou dan of gevaarlijk worden, of ze trekken z'n hele neus open - en dat is nu ook niet paardvriendelijker dan met bit erin...

Sevke, het moet ook niet per sé hoor, enkel als het beter past. Maar ik ben het wel met enkele paarden (dus niet allemaal) gaan proberen. Omdat ik merk dat ze met bit onrustig worden, er slecht op reageren, en nog wat andere redenen. Op een trens reageren ze hier, gezien ze vaak voor ze hier waren al met pelham of stang gereden waren, ook vaak niet goed en/of zijn ze niet goed te houden. En met pelham/stang kunnen ook niet alle ruiters goed omgaan.. Een bosal is zoals ik al schreef hier niet praktisch, en omdat er een specifieke rijstijl bijhoort, en ook vanwege het zeewater etc. Dus kom ik bij glucksrad/mechanische hackamore en sidepull uit ja.

Jessix, yep dat is dus wel het issue. Safety first, en het moet ook wel samen passen, ruiter en paard. Ik ben nu met enkele paarden ermee bezig waarmee ik het gevoel had, dat het met bit niet ideaal was. Ik weet ook dat een mechanische hackamore best pittig is - maar als het alternatief een pelham is, omdat ze daar altijd al mee zijn gereden, en met een trensje dus gewoon onder je wegrennen als er zo'n idioot op het strand op z'n paard staand aan je voorbij raast? We hebben hier ook een paar paarden die van de renbaan komen.

ElCid interessant, ik zie op Facebook wel vaker wat over hem voorbij komen :)

Tinkermuts, wat een machtig paard, wat verschrikkelijk jammer dat je hem hebt moeten laten inslapen :(

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:47

barbaras schreef:
Waar zou ik kunnen vinden waar de clinics van hun zijn? lijkt me erg gaaf eens bij te wonen mits niet te ver van huis.


De clinics van Jeff doen we in Pesse, Drenthe, volgend jaar 6 t/m 8 juli. Alex komt pas weer in november 2018.........locatie nog niet bekend maar als je op de mailinglijst wil stuur me dan jouw email.

Xyzutu2 :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:01

_/-\o_ :D

@ TS; als het puur om het ruitergevoel gaat dan zou je ook kunnen overwegen om je ruiters met dubbele teugels te laten rijden; 1 teugel die a la sidepull aan de neusriem vastzit en 1 teugel die aan het uiteinde van de hackamore vastzit. Dubbele teugels geven de ruiter vaak een zekerder gevoel omdat ze meer hebben om vast te houden en doordat de standaardhulpen dan automatisch vooral via de sidepull gegeven worden wordt het hefboommechanisme van de hackamore niet overmatig ingezet bij elke kleinste teugelhulp.
Bijvoorbeeld zoals dit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:07

Nja mijn insteek was een beetje hetzelfde als sevke ;)
Als ze moeite hebben met het bit he, vraag ik me meteen af of je de mogelijkheid hebt om een tandarts bij je paarden te laten komen, of heb je dat daar niet? Kan me nl goed voorstellen dat dat in verband staat met elkaar.
Edit: overigens geen verwijt hoor, gewoon een idee.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 16:43

Xyzutu, dat is wel een mooi systeem ook, maar ik ben bang dat de meeste ruiters niet erg gewend zijn om met twee teugels te rijden! Maar wel eens het proberen waard :)

Joolien, op zich gaat alles goed, de paarden lopen goed en de gasten zijn tevreden. Grote problemen hebben we eigenlijk helemaal niet, wel enkelen die af en toe wat onrustig reageren, het zijn ook volbloeden he. Tandarts komt ook af en toe, volgende maand ook weer. Ik heb zelf vroeger veel bitloos gereden, hier een paar jaren amper meer vanwege aan de ene kant enkele moeilijke paarden, en aan de andere kant de gasten. Nu sinds een tijdje dus weer wat aan het uitproberen met enkele paarden en ook met enkele gasten zo onderweg geweest en ze reageren er super op, de een loopt ongeveer hetzelfde, een ander zelfs veel relaxter. Dus waarom niet?