[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:12

Thanks dames :)

Gister gingen we dus in de nieuwe bak rondneuzen. Dit is een buitenbak met lage omheining en eromheen liggen weilanden plus de uitgang naar parkeerplaats en de weg. En het begin ging prima!
Maarja, toen begonnen vier twenters in het weiland ernaast te gaan rennen, en niet zo'n beetje ook. Mijn instructrice liep met hem en probeerde gewoon door te stappen alsof het doodnormaal is. En Harvey vond dat geren wel leuk natuurlijk en werd geirriteerd dat hij aan een touwtje zat. Uit eindelijk stond hij te steigeren!

Zij wilde graag meer ruimte voor zichzelf dus longeerlijn gehaald en toen ging ze hem naar voren sturen op de volte. Hij heeft wat gegaloppeerd en gebokt maar bleef netjes op de volte, had erger verwacht! Maar toen die andere paarden gekalmeerd waren, bleef Harvey op een flink tempo draven met onrustige ogen en oren. Of hij dit deed omdat hij het lekker vond of omdat hij nog gespannen was, weet ik niet. Maar de lesgeefster bleef het belonen, ik zelf had liever gezien dat ze samen op een gegeven moment ook konden stappen en even uitademen. Maar na behoorlijk wat draven stopte ze hem en wilde ze 'm zo terug naar de wei brengen. Ze keek me lachend aan toen ik zei dat ik nog even wilde uitstappen.

Ik voelde me erg opgejaagd bij het kijken naar het longeren!
Overigens gaan alle longeersessies zo: veel draf, hoog tempo, geen stap tussendoor.

Ik zal proberen meer te doen en minder te denken. Dat is een dingetje dat op alle punten in mijn leven lastig is :o

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:21

Een paardenras met zoveel energie is ook geen ras om aan een touwtje rond te sjokken maar moet ook echt zijn energie kwijt. Onze draver kan al veel meer hebben qua tempo volhouden dan onze haflinger. Mijn haflinger zal ik vaker moeten laten stappen/op adem laten komen dan die draver. De draver is overigens ondertussrn echt een heel fijn rustig dier geworden.

Afijn terug naar je les. Hoe zag zijn lichaamstaal eruit? Oortjes naar voren? Of zag je veel spanning in zijn lijf, oogwit zichbaar?

Ik heb trouwens respect voor je hoor. Ik heb ooit een tijd een engelse volbloed gereden die ook geraced had..... en ik vond het doodeng... ik durfde niet eens meer te draven in de bak, laat staan te galopperen was bang ieder moment door de omheining te vliegen had echt 0 controle over het dier. Niet mijn ras of ik wist iig toen niet hoe er mee om te gaan en werd alleen maar bang

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:04

Het lijkt me heel belangrijk dat het klikt tussen jou en je lesgeefster. Ik heb er diverse gehad en van allemaal heb ik kunnen leren, maar er is er maar 1 die ik echt heel goed vind en onwijs vertrouwen in heb. Dus dat je kijkt of het klikt en past bij jou lijkt me logisch en wat een ander goed vindt hoeft nog niet bij jou persoonlijk te passen.

Dan je 2e punt, en ik heb het wel eerder gezegd, kan het niet zo goed verwoorden als xyzutu, maar als eigenaar van een volbloed kan ik wel mijn ervaring delen. Een volbloed is onwijs intelligent en heeft een enorme looplust. Dat voorwaartse dat jij omschrijft bij je lesgeefster is ook een beetje de energie die een volbloed in mijn ogen nodig heeft. Ik heb een onwijs brave, ze luistert goed en ik kan buiten aan een lang teugeltje door verkeer. Maar ze heeft ook momenten dat opeens boem dan wil ze gaan. Gaat in een split second soms en dan danst ze over straat. Ik kan dit prima handelen. Ik houd haar onder controle, zorg er voor dat er geen gevaar is en ja ik geniet dan ook van die energie :j. En ik ben best een control freak, heb er een onwijze hekel aan als ze er vandoor vliegen bijv, maar ik besef ook dat ik rijd op een 100% bloed paard. Een paard dat wil werken, hard wíl gaan af en toe en dat dramatische af en toe nodig heeft. Soms vraag ik me af en ik bedoel het niet rot, of je keus voor een volbloed wel een handige is geweest. Probeer je in het ras te verdiepen, en een beetje los te laten hoe jij het voor je ziet. Want zoals jij het nu omschrijft, past gewoon niet echt bij het paard dat je nu hebt. Net zomin dat stel je wilt een Z parcours springen en je komt thuis met een tinker. Niet dat een Tinker niet kan springen, maar echt op niveau en snel een Z parcours rond, wordt op zn minst erg lastig.
Zo geloof ik ook dat Harvey 100% braaf en betrouwbaar kan zijn, maar niet als je op een opstapblok gaat staan wachten tot ie komt. Meeste volbloeden zijn houtpaarden. Daar verlies je het respect van als jij niet duidelijk aan hem uitlegt wat jullie nu gaan doen. Maar als je hem teveel je wil oplegt, gaat het ook niet goed. Dus een middenweg zoeken vergt veel gevoel. Die van mij walst je echt plat als je gaat staan wachten, terwijl ik echt het allerbraafste paard eraan heb. Maar ik moest in het begin ook leren grenzen aan te geven en een leider te zijn om haar respect te houden.
Volgens mij had je ook kinderen toch? Misschien moet je een paard een beetje hetzelfde zien als een kleuter. Ja een kind heeft een eigen persoonlijkheid en mening waar je rekening mee houdt, maar jij (hoop ik :') ) bepaalt de grote kaders, wanneer er gegeten wordt, dat het gezond is, dat ze nu echt mee moeten naar de winkel anders is ie dicht. Dat het bedtijd is... jij als volwassene overziet namelijk consequenties, daar waar kinderen en paarden reageren hoe het op dat moment is en voelt en enkel reageren op de prikkels die er dan zijn.
Ik zie dat wachten bij het opstapblok hetzelfde als de opruimmand pakken waar je kinderen hun speelgoed in moeten doen en daar maar wachten tot je kinderen dr zin in hebben. Ligt maar helemaal aan hun bui of er wat gebeurt. En Harvey kan rijden superleuk vinden, maar misschien kom je net een uur te vroeg omdat zn buik nog niet vol genoeg zit. ga je dan maar weer weg? Ik vind mn werk ook leuk, maar als de wekker sochtends afgaat even niet. Zo kan harvey dat ook hebben, maar dat jij dan de conclusie trekt dan hoeft het niet of dan ben ik niet leuk genoeg is ook niet juist. Ik moet ook naar mn werk en als je lesgeefster komt tja dan moet ie aan de bak op dat moment omdat jíj dat vraagt.
Ook opstappen in een andere bak, ik heb dr niet eens over nagedacht. Ik ga echt niet 3x eerst langs om rondjes te lopen. Dat zou lekker worden met wedstrijden ook ;). Ik stap erop en dan stap ik of rustig rond ook op een vreemde locatie, of ze is erg fris en dan draaf ik gelijk rond en zet dr aan het werk zodat de aandacht naar mij komt ipv naar de omgeving. Ik snap wel dat harvey snel afgeleid is, ook dit past bij een volbloed. Ze zijn intelligent en reageren sterker op prikkels in het algemeen. Maar de focus bij jou krijgen is aan een longeerlijn al veel moeilijker dan erop. Want wat kun je nu doen aan een longeerlijn? Beetje tempo wisselen, het rondje blijft steeds hetzelfde. Dat heeft ie binnen 30 sec gezien ;). En dan gaat ie op andere dingen focussen want wat jij vraagt kan hij met 2% van zn brein ook uitvoeren. Heeft ie nog 98% over om gekkigheid uit te halen ;). En dán zie je de focus vaak verschuiven en dat afgeleide. Daarom longeer ik de mijne hooguit 1x per week, ook om stoom af te blazen, dan mag ze wel lekker bokken namelijk of een keer heeel hard.

Dan dat herinrijden zoals je het noemt. Maak het niet te spannend. Harvey is geen jong paard, is het grootste deel van zijn leven gewoon gereden. Mijne heeft ook wel eens 8 maanden stil gestaan met blessures. Heb dr nooit over nagedacht. Longeren en hup erop. En die stapte gewoon braaf dr rondje. Geen gekkigheid niks. Dus verwacht ook niet dat hij zich gaat gedragen als een paard dat niet weet hoe hij met een ruiter om moet gaan en daar angstig van raakt. Misschien is ie voorwaarts en fris, maar dit zal hij echt vaker zijn. Dit hoort bij het ras, aan jou om ermee te dealen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:40

woepsie90 schreef:
Zij wilde graag meer ruimte voor zichzelf dus longeerlijn gehaald en toen ging ze hem naar voren sturen op de volte. Hij heeft wat gegaloppeerd en gebokt maar bleef netjes op de volte, had erger verwacht! Maar toen die andere paarden gekalmeerd waren, bleef Harvey op een flink tempo draven met onrustige ogen en oren. Of hij dit deed omdat hij het lekker vond of omdat hij nog gespannen was, weet ik niet. Maar de lesgeefster bleef het belonen, ik zelf had liever gezien dat ze samen op een gegeven moment ook konden stappen en even uitademen.
(...)
Overigens gaan alle longeersessies zo: veel draf, hoog tempo, geen stap tussendoor.


Even voor mijn begrip; hoe beloonde ze dit gedrag dan? Door hem gewoon door te laten draven? Het kan zomaar zijn dat wat jij als beloning zag, voor Harvey juist als correctie voelde of (waarschijnlijker) gewoon als neutraal, gewoon energie eruit mogen gooien.
Het is inderdaad vrij traditioneel om een paard aan de longe meteen in draf te zetten en zo 'leeg te laten draven' en dan weer te stoppen. Het is spiertechnisch handiger als je wel in en uitstapt, ;) maar psychisch is dit voor niet elk paard slecht. Ik weet dat longeren en grondwerk in Natural Horsemanship helemaal gaat om contact, gehoorzaamheid en controle door veel tempowisselingen en variatie, maar sommige paarden hebben gewoon liever de ruimte om lekker te bewegen. Er wordt ook vaak gedacht dat als een paard gestresst en afgeleid is aan de longe je hem veel overgangen moet laten maken zodat hij de aandacht weer bij jou krijgt, maar bij sommige paarden werkt dit juist averechts en raakt hij nog veel meer opgefokt. Of dat werkt hangt echt puur af van het karakter van je paard en zijn lichamelijke toestand;

- als je paard afgeleid is en opgefokt omdat hij zich verveelt of omdat hij niet weet wat hij moet doen, dan kun je hem met veel informatie over tempo en richting en wisselingen weer 'bij je krijgen'. Dat werkt bij het merendeel van de paarden zo omdat het gemiddelde paard liever lui dan moe is en rustiger wordt van meer duidelijkheid en meer structuur
- als je paard afgeleid en opgefokt is omdat hij overprikkeld is, dan kunnen variatie en tempowisselingen er juist voor zorgen dat hij nóg gestresster en opgefokter raakt omdat hij nóg meer prikkels moet verwerken in zijn toch al overgeprikkelde brein. Dan is 'losgooien aan de longe' tot lichaam en geest het overschot aan energie kwijt zijn vaak beter.

Natuurlijk is elk paard anders, maar ik vind het tweede wel typisch iets voor Arabieren en andere volbloeden. [***] is typisch een paard van het eerste type en die zou juist helemaal ongelukkig worden van het 'losgooien aan de longe' omdat hij dan het contact met de mens mist en daar steeds onzekerder van wordt dus bij hem moet je op zulke momenten juist bovenop het contact gaan zitten; veel schakelen, veel belonen, veel opdrachten en duidelijkheid over wie wat waar wanneer en hoe mag/moet doen. Maar Harvey is misschien eerder een paard van het 2e type, en zeker als een paard zelfstandiger is dan kan het micromanagen met een niet aflatende stroom van hulpen er ook voor zorgen dat hij helemaal claustrofobisch wordt.

Los daarvan; als ik het goed begrijp begon het longeren met een wild ogend, steigerend paard en eindigde het met een wild ogend maar relatief ronddravend paard. Dat is op zich al een super vooruitgang. Het zou natuurlijk leuker zijn als hij aan het einde relaxt aan een lange lijn meeslenterde en alle hulpen kalm opvolgde, maar dat is misschien niet helemaal realistisch. ;) Dat hij nog steeds gespannen oogde betekent ook niet dat hij niets positiefs geleerd heeft; misschien heeft hij door deze sessie wel geleerd dat ook als hij compleet over de zeik raakt door andere paarden en erg gestresst is, er verder niets engs gebeurt vanuit de mensenkant en dat hij gewoon zijn renpaardending mag doen. Dat lijkt mij al een gigantisch belangrijke les! Het mooist is natuurlijk als je van een moeilijke situatie (rennende paarden) iets goeds weet te maken (totale ontspanning), maar het feit dat een moeilijke situatie niet verder uit de hand loopt kan voor een paard ook al goud zijn qua leerervaring.

Los van dit alles; als je als mens helemaal uit de NH-hoek komt en alles zoveel mogelijk op vrijwillige basis hebt gedaan, dan is het compleet logisch dat het even slikken is als je geconfronteerd wordt met een heel goede en eerlijke maar ook heel traditionele trainer. :j Dus gun jezelf ook de tijd om te leren dat het niet erg is als Harvey met gestresste ogen zijn rondjes draaft aan de longeerlijn. Het is voor een mens echt even omschakelen, van belonen (en dus stoppen) als het goed gaat naar gewoon doorgaan als het niet slechter gaat zoals in de traditionele hoek gebruikelijker is. Kijk gewoon naar wat de instructrice doet en wat Harvey doet, dan wen je waarschijnlijk vanzelf aan dat dingen er bij een andere aanpak anders uitzien, maar dat ze niet per se slechter zijn. :)
Ik vond het ook erg vervelend om te zien dat [***] wegliep toen hij de revalidatietrainer zag en wilde toen eigenlijk ook liever gewoon stoppen als het zo moest, maar als je dan toch doorgaat dan zie je dat het misschien nooit zijn grootste hobby zal worden, 8-) maar dat hij zich tegelijkertijd ook gewoon neer kan leggen bij deze wat minder vrijwillige training en binnen die kaders ook gewoon blij wordt als hij iets goed doet. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-17 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 14:42

Ik heb nu het gevoel dat we allemaal langs elkaar heen gaan.

Heb toch nergens gezegd dat ik de energie van Harvey niet leuk vind of niet begrijp? Ik vind ontploffingen die lang aanhouden wel moeilijk.

Ik weet heeeeeeeel goed dat ik een renpaard gekocht heb en wat dat betekend. Een RENpaard. Maar dat was zijn beroep. Nu is hij een paard wat van bewegen houd, met lekker wakker bloed.

Ik wil geen sloom langzaam paard aan mijn touwtje, dat is ook niet wat ik zei.

Ik vind mijn lesgeefster teveel bezig met tempo. Ik vind (leren) ontspannen ook belangrijk.

Een saaie tinker, die nergens op reageert en alles als robot doet, dat vind ik best wel ... boring. Er lopen hier een paar van die koudbloedjes op stal, die sjokken altijd aan het touwtje en met rijden, en kijken ook niet echt levendig. Ziet altijd zo sneu uit!

Nee liever meer bloed, dat is veel makkelijker te lezen ook. Verstoppen hun gevoelens niet.

Verder zoek ik het zelf weer even uit voordat ik weer verkeerd begrepen wordt ;) het is heel lastig om iets op de pc uit te leggen aan mensen die ik niet ken en die mij niet kennen, Harvey niet echt kennen en de omgeving ook niet. Helaas is dat het enige wat ik heb, want de mensen hier in reallife snappen er helemaaaaaal niks van en ik vind het lastsig om mijn gevoel precies in het engels uit te leggen. Engelsen zijn daarnaast sowieso heel conservatief. "Paard is er voor jou, hij moet doen wat jij wilt. Punt." Dát vind ik dus niet (uitzonderingen daargelaten).

Harvey was een goeie keus want ik ben zelf afgelopen jaar enorm veranderd en zekerder geworden, veel over mezelf geleerd. Heeft zo moeten zijn. Erg blij met mijn maatje!

Nogmaals: cruisen door de bak wat ik benoemde, betekend in mijn ogen niet lanzaam rijden zoals jullie nu lijken te zeggen, maar lekker draven en galoperen met ontspannen lijf en los teugeltje. Dat is alles wat ik bedoelde. Schrikken hoort bij een vluchtdier, al helemaal bij een volbloed. Dat vind ik ook helemaal niet erg meer. Elk schrikmoment is een leermoment, en helemaal okay.

En speelgoed opruimen en parkeren bij krukje vind ik een erg flauwe vergelijking. De rest van je tekst snap ik Dittaswart en het meeste had ik zelf ook al bedacht.

Opstappen in een nieuwe bak is inderdaad geen punt, als je al aan het rijden gewend ben natuurlijk! Niet als het een jaar geleden is dat er iemand op hem gedraafd heeft, gelijk in een nieuwe bak opstappen. Anders kan ik idd niets met hem ondernemen. Als ik met een trailer naar een bos ga, daar eerst rondjes lopen en de dag erna nog een keer en later eens opstappen. Nee :').
Eerst leren rijden toch! In een bak die we al kennen.

Ik ben erg blij met mijn RENpaard. Ik ben nog niet 100% zeker van hoe onze samenwerking hoort te zijn maar dat ik mij naar hem moet schikken met mijn wensen was me al duidelijk. Als ik dressuur had willen doen heb ik dus het verkeerde paard gekocht. Daarom doe ik niet dagelijks zelfs niet wekelijks grondwerk, daar wordt hij helemaal saai van. Longeren doe ik nu uit noodzaak, als we straks rijden hoop ik dat longeertouw niet meer nodig te hebben!
Daarom ga ik wel net zo vaak buiten wandelen als longeren met balkjes en veel overgangen, en wil ik ook nog vrijspringen. Dát vind hij wel leuk en is niet saai!

Ik zocht een manier of stappenplan om mét mijn lesgeefster iets meer ontspannen te werk te gaan.

En ik moet idd meer doen en minder denken. Dat is 1 van de dingen waar ik al heel lang aan probeer te werken, ook prive.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 14:50

Xyzutu. Harvey is beide van de twee dingen die je noemde. Hij heeft dagen dat hij sloom is aan de longe en dingen opzoekt en afgeleid raakt en dan kan scrhikken en flippen. Dan gebruik ik overgangen, balkjes, en probeer ik leiding te geven. Dat helpt.
Andere dagen is hij gespannen en helpt bewegen zonder verdere opdrachten juist heel goed en laat ik dat ook toe (zoals vandaag toen hij schrok tijdens het galoperen en zijn turboknop aanging. Heb hem gestimuleerd lekker door te gaan, na paar rondes kalmeert hij vanzelf, dat is het enige wat op zo'n dag helpt inderdaad). Maar ik doe dan wel door longeren totdat hij lekker relaxed is én dan stoppen en flink belonen. Niet stoppen tijdens een nog steeds super actieve - in mijn ogen - onrustige draf. Als het scherpe van het schrikken of de stress eraf is probeer ik wel te kijken of hij kan ontspannen door mijn stem, adem en lichaamsstaal te gebruiken.

Ze beloonde hem de hele tijd met haar stem en de toon daarin.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 14:59

Hier haal ik overigens mijn inspiratie vandaan.

Zij rijd haar volbloed tuigloos in de natuur en langs verkeer. Ik vind dit onverantwoord maar de samenwerking die ze hebben is jaloersmakend. Ze heeft hiervoor clickertraining gebruikt.

http://instagram.com/swingjynx

Zij is ook een super paardeneigenaar voor een energieke ruin

http://instagram.com/chaser_and_me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:10

Ah, ik denk dat ik dan gewoon niet helemaal voor me zie wat er precies tijdens de training gebeurt bij Harvey of de trainster.

Wat ik bijvoorbeeld niet helemaal volg; je schrijft dat hij bij jou ook wel eens de turbo-knop erop zet en dat jij hem dan laat doorgaan tot hij na een paar rondjes vanzelf kalmeert en relaxed is. Maar stopte de lesgeefster nu dan ook al na een paar rondjes? Duurde de longeerles dan ook maar 5 minuten, of was hij in de les veel langer high strung en is ze gewoon gestopt toen hij genoeg op die volte gelopen had?
Doorgaan tot een paard compleet ontspannen is kan alleen als die ontspanning ook op een gegeven moment ookdaadwerkelijk volgt. Je kunt een paard niet een half uur lang laten draven en galopperen aan de longeerlijn, dat gaat ten koste van zijn lichaam; op een gegeven moment moment moet je gewoon stoppen, dus als hij dan nog steeds in een actieve draf zit, dan so be it.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom het fout is dat ze hem tijdens dat (te) actieve draven beloonde met haar stem; ze begonnen met een situatie waarin ze een steigerend/bokkend paard aan de lijn had, dan zou ik hem ook de hemel inprijzen als hij in zoverre kalmeert dat hij alleen nog een gestresste draf laat zien.
Maar zoals gezegd krijg ik niet echt scherp wat er nou in de training gebeurt, en daardoor is het ook heel moeilijk om mee te denken over of dat wat er gebeurt nou raar, goed of verkeerd is of niet.

Het is natuurlijk extra lastig als Harvey zelf elke dag van persoonlijkheid switcht, dan is het altijd maar afwachten wat voor paard je nu weer voor je hebt en hoe je daar op moet reageren. Iemand anders had het in dit topic over houtpaarden, ik weet niet of je deze test kent maar dit is een erg leuke vragenlijst waarmee je het karakter van je paard kunt bepalen: https://www.holistischdierenarts.nl/vra ... elementen/ :)


Edit: dat clickervoorbeeld is prachtig (Nevzorov is mijn voorbeeld, die rijdt hogeschooldressuur met Engels volbloeden met absolute verzameling zonder halster of hoofdstel <3 ), maar dat iemand iets heel gaafs bereikt heeft betekent nog niet dat ze ook zo zijn begonnen. Het helpt bijvoorbeeld heel erg als je je paarden eerst al op de traditionele manier dressuurmatig of met pressure-release-Parelli alles hebt aangeleerd mét tuig (zoals Nevzorov 8-) ), of dat je überhaupt al gewoon op de normale manier je paard hebt ingereden en verkeersmak hebt gemaakt (zoals misschien die volbloedmevrouw). Dat betekent niet dat je dat alles niet van begin af aan in vrijheid en zonder tuig kunt trainen, maar als je dát wil dan moet je ook beseffen dat de leercurve dan heeeeeeeel veel trager zal zijn, en dat die manier van leren (volledig vrij, dus met volledige keuzevrijheid en dus ook heel veel onduidelijkheid en de plicht voor je paard om continu zélf het initiatief te nemen) niet elk paard even goed ligt.

Als wat deze clickermevrouw doet je droom is, dan moet je jezelf denk ik afvragen of je kunt accepteren dat dat je uiteindelijke doel is nadat je op traditionele/NH manier met pressure-release eerst een veilige en solide basis hebt gelegd qua training en rijden, of dat je echt vanaf het allereerste begin alles met alleen clicker & beloning & 100% keuzevrijheid aan wilt leren. In het eerste geval heb je waarschijnlijk heel veel aan een traditionele lesgeefster om samen die veilige & stevige basis te leggen voor het rijden, in het tweede geval moet je gewoon met de lessen stoppen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 17:08

Ik ga vanavond even voor je laatste bericht zitten :)! Ben ook errug benieuwd wat je met houtpaarden bedoeld :D

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:52

Hier (onderaan) zie je de 5 paardentypes volgens Erik Laarakker, hout/vuur/aarde/metaal/water; http://horseinfo.nl/paardentypen-volgen ... laarakker/
Als je de vragenlijst uit de vorige link invult, dan komt daar vanzelf een of meer van deze types als winnaar ;) voor je paard uit de bus rollen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 19:10

Had de omschrijving gelezen en dacht dat Harvey vuur en hout is.

Heb het daarna ingevuld. Wel veel vragen over gedrag op stal zeg haha.

Van de 50 vragen had ik 20 maal JA.
Daarvan 6x hout en 6x vuur
Ook 4x aarde
3x water
1x metaal

Dus geen idee wat ik hiervan nou moet vinden maar m'n eerste gevoel klopte haha.

Bijvoorbeeld de agressie en boosheid die bij houtpaarden hoort, daar herken ik Harvey helemaal niet in.

Net zoals het zichzelf mooi vinden bij Vuurpaarden, of het getreuzel met eten, of de hevige reactie als de ruiter niet lekker in zijn vel zit, dat ken ik ook niet van Harvey.

Dus het is beetje van vuur en beetje van hout :) maar vooral heel veel NEE's :')

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:24

Die van mij is ook van alles wat, ik denk de meeste paarden wel. Maar in de omschrijving herkende ik de houtdingen dan wel weer het meest. Ik ging er helemaal van uit dat je de omschrijvingen al kende, blijkbaar is dit niet zo NH als ik dacht :')
Ik ben veel traditioneler dan jij dus waarschijnlijk zou ik het prima met je trainster kunnen vinden en haar begrijpen. Hoewel ik wel altijd uitstap eigenlijk. En instap ook tenzij ze echt fris is, dan gaat ze vaak zelf al racen. Wat ik ook nog dacht, speelt voor jou angst nog mee om erop te gaan? Is het een idee dat je lesgeefster er eerst op gaat? Zij is waarschijnlijk veel meer gewend en kan een eventuele bok zonder schrik uitzetten. En dan helpt het voor jou ook om te zien dat hij (hopelijk) erg braaf is, wat zijn reactie is en wat jij zelf kan verwachten. Je hebt zelf natuurlijk ook al een tijd niet of weinig gereden, dus het is echt niet zo gek om daar nerveus over te zijn. Ik denk dat jij het misschien spannender vindt dan hij. En dat je in een vertrouwde bak wil opstappen voor het eerst kan ik me ook voorstellen.

En mn eerdere post, ik bedoelde het niet rot of aanvallend, maar ik denk dat ik je verkeerd begreep ik je eerdere berichten. Je schreef steeds over rust en rustig aan. En dan denk ik steeds ja maar je hebt een volbloed, geen tinker of zo. Dus een beetje vuur en pit kun je af en toe verwachten. Soms lijkt het net of je daar van schrikt. Maar ik besef ook dat het enorm lastig is om goed in tekst uit te drukken wat er nu gebeurd en wat je er bij voelt. Blij te lezen dat je het karakter van je volbloed wel kan waarderen. Ik dacht het anders te lezen.

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:07

Wat leuk om te lezen hoe je te werk gaat!

Zelf ben ik ook eigenaar van een EV (ex-renpaard) en ik heb me echt het eerste half jaar voor m'n hoofd geslagen waarom ik niet gewoon voor een koudbloed had gekozen. Sindskort met NH onder begeleiding gestart en het gaat super! Ze zijn zo waanzinnig slim. Hij is van irritante dominante dribbelaar veranderd naar een rustig en meewerkend paard die af en toe nog wat overtuiging nodig heeft.

Veel succes, je komt er wel. Ik merk bij mijn paard dat hij erg gevoelig is voor mijn emoties. Ik dwing hem en daarmee mezelf dus niets meer op. Deze rust in mij zorgt ook voor kalmte in hem, waardoor ik weer meer kan doen/vragen. Win-win.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 19:33

Vandaag voor de tweede x heeft Harvey rijles gehad :D
Los en in draf, hij was super braaf. Maar zowel vandaag als de eerste keer rijden (eergister), doet hij zijn mond best raar. Alleen zijn linkermondhoek. En soms flapt zijn onderlip erbij open en dicht. We hebben 15 minuten gereden en hij heeft het vanaf dat ze opstapte gedaan.

Kent iemand dit trekje?
We dachten eerst dat hij anticipeerde op het bit (jaar geleden voor het laatst)? Maar dan zou het toch aan beide kanten moeten zijn? Het is dus alleen links.

Afbeelding


Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:04

Wat heerlijk dat je zo relaxed weg kunt rijden! <3

Die mondhoek is inderdaad apart. Omdat hij het op die momenten combineert met een hertenhals (drukt de onderhals uit naar voren) lijkt het voor mij eerder een lichamelijke reactie op iets wat op dit moment onprettig voor hem is, dan een herinnering uit het verleden. Hij loopt natuurlijk op de voorhand en met holle rug, iets wat je zo in het begin nog niet kunt vermijden, maar dat zorgt wel voor spanning in de rest van het lichaam. Als hij verder volgens de osteo/fysio gezond is dan zou ik kijken of je hem kunt leren dat met het hoofd omlaag lopen comfortabeler is, bijvoorbeeld door met de clicker tijdens het grondwerk aanleren om de hals omlaag te strekken als je over zijn manenkam aait of een stemhulp geeft. Die kun je dan ook vragen onder het zadel en snapt hij misschien sneller hoe hij het ruitergewicht beter kan dragen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:13

Heee er zit iemand op. Wat goed! En zie je wel dat hij braver is dan jij dacht ;). Hij is het rijden niet verleerd gelukkig. Op naar eindeloze km buiten! Nu ja niet nu al misschien. Maar over een aantal maanden vast.
Dat met die lip herken ik zo niet direct, maar ik rijd zelf met bit. En ik geloof dat heel veel aanleuningsproblemen vaak elders uit het lichaam komen. Dus misschien stijvigheid bijv. Het lijkt een beetje op het bit vast pakken aan die kant, terwijl er natuurlijk geen bit in hangt. Was hij toevallig die kant op ook moeilijker te buigen?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:13

Hierbij nóg een filmpje van vandaag



Ik had niet kunnen bedenken dat het iets van ongemak in zijn lijf zou kunnen zijn. Ik dacht eerder spanning. Zou best goed daardoor kunnen want nu jullie dat zeggen bedenk ik me ineens dat het zadel waar zij op rijd, een leenzadel is. Is niet voor Harvey gemaakt, en zal geheid niet precies pas zijn. Het is een Wintec met cair, vrij wijde pommel zit erin. We hebben er daarom mijn Kerbl boomloos pad onder gelegd.
Misschien doet zijn mond wel normaler met mijn Ghost zadel! De lesgeefster vertrouwd dat zadel alleen niet echt, zodoende. Maar ik ga er de volgende x op dus dan komen we er vanzelf achter.

Nog een dingetje: de bak is niet vlak, hij loopt een beetje in een helling. Dat zorgt ervoor dat hij de ene helft moet klimmen en andere helft dalen. In combinatie met balans vinden niet zo super handig. Maar deze bak zijn we gewend dus leek ons nu best om hierin met rijden te beginnen.

De osteo zei dat hij goed was! Hij heeft niet veel rugspieren maar wel genoeg, zijn lijf is mooi gevormd (en gevuld :Y) ) en kan prima een mens dragen. Schouders zijn ook flink gegroeid en van rijden wordt hij ook weer beter, zei ze. Hij zat niet vast of gaf pijn aan e.d. En die behandeling was ongeveer twee weken terug geloof ik.

Hij had op de zijde tegen de klok in wat meer moeite met bochten in draf, dan viel hij naar binnen. Op de zijde met de klok mee viel hij wat meer naar buiten.

Ik ben niet bepaald bezig geweest met gymnastiek. Longeren vinden we zelf beide al niet zo leuk, touwtjes aanbinden ben ik ook geen voorstander van. Hoofd laag met longeren stimuleer ik door zelf naar beneden te wijzen/buigen. Vaak spiegelt hij dan en dan beloon ik flink met stem. Vervolgens zoekt hij dat vaker op. Maar elke keer als hij naar beneden gaat en twee drafpassen zet schiet zijn nek weer omhoog, alsof hij ervan uit balans raakt.

Nog wat pics van afgelopen tijd

Bee (links), de leenpony, is gister weggegaan omdat er nieuwe paarden bij harvey komen te staan (eindelijk). Even laatste selfie gemaakt. Ondanks de nieuwe vrienden is harf nog best onrustig en aan het hinniken geweest gisteren

Afbeelding

Van de week ook een hele avond in de wei bij ze geweest. Zo mooi!

Afbeelding

Handsome!!

Afbeelding

Eerste x erop

Afbeelding

En ik was Bee aan het poetsen, Harf kwam even kijken en wilde wel meedoen :+


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:18

Ik weet niet of dat kan ofzo, maar het lijkt alsof hij net doet alsof hij wel een bit in heeft. Zeg maar dat hij de bewegingen maakt die hij zou maken als hij een bit in had. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:24

Dus links buigt hij moeilijker in? Eigenlijk rechts rekt ie moeilijker op, want dat is het eigenlijke probleem. En links beweegt hij ook die lip zo, dus ik denk dat daar je probleem zit. Zadel kan ermee te maken hebben, maar deze scheefheid zeker ook. Je beschrijft precies wat mijn paard ook deed en doet als ze zich vast houdt in haar lijf. En dan pakt ze ook het bit vaster. Je lesgeefster gaat vast aan de slag met jullie om je te leren die kant los te maken. Tips geef ik nu dan nog even niet, want anders raak je dadelijk in de war.

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:14

Leuk om de vooruitgang te lezen! Veel succes nog!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 13:52

FOTO *\o/*

Ik sprak mijn lesgeefster vandaag weer, ze was de hele week in Engeland geweest naar een show of event en ze heeft het daar met een ex-jockey (die nu renpaarden hertraint als rijpaarden) gehad over wat Harvey met zijn mond doet. Die ex jockey zei dat dat aangeleerd gedrag zou kunnen zijn, een soort stress-tik. De meeste ex-racers vertonen na hun carriere een vreemde tik die ze toen ontwikkeld hebben en nu een gewoonte is, zoals hoofdschudden met rijden of idd met de mond zoals Harvey. Vonden we beide logisch klinken. Ik vertelde haar nog over jullie reacties over zijn rug en het leenzadel, wat ook logisch klinkt.

Rijtechnisch zijn we nog niet echt bezig, eerst doet ze nu nog veel stap en drafovergangen, balans vinden en rust houden. Vandaag was hij erg schrikkerig, maar dat geeft niet :) ben toch erg blij met haar want als hij schrikt (wegspringt of wijde bocht) dan word ze niet boos of geirriteerd maar zet hem stil om ernaar te kijken en te kletsen. Hij kalmeert dan gelijk! Ze leest hem super, dus geen twijfels meer bij mij.

Ik had ook al dagen een voorgevoel dat ik er gewoon op moest springen dus nadat zij 15 minutes gereden had, heb ik besloten het zadel eraf te halen en even uit te stappen :D hij vond het wat raar om weg te stappen met mij zo bloot op z'n rug maar na even twijfelen en aanmoediging ging hij toch en hij was super braaf. Zo blij dat ik het gedaan heb, ook al was het maar 1,5 rondje :D

Soms heb ik nog zoveel horrorsituaties in mijn hoofd maar de afgelopen dagen heb ik dit bareback beeld, en ik voelde erg veel vertrouwen en rust in me, ondanks zijn schrik vandaag.

Laatste keer dat we in de bak 'gereden' hebben is ook alweer 7,5 maand geleden :oo

Opstappen was best lastig bij hij bleef keurig staan en rustig, zelfs met opstapblok kon ik mijn been er niet overheen zwaaien :'), moest echt even klungelig mezelf erop hijzen. En tijdens dat rondje kwamen er twee meeuwen laag over en toen schrok hij niet echt maar er ging wel een trilling door zijn ruggengraat waarbij zijn oren naar voren vlogen. Apart om zijn lijf zo te voelen!

Afbeelding
Afbeelding

En nog eentje met Jenifer.

Afbeelding

Afgelopen week ook eindelijk de héle track bewandeld, ook weer een rondje over de weg (nog erg spannend!), in de grote bak gelongeerd, in de kleine bak balkjes gelopen/gesprongen en twee dagen vrij gehad (weekend waarbij m'n dochtertje mee gaat). Deze week gaat er ongeveer weer zo uit zien, en vrijdag weer rijles.

En gister was ik jurylid bij TREC, ik deed de slalom, onwijs leuk!!

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:55

Hoe gaat het nu met jullie? :)

Heerlijk om je zo te zien stralen op je paard!!

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:33

Stille meelezer hier die het nu wel erg stil vind *D.. Hoe is het met jullie?

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:38

Ik moest vandaag ook aan Harvey denken, vind je topic leuk en ook vaker herkenbaar! Dus toch eens vragen hoe het gaat? :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:45

Denk ook nog regelmatig aan jullie!