Natural horsemanship en diergeneeskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 15:43

Janneke2 schreef:
Ik snap je frustratie compleet en vind de beslissingen ook gewoon pure kolder.

En woorden kunnen belangrijk zijn.
Ik vind het in de verste verte niet natuurlijk. (Een dier dat er zo aan toe is in de vrije natuur gaat dood, hopelijk snel dmv een roofdier.)
Ik ben zelf niet tegen drastisch ingrijpen (ferme ontstekingsremming) in dit soort situaties.

En ik neig ertoe om het gedrag van de eigenaren gewoon dwars te noemen.
Ze kiezen niet voor een alternatief - ze kiezen er voor om een goed advies in de wind te slaan.

Trouwens - dieren op buut zonder DA?
"Het internet is gewillig", maar ook dat heeft niets met 'natuurlijke geneeswijzen' of iets van dien aard van doen - het is gewoon dwars zijn.
(Of dom. Ik begrijp ten volle dat een eigenaar fiks onder stress staat als je dier zo ziek is, maar toch: neem je verantwoordelijkheid.)


De DA heeft een doos achtergelaten dus men kan de bute in alle paarden stoppen zonder dat iemand het weet. De paspoorten zijn dan ook niet afgetekend, dus in theorie kunnen deze dieren zo in de voedselketen belanden. Heel irritant.
De dosering en het doseringsinterval klopt ook niet, maar daar luisteren ze ook niet naar.

Onze pony was kreupel (iets verrekt, niets spannends) "ik heb nog wel bute als je dat wil geven". Eh.... Nee. Gewoon, nee.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/



Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:48

Ik dacht al hé op bokt hetzelfde onderwerp? ;-)

Voor geneeswijzen ben ik absoluut pro regulier en anti alternatieve geneeswijzen. Ik ga niet prutsen met kruiden als er betere middelen te krijgen zijn regulier die minder bijwerkingen hebben.

Ik zou niet graag veearts zijn in deze tijd; of je hebt klanten die hun paard op stal hebben en volproppen met bix en een quick fix willen want zaterdag wedstrijd, of je hebt de geitenwollensokken die meteen flippen als je AB voorstelt en aankomen 'ja maar de biotensor zegt dat ie Lyme heeft'

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:39

Arabesk schreef:
Ik zou niet graag veearts zijn in deze tijd; of je hebt klanten die hun paard op stal hebben en volproppen met bix en een quick fix willen want zaterdag wedstrijd, of je hebt de geitenwollensokken die meteen flippen als je AB voorstelt en aankomen 'ja maar de biotensor zegt dat ie Lyme heeft'


:') :') :') Ja, dat vat het wel een beetje samen :D :D

De meeste mensen vallen gelukkig in de grijze zone ertussenin.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Natural horsemanship en diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:47

Ik ga altijd gewoon naar een reguliere dierenarts als er iets aan de hand is. Ik sta wel open voor alternatieve methoden, maar alleen als deze bewezen zijn, of als reguliere medicijnen geen oplossing bieden.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:48

Arabesk schreef:
Ik dacht al hé op bokt hetzelfde onderwerp? ;-)

Voor geneeswijzen ben ik absoluut pro regulier en anti alternatieve geneeswijzen. Ik ga niet prutsen met kruiden als er betere middelen te krijgen zijn regulier die minder bijwerkingen hebben.

Ik zou niet graag veearts zijn in deze tijd; of je hebt klanten die hun paard op stal hebben en volproppen met bix en een quick fix willen want zaterdag wedstrijd, of je hebt de geitenwollensokken die meteen flippen als je AB voorstelt en aankomen 'ja maar de biotensor zegt dat ie Lyme heeft'


Kan niet meer dan hier mee eens zijn.

Heb overigens al meerdere malen het meten met de wichelroede ontkracht. Meerdere keren was er gemeten dat er geen wormbesmetting aanwezig was. Ik vond echter wel een behoorlijke besmetting.

Al ben ik wel van mening dat verschillende kruiden of homeopatische middelen echt wel wat zullen doen. Maar ik overleg ALTIJD met mijn dierenarts.

Ook bijvoorbeeld om mijn merrie niet hengstig te hebben. Mijn dierenarts wist dat ik liever niet naar regumate wilde grijpen. Dus ze heeft naar een alternatief gezocht (een werkende overigens)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Natural horsemanship en diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:01

Ik hang er ook tussenin. In de meeste gevallen zal ik zeker de dierenarts laten komen. Maar ik heb ook al veel slechte ervaringen gehad met dierenartsen. En ik ben ook erg tegen het onnodig geven van antibiotica’s en zware medicatie, terwijl veel dierenartsen voor elk klein kuchje maar preventief antibiotica erin willen stoppen. Funest voor de darmflora en daarmee ook slecht voor het immuunsysteem en alles wat daarmee in verbinding staat. Als ik dat kuchje dan kan oplossen met nat hooi en luchtwegkruiden, perfect!
We hebben een da gehad die nog geen kaakholteontsteking kon herkennen. Uiteindelijk, na het verwijderen van een kies en na de antibiotica kuur zijn we verder gegaan met homeopathie, en van toen af aan ging het pas weer echt beter.
Als het echt nodig is zal ik zeker reguliere dierenartsen met hun medicijnen inschakelen, maar ik zal er nooit blindelings op vertrouwen, en zeker bij mijn cpl paard doen zware medicijnen vaak meer kwaad dan goed.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:14

sanne83 schreef:
Arabesk schreef:
Ik zou niet graag veearts zijn in deze tijd; of je hebt klanten die hun paard op stal hebben en volproppen met bix en een quick fix willen want zaterdag wedstrijd, of je hebt de geitenwollensokken die meteen flippen als je AB voorstelt en aankomen 'ja maar de biotensor zegt dat ie Lyme heeft'


:') :') :') Ja, dat vat het wel een beetje samen :D :D

De meeste mensen vallen gelukkig in de grijze zone ertussenin.

Geloof me, particuliere paardeneigenaren zijn iha niet de favoriete klanten van dierenartsen....

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Natural horsemanship en diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:57

Ik heb gewoon altijd geluisterd naar mijn dierenartsen bij mijn paarden en ze zijn er altijd beter van geworden en of goed verholpen. Ze hebben daarvoor gestudeerd en als het een goeie dierenarts is dan moet je gewoon daarop vertrouwen.

Inderdaad, de paardeneigenaren van tegenwoordig zijn lastige klanten bij de dierenartsen: Ik zeg dan als je het beter weet, doe het dan zelf en waarom dan toch de dierenarts erbij halen om vervolgens zelf mee te gaan rommelen en niet te luisteren naar de dierenarts.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:13

Er zijn ook 'natuurlijker' geneesmiddelen die gewoon wetenschappelijk onderbouwd effectief zijn tegen van alles en nogwat. Veel geneesmiddelen zijn zelfs gebaseerd op stoffen uit bijvoorbeeld planten, alleen wordt er dan vaak gekeken naar de effectiviteit van dat bepaalde effectieve bestanddeel. Vervolgens wordt dat op de een of andere manier gereproduceerd en in pilvorm of injectie of wat dan ook gemaakt om het krachtiger, betrouwbaarder en makkelijker toe te dienen te maken.

MAW, veel geneesmiddelen waar de alternatieve genezers bang voor zijn, zijn al gebaseerd op de kracht van de natuur.

Wel een kritisch puntje voor de veeartsen, dierenartsen en zelfs gewone mensen geneeskunde is dat het me opvalt dat veel artsen blijkbaar niet goed weten hoe ze zelf onderzoek moeten doen. Meerdere keren heb ik na wat gesnuffel in papers al dingen gevonden waar de dierenarts of veearts niet van op de hoogte lijkt te zijn. Na wat kritische vragen willen ze het dan vaak best wel uitzoeken maar ik moet er echt zelf mee komen.

Wat een goede arts van een gemiddelde onderscheidt is wat mij betreft dus het vermogen om zelf onderzoek te doen naar nieuwe meer up to date behandelingsmethoden of medicijnen om tot de best mogelijke behandeling te komen. Bij de meeste standaard problemen hoeft dat natuurlijk niet direct, maar er zijn veel problemen bij dieren waar op het moment alleen lapmiddelen o.i.d worden gebruikt.

Als je afgestudeerd bent zijn er in de tussentijd miljoenen papers geschreven over van alles en nog wat, geneeskunde blijft zichzelf altijd verbeteren. Ondertussen kunnen er best successen bereikt zijn met een wat een wat alternatievere methode of een compleet nieuwe. Bij een moeilijk geval kan je daar dus best eens naar kijken.

Mocht je voorbeelden willen, dan heb ik die best voor je, maar het komt echt véél voor dat een dierenarts niet up to date is. Erg jammer.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:42

Lepeltje schreef:
Er zijn ook 'natuurlijker' geneesmiddelen die gewoon wetenschappelijk onderbouwd effectief zijn tegen van alles en nogwat. Veel geneesmiddelen zijn zelfs gebaseerd op stoffen uit bijvoorbeeld planten, alleen wordt er dan vaak gekeken naar de effectiviteit van dat bepaalde effectieve bestanddeel. Vervolgens wordt dat op de een of andere manier gereproduceerd en in pilvorm of injectie of wat dan ook gemaakt om het krachtiger, betrouwbaarder en makkelijker toe te dienen te maken.

MAW, veel geneesmiddelen waar de alternatieve genezers bang voor zijn, zijn al gebaseerd op de kracht van de natuur.


Hier ben ik het als bioloog zijnde net niet helemaal mee eens.
Een beetje plant heeft rustig 100 tot 200 stoffen 'aan boord'.
Het schoolvoorbeeld is ui.
Je kunt de stelling verdedigen 'dat ui gezond is omdat er vitamine C in zit'.
(Op zichzelf genomen is dit waar.)

Je zou dus de vitamine C in ui kunnen promoveren tot het werkzame bestanddeel - maar dit blijkt maar half te kloppen.

Verkouden mensen die een vitamine C pilletje kregen knapten sneller op dat wie een placebo kreeg -
maar de verkouden proefpersonen die het equivalent van het vitamine C pilletje in rauwe ui kregen knapten het snelste op.

Dat een pilletje makkelijker wegslikt dan rauwe ui: klopt.
Dat je met pilletjes makkelijker scores van 3 of 4 gram vitamine C per dag kunt halen: klopt ook.
(Zieke zoogdieren muv cavia en "diersoort mens" maken zelf vitamine C aan - wil je die serumwaarden evenaren moet je als mens tot wel 15 gram per dag slikken.)

Betrouwbaarder - in een pil kun je standariseren.
Maar effectiever: nee.
Die "hulpstoffen" die rond de vitamine C in die ui zitten maken de plant effectiever dan een pil met 1 enkel bestanddeel.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:01

Ben ik het mee eens hoor Janneke, maar het is wel een reden dat artsen liever een pilletje of een injectie geven dan een plantenextract. Het is denk ik moeilijk om een plantenolie of extract als officieel medicijn te registreren.

Ik verkoop zelf ook producten met essentiele olien die bestanddelen bevatten die samen vele malen krachtiger werken dan wanneer een bestanddeel apart wordt gebruikt.

Edit: een typisch voorbeeld waar het wel voor geldt is aspirine.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 25-11-17 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:03

Ik gebruik allebei. Als mijn paard een einschuss been heeft gaat er gewoon een flinke spuit antibiotica in.
Ouder paard van een vriendin had extreem last van zomerexceem. alles wat niet bedekt was lag open. Voor dit paard kruiden ingezet en het volgende jaar drastische verbetering. Ook de hengstigheid van deze merrie met kruiden een stuk milder geworden.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:49

Lepeltje schreef:
Het is denk ik moeilijk om een plantenolie of extract als officieel medicijn te registreren.

Ik verkoop zelf ook producten met essentiele olien die bestanddelen bevatten die samen vele malen krachtiger werken dan wanneer een bestanddeel apart wordt gebruikt.


Mbt registratie als officieel medicijn zit de wet fors in de weg.

Registratie is duur (want er hoort een stevige controle bij - op zich terecht).
En dat geld haal je er in praktijk alleen uit dmv patent.

Kruidenmengsels, mengsels essentiële olieën als mengsel etc. zijn nog wel te patenteren, maar op brandnetel, knoflook of ;) wilgenbast krijg je (op zich ook volstrekt terecht) geen patent.

Gevolg: uitstekende middelen die compleet uit zich raken...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Natural horsemanship en diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:21

Die logica snap ik niet. Die middelen die je noemt zijn vrij verkrijgbaar, en niet moeilijk aan te komen.
Als ze zo geweldig zouden werken is er niets dat mensen tegenhoudt die te gebruiken.
Patenten en registratie als officieel medicijn zouden toch eerder belemmerend werken.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 00:42

Over het algemeen bevatten medicijnen hogere doseringen en een vaste hoeveelheid van een stof. Bv wilg heeft een aspirine achtige werking, maar er zit zo weinig werkzame stof in, dat ik een half bos moet eten tegen hoofdpijn (bij wijze van).
Als ik een aspirientje pak, zit daar een hoge dosering in, en weet ik ook precies hoeveel.

Vaak zijn het synthetische versies van natuurlijke producten, en voordat een medicijn op de markt komt moet er uitvoerig getest zijn. Dus dan weet ik, dat bv prednison op paarden getest is, en weet ik de risico’s voor mijn paard. Zo weten we dat er een risico is op hoefbevangenheid. Dat vind ik persoonlijk wel prettig (ook bij medicijnen voor mezelf). Dan is de kans dat de patiënt onverwachts dood neervalt wat kleiner.

Bijvoorbeeld kurkuma. Niemand weet precies hoeveel we ervan moeten geven. We weten alleen dat het officieel slecht opgenomen worden als je het door het voer gooit, maar we zien wel resultaten. Maar hoe bepaal je dan de dosering? Dat is dus een beetje ‘natte vinger werk’ en dan is het goed mogelijk dat je bv onder doseerd en dan krijg je dus niet het gewenste resultaat.

Ook zijn er medicijnen die je bv niet mag overdoseren, maar zonder onderzoek of zelf uittesten (niet aan te raden!) kom je daar dus niet achter.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 01:24

Ik volg als auditor een opleiding acupunctuur. Ik heb dus geen intentie om te gaan behandelen maar de hele Chineze fysiologie is wel super interessant. Het bestaat al eeuwen en zo ongeveer altijd sluit het weer naadloos aan op wat er in deze tijd ontdekt wordt. Zo hebben E 2 en 5 wat samen dan weer 10 is en ze hebben 12. Te ingewikkeld om alles helemaal uit te leggen maar anatomisch gezien komt het wel heel vaak overeen. 2 is yin en yang zo zijn er dan bijvoorbeeld 2 kleuren van bloed. Welke dan ook weer op te delen zijn in 2 en 5 (2 is throbo's en ery's en 5 als 5 soorten leuco's welke elk ook weer de energie van de 5 elementen hebben en je dus vanuit daar weer terug kunt koppelen in de behandeling) een hart bestaat uit 4 kamers en iets wat her verbind is dus ook weer 5 want in de elementen staat aarde voor bindweefsel.

Als ik dit mag geloven dan zouden de 2 werelden dus heel goed samen kunne werken. Dankzij onderzoek wordt er steeds meer bekend over dna wat bij mensen ook weer past bij bovenstaande getallen en kan daardoor in combinatie met een pols diagnose en diagnose van een arts heel mooi behandeld. Schijnt vaak ook wel te kloppen wat je op de pols voelt en wat arts dan later ontdekt via diagnose en evt erfelijkheids onderzoek.

In een samenwerking kan de arts de diagnose stellen en medicatie starten. De patiënt wordt dan snel comfortabel. Ondertussen krijgt dan acupuncturist de tijd om de boel weer in balans te brengen. Echter hebben de meeste medicijnen tot gevolg dat je juist die klachten krijgt als waar je ze voor bent gaan slikken, hogere dosis of ander medicijn zijn dan een tijdelijke oplossing. Soms voor jaren soms maar kort.

Ik pleit dus voor samenwerking en openheid in belang van de patiënt. Echter is dit vanuit mijn opleiding en ben ik geen ervaringsdeskundige

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:09

Kuggur schreef:
Die logica snap ik niet. Die middelen die je noemt zijn vrij verkrijgbaar, en niet moeilijk aan te komen.
Als ze zo geweldig zouden werken is er niets dat mensen tegenhoudt die te gebruiken.
Patenten en registratie als officieel medicijn zouden toch eerder belemmerend werken.


Ik weet niet of je mij bedoelde of Janneke. :P

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat veel 'natuurlijker lijkende' middelen zoals plantenextracten niet als geneesmiddel gebruikt kunnen worden door ártsen omdat ze niet te registreren zijn als zijnde geneesmiddel. Het is niet te standaardiseren.

Dan zijn er nog de natuurlijke middelen die vaak niet krachtig genoeg zijn op zichzelf en er betere 'chemische' alternatieven zijn, je gaat iemand met een blaasontsteking natuurlijk niet een brandnetelextract geven terwijl je dat met een ander medicijn in een weekje 95% zeker gerepareerd hebt (misschien een slecht voorbeeld maar just to say).

En als laatste heb je natuurlijke middelen die in potentie wel krachtig zijn maar om bovengenoemde reden niet te registreren en daardoor, áls ze voordeel hebben over reguliere middelen, work in progress zijn. Zoals de Kurkuma die Eileen noemt, dit zou allerlei heilzame effecten moeten hebben maar hoe het precies werkt is voor wetenschappers niet volledig helder. Onderzoeken zijn in progress, ik heb ze pas nog opgezocht voor mijn hond met schildklierkanker maar de meeste Kurkuma bevat niet genoeg Curcumine (het werkzame bestanddeel) om een daadwerkelijk effect te hebben (althans, wbt kankerbestrijding ;) ).

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:47

Lepeltje schreef:
Wel een kritisch puntje voor de veeartsen, dierenartsen en zelfs gewone mensen geneeskunde is dat het me opvalt dat veel artsen blijkbaar niet goed weten hoe ze zelf onderzoek moeten doen. Meerdere keren heb ik na wat gesnuffel in papers al dingen gevonden waar de dierenarts of veearts niet van op de hoogte lijkt te zijn. Na wat kritische vragen willen ze het dan vaak best wel uitzoeken maar ik moet er echt zelf mee komen.

Wat een goede arts van een gemiddelde onderscheidt is wat mij betreft dus het vermogen om zelf onderzoek te doen naar nieuwe meer up to date behandelingsmethoden of medicijnen om tot de best mogelijke behandeling te komen. Bij de meeste standaard problemen hoeft dat natuurlijk niet direct, maar er zijn veel problemen bij dieren waar op het moment alleen lapmiddelen o.i.d worden gebruikt.

Als je afgestudeerd bent zijn er in de tussentijd miljoenen papers geschreven over van alles en nog wat, geneeskunde blijft zichzelf altijd verbeteren. Ondertussen kunnen er best successen bereikt zijn met een wat een wat alternatievere methode of een compleet nieuwe. Bij een moeilijk geval kan je daar dus best eens naar kijken.

Mocht je voorbeelden willen, dan heb ik die best voor je, maar het komt echt véél voor dat een dierenarts niet up to date is. Erg jammer.

Tegen argument. Een eenmanszaak. Eigen paarden en patiënten aan huis. Dagelijks routes rijden en altijd zelf spoed dienst draaien en dan nog gewoon een gezin.

Dan is er een telefonisch spreekuur.
Arts zit dan met agenda en is bereikbaar voor advies. Maar er zijn dagelijks mensen die buiten spreekuur bellen met vragen. Overdag maar ook avond. Tijdens routes loopt het vaak uit, mensen met ineens meer zieke dieren of een waslijst vragen. Dan zit je eindelijk om 22 uur op de bank en belt een spoed. Wanneer moet zo iemand papers gaan lezen?

Gelukkig zijn er heel interessante nascholinge waar je op 1 dag veel nieuwe info kunt krijgen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:15

Lepeltje schreef:
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat veel 'natuurlijker lijkende' middelen zoals plantenextracten niet als geneesmiddel gebruikt kunnen worden door ártsen omdat ze niet te registreren zijn als zijnde geneesmiddel. Het is niet te standaardiseren.

...het is wel te standaardiseren, hoor. Onder andere in de wereld van de voedingssupplementen wordt dit (haccp of hoe heet het keurmerk ook al weer) gedaan.
Die middelen zijn juridisch voedingssupplement en geen geneesmiddelen.
In 1979 is het plantententamen voor apothekers in spe afgeschaft - dus "er is een gat aan kennis en ervaring".
Maar op zich kan het wel en gebeurt het gelukkig ook.
Citaat:
En als laatste heb je natuurlijke middelen die in potentie wel krachtig zijn maar om bovengenoemde reden niet te registreren en daardoor, áls ze voordeel hebben over reguliere middelen, work in progress zijn. Zoals de Kurkuma die Eileen noemt, dit zou allerlei heilzame effecten moeten hebben maar hoe het precies werkt is voor wetenschappers niet volledig helder.

Ehm - wetenschap is sowieso work in progress.
Typ 'curcumin' in op pubmed en je krijgt meer dan 10.000 hits. (Dus of alles exact bekend is durf ik niet te zeggen, maar er is een boel kennis. Plus duizenden jaren ervaring- bijv de Caraka Samhita van 3000 jaar terug beveelt curcuma aan bij een x aantal kwalen.)

In financiële zin |( |( moet je als fabrikant een specifieke variant bedenken (bijv makkelijker opneembaar, dat heeft ook echt zin bij curcumine) anders kun je geen patent krijgen.
Citaat:
Onderzoeken zijn in progress, ik heb ze pas nog opgezocht voor mijn hond met schildklierkanker maar de meeste Kurkuma bevat niet genoeg Curcumine (het werkzame bestanddeel) om een daadwerkelijk effect te hebben (althans, wbt kankerbestrijding ;) ).
Sterkte met je hond...!
En idd: puur poeder gaat m niet worden, je moet dan idd capsules oid hebben, liefst met vergrote biologische beschikbaarheid.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:52

Kuggur schreef:
Geloof me, particuliere paardeneigenaren zijn iha niet de favoriete klanten van dierenartsen....


Ik denk dat er net zo veel verschillende dierenartsen als klanten zijn ;)

Kuggur schreef:
Die logica snap ik niet. Die middelen die je noemt zijn vrij verkrijgbaar, en niet moeilijk aan te komen.
Als ze zo geweldig zouden werken is er niets dat mensen tegenhoudt die te gebruiken.
Patenten en registratie als officieel medicijn zouden toch eerder belemmerend werken.


Wie gaat er geld betalen voor een goed opgezet, dubbel-blind placebo onderzoek voor een middel waar niets aan te verdienen valt? Wie gaat de reclames en de nascholingen voor artsen betalen voor een middel waar je niets aan verdient?

Dit is trouwens niet alleen een probleem bij natuurlijke middelen. Hetzelfde geld voor hele oude middelen waar het patent af is en die erg goedkoop zijn. Er zijn middelen waar er goede aanwijzingen zijn voor een nieuwe toepassing van het middel, maar niemand gaat daar degelijk onderzoek naar doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:08

Daar had ik het niet over. Die discussie ging niet over werkzaamheid, maar over patentering, en erkenning als officieel medicijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:10

Dat zou niet samen moeten gaan, maar gaat helaas wel samen. Artsen schrijven niet vaak iets uit, wat niet een officieel geneesmiddel is.

Haha, zag je edit al :D
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 26-11-17 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Natural horsemanship en diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:10

Zie edit.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:11

Natural Horsemanship is i.m.o. je verdiepen in de psychologie van het paard en weten hoe en waarom hij zo reageert. Vervolgens leer je hoe je kan communiceren met je paard op een manier waarop je paard het kan begrijpen.

Zelf ben ik Parelli student, en dat heeft niets met ijzerloos, bitloos en al helemaal niet dierenartsloos te maken. Dus ik snap de stelling eigenlijk niet zo... :)

Ikzelf haal er niet voor alles direct een dierenarts bij. Als een wond niet gehecht hoef te worden, kan ik het prima zelf schoonmaken en behandelen. Een paard wat niet lekker in zijn vel zit probeer ik in eerste instantie zelf te verbeteren met een aanpassing in zijn dieet. Enz.

Maar bij twijfel, zorgen en pijn, bel ik direct de dierenarts. Een paardenarts wel te verstaan, aangesloten bij een kliniek. In de regel zal ik niet aan de dierenarts twijfelen mits hij goed onderzoek verricht en goed kan onderbouwen waarom hij tot die diagnose komt. Ik wil hierin wel gehoord worden. Mijn paard kan niet praten, ik wel. Ik weet het niet beter, maar ik kan wel vertellen wat ik zie aan mijn paard, hoe deze zich gedraagt en in hoeverre dat afwijkt van zijn normale gedrag.

Ik ben het ook wel eens niet eens geweest met de conclusie van de dierenarts. Meestal komen we er wel samen uit, maar ik heb ook wel een ander geraadpleegd omdat ik me niet in de diagnose van de eerste kon vinden. Ik volg adviezen nooit klakkeloos, blijf altijd zelf meedenken, nadenken. En dat heeft het leven van een van mijn paarden al eens gespaard.

Wat behandeling betreft zal ik altijd eerst voor regulier gaan. Ik heb geen probleem met medicatie, al heb ik wel een drempel bij chemo e.d. Na een diagnose van een dierenarts zou het best kunnen dat ik verder laat behandelen door een osteopaat, fysio of masseur. Ook kan het zijn dat ik het naast de reguliere behandeling inzet al dan niet in overleg met mijn dierenarts. Zelf heb ik niets met wiggelroedes e.d. maar kruiden en supplementen kunnen wel weer een aanvulling zijn. (niet ipv regulieren medicatie)

Dus ja, zo werkt dat bij mij. :D Geen idee of ik een prettige klant ben voor een dierenarts. Ze zijn vrij om mij te weigeren natuurlijk net als ik vrij ben om er een te kiezen die bij mij past. I.m.o. moet een dierenarts kundig zijn, accuraat maar vriendelijk om kunnen gaan met mijn paarden en met mij kunnen overleggen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:03

Jessix schreef:
Natural Horsemanship is i.m.o. je verdiepen in de psychologie van het paard en weten hoe en waarom hij zo reageert. Vervolgens leer je hoe je kan communiceren met je paard op een manier waarop je paard het kan begrijpen.
Zelf ben ik Parelli student, en dat heeft niets met ijzerloos, bitloos en al helemaal niet dierenartsloos te maken. Dus ik snap de stelling eigenlijk niet zo... :)
Een paard denkt niet. Een paard verteld je direct door zijn gedrag en lichaamstaal wat hij ergens van vind. Een paard heeft ook geen psychiater of zo iets nodig, alleen een consequente en begrijpbare mens

Natural Horsemanship is een lege huls.
Natural slaat op natuur terwijl een paard een gedomiliseerd dier is, alles rond het paard is niet natuurlijk meer.

Jessix schreef:
Vervolgens leer je hoe je kan communiceren met je paard op een manier waarop je paard het kan begrijpen.
Dat geld voor elke trainingsmethode en daarin onderscheid NH zich niet van andere methoden.

NH wordt door vele gezien als een alternatieve trainingsmethode.
De basis, de communicatie met het paard, is echter veel minder alternatief als mensen denken,
de basis is voornamelijk consequent zijn in de boodschap die je het paard geeft.

diergeneeskunde is gebaseerd op een wetenschap, met uitkomsten die consistent zijn.
Het bijt elkaar niet, maar vult aan, zolang het niet gebaseerd is op luchtkastelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers