Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:40

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:07

Pfff, paarden hebben voorjaar in het koppie *\%/*

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:48

Er blijft hopenlijk in dit topic ruimte om over dingen discussie te voeren.

Ik sta zelf ver af van zgn paarden "lezen" en het vermenselijke van dierlijke dingen.
Kan me bv niet vinden in wat een paard van zijn naam vindt, en zeker niet wat een paard in de toekomst zou "willen".
Weet alleen , inside en met achtergond info hoe ze te werk gaan, dat er grof geld wordt verdiend hiermee, en dat er op medisch gebied grove blunders worden en zijn gemaakt.
Weet ook vrijwel zeker dat een nuchtere cowboy als Mark hier terecht ver van af staat.

Dat iemand er wat in ziet moet ie natuurlijk geheel zelf weten, slinger het alleen maar aan hier , wellicht tot discussie voerend.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:46

Sonja89 schreef:
(Overigens, persoonlijk geloof ik wel dat paarden meer in ons leven zijn dan alleen het 'dierlijke'. Het houdt voor mij niet op bij het aanleren van allerhande hulpen. Dat 'diepere contact' waartoe paarden in staat zijn en waar MR ook over schrijft, dat is voor mij het ultieme doel. En in die zin denk ik zeker dat paarden heel veel meer van zichzelf en ons weten en begrijpen dan wij kunnen bedenken, daarvoor hoeven ze niet in de toekomst te kijken).

Kan me hierin helemaal vinden hoor, voor mij maakt ook juist dat deel het wezen paard zo bijzonder.

Het was alleen de kanttekening die ik wou plaatsen ivm persoonlijke ervaringen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:00

Cissie: zie het hele gebeuren zo voor me; oogjes op steeltjes :') en je snuivend paard...

Dat je hier "toevallig" iemand trof die
Citaat:
Bent u bang? Ja zei ze, ik heb het niet zo op paarden en die van u is zo groot en doet gevaarlijk,
is mazzel en gaf een mooie natuurlijke reactie.
Had je hier iemand getroffen die bekend is, was het heel anders gelopen.

Lijkt me bijzonder fijne ervaring om in korte tijd iemand die bang is voor je paard, effe later een wortel te zien geven en een ontspanning te zien bij beide.
Therapie alla minute en met behoud van eigen bijdrage, waar vindt je dat nog ? _/-\o_

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:08

mbt schriktraining doe ik klein voorzetje, mede omdat ik verwacht dat de meesten in dit topic hier in het waarnemen bewust of onbewust goed in zijn.

Sleutel is het subtiel voelen/waarnemen van reactie paard op de druk die je geeft, dat begint fysiek altijd in de ogen.
Daarop reargeer je.

Een van de reden dat ik meestal wel aangelijnd werk; ik wil goed zicht houden op de ogen.
Benieuwd hoe anderen dit doen, zit n.l. nog vol vragen over ohz schriktraining en hoe ik voorkom dat paard in hoogste fase gaat.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:10

Sonja89 schreef:
@ Peetstap de komende tijd blijf ik kritisch kijken ivm de homeopathie. De 'klachten' zijn duidelijk aanwezig, dus ik hoop over een paar weken iets te kunnen vertellen over mijn eigen ervaring!

Verwacht dat de homeopathie je paardje verder kan helpen, het ging mij om het "lezen" van dieren ;)
Maar we zitten inderdaad offtopic, excuses modjes..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:15

Denk dat een Tristian Tucker het fijnste praktijkvoorbeeld is van o.a. beide technieken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:57

Ha, wat dacht je? , dat ga ik meteen uitproberen met mijn maatje :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:02

Ben wat aan het zoeken via google en mijn eigen bladwijzers wat de verschillende gebruikte methode's zijn in schriktraining en de nadelen ervan.
Merk & weet inmiddels uit de praktijk wel dat er meer overeenkomsten zijn als verschillen.
Zie een Tucker dingen doen die jullie en ik ook zouden doen, alleen hij verdient er succesvol :$ mee.

Tucker is ook heel duidelijk in zijn gedachten erachter, dat maakt hij duidelijk in zijn basis video's.
Hij kiest (heel nobel) voor het paard wat zelf leert de problemen op te lossen ipv ze murw te maken.
Hij laat bewust paard zoeken naar oplossing en ontspanning zoeken; whalla dat lijkt 1:1 veel op.. ;)
("MURW" zoekt naar de juiste benamingen hiervoor.., kan er niet opkomen wie ?)

Zie bv bij Parelli andere methode's langskomen waar ik me niet altijd goed in kan vinden en min of meer gebaseerd zijn
op het juist vlakker maken van paard zijn eigen inbreng en oplossingen.
Zie zelf in die training ook meer "slaafse" paarden waar de vreugde & spirit wat uit is.

Het laatste kan ook persoonlijk beeld zijn wat niet conform werkelijkheid is, zoveel Par. getrainde paarden ken ik niet.
Hoor graag hoe anderen dat zien, ben benieuwd wat mensen zelf terugzien in hun paard bij de Par. trainingen.
Maar ook bij de Par. games zie ikzelf toch ook meer overeenkomsten als verschillen.

Lezen er Tucker mensen mee, hoor ik ook graag hoe die ertegen aan kijken, wat ze hebben bereikt en wat ze van hun paard vinden kwa karakter.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:47

https://www.youtube.com/watch?v=7hhAalo0JGY

jensvl schreef:
Verder in de training herhaalt ze dit als ze zegt dat het paard de keuze heeft weg te lopen als hij het niet snapt of niet wilt. Dat wel, maar dan wel terug op hogere snelheid. Het is eigenlijk in basis het foute moeilijker maken dan wat je wel wil.
Ik denk zeker wel dat dit goed werkt. En ik vind het beslist beter dan parelli (hoewel ik me afvraag wat ze zou doen met een paard dat slomer is en bijna geen stress krijgt en dat niet wil lopen. Ben dan ergens benieuwd wat ze dan doet). Aangezien dat het paard veel energie moet gaan verbruiken als hij niet meer meewerkt heb je wel snel een paard dat meewerkt en altijd probeert te doen wat je vraagt. Of dit dan is voor jou of om veel lopen te vermijden is ook maar een vraag. Echt rekening houden met het paard doet ze ook niet.

Quote een stukje van je , bij de getoonde video.
Ze maakt hier en zeker in haar latere ohz training gebruik van zgn overruling Je vraagt paard een andere actie als gewenst gedrag en daardoor zet je paard in andere mindset en maak je het los van de angst situatie.
In haar ohz situatie is dit ietwat vager aangezien ze daar als afleiding de cirkel vraagt waarin dit paard juist kan ontspannen.
Maar in basic overruled ze de angstopbouw door de cirkels te maken.

Het ongewenste moeilijker maken dan het gewenste is een techniek die veel wordt gebruikt ook bv bij training trailerladen.
Denk aan: op en richting de trailer krijg je rust, daarbuiten niet en moet je lopen.

Peetstap

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:27

Yep, pb maar hoor.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:03

Lielle schreef:
jazeker, ik heb er ook zo een. Werken aan technieken om de spanning te laten afvloeien, zodat ze zichzelf leren te kalmeren, het schrikken zal altijd blijven maar het escaleren hoeft niet. Mijn hysterische schimmel kan nu steeds vaker schrikken zonder dat ze meteen aan de haal gaat, ze heeft 'tools' gekregen.

Ik heb daarin enorm veel geleerd van Tristan Tucker. Ik heb les van hem persoonlijk gehad, hij is echt uitzonderlijk goed in het lezen van een paard en zijn timing is fantastisch.

Leuk dat je in topic langskomt / aanwaaien met Tucker schriktraining ervaring.
Hij is in dit topic al eerder langs geweest & genoemd en weet inmiddels voor mezelf dat mensen die problemen tegen komen op dit vlak er veel mee kunne bereiken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:28

CnB schreef:
Is Tucker specifieker dan Parelli? Want er zijn toch ook veel overeenkomsten volgens mij. (mag ook via pb want is misschien teveel offtopic ;) ).

Het stomme is dat de pony over het algemeen een introvert type is die schijt heeft aan alles en iedereen en zichzelf wel red. Inspanning leveren zit er niet in want waarom zou je, word je alleen maar moe van. Ook als ik les heb of dergelijke is het steeds de typische introverte "ik-zie-dit-echt-niet-zitten-en-ga-geen-extra-inspanning-doen" maar op andere momenten ... En dat is voornamelijk als ik alleen met hem bezig ben, zelden als er anderen bij zijn (dan kan hij natuurlijk ook wel eens schrikken, maar dan is het daarna ook weer prima en blijft het nooit zo hangen).

Dus les nemen of dergelijke is moeilijk, want dan doet hij zo'n dingen niet ..
Ik wil vandaag nog eens hetzelfde proberen als gisteren en kijken of er hetzelfde gebeurd en ik het eventueel kan filmen, misschien dat ik op die manier aan een oplossing kan werken, want ik weet even niet meer wat te doen ermee. Negeren, er wel op reageren, geruststellen, juist bezig houden, .. ik weet het echt niet.

Zoals al eerder in topic aangehaald is dit "de truc" (dank Lielle)
Citaat:
Werken aan technieken om de spanning te laten afvloeien, zodat ze zichzelf leren te kalmeren, het schrikken zal altijd blijven maar het escaleren hoeft niet. Mijn hysterische schimmel kan nu steeds vaker schrikken zonder dat ze meteen aan de haal gaat, ze heeft 'tools' gekregen.

Zal even de tekst gaan opzoeken waarin het verschil wordt uitgelegd tussen het paard zelf oplossingen laten uitvinden en laten wennen en/of overrulen.

In het kort komt het erop neer:
Je kunt niet iedere situatie gaan nabootsen en daar je paard zovaak langs te laten gaan totdat ie eraan gewend is.
Dat werkt deels op zijn stallocatie , daar treed gewenning op aan de omgeving.
Maar veranderd er ook maar iets daarin, dan gaat je paard weer over de rooie.

Stel je paard is bang voor het witte jury hokje (en terecht :D :') ) dus je leent week lang zo'n hokje, zet het in de bak en leid je paard er net zo vaak langs totdat ie geen aandacht er meer voor heeft, braaf- braaf...
1e: Grote kans dat paard weekje later oude gedrag gewoon weer toont. (herkenbaar ?)
2e: je gaat vol goede moed op wedstrijd en hokje aldaar is niet wit maar zwart en twee keer zo groot..., paard toont oude vlucht gedrag.

Heb zelf twee jaar gewerkt met een friese merrie, die elke dag, altijd weer spooky was van een ton gevuld met houtblokken op de weg naar de buitenbak, maakte niet uit hoe je haar liet wennen of onderzoeken, ze was het dag later weer "vergeten"
We hebben het is uitgerekend, maar toch zeker 600x is ze daar langs geweest... :=
Met de kennis die ik nu heb , had ik dat toen anders moeten doen.

Citaat:
Dus les nemen of dergelijke is moeilijk, want dan doet hij zo'n dingen niet ..

Das dus de reden dat je bij een training bewust de spanning opzoekt en uitlokt en daar op reactie geef.
Je triggert hem juist om zijn schrik-ding te doen.
En daar mag je best wat ver in gaan, niet iedereen voelt zich hierbij veilig.

Is totaal wat anders als door een schriktraings parcours heen proberen te komen (is ook nuttig , daar niet van)
Je zoekt het in een veilige afgeschermde omgeving dus juist op, en daar laat je paard zelf reactie op geven, en die beloon je neutraal.
Laat je druk vallen op moment dat paard in schrik/vluchtmodes zit leer je hem precies het verkeerde.
Dat vergt soms wat lef en vasthoudendheid, vooral bij paarden die niet direct reargeren maar het beleven opslaan en opeens exploderen.

In de eerder Feather Light vermelde video;s in dit topic zie je ongeveer hetzelfde gebeuren, zij doet vrijwel hetzelfde als tucker.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 21-03-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:31

Laatst bijgewerkt door Peetstap op 21-03-17 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:41

bekijk deze es secuur (grootbeeld ) https://www.youtube.com/watch?v=CDQUq_fnU1o
Bij >> 13:00 zie je heel klein stukkie van de praktijk van deze vakman.
Wat hier wordt getoond doe je niet in een sessie !!, hoewel dat zo lijkt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:46

leuk bezig Sonja , zo in vrijheid , zie mooie duidelijke reactie's terugkomen :P da's terug weer genieten, want paardje snapt wat je wilt en doet het graag.

Lees ook van anderen dat ze zo bezig zijn, daar wordt ikzelf weer blij van, dat er gelukkig nog zo wordt "gewerkt" met de paarden.
Ontdek zelf dat je langzamerhand in dit soort werk steeds gevoeliger wordt over en weer.
Hangt sterk van stemming paard af natuurlijk, maar soms loop ik er paar meter naast mee en is alleen wat aanspannen van je eigen spieren en wat oprichting genoeg om je paard te doen aandraven +:)+
Ga je dan even luchtig door de knieen is die oprichting al voldoende voor galoppie , heerlijk vindt ik dat teamwork om te doen.

Waar ik momenteel wat mee om zit om te "klooien"; :(
Paard is heel gauw afgeleid van samenwerken, is omgevings gericht , kijkt veel rond, richt zich op en gaat naar fase vlak voor vluchtgedrag & geeft dat ook aan in spierspanning en de ooghouding.
Paardje is dan "van de wereld"
Heb geen probleem dat paard wat kijkt of omgeving scan't maar hier is sprake van echt loskoppelen van de verbinding tussen paard en ruiter / begeleider.
Die gaat dus van heel sterk naar compleet eigen ding doen.

Kom zelf nog niet verder als dmv kort rukje lijn / been (ohz) en stem paardje er "weer bij te halen" , he joh effe opletten.
Bij doorlopen mij voorbij is paar keer terugzetten voldoende.
Dan komt hij inderdaad back to earth _O- , maar kan half longeerrondje wel weer wat anders horen of zien en dan begint het weer opnieuw.
Paard reargeert zo aan de hand, longeerlijn en ohz, er is eigenlijk altijd wel iets in omgeving.
Ik benoem dat altijd "spitsig zijn"

Hebben jullie handvat waarmee ik meer zijn aandacht beter kan vasthouden ?
Dit moet eerst meer afvlakken voordat we de baan op kunnen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:12

Woepsie:

Hij toont verre van ongeïnteresseerd zijn, hij is juist vol bij je met aandacht en is nieuwsgierig.

Maak hij kan dus dat diepe contact ineens totaal verbreken bij bv schrik en dan volgt soms paniek en wegvluchten.
Fase daarvoor is het koekeloeren, het spitsige, en in die fase willen we wat betere controle houden.

Jens: afleiding door regie over te nemen is wat we nu ook doen dmv de aandacht vragen.
Wat we willen is dat hij , net zoals hem goed lukt in de schriktraining , zelf zijn spanning leert verwerken.

Voorbeeld: paard volgt aan de hand keurig naast me ontspannen, ziet / hoort wat en gaat kop erop en wil me voorbij.
Dan is het nu "eh, ik ben er ook nog" , dmv rukje aan lijn en stem, en/of inbuigen.

Normaal zet ik een paard wat door me heen loopt , gewoon terug , maar dat is het lastige in dit soort situatie : paard doet niks bewust "verkeerd" maar volgt instinct.
Paard wat bewust door je heen loopt heeft n.l. zo door dat je dat niet wil.

Feitelijk mag je op elke angst reactie niet gaan corrigeren zoals je doet met opvoeden, toch doet iedereen dat bijna altijd.
Paard leert daar niets van, en krijgt ook niets in handen (hoeven) om het op te lossen.
Ja , even op dat moment is het opgelost , maar dat is dus niet zo.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:44

Egopost tussendoor: vanmiddag spontaan stukje vrijspringen erbij gedaan.
Hij doet 90 cm met hoefjes in neus, maar samen naast elkaar over twee balkjes gaan draven van 20cm is een echte uitdaging. :D
Deed weer super zijn best voor me.
Dravend samen over balkjes Is hij blijkbaar nog niet bekend mee.
Dat kan wel weer kloppen , want hij sprong bij vorige eigenaar altijd onder zadel.

Blij paardje bij me, werdt zelf helemaal vrolijk van zijn clown gedrag *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:16

CnB schreef:
Dat is nu net het probleem, dat kan ik zo niet zeggen.. Natuurlijk spreekt de uitleg mij wel aan, maar dat heb je zo vaak met een uitleg.. Uiteindelijk is het weer maar eens een andere methode met andere inzichten en ondertussen weet ik zo al niet meer wat goed is om te doen of waar ik mij op moet richten..

Kun je naar aanleiding van haar blog es onderwerpen aangeven waar je naar eigen idee niet verder komt, of waar je voor je gevoel totaal geen vooruitgang bij maakt ?
Neem aan dat je niet op alle vlakken tips nodig hebt?

Ik zie in haar "manier" alweer (zucht) heel veel overeenkomsten met bekende methode's.
Twijfel niet aan haar integriteit , maar heel eerlijk: zo lastig is wat zij doet toch ook niet ?
Het meeste wat ze laat zien en in cursus vorm giet is voor vele in dit topic toch dagelijkse kost, en doe je min of meer zonder bij na te denken ??

Of ben ik nou te positief kwa insteek ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:22

Zie tot mijn verbazing in de Ross' magazine van deze maand een artikel : "rijden zonder druk"
Daar wordt als grote voorbeeld Mark genoemd en daarin wordt ook Daniela Kammerer genoemd.

Ze doen in het stuk Mark wel wat tekort, maar ben allang super blij hiermee, dat in een magazine zoals Ross hierover mag worden geschreven.
Stuk is van Inga Dora Meyer, met citaat van Lisanne Thomas.

Fijn geschreven, praktisch gericht en hoop echt een eye opener voor vele ruiters....?
Zie duidelijke kwinkslagen naar klassieke dressuur in dit stuk ( |( ) al zijn de gekozen foto's niet echt treffend te noemen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:40

zonder abbo op Ross' niet.

Koop blad zelf nooit, maar dochter kreeg het Kado.

Edit:
Zie dat er verkeerde smiley staat, sorry..
Ben juist ;) dat er klassieke trekjes naar boven komen in dit artikel.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:31

Sabine :

Zie een klein stukje schrik ergens van ,en meteen overgaande in joligheid.
Herken ervan ,dat in vrijheid deze uitingen dicht bij elkaar liggen, ook onder elkaar doen ze dit als er schrik is in de kudde op weiland.
Dan is er vaak een paard tussen wat die schrik spanning omzet naar maf doen, bokken oid.
Zou me er verder niet druk over maken, je paardje is braaf onder zadel, dan weet hij dat hij dit soort gein niet uit moet halen , en dat is toch goud waard ?

Wat ik heel mooi vindt om te zien is het vele knipperen met zijn ogen als hij voor je staat, de fase van verwerken wat er letterlijk achter zijn oortjes is gebeurd.(>0.22 ]
Vraag: kun je in rust dit paard zacht aanraken (vingertoppen) en strelen in gebied vlak achter oren ?
Laat hij dit toe, en wat toont hij dan aan je ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:18

Laatst bijgewerkt door Peetstap op 22-05-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:14

Topic ligt wat stil.

Whalla hier wat kijkvoer via Duitse link: http://www.mustangmakeover.de/mustang-m ... /tag-3381/
Niet direct Volledig Mark zijn methode, maar zie wel hele goede traingstechnieken voorbij komen in het teken van; do iT for the horse.

Met name het gebruik van een leidpaard bij bepaalde nieuwe dingen aanleren is voor mij nieuw , en een eyeopener +:)+
Zie opeens mogelijkheden om dit ook te gaan uit proberen.