Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: A_nouk, chocobroodje

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:03

Mijn LBE was RBI met rijden... En dat wist ik toen niet. Helaas is hij veel te vroeg overleden voordat mijn Parelli kennis en skills zo waren dat ik hem met rijden veel beter zou kunnen begeleiden. Ik denk dat we nu een heel eind zouden zijn gekomen. :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:08

Ik meld me hier ook maar weer eens. Zie dat ik 2 jaar geleden al vol goede moed had gemeld dat ik een RBI heb, en dat het super gaat.... nou ja.... dat gaat nu dus iets minder.

Heb er dan ook een topic over geopend:
[OPG] Paard mentaal laag belastbaar?

Op zich is het een super dier, maar af en toe zijn we elkaar kwijt. Meest van tijd kan ik voorkomen dat ik hem te veel prikkel, echter gaan we veel het bos in, en heb ik daar niet alles in hand qua prikkels. Laatste tijd dan ook een paar keer een misser gehad, waardoor hij o.a. een aantal keer voor een vrachtauto is gesprongen (dat is ook zijn grootste stresser)
We zijn dus weer een flinke stap terug, gaan even niet meer alleen het bos in, en moeten eigenlijk bij alles even iets minder doen. Het is niet anders, hopelijk komen we er snel weer bovenop, maar ik hoop stiekem op nog wat tips uit dit topic ;-)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:30

Wat een fijn topic. Zoveel herkenbare berichten. Ik heb lang getwijfeld in welk 'hokje' mijn merrie nu hoorde, maar nu ik het topic heb gelezen ben ik er wel over uit.

Ik heb haar nu 2 jaar en het gaat gelukkig al zoveel beter ( mede door 8 maanden intensieve begeleiding van mijn instructrice) want ik had werkelijk geen idee waar het nu steeds mis ging.

Geduld is wel het toverwoord :-) .
En herhaling. Doe iets weken of maanden niet en ik kan weer bij 0 beginnen.

Nessa

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:32

Ja klopt. Zo vind mijn merrie regendekens eng. Maar na tijdje gebruik wordt dat minder.
Dan wordt het zomer en geen dekens meer. Ik mag nu weer overnieuw beginnen met laten wennen

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:42

TinGu schreef:
Ik meld me hier ook maar weer eens. Zie dat ik 2 jaar geleden al vol goede moed had gemeld dat ik een RBI heb, en dat het super gaat.... nou ja.... dat gaat nu dus iets minder.

Heb er dan ook een topic over geopend:
[OPG] Paard mentaal laag belastbaar?

Op zich is het een super dier, maar af en toe zijn we elkaar kwijt. Meest van tijd kan ik voorkomen dat ik hem te veel prikkel, echter gaan we veel het bos in, en heb ik daar niet alles in hand qua prikkels. Laatste tijd dan ook een paar keer een misser gehad, waardoor hij o.a. een aantal keer voor een vrachtauto is gesprongen (dat is ook zijn grootste stresser)
We zijn dus weer een flinke stap terug, gaan even niet meer alleen het bos in, en moeten eigenlijk bij alles even iets minder doen. Het is niet anders, hopelijk komen we er snel weer bovenop, maar ik hoop stiekem op nog wat tips uit dit topic ;-)

Heb je les van een Parelli instructeur? Moest gelijk denken aan Anouk Dahrs, volgens mij richt ze zich op dit moment vooral op veilig buiten rijden.

Waar de creativiteit van de horseman ophoudt, begint zijn grofheid

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:30

De laatste 2 weken waren even moeilijk voor mijn paardje...
Spanning en stress. Bijrijder 2x gevallen (ze is 1x in volle galop de stal ingerend, wonder boven wonder had niemand iets)
Tijdens de les weer even goed bezig met ontspanning. Lastig zijn deze paardjes soms ook!
Kan weken goed gaan en dan opeens is het een bommetje (ok, is niet opeens, zijn echt wel signalen, maar toch)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:34

Oh dat is vervelend. Gelukkig geen gewonden.

Hier gaat het weer goed de laatste tijd. De probleempunten knip ik tegenwoordig op in kleine stapjes, dat lijkt voor ons te werken. Zo was de stalgang in, bocht om, weer een stukje gang en dan de box in reden voor heel veel stress. Poosje op elke hoek gewacht op ontspanning en beloond met een snoepje, en nu kunnen we weer normaal de box in. Voor zolang het duurt iig.

Blijft idd lastig soms dit soort paarden. Je leert wel veel geduld kweken iig ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:12

Freya6 schreef:
LB en RB zijn de beide hersengedeelten. LB is het nadenkende gedeelte, RB het instinctieve.
Een zgn Calm, Connective en Responsive paard is dus LB. Wat niet betekent dat zijn persoonlijkheid per definitie een LB is.

De horsenalities zijn type paardenpersoonlijkheden, dus aan welk gedrag het paard de voorkeur geeft, of wat hij van nature het meest in zijn karakter heeft.
Elk paard heeft bijna een RB en LB kant. Teveel RB is dus angstig, teveel LB kun je dominant/overheersend noemen. Het is de bedoeling om de positieve kanten van het horsenality te benutten en de minder positieve om te kunnen buigen, meer balans erin te brengen.

Maar eigenlijk is het gewoon een manier die mensen leert hun paard te observeren en te weten wat te doen zodat het paard zelfstandig, zelfzeker, meewerkend en meedenkend wordt. Voor veiligheid, samen te kunnen spelen, groeien in de relatie.

Voorbeeld: Een RBI timide paard wat een zeil eng vind en bevriest bij het zien van het zeil,
gaat snurken (bij RBI soms bijna niet waar te nemen, maar let maar heel goed op, het is soms een iniemienie geluidje) of de lippen op elkaar geperst heeft, de ogen knipperen niet meer.

Dan kun je door middel van terugtrekken, wachten op ontspanning, en naderen steeds een stapje verder laten komen, soms zie je zelfs een duidelijke oversprong naar LB als het paard bijv. uitblaast, weer knippert met de ogen, proest, met de neus het zeil aanraakt, met de hoef erop gaat staan. In mijn ogen heeft het paard op dat moment geleerd dat hij niet dood is gegaan, dit verwerkt en dus opgeslagen.
Stop je net te vroeg, of geef je de release als het paard nog angstig is dan zal hij er minder van leren en de volgende keer ws op hetzelfde punt stagneren als waar hij beseft heeft dat hij dacht dood te zullen gaan. (klinkt zwaar, maar zo is het in de natuur voor een prooidier)

Uiteraard moet je als mens zorgen voor de kleine stapjes en de opzet voor succes, zodat succes gegarandeerd is, je hoeft dus niet op het zeil te eindigen, 1 stapje verder dan de vorige keer en ontspanning krijgen is al prima. Juist bij RBI is dat vaak al genoeg.

Wat een goede tips! Deze ga ik onthouden. Ik heb een mega oranje bouwzeil en wil deze een keer inzetten. Maar ik wist zelf niet zo goed hoe ik dit zeil met een RBI moest benaderen, maar nu wel thanks! :j

Dingen blijven proberen die je niet denkt te kunnen, alleen zo kan je groeien.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:16

Nepenthes schreef:
Jeetje, ik ben niet thuis in het hele Parelli gebeuren, de termen ken ik niet en sommige oude posts zijn voor mij moeilijk te begrijpen door al die termen :+
Maar ik herken 100% mijn paard... de kleine signalen, uit het ogenschijnlijk 'niets' ontploffen met iemand er op, er naast, kar erachter maakt allemaal niet uit. Een grote spiegel op 4 benen die niets met mij wil als mijn energie te hoog is, als mijn eigen angst te groot is of als ik niet congruent ben (doordat ik mijn angst probeer te verbergen, zelf over mijn grens ga, etc). Inmiddels, na ruim 5 jaar en door schade en schande iets wijzer blijft het nog steeds een hele uitdaging voor mij en zijn we er nog lang niet.

Ik lees graag meer ervaringen met dit type paarden!

Ik herken jou verhaal heel erg! Ik heb nog een vrij groene pony. Ik ben laatst ook een beetje over zijn, maar ook over mijn grens gegaan. Ik had te veel energie bij mij en ben toch een rondje buiten gaan doen, dat vindt hij reuze spannend. Had ik beter niet kunnen doen achteraf..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:40

Wat fijn dat er zo'n topic bestaat. Ik heb mijn pony nu drie weken, maar kan duidelijk merken dat hij echt een RBI is. Aan het begin deed hij de oefeningen braaf, maar het voelde alsof ik geen contact met hem kon maken of niet tot hem doordrong.. De afgelopen paar keer had ik voor het eerst pas het gevoel dat ik echt contact met hem maakte. Hij koos er zelf voor volledig te ontspannen. *\o/*

Er zijn nog wel een aantal kwesties waar ik mee zit..
Waarom gaan sommige paarden slapen als ze stilstaan met grondwerk? Is dit ontspanning of vindt hij het saai? Ook zucht hij veel, vaak op de poetsplaats of tijdens grondwerk.

Ik had laatst een sprongentje gebouwd voor hem in de bak. Ik hoefde er alleen maar aan te denken en hij trok al naar het sprongentje toe en ging er zelf overheen.. Ik vond dat zo bijzonder.. Ik dacht er alleen maar aan.. **\O/**

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:10

@Gizeppie, mijn pony gaat ook staan slapen met grondwerk. Op dat moment is hij gewoon in zijn eigen wereld en niet op die van mij :') dus niet omdat hij het saai vind of ontspant.

Pino: Buitenritjes 15/16: 479 km, Dressuur: BB, Springen: 90 cm, Cross: BB + winst.
[ITP] Pino @ Kootwijkerzand

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

Koekeroekus schreef:
@Gizeppie, mijn pony gaat ook staan slapen met grondwerk. Op dat moment is hij gewoon in zijn eigen wereld en niet op die van mij :') dus niet omdat hij het saai vind of ontspant.

Mmm, maar waardoor komt dat dan? Waarom doen ze dat dan?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:17

Mijn paard doet dit omdat ze spanning ervaart. Ik heb dan totaal geen connectie. Ze staat maar.
Elk ander persoon zou zeggen dat ze staat te slapen. Maar daadwerkelijk heeft ze spanning. Ze knippert ook niet met haar ogen. Ik zeg altijd dat ze dan "uit" staat

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:23

Nessa schreef:
Mijn paard doet dit omdat ze spanning ervaart. Ik heb dan totaal geen connectie. Ze staat maar.
Elk ander persoon zou zeggen dat ze staat te slapen. Maar daadwerkelijk heeft ze spanning. Ze knippert ook niet met haar ogen. Ik zeg altijd dat ze dan "uit" staat

Mmm, das bijzonder zeg. Mn pony doet t maar zelden hoor.. Hij laat zijn hoofd dan zakken, slaapt dan half, alleen knipperen met de ogen..en het is alleen op rust momenten..