Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:19

Elise: voordat je paard omhoog komt geeft je paard serie signalen, die moet je eerst leren waarnemen zodat je in die fase al kunt reargeren.
Ken je paard niet, want ene is veel duidelijker als andere , maar ga eerst es haar ogen bekijken, en ga es uitvinden wat zij specifiek aangeeft met haar ogen in samenwerking met haar gemoedstoestand.
Ga hier bewust en onbewust mee bezig in dagelijkse omgang, maar zeker bij voeren, contact andere paarden op afstand en dichtbij, wandelen op beide zijde met zicht op een oog, in weigang, losgooien , hoefsmid, etc, etc.
En zoek es dingen op waarvan je weet dat ze daar bang van is, of spanning opbouwt, wat tonen haar ogen jou.
De omslag echter van oogreactie naar volgas ervandoor gaan kan super snel zijn (spreek uit pijnlijke ervaringen) dus makkelijk is dit niet.
Zeker niet als je een binnenvetter hebt die alles laat gebeuren en dan opeens ploft.

Leer je paardje "lezen", en wees niet te bescheiden om daar iemand bij te vragen die dit goed kan en jou wat handvaten kan geven.

Paar vragen:
En doet ze hetzelfde bij iemand anders en jij op afstand ?
Mag je haar overal aanraken , ook stevig doorkneden en laat ze toe dat je haar toucheert achter haar oren atlas ?( hier ben ik heel benieuwd naar)
Toont ze tril reacties bij lichte kriebels, aanrakingen ?
Is ze lekker los en flubberig in de spieren ?
Houdt ze zich strak in rug en overhang nek- hals ?
Doe je ook aan schriktrainingen , op een manier dat paard zelf oplossing mag zoeken ?

Heel voorzichtige conclusie komt je paard bij mij over als een onzeker paard wat onvoldoende steun heeft gehad bij de dingen die van werden gevraagd en nu haar eigen ding maar doet.
Grof gezien , onbegrepen als zijnde dominant, wat overigens weinig voorkomt naar mensen toe.
Daar zit zeker een angst fase in verwekt; help wat moet ik nu..

Reargeert jou merrie uit angst , mag je feitelijk nooit straffen , maar dat is in geval dat je eigen veiligheid in gedrang komt vet moeilijk in praktijk.
Een middel om te voorkomen dat ze je voorbij loopt bv is dmv je vrije stuk lijn te draaien voor haar neus, zonder haar te raken.
Loopt ze er zelf "in" of erachter is dat haar eigen keuze zonder dat ze druk voelt op neus via halster.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:11

jensvl schreef:
[***] schreef:
Het stuk waar ik nu mee bezig ben, over het paard dat doodsbang was om z'n hoeven op te tillen.. Dat hij besluit dit los in een roundpen te doen helemaal prima (zo ben ik ook gestart, kan wel zeggen dat ik ervaring heb := , wel maar met 1 paard maar meteen een goede, haha) maar als het paard dan weg wil gaat hij erachter jagen om te weglopen moeilijker te maken en het stilstaan en benen laten aanraken makkelijker. Hij zegt daarna zelf dat het paard het uiteindelijk toelaat omdat hij te moe is om nog weg te lopen. Dat is het toch ook niet lijkt me? Of is dat 1 van die dingen waar hij later van aanpak is verandert?


Exact dit dus zou ik (en Mark Rashid zelf) niet (meer) op deze manier aanpakken. Hoe hij dergelijke dingen nu zou doen, daar ga je achter komen als je gelijkaardige situaties leest in zijn latere boeken. Nu is dat echt wel iets dat hij (en ik) absoluut niet zou proberen op te lossen op deze manier.


Waarom hul je jezelf hierin in nevelen ?, is het niet fijner om in een topic zoals deze het beestje bij de naam te noemen en uit te leggen hoe jij dit zelf zou aanpakken ?
Is leerzaam voor een ieder en geeft weer reactie terug in hoe anderen dit doen.


mijn praktijk:
De methode "laten werken" of het aanraken toestaan is opzich zelf niet verkeerd, mits je subtiel en niet opjagend paard aan het werk zet.
En wordt veel toegepast in de praktijk.
Valkuil is het te ver doordrukken, te laat reargeren en teveel in een keer willen, bereik je precies tegenover gestelde.



Ik zou zelf paard aan halster en met wat langere lijn en met voldoende ruimte om je heen, zelf de keuze laten maken in het beenwerk verzetten of te ontspannen en toestaan door de aanraking aan benen pas weg te nemen als paard zelf kleinste moment toont van "het is goed, toe dan maar"
Dat vergt echter goed kunnen lezen van je paard (ogen) , en dat kun je stap voor stap uitbouwen.
Feitelijk hetzelfde wat je bij schriktraining doet.
Mij bevalt dit principe heel goed bij diverse karakters van paard, maar vraagt dus om subtiel en met geduld kunnen waarnemen, en dat kan niet iedereen.
Lomp reargeren werkt precies verkeerd om.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:40

Bedankt Jensvl voor de tijd die je erin steekt om een ander prakrisch uit te leggen. +:)+
Zie heel veel overeenkomsten tussen de diverse "methodes", logisch want dat is des paards.

Reden dat ik zelf wel dmv lijn in connectie blijf is dat ik feitelijk te lui :z ben om paard steeds op te halen. :D
mijn eigen ervaring is dat een paar stappen van je af al genoeg is voor meeste paarden om na te denken wat ze zullen doen.
Die lijn maakt je paard grounded en in connectie.
Zelfde pas je toe bij het aanleren stil te blijven staan op plek , dan leg je lijn eerst ook op de grond en dat bouw je uit.
Gebruik de lijn dus niet om die strak te krijgen , dan ga je veel te ver.

In de schriktrainingen komt er wel druk op lijn.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:10

Sonja: niet teveel gaan redeneren over dingen , onze paardjes voelen onze intensies en energie haarfijn aan, daar komen wij niet boven te staan
Probeer es meer in beelden te denken om zo rust in je hoofd te krijgen
Het beeld denken was voor mijzelf een van de belangrijkste tips die ik ooit heb gekregen in omgang.
Je wat meer openstellen voor wat erbij je binnenkomt en daarna handelen
Yep is zeer confronterend soms

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:55

Sonja89 schreef:
jensvl schreef:
Maar het antwoord op je vraag is dus eigenlijk dat als je doelsnelheid bereikt is, je een 10 hebt van jullie energie. Nooit meer of minder als je de doelsnelheid hebt bereikt. Geef je dan beiden evenveel energie, is dat gewoon 2 keer een 5.

Maar staar je er niet op blind. Het is niet meer dan een hulpmiddel.


Aha, merci! Bij de paarden denk ik ook niet in getallen, maar thuisgekomen vroeg ik het me ineens af.
Dit bedoelde ik ook exact ;)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:45

cissie schreef:
@Elise:
Wat ik bedoel is dat jou paard in deze de eerste stap maakt, niet jij.
Zij zal het initiatief moeten nemen aan het begin.
Soms duurt dat even omdat ze of afgeleid is of ze snapt het nog niet.
Laat dr maar.....als ze niet komt dan komt ze niet.
Kom ik toch weer even terug op het stukje Mindfulness...voordat je het vierkant in stapt probeer dan een beeld te pakken in je hoofd.
Bijvoorbeeld van je paard die naar je toe komt lopen.
Probeer dat beeld vast te houden terwijl je in het vierkant staat net krap aan naast de balk ( dus niet in het midden).
Ga desnoods zitten als het lang duurt maar denk niet ' kom nou, hallo ik ben hier en ik ben leuk' of iets van die trant.
Blijf bij je beeld.....
Is ontzettend moeilijk ook al klinkt het zo simpel dat is het niet.

Een knuffeltje, aaitje of vriendelijk woord komt pas na haar intentie om jou kant (dus naar het vierkant) op te komen.
ZE ontvangt tot die tijd niks van jou nog geen blik in haar richting...het enige wat ze misschien zou kunnen ontvangen is jou beeld. Het plaatje in je hoofd.

En als er na verloop van tijd niks gebeurd, dus geen toenadering of intensie om...dan is dit de verkeerde oefening voor jullie.
Niet leuk, maar je hebt er ook niks mee 'afgebroken' of iets negatiefs mee gedaan...het werkt gewoon niet.
Dat kan natuurlijk....op naar een andere insteek zou ik dan denken.


Sonja: lees je effe mee in Cissie haar reactie ?
Bovenstaande is een praktijkvoorbeeld van beelddenken waar ik mee aan kwam zetten.
Zo mooi dat anderen in dit topic vanuit zichzelf een uitleg geven bij de term "beelddenken" +:)+

En het geeft jezelf zoveel rust in je hoofd als je bezig bent.

Vanmorgen praktisch plaatje denken nog gebruikt bij trailerladen oefening, paardje bleef relaxed geen spanning gehad op halsterlijn en stond na 4 keer proberen opeens naast me in de oh zo enge ruimte.
De Stoere bink _/-\o_ :j
Oh, en ik vertel dit niet zomaar aan mijn stalgenoten hoor, weet zeker dat sommige me geschift vinden.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:29

Algemeen:

Ook voor de meelezers die dingen gaan uitproberen met hun eigen paarden:
Er zijn genoeg paarden die zo gesloten zijn of zijn geworden dat veel wat hier wordt besproken niet of weinig effect heeft.
Heb je daarin geen ervaring in opgebouwd kan dat doorslaan naar juist negatieve invloed en reactie.
De verhalen die ik hier mee mag lezen binnen het kader: ik doe alles voor mijn paard maar echt contact maakt ze niet, komen me helaas maar wat bekend voor.
Zijstraat: hele manege stallingen staan vol met dit soort afgesloten paarden in zelfprotectie helaas.

Heb best met aardig wat verschillende karakters mogen werken, gaande van " autistisch" tot hyper gevoelig en voor ieder is de aanpak weer anders.
Ik kom er heel vaak ook niet uit zonder hulp.
Echt ik heb er soms ook meer dan ik aan kon aan energie in gestoken, maar de luiken bleven dicht...
Daar leer je veel van, en kom je op een persoonlijk punt dat je soms vrij snel keuzes maakt door er niet meer energie in te steken als nodig en je feitelijk berust in wat paard op dat moment is.

Er zijn in paardenlijf een aantal punten te vinden die ons mens vlot duidelijk maken wat er aan trauma's verborgen zit , en ik maak uit eigen bescherming toch wel vaak de keuze dat het me verder niet aangaat en de eigenaar zelf dat mag oplossen.
Vrijwel altijd ligt er een probleem bij de mens, en zou je het paard ermee helpen, terug in handen eigenaar gaan ze direct weer terug naar hun oude modes.

Dat maakt het zijn met paarden zowel moeilijk als mooi tegelijk, want als er een in je handen komt die vanuit de geslotenheid en de zelfbescherming zich gaat openstellen en vrolijk, speels en oplettend wordt is dat een geschenk waar je heel bij van kunt worden.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:16

De paardenhumor vanmiddag onderling.

Afbeelding

He mattie, kom op, ik wil *\o/* *\o/* spelen.... en hij bleef maar doorvragen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:07

Lees hier regelmatig aantal basic dingen die blijkbaar al problemen veroorzaken.
Kan mezelf niet altijd daarin goed verplaatsen, omdat veel van dit soort dingen hier als vanzelf gaan zonder dat ik daar bewust mee bezig bent of mezelf heb moeten aanleren.
Mijn excuses als ik mensen in dit topic kwets, maar vraag mezelf dus wel es af wat je tussen de paarden doet als de basic omgang zoveel problemen geeft.

Wil jullie positief en vrijblijvend het video kanaal aanreiken van "feather-light"
Heb er verder geen enkel commercieel belang bij, maar het loont de moeite om de hele serie van " het onbegrepen paard" es uit te kijken.
Ze toont hier zonder knippen hele stukken van haar training met uitleg, en alleen dat al, mag bijzonder worden genoemd.
Als het goed is, herken je direct de sleutels die zij hierbij gebruikt.
Uiteindelijk moet je het zelf praktisch doen met het paard of meerdere paarden tegelijk elk moment dat je met ze samen bent, los van de hoeveelheid theorie die je tot je hebt genomen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:00

Gaat mij niet op de man/vrouw maar om basis op de grond dingen die ik om mij heen veel zie gebeuren.
Voorbeelden: (paard=pony=shet oid)

Paard loopt je voorbij, en/of houdt geen rekening met je persoonlijke ruimte.
Paard drukt je aan de kant.
Paard moet worden gevangen in de wei of paddock.
Paard drukt je aan de kant om bij het eten te komen.
Paard "weet" niet waar ie zijn voeten neerzet.
Paard kan geen goed hoef geven.
Paard kan niet los staan in de wacht.
Paard hapt en bijt bij voedselbeloning.
Paard bijt gericht.
Paard laat zich niet overal op lijf zacht en stevig aanraken. (Dit zegt heeeel veel)
Paard toont geen connectie, focus op buiten en soortgenoten gericht.
Paard toont spanning en onrust bij eigenaar.
Paard zoekt en doet zijn eigen ding.
Paard is schrikachtig, reargeert uit instinct.
Paard is "zwaar" in omgang , heeft veel druk nodig voor er reactie komt.
Etc, etc, zo'n beetje het hele standaard riedeltje wat jullie bij iedere stal ook wel mis zien gaan ?
Het wezen "paard" kan hier NIETS aan doen, hoewel elke aanhef bovenstaande lijst dat niet doet vermoeden..., maar dit is basic opvoeden en volle verantwoordelijkheid baasjes.
Hoevaak hoor je niet: ja maar mijn paard doet dit of dat verkeerd, de rotknol, whalla dan is het meteen duidelijk.
Die houding past ook in onze huidige maatschappij; altijd een ander die het verkeerd doet, zelfreflectie is zeldzaam en het respect is ver te zoeken.
dat iemand je aanspreekt op verkeerd gedrag is al helemaal ontoelaatbaar , die geef je direct grote mond retour.
Ben al wat "ouder" maar er is ook naar dieren toe een hoop veranderd afgelopen 30 jaar hierin.

En ja , natuurlijk heb ik ook fiks deel mentale en fysieke problemen op mijn pad gehad en komen er nieuwe bij waarbij ik het soms ook effe niet meer weet.
Maar het is wel mijn verantwoordelijkheid om dan deskundigheid te zoeken ipv door te prutsen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:57

Voordat ik er meer tijd insteek deze stelling:

"iedere vorm van training gaat gepaard met druk zowel mentaal en/of fysiek"

Kunnen jullie je daar in vinden ?




Hoe ik er zelf tegen MR aan kijk:
Bij o.a. de MR "methode" ga je heel subtiel om met deze druk die je aanbied, vooral de reactie erop en jou reactie.
Je kiest bewust voor partnerschap met alle ruimte en inbreng ipv een volgende onderdanigheid.


Haaks daarop staat de "boerenmethode" |( / breek het wezen paard..., ze worden doods, gesloten en redden het uit zelfbehoud of worden onhandelbaar, afgedankt en eindigen bij de slacht.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 06-02-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:59

jensvl schreef:
Probeer ook eens om aan de hand rechtsom de draven en dan elke keer de afstand wat te vergroten. Wandel of loop samen de cirkel maar blijf wel in de juiste positie. Uiteindelijk moet je maar een klein cirkeltje van een meter doorsnee in het midden wandelen. Zorg hierbij dat je enthousiast bent met het geven van energie en neem een zo drijvend mogelijke positie aan (redelijk ver naar de achterhand).


Als je je verplaatst naar achterhand ga je van positie "volg me als je wilt" naar: "ik wil dat je gaat bewegen"
Ben je daarom zelf niet zo'n liefhebber van longeren ? (er valt hier een kwartje :D)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:34

Citaat:
Ik was stil....wat daar gebeurde tussen 2 totaal verschillende dieren was het antwoord op mijn longeer vraagstuk.
Ik moet zorgen dat ik die hond wordt.

Een geweldig voorbeeld +:)+ van bewust kijken en luisteren naar wat je paard je te zeggen heeft.
Hier ga je veel plezier aan beleven als je dit om kunt gaan zetten naar samen vrij dollen *\o/*

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:30

cissie schreef:
@Sonja, thxs voor de tip!
Zag dat ze in Erp zitten das niet naast de deur maar ga de fb pagina bekijken...het lijkt zo op het eerste oog bij ons te passen.


Het ging mij bij plaatsen van het linkje niet om klanten te werven ;) , maar zij is een van de weinige die volledige sessie's durft te laten zien met uitleg.
Niet alleen het voor & na ,en voor het stuk ertussen geld voor vragen, al dan niet dmv clinics, video , lidmaatschap oid...

Het ging mij erom dat je de tools herkent waar ze mee werkt ,
en die tools kun je soms toepassen in je eigen manier van werken, zeker binnen de denkwijze van Mark.

Heb zelf veel aan dit soort praktijk tonen, en kan dat op vele manieren toepassen, schriktraining is er een van.
En of je daar nou label "Tucker, Mark, Parel, Emiel, of whatever" aan vast plakt doet er feitelijk niet toe, veel komt allemaal op hetzelfde neer.
Kijk er maar es na niet met mensen ogen, maar probeer te kijken vanuit paard :)*



Pol: heerlijke foto's, & respect voor je nuchterheid en out of the box denken.
Kan me wel vinden in je visie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:53


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:00

[***] schreef:
Vrolijker in het algemeen wordt hij er in ieder geval niet van.. maar of dat ooit nog gaat gebeuren betwijfel ik :+ Hij zoekt mij trouwens niet op als hij schrikt.. ben al blij dat hij tegenwoordig tracht mij niet omver te rennen ;)


Wat doet hij als hij schrikt ?, ontkoppeld hij overduidelijk in paniek terwijl hij daarvoor fijn in connectie met je is ?
Of loopt hij doorlopend in zijn eigen wereldje, en mag jij mee met hem ?



Excuses dat ik niet op een ieder ga reargeren die me concreet vraag stelde.., er ontbreekt me gewoon de tijd voor vele fora's topics bij te houden, en dit topic is aardig actief +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:41

Jens : dank voor je uitgebreide reactie en analyse op de beelden.
Maakt dat je zelf weer terug gaat kijken en dingen anders waarneemt, omdat jou weer andere dingen opvalt.
Nuttig en leerzaam.
Fijn dat je wel een positieve houding aanneemt , hoewel je het een ander niet bij jezelf vindt passen.
Dat schept de ruimte om te communiceren en van elkaar te leren.


Vandaag weer stukje schriktraining opgepakt in de buiten situatie.
Toevallig gebeurde er van alles op het erf, was paardje uit zichzelf spitsig en allert (kouder weer..)
Was best lastig om zijn aandacht erbij te houden en hem op andere gedachten te krijgen als kop erop en vluchten.
Maar kon hem bij me houden, kwam meer rust in en kijken mag altijd , maar wegvluchten en connectie verbreken dus niet.
We blijven bij elkaar.
Ding moet een naam hebben?= follow the rail, ik vindt het me volgen waar ik ga, inclusief stops, verwerkmomenten, en kijk om je heen plekjes.
Die rustmomenten geven probeer ik niet te bepalen maar geeft paard aan, dat is soms best lastig, maar dit paardje is fijn leesbaar voor me.
Wat op en rond erf omgescharreld beide, was trots op hem hoe fijne reactie ik kreeg.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:38

Sabine

Had liever gehoord dat je paard vluchtmodes aannam ipv zich afsluiten.
Gezien mijn eigen karakter heb ik juist met gesloten paarden veel moeite, kost het me extra energie en maakt vaak dat ik een afstandelijke houding aanneem uit eigen bescherming.
(Nuchter: zonde van mijn tijd..., en blijf met vraagtekens zitten die in je koppie doormalen)


Maar heb wel het een en ander meegemaakt met dit soort dieren.
Kom erop terug hoor, zit alleen na te denken wat ik wel en niet op fora zou willen plaatsen over mijn ervaringen en in wat voor vorm.
Bedoel: het staat wel op internet he, voor weet niet hoelang.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:34

RiannaB schreef:
Interessant..
Ik kom later weer even reageren hier. Ben een paar dagen weg met m'n vriend en ik wil zo min mogelijk met m'n telefoon zitten. Even afkicken :P
En meer tijd om te lezen in het boek :D

Knap dat je jezelf effe wilt losmaken van je telefoon +:)+
Veel plezier.


Men zit eraan vastgeplakt , is verslaafd, maakt niet uit waar , altijd die berichten willen zien en reargeren. op de fiets, in auto , zelfs op je paard, altijd maar egecentrisch dat ding in de handen.
Dat je daarbij andere in gevaar brengt doet er blijkbaar niet meer toe. >;) -:(-

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:59

:D _/-\o_

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:12

woepsie90 schreef:
Kwam net dit artikel tegen, best leuke toevoeging voor hier,

http://www.paardentaal.be/article/licha ... moet?fwd=1

Dank voor het delen, was hier niet bekend mee.

Artikelen neigen naar af en toe zweverigheid, met sausje van Chinese wijsheden, maar over het algemeen zit er geen woord Arabisch tussen.
Mooi stuk met duidelijke uitleg hoe we dagelijks in deze maatschappij staan ,en hoe dat botst met paarden.
Paarden hebben die "evolutie" niet inzich, die leven puur, mits niet gesloopt door ons mensen.

Het komt allemaal van binnenuit, vandaar dat je zowel bij Mark als hier geen fixit-handleidingen zult ontdekken, het zit en ontstaat binnen in jezelf, je zijn.
Ga daar ook niet naar op zoek, ze zijn er niet, zoek het bij jezelf.
Vergeet niet dat een Mark vanuit zichzelf al een geweldig paardenman is, en vanuit daar zijn beleving heeft omgezet in boeken.

Vindt met name het deel van Dirk zeer de moeite waard.
https://www.smallteaser.com/@dirkvangheluwe

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:17

Ik vindt dit een mooie samenvatting van Dirk:

Citaat
Paarden kennen het geheim van vrij en tegelijk verbonden zijn. Van levensgevoel, van alle soorten van vrijheidsgevoel, speelsheid en directheid van gedrag. Ze zijn in staat om op elke situatie een spontane, eerlijke reactie te geven. Dat is wat ze voor mij zo aantrekkelijk maakt, en het heeft niets met hun uiterlijke schoonheid te maken. Ze bewegen, ze stralen, ze voeden direct de gevoelens van het hart: liefde, ontroering, verlangen, verbondenheid… als wij het er maar niet uit-trainen.
Einde citaat


"Als wij het er maar niet uit-trainen" , ;(

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:02

Effe druk met prive , werk en het dagelijkse paardjes gedoe.
lees wel graag mee met jullie fijne ervaringen en de nieuwkomers verhalen in dit topic.
Heb wel e.a. ontdekt afgelopen weken , kwa eyeopeners, maar moet tijd vinden het hier te delen.

Heb de mazzel, dat ik naast eigen paard, omga met stel andere paarden van stal, en zet je die vier naast elkaar kwa karakter heb je complete tegenpolen.
Bijzonder leerzaam hoe sommige handelingen blijkbaar universeel zijn en andere juist totaal niet.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:35

yenopi schreef:
Laatst een les afgesproken, met iemand die via lichaamstaal en communicatie met de paarden werkt. Tjonge wat was ik nerveus, omdat ik heb geleerd dat ik niks waard ben en vooral niet met moeilijke paarden zou kunnen omgaan en trainen.... dit zat me dus zo dwars. Daarom was de fries ook dwars, al bijna anderhalf jaar.... echt lomp en soms vervelend..


Pfff, het is nogal wat als je bovenstaande van jezelf zegt, en je dat zelf terug ziet in de paarden waar je mee omgaat.
Dan heb je voor jezelf fikse blokkades om je heen.
Mijn ervaring is dat paarden zo niet naar de mens kijken, maar juist elke keer scannen hoe je je voelt van binnen.
Je negatieve gedachten over jezelf geven je dan zo'n enorme ballast en muur dat zelfs een paard daar niet doorheen komt?
Je hoeft niet te reargeren hoor, als het te persoonlijk wordt, maar ervaar je die muur zelf ook?

Mag je wellicht tot troost zijn, maar juist iemand die zich kwetsbaar durft op te stellen, van binnenuit zonder ladingen aangeleerde patronen kunnen super omgaan met dieren.
Als je het binnen laat komen , en een stukje muur om je eigen waardigheid neerhaalt moet je es zien hoe je zelf daarvan gaat groeien, en je niet alleen trots wordt op het paard waar je mee werkt maar ook trots op jezelf.
Wezen paard is puur, ook al zijn ze beschadigd door mens, die puurheid is altijd aanwezig, zit ergens.
Wordt een mooie tocht voor je samen met het Fryske.


Enne... ik vindt zelf de meeste Friezen ook lomp en onhandig hoor...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:06

Situatie schets:

Je laat je paard alleen of nog leuker samen met ander paard los in bak , nadat ze dag(en) op stal hebben gestaan.
Jullie kennen het wel; dollen, bokken, uitslaan, happen naar elkaar, vol gas hoeken induiken, nek slingeren, eekhoorn staart erop en snuiven, bak omploegen, stampen, vlieglessen, briesen...
Ze showen zich in opperste verzameling (wou dat ohz ik ze zooi mooi kreeg :P ) kortom een vrolijk en blij paard dat uit zijn *\o/* dak gaat, super.

Wat doet vrijwel iedereen: gaan of buiten de bak , of in hoekje toe staan kijken.., bang ? Ja waarvoor ?
En er zijn best veel stallen die dit niet eens toestaan in hun dure rijbakkie met achterbergelijke bodem.. :')


Ik loop er al jaren gewoon bij , moedig ze soms aan , ren stukjes mee, maak ze dmv lichaamstaal actiever of juist rustiger, want soms gaat het wel es te gek.
Heb me nog nooit onveilig gevoeld, ook niet met drie paarden om me heen.
denk er wel om dat ik niet in de buurt ben als ze achterkant naar me toe hebben, maar verder weten ze precies waar ik ben.
Meer die dit zo doen ?, het is n.l. zo tof om ertussen te zijn en de interactie te ervaren.

Waar ben ik echter achter gekomen laatste weken ?
Ik ging er altijd van uit dat achter dat showen een stukje dominantie zat, gezien de uitstraling die een paard heeft die opgericht & snuivend paar meter voor je staat, felle blik , ready to go..
Heb altijd afstand gehouden op die momenten en pas als er wat rust was, stapte ik op paard af voor contact.
Ben echter aan denken gezet, en gewoon geprobeerd; loop relaxed naar paard toe in de show modes met in mijn hoofd naar paard toe hetzelfde wat paard ook denkt: ik ben de mooiste & sterkste en dat laat ik nu zien.
Ontdekte dat er geen spat dominantie is, het is pure trotsheid wat je voelt en terecht natuurlijk.
Paard laat zich fijn aanhalen, maakt direct contact en zo dichtbij is er geen enkele angst voor dat grote machtige sterke paard vlak bij je, alleen maar het trots zijn op je paard, " joh je bent geweldig"
Paard staat dus vol alert voor je, vlakbij en ga je door je knieën , klop je op jas is hij direct volgas weer weg.
Maar heel anders alert als vanuit vluchtangst, die soms onbereikbaar is, hier mag je aan deelnemen, samen spelen ieder in zijn rol.
Ik heb dit al paar keer zo gedaan , ook bij andere paarden en reactie is hetzelfde,hun trotsheid mag je delen met elkaar.
Maf he, doe dit los samen dollen al jaren en heb dit nooit geweten, en geniet.

Benieuwd of iemand dit herkend.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 61 bezoekers