Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 21:18

Hoihoi!

Wist even niet hoe ik de titel het beste kon neerzetten, dus dan maar zo. Vorige week vrijdag is de dierenarts langs geweest en is mijn paard na 6 maanden revalideren van een tussenpeesblessure nog altijd niet beter geworden en zelfs verslechterd. Dankzij mijn werk en angst in het donker(die mijn paard overneemt) heeft de dierenarts gezegd dat ik misschien ipv het wandelen elke dag op het harde, wat grondwerk en dat soort dingen kan doen. Nu heb ik de afgelopen week dus lekker met hem gewandeld en echt bij het echte begin begonnen(wandelen, stilstaan, achteruit) maar nu loop ik dus vast. Hij kan uiteraard niet alles door de blessure en het wandelen, stilstaan en het achteruit gaan gaat nu erg goed. Hij reageert goed en ook met druk op het touw naar beneden gaan met zijn hoofd gaat goed. Wijken voor druk durf ik niet zo goed door zijn blessure. Korte bewegingen sowieso vind ik wat eng.

Wie kan mij helpen met mogelijkheden voor mij om te proberen? Het internet staat er vol mee maar ik zie door de bomen het bos gewoon niet meer..

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:13

Persoonlijk zou ik in geval van een peesblessure een paar lekker op het land zetten en een paar maanden niet aan zitten. Zodra je een paar in de hand hebt, zal het anders bewegen dan in vrijheid, en wat dat betreft denk ik dat een paard het beste weet wat hij wel of niet aankan.

Wat betreft oefeningen, inderdaad zou ik niet teveel zijwaarts, passage, appuyeren enz doen, want dit kan allemaal misschien wat te forcerend zijn. Ik kan je dus helaas niet helpen met nieuwe ideeën. :)

succes met de blessure!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 10:36

Kimmsel schreef:
Persoonlijk zou ik in geval van een peesblessure een paar lekker op het land zetten en een paar maanden niet aan zitten. Zodra je een paar in de hand hebt, zal het anders bewegen dan in vrijheid, en wat dat betreft denk ik dat een paard het beste weet wat hij wel of niet aankan.

Wat betreft oefeningen, inderdaad zou ik niet teveel zijwaarts, passage, appuyeren enz doen, want dit kan allemaal misschien wat te forcerend zijn. Ik kan je dus helaas niet helpen met nieuwe ideeën. :)

succes met de blessure!



Helaas verveelt hij zich erg als ik hem met rust laat en sloopt hij zijn stal(ondanks dat hij gewoon onbeperkt hooi heeft en een paddock om in te staan)

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:40

Ik lees even mee.. vandaag bleek na onderzoek dat mijn merrie ook een peesblessure heeft.. zij gaat niet op boxrust want zij loopt 24/7 buiten en dat laat ik zo.

Wel zei de dierenarts dat ik (nu nog niet) als zij straks met stappen regelmatig blijft ik wat grondwerk moet gaan doen... dus ik ben ook benieuwd naar tips.

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 16:00

Lotus83 schreef:
Ik lees even mee.. vandaag bleek na onderzoek dat mijn merrie ook een peesblessure heeft.. zij gaat niet op boxrust want zij loopt 24/7 buiten en dat laat ik zo.

Wel zei de dierenarts dat ik (nu nog niet) als zij straks met stappen regelmatig blijft ik wat grondwerk moet gaan doen... dus ik ben ook benieuwd naar tips.


Mijn paard staat ook 24/7 buiten maar hij heeft zijn hooi in de schuilstal (met betonnen ondergrond) en hij heeft een paddock en geen gras(althans in de winter niet). Ik hoop eigenlijk op reacties die mij iets verder brengen ipv dat ik niet het advies van mijn da moet opvolgen :+

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:24

Misschien een doorgang bouwen van 2 hindernissen en daar tussendoor? Eerst gewoon doorstappen waarbij jij er ook naast tussendoor gaat.
Dan samen stilstaan, stukje achterwaarts en weer verder.
Gaat dat goed ga je zelf buiten de doorgang langs en herhaal je alles.

Dit kun je moeilijker maken met dekens over de balken en later wellicht een zeil op de grond.

Maar omdat je met een blessure natuurlijk wel moet oppassen moet je dit alleen doen als je paard hiervan niet wegspringt of iets dergelijks.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:35

OneAndOnlyx schreef:
Lotus83 schreef:
Ik lees even mee.. vandaag bleek na onderzoek dat mijn merrie ook een peesblessure heeft.. zij gaat niet op boxrust want zij loopt 24/7 buiten en dat laat ik zo.

Wel zei de dierenarts dat ik (nu nog niet) als zij straks met stappen regelmatig blijft ik wat grondwerk moet gaan doen... dus ik ben ook benieuwd naar tips.


Mijn paard staat ook 24/7 buiten maar hij heeft zijn hooi in de schuilstal (met betonnen ondergrond) en hij heeft een paddock en geen gras(althans in de winter niet). Ik hoop eigenlijk op reacties die mij iets verder brengen ipv dat ik niet het advies van mijn da moet opvolgen :+


Hier precies hetzelfde! Alleen heb ik wel mijn schuilstal vol met vlas.
Verder zomers doorloop jaar de wei en in de winter geen wei.

Doe je ook wat buigoefeningen?
Dus vanuit stilstand links en rechts laten buigen en naar beneden?
Blijven ze soepel van

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 17:16

Lotus83: Die van mij maakt het alleen maar mega smerig(ik mest elke dag 1 maal maar hij blijft modderen :P.) Verder bij ons ook doorloop van de zomer/ meestal wel lente nog, gaan ze bij ons het weiland op totdat de herfst zijn intrede doet. En dan alleen overdag want ze hebben geen schuilmogelijkheid(althans wel een aantal bomen maar geen stal) en staan aan een veel te rustige weg als je begrijpt wat ik bedoel. Dus 's nachts met hooi op de paddock met schuilstal. Nee eigenlijk niet. En vooral niet achter. Hij heeft er last van als ik eraan zit, er zit echt een gat in zijn pees dus ik ben wel echt voorzichtig. Hij heeft nu geen pijn volgens de da maar dat kan bij gekkigheid altijd nog komen helaas..
Ineke2: Ikzelf heb geen staanders en de balken beginnen ook schaars te worden helaas. Verder heb ik een onvoorspelbaar dier die erg snel schrikt en snel van dingen opkijkt.. En aangezien ik van de da ook al niet mag wandelen door zijn onvoorspelbare gedrag, lijkt dit me al helemaal geen strak plan. Het klinkt wel als iets waar ik mijn plezier in zou kunnen hebben gevonden maar het word hem helaas niet..

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:09

Ik bedoel met buigen vanuit hals. Dus naar links en rechts en naar beneden buigen richting voorbenen...

Gelukkig is mijn merrie heel voorzichtig en rustig... buiten kan ze wel schrikken en ik ga magnesium geven voor wat extra rust..

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 01:10

Misschien denk ik nu wel heel simpel, maar kan je niet aan de DA vragen welke oefeningen veilig zijn om te doen.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Grondwerk met paard, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 10:59

Lotus83: Magnesium daar was ik mee begonnen alleen hij reageert er eigenlijk niet echt op. Dat vind ik zo jammer! Maar eerdaags ga ik daar wel weer mee beginnen want het is ook goed voor zijn botten.
Gini: Heel simpel maar wel is waar ik niet op was gekomen :P. Ga ik doen!

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers