[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

xyzutu2

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:31

Oei, hij loopt inderdaad wel heel erg slecht op het harde. :(:)
Kun je niet iets van vilt of foam onderin de hoefschoenen leggen voor hem? Dan voelt het namelijk alsof hij op het zachte loopt, want in de bak stapt hij redelijk normaal. De draf is wel heel kort en pijnlijk, alsof hij of aan allevier de hoeven pijn heeft of compleet vastzit in zijn rug (of allebei, maar we gaan nu maar even van de hoeven uit).
Ik zou ook zeker de Huffestiger voor hem kopen. Hij heeft namelijk 0 hoefwand om op te staan en zijn zool zal te doen en dus overgevoelig zijn; met de hoof hardener maak je alles wat je ermee insmeert keihard, vandaar ook dat de hoeven erna veel hoger en harder klinken.
Je mag het dan ook maar maximaal 1x per 3 a 4 dagen gebruiken, anders wordt de hoef té hard.
Als hij zo slecht loopt en de wei is ook onregelmatig dan zal hij ook niet zo makkelijk bij de andere paarden uit de buurt kunnen komen als die hem aanvallen (als spel of voor de menens). Kun je heb niet een tijdje apart zetten tot hij weer normaal kan bewegen?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:52

Ik vind het echt de leukste zadelhoes ooit! Geweldig stofje. :j

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:12

Dat met een been omhoog staan tijdens het eten van iets lekkers is over het algemeen heel onschuldig: paarden doen dat als ze iets heel lekker vinden/ongeduldig zijn om het op te krijgen. Sjors doet het al twintig jaar lang zodra je de voerbak onder zijn neus duwt en gaat zelfs rollen tijdens het eten (om dan tijdens het rollen door liggend weer een hap te nemen :D ). Ik zou me daar dus niet zoveel zorgen om maken als het echt alleen is tijdens het eten van een bak voer. Als ze het ook tijdens het grazen zouden doen (zelfde houding als met een bak voer op de grond) dan zou ik er wel serieuzer naar kijken.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:11

Wat sneu voor die PRE, en nog sneuer dat dit dus heel gewoon is in NH-instructieland. Echt, de allerslechtste opmerking die Pat Parelli wat mij betreft ooit heeft gemaakt is 'als het paard hier blijft/doorloopt/niet luistert dan is dat (wat ik hem vervolgens aandoe) zijn eigen verantwoordelijkheid... -O-

Ik moest trouwens vandaag nog aan jou en Harley denken! :D
Ik had Rio gisteren bekapt en vanochtend hadden we voor het eerst in maanden weer buiten gewandeld. Op zich deed hij het prima, maar ik had 's avonds had ik het idee dat hij misschien toch iets voorzichtiger liep en dat het wandelen misschien net teveel was na het bekappen en dat de hoef toch wat te kort waren geworden. Even Huffestiger op de zool gesmeerd en een kwartiertje laten intrekken. Rio liep zijn eerste pas daarna weer even voorzichtig en liep daarna weer helemaal ruim en op zijn normale tempo. Echt topspul. :j

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:16

woepsie90 schreef:
Is dat echt Parelli joh? Ik heb mij er niet in verdiept ofzo maar verbaasd mij echt, wat een vreemde instelling. In zekere zin mag er wel eens een x een consequentie aan te pas komen, ligt totaal aan de situatie, maar wij hebben er niet zomaar recht op dat een paard meewerkt! Vreemd om dat iedere x te bestraffen met zweep of andere boze handeling!

Dat is inderdaad echt een uitspraak van Parelli: die doet hij in al zijn dvd's en cursussen vooral tijdens het longeren/the circling game, waarbij dit standaard gezegd wordt als een paard bijvoorbeeld niet versnelt op een kleine hulp. Pat zegt dan 'het is zijn verantwoordelijkheid, als hij ervoor kiest om niet te luisteren dan is hij zelf verantwoordelijk voor het feit dat ik mij hulpen verzwaar' en dan slaat hij met het touw van de carrot stick direct achter/op de plek de achterhand van het paard stond toen hij ervoor koost om niet te versnellen; als hij alsnog versnelt dan is hij de zweepslag voor. Ik heb met de pony's de eerste 2,5 Parelli levels gedaan met de clicker, maar dat vond ik persoonlijk de minst geslaagde 'levensles' omdat je daarmee doet alsof het paard verantwoordelijk is voor het feit dat jij meer dwang/druk (tot in fase 4 bijna geweld) gebruikt terwijl je ook een andere methode had kunnen gebruiken, het had kunnen negern of bijvoorbeeld het goede gedrag meer had kunnen belonen zodat het 'foute' gedrag minder belonend zou zijn.
Rio is nooit verantwoordelijk voor mijn gedrag, maar alleen voor het zijne. Maar dat is dan denk ik echt een clickergedachte, want het idee van Parelli dat het paard verantwoordelijk is voor de correcties die jij hem geeft is inmiddels echt bijna standaard geworden in de NH-wereld.

xyzutu2

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:41

Je kunt ook eerst een elastische bandage achter de billen langs binden. Doordat die constante druk geeft is hij veel minder eng voor paarden en als je vervolgens de elastische bandage gebruikt en ook een touw achter de billen laat lopen dan voelen ze het touw vaak niet eens meer.
Wel altijd voorzichtig blijven natuurlijk. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:25

Ik zou hem eerst zonder bontje proberen en ook niet meteen direct boven het achterbeen op de huid leggen, maar eerst over de bovenkant van de staart laten lopen. Als dat gaat dan kun je hem steeds iets lager laten zakken en vervolgens de staart eronderuit trekken. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:45

Ik laat Rio ook elke week met zijn kuddegenoot en frenemy :D de bak rondcrossen (of als de grond droog is in de wei). Op die manier kunnen ze even lekker gas geven, zich uitleven naar elkaar zodat dat niet in de paddock gebeurt en met alle sprintjes en het gebok over en weer gooien ze de spieren lekker los. Na afloop mag Rio de bak weer netjes recht slepen, dat vindt hij dan weer minder. 8-)
Op zich is dat natuurlijk niet noodzakelijk, maar als jij de enige bent die met jouw paard speelt, dan weet je vrijwel zeker dat jouw paard ook als paard met jou zal willen spelen.

Als twee tegelijk losgooien niet mogelijk is, dan zou ik hem zelf regelmatig door de bak laten crossen - dus zonder longeerlijn. Dan heeft hij naast regeltjes-tijd (zoals longeren, wandelen enz, wat voor een paard vooral bestaat uit dingen die niet mogen want alles moet precies zoals de mens het zegt) ook speeltijd waarbij hij puur zijn eigen fantasie mag volgen. Dus als dat mag van de stal, dan zou ik dat zeker ook een keer in de week proberen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:22

Ik zou sowieso eerst wachten tot de hoefwand helemaal omlaag is gegroeid voor je over ijzers na gaat denken; zoals de hoefwand nu opgevijld is wordt nagels erin zetten heel lastig. Als je nu nagels erin slaat liggen die aan de onderkant waarschijnlijk bloot waardoor ze minder goed houden, en omdat de wand zo'n stuk opgevijld is is hij aan de onderkant dunner en is het risico groot dat er weer een stuk van de wand afspringt als je paard zijn ijzer verliest.

Dus voor je eigen gemoedsrust zou ik het hele ijzerverhaal even laten voor wat het is tot het moment dat de hoefwand weer gewoon op de grond staat en de mustangroll vooral uit een anti-flare randje bestaat en je genoeg wand hebt om A) te zien of hij met meer wand beter loopt, of B) er ijzers onder te slaan nu er genoeg hoef is om dat veilig in te doen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:33

Je zou kunnen overwegen om je eigen smid een mailtje te sturen met de vraag of hij het oké vindt als een vakgenoot er ook nog eens naar kijkt, niet uit wantrouwen naar hem maar meer om alle opties (ook bv wel of niet ijzer) nog eens door iemand met een frisse blik op een rijtje te laten zetten. Als hij ja zegt, dan kun je dat vervolgens gebruiken richting zijn collega's. Misschien dat die dan wel durven. :)

Die thermo/lasermevrouw vind ik wel heel apart. Sowieso, het enige wat je met een thermografische scan van een hoef met daarin een ontsteking kunt zien is dat de hele hoef warm is, misschien iets meer aan de voorkant dan aan de achterkant of andersom, maar je zult geen precieze locaties van holtetjes met pus aantreffen, daar is het veel te onnauwkeurig voor (en daar is de hoefwand ook te dik en dus beeldverstorend voor).
Dus wat wil ze dan doen met die laser? Gewoon maar de hele hoef laseren voor het geval dat er iets in zit wat met een laser verholpen kan worden? Erg apart...
Ik kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:09

Leuk om te zien!
Ik hoorde juist van een thermograaf dat hoeven vaak juist lastiger zijn dan bijvoorbeeld een pijpbeen. Misschien dat hij het dan over dieper in de hoef gelegen problemen had, of grotere ontstekingen. De ontsteking uit je link was volgens de hoefsmid minuscuul, dus dan is het waarschijnlijk makkelijker om precies te lokaliseren dan wanneer een groot/dieper deel ontstoken is?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:23

woepsie90 schreef:
O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.

Ik snap helemaal hoe je je voelt en ik kan me goed voorstellen dat je een punthoofd krijgt van de constante wisseling van lichamelijke en geestelijke problemen bij je paard. Hier heeft Rio sinds 1 januari met zijn voorbenen vastgezeten in het schrikdraad, een slokdarmverstopping gehad, een allergische reactie op verkeerd gespoten Buscopan gekregen, vervolgens aan de andere kant een verstopte halsader opgelopen en daarna liep hij de eerste week van februari op eieren omdat de wei te scherp opgevroren was en hij zere hoeven had. En dan te bedenken dat we juist sinds begin december voor zijn rugproblemen aan het revalideren waren, hij er op 1 januari qua rugbespiering perfect uitzag, en we nu na alle pijn en ellende dus weer helemaal opnieuw kunnen beginnen...
Ik ben er inmiddels ook wel klaar mee. :r

Het enige wat ik je als lotgenoot kan meegeven is dat er een plaats en tijd voor alles is, en dat je daar misschien nog voor jezelf winst uit kunt behalen. Het zou kunnen dat je je Bokt topic juist gebruikt om alles qua heden en verleden op een rijtje te zetten terwijl je als je bij je paard bent gewoon in het nu leeft, maar hier lijkt het soms alsof je continu bezig bent met achterhalen waarom Harvey zich zo gedraag als hij doet en waarom hij de lichamelijke problemen krijgt die hij krijgt. Maar dat heeft eigenlijk niets met je handling/training zelf te maken:
Oorzaken zoeken zodat je erachter kunt komen hoe je problemen in de toekomst kunt vermijden is heel waardevol, maar alleen als je thuis bent. Je bent dan namelijk alleen bezig met het verleden (wat is er gebeurd? Over welk steentje is hij onderweg gestruikeld? Hoeveel gras heeft hij vandaag gegeten?) en de toekomst (Ga ik dat steentje vermijden of ga ik het juist gebruiken om zijn hoeven harder te maken? Als hij zo reageert op een nieuwe wei, haal ik hem daar dan weg of laat ik hem daar staan, en hoe lang kijk ik in het laatste geval zijn gedrag aan?).
Als je bij je paard bent, geldt er echter maar 1 ding: het nu. En dat nu is zijn gedrag. Bevalt dat? Dan beloon je. Bevalt dat niet? Dan corrigeer je. Het maakt niet uit of hij een 'goede reden' heeft voor zijn gedrag (of hij nu gras-high is of pijn aan een hoef heeft) of niet, gedrag is gedrag. Op het moment dat jij naast hem staat heeft Harvey niets aan medelijden of überhaupt dat jij begrijpt waar zijn pijn/gedrag vandaan komt, het enige wat nuttig is voor hem is om te weten hoe hij zich moet gedragen. Als je daar consequent in bent en het dus niet af laat hangen van of hij pijn/een goede reden heeft, dan wordt zijn wereld een stuk makkelijker en helderder dan wanneer hij zich niet mag misdragen als hij geen reden heeft, maar wel lastiger mag zijn als je vindt dat hij wel een reden heeft.
Het punt is dat Harvey zelf altijd een reden heeft om zich te gedragen zoals hij doet, alleen weet je als mens 80% van de tijd niet welke reden dat is. Het enige wat je ziet is gedrag, en het enige wat je dus kunt doen is altijd op dezelfde manier op het gedrag reageren: goed gedrag belonen en slecht gedrag corrigeren. Alleen zo geef je zijn leven een duidelijke, herkenbare structuur waar hij zich aan vast kan klampen als hij het moeilijk heeft. Dan ga je van 'ik heb ergens last van en ik weet niet wat ik moet doen'. naar 'ik heb ergens last van maar ik weet in elk geval wel wat ik moet doen', en dat kan een hoop houvast bieden. Daar zijn in feite alle clickertraining-husbandry oefeningen op gebaseerd; het paard met prikangst ziet de dierenarts en de naald, maar hij weet dat als hij zijn neus tegen de target houdt en stil blijft staan, de pijn direct over is en hij zelfs een beloning krijgt. Hij vindt de naald nog steeds vervelend, maar doordat hij exact weet hoe hij zich moet gedragen klampt hij zich daar aan vast, want op de pijn kan hij geen invloed uitoefenen, maar wel op hoe hij daarmee omgaat. Dat is trainen in het nu
Het nadenken over waarom hij zo bang is voor de dierenarts/naald kan thuis weer, en misschien kun je met die conclusies inderdaad zijn toekomst verbeteren, maar je hebt niets aan oorzaken of begrip als je naast het paard staat, want het enige waar je hem in het nu mee kunt helpen is dat wat je nu ziet; zijn gedrag.

Het zou trouwens heel goed kunnen dat je ook in het echt zo met hem werkt, dus dan mag je dit alles weer negeren. In je topic lijk je echter continu op zoek te zijn naar oorzaken, redenen en verklaringen voor wat er in de training gebeurde. Dit topic is daar ook de perfecte plek voor, maar mocht van al dat zoeken en twijfelen ook wat van doorsijpelen in de tijd die je met Harvey doorbrengt, dan kan het de moeite waard zijn om daar wat serieuzer naar te kijken. Paarden leven namelijk in het nu. Harvey heeft namelijk alleen iets aan nadenken over zijn verleden en hoe dat zijn toekomst kan veranderen/verbeteren als je dat thuis doet; als je bij hem bent dan geldt alleen het nu, en het nu is dat wat hij nu doet, of dat nou een ongeduldig geschraap met zijn hoef of met oortjes naar voren stilstaan terwijl je poetst. Als jij hem consequent dezelfde set aan regels voorhoudt, dan geeft dat hem enorm veel stabiliteit. Zijn leven is namelijk continu in beweging en instabiel (grotere wei, kleinere wei, wel hoefpijn, geen hoefpijn), maar als jij consequent op dezelfde manier reageert op al zijn gedrag, dan worden jij en jouw gedragsregels de grote stabiele factor in zijn leven, en dan kan hij met die stabiliteit alle andere onzekerheden die hij tegenkomt aan. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:38

Wat ontzettend fijn dat je een leenpony krijgt! Ik hield mijn hart al vast voor Harvey, zoveel veranderingen qua stalling in zo'n korte tijd en als hij eindelijk zijn droomplekje gevonden heeft dan weer zijn maatje kwijtraken...
Hopelijk kunnen ze het goed met elkaar vinden en krijg je snel weer een definitieve stalgenoot erbij.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:45

Niet als verwijt maar uit interesse: waarom zou je jouw mogelijke vermoeden niet gewoon hier delen? Misschien dat er anderen meelezen die ervaring hebben met die aandoening en dat vermoeden kunnen bevestigen of juist uit praktijkervaring kunnen vertellen dat dat er helemaal niet op lijkt, dus dat de TS zich er geen zorgen over hoeft te maken.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:23

Hmm, dat is inderdaad vervelend. :(
Kun je zoiets niet melden bij een mod? Het is jammer als je niet meer kunt schrijven wat je denkt uit angst voor iemand anders.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:32

Je zou eens kunnen kijken naar de Silver Whinnies; http://www.whinnywarmers.com
Zilverionen helpen bij wondgenezing en de silver whinnies zijn ook speciaal bedoeld om buiten en in de modder gedragen te worden. Daar heb je misschien meer aan dan aan zalfjes als je paard die er meteen weer vanaf loopt in de wei.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:16

Je zou ook een fysio langs kunnen vragen om jou speciale op Harvey toegesneden stretch-oefeningen te leren? Dan heb je weer wat te doen en dan werk je daarmee ook aan zijn gezondheid voor als hij straks weer helemaal mobiel is. :)

Ik was toevallig net bezig om voor Rio een alternatieve eiwitbron te zoeken en kwam zo op gemicroniseerd lijnzaad. Dat wordt blijkbaar ook heel veel gebruikt bij hoefproblemen bij paarden die niet op het gras staan omdat omega 3 vetzuren uit het gras verdwijnen als het tot hooi gedroogd wordt en dat zit nog wel in gemicroniseerd lijnzaad (niet in lijnzaadolie). Bovendien is het ook een goede dikmaker en bevat veel eiwitten voor spierontwikkeling, dus mocht je nog iets zoeken op dat gebied dat is dit misschien ook iets voor jullie? In Engeland is het blijkbaar in vrij veel soorten verkrijgbaar (in NL alleen van Pure, en dat komt dus weer uit Engeland ;) ).

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 00:35

Het wordt heel kort en op een hele hoge temperatuur verhit zodat het blauwzuur verdwijnt en je het dus kunt voeren zonder je nog zorgen te hoeven maken over vergiftiging. Ik heb Engelse fora afgespeurd op ervaringen aangezien die er in NL nog niet echt zijn en de reacties waren dat bij de meesten de hoef- en vachtkwaliteit erg goed vooruit gaat en dat paarden ook erg snel aankomen als je meer dan 100gr per dag geeft (kan een voor- of nadeel zijn natuurlijk ;) ). Sommige paarden kregen minder jeuk maar dat werkte bij lang niet iedereen zo. 1 Gebruiker gaf aan dat haar paard er erg heet/schrikachtig van werd, maar verder schreef niemand daarover.
Op zich bestaat lijnzaad vooral uit olie/vet en eiwitten en er zit (bij Pure) maar 4% zetmeel in en geen suiker, dus het is op papier geen suiker/zetmeelbommetje als druktemaker, maar misschien dat sommige paarden er toch heftig op reageren.
In jouw linkje staat helemaal onderaan dat het uit mirconised linseed meal bestaat, dus dat is precies hetzelfde. :j Ik heb zelf net ook een kleine verpakking besteld om uit te proberen aangezien stombo Rio net twee maand nadat ik 20 liter lijnzaadolie heb gekocht heeft besloten dat hij geen lijnzaadolie meer lust... _-:(
Ik hoop dus heel erg dat hij de lijnzaadjes zelf wel lust, want voor hem is juist de 20-30% eiwitten erg interessant aangezien hij heel slecht eiwitten opneemt uit gras/hooi/luzerne en voor zijn rug in korte tijd veel spieren moet kweken, dus die bied ik dan het liefst op zoveel mogelijk verschillende manieren aan (straks dus luzerne, esparcette, wheypoeder en gemicroniseerd lijnzaad).

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:05

Ik vind hoeffoto's altijd lastig te beoordelen vanaf de onderkant, maar zou het niet kunnen dat de ontsteking het steunsel op die plek naar voren heeft geduwd waardoor je nu wat verder naar voren die halfronde/gebogen gelige rand ziet?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:52

Wat grappig, op die kroelfoto lijkt het net alsof hij met die moddervlekken op zijn hoofd de grijze vlekken van de pony probeert na te doen. :D
Heerlijk om te zien dat het zulke goede vriendjes zijn, en dat toch al in vrij korte tijd. Die silhouet-foto vind ik trouwens echt prachtig. <3

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:43

Ik zie eigenlijk niet precies in wat het probleem is met je lesgeefster? Het grootste probleem lijkt me dat ze niet lang genoeg warmstapt, maar als jij dat in de gaten houdt, wat is er dan mis met meer tempo maken in de bak?

Je schrijft dat jij vertrouwen, rust, langzaam aan en stukje bij beetje kleine sprongetjes en een beetje cruisen door de bak wil, maar is dat ook wat Harvey wil? Het blijft een volbloed en je schrijft zelf al dat als andere paarden gaan rennen hij mee wil. Als deze instructrice gespecialiseerd is in geweldloos werken met Engels volbloeden, dan betekent dat dat zij als geen ander weet wat Engelse volbloeden wel en niet kunnen/willen en hoe ze daar het beste mee om kan gaan.

Ik kan het verkeerd hebben, maar als ik je post lees dan klinkt het alsof je graag rustig aan wil doen, kleine stapjes, niet overbelasten enzovoorts omdat je wilt dat hij zelf naar het opstapblok loopt en hij dat niet zal doen als je hem echt aan het werk zet. Maar dat vul je allemaal voor hem in over een situatie die je nog niet eens hebt meegemaakt. Wie weet vindt hij het heerlijk om met een mens aan boord eindelijk eens gas te kunnen geven en in plaats van dat eindeloze braaf zijn en getrut op de vierkante centimeter aan de andere kant van het grondwerktouwtje. ;) Sommige paarden vinden dat heerlijk, andere gaan liever echt fysiek aan het werk en nog veel meer paarden vinden juist de afwisseling leuk. Maar vantevoren gaan bedenken dat hij iets vast niet leuk gaat vinden heeft nog nooit iemand geholpen. En wat dan nog; stel dat na 2 maand lessen op deze manier hij het rijden niet leuk vindt; dan heb je toch al die kilometers op zijn rug onder je riem en stel je vervolgens je plan bij zodat hij het wel weer leuk vindt.

Sterker nog; stel dat je je het op de manier doet waar jij van droomt; dus heel voorzichtig, eerst misschien alleen maar een paar rondjes in stap, dan net zolang stap oefenen tot hij op jouw ademhaling stilhoudt en op een kleine gewichtsverplaatsing afwendt... Voor hetzelfde geld heb je tegen die tijd een vreselijk gefrustreerd paard omdat hij zelfs met een ruiter erop nog steeds zijn energie nooit echt kwijt kan en hij eindeloos moet focussen op de ademhaling van zijn ruiter in plaats van gewoon lekker gas te geven en eventjes níet a la grondwerk overal over na te moeten denken. Halthouden op je ademhaling is leuk, maar sommige paarden willen gewoon bewegen en niet overal over nadenken en vinden links-rechts-ho met de teugels ook prima. Het zou zomaar kunnen dat jouw paard het juist heerlijk vind om met het vlottere tempo van je lesgeefster gewoon lekker te kunnen bewegen zonder overal over na te moeten denken.

En waarom zouden de rijlessen het verkeersmak maken in de weg staan? :)
Laatst bijgewerkt door xyzutu2 op 30-06-17 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:28

Ik haal even twee dingen uit je post, eens kijken of dat goed gaat met de quotes: 8-)

woepsie90 schreef:
Ik zou hem graag wilen kunnen rijden op lichte hulpen, laat ik het zo zeggen. Toen ik hem een jaar geleden tijdens een buitenrit rees, moest ik al mijn gewicht in de strijd gooien om hem van draf naar stap te krijgen terwijl er een kruispunt aan kwam. Ik leunde goed naar achter, zwaar, teugels eraan en zei veel "Hoooooooo". Hij had een rolbit in en die greep hij ook alsnog vast. Uiteindelijk ging hij naar stap, maar sjonge :')

Dat lijkt me een enorm nare ervaring, :x maar aan de andere kant was dit toen hij lichamelijk waarschijnlijk nog niet goed in zijn vel zat, hij nog niet zijn huidige zadel had en jullie nog geen band hadden opgebouwd en hij jouw persoonlijke hulpen nog niet kende. Bovendien kwam hij daarvoor toch van een renstal? Bij renpaarden en dravers betekent teugels aantrekken versnellen. Dan is het geen wonder dat hij richting een kruispunt versnelt als je zwaar gaat zitten en aan de teugels gaat hangen. Waarschijnlijk werd dat voor 75% veroorzaakt door miscommunicatie, en nu hebben jullie wel communicatie.

Citaat:
Ik wil zeer zeker graag dat hij met rijden zijn energie kwijt kan! Ik kan niet wachten om lekker te galoperen op de stranden hier en lange stukken draven in het bos! Daar is hij voor gemaakt :Y) maar enige aandacht in zijn hoofd vind ik dan wel prettig. Het gaat vooralsnog als een kip zonder kop, het is vaak een ontploffing de eerste minuten, en daarna draaft hij lekker regelmatig en voorwaarts z'n rondje.

Wat beschrijf je hier? Dat hij ontploft en als een kip zonder kop iets doet, is dat bij grondwerk/longeren of rijden? En is dat erg - of beter gezegd; wat zou je dan liever willen zien, en is dat voor Harvey wel haalbaar?
Sommige paarden moeten altijd eerst even hun ei kwijt qua energie voor je er lekker op kunt rijden of geconcentreerd grondwerk kunt doen. Dan kun je wel willen dat je er meteen vanuit de wei op kunt stappen en weg kunt rijden, maar bij sommige paarden is een compromis het beste in de zin van dat je ze eerst even laat razen en dan pas erop gaat zitten en samen aan de slag gaat. Het alternatief is dat je er meteen op klimt, eist dat ze 10 minuten braaf en rustig rondstappen en dan geconcentreerd en serieus aan de slag gaan in stap en draf. Dat is niet elk paard gegeven. Ik begrijp niet helemaal wat er aan de longe gebeurt met de instructrice en waarom dat slecht is, maar stel dat Harvey die gekke bekken trekt (?) en rondbokt tijdens die eerste minuten longeren omdat hij gewoon zijn opstart-energie (en waarschijnlijk nog resten van opstartstress) kwijt moet, wat is dan het alternatief?

Soms is een paard ook gewoon zichzelf. Zo kan ik wel willen dat Rio een heel uur lang fris en energiek blijft en uit zichzelf draf en galop blijft aanbieden zodat ik daar lekker mee aan de slag kan tijdens het grondwerk, maar feit is dat hij naast showbink ook bedachtzaam en lui is, dus na die eerste 1,5 minuut showen in draf en galop is zijn voorkeursgang echt stap. 8-)
Jammer voor het showy grondwerk, maar aan de andere kant maakt dat hem ook een perfect paard voor mij voor onder het zadel.
Het zou kunnen dat Harvey het tegenovergestelde is; wel heel sensitief en energiek en reactief tijdens het grondwerk, maar dat dat er ook altijd echt eerst even uit moet voor je van hem kunt verwachten dat hij braaf en geconcentreerd is tijdens het rijden.
Vandaar dat ik me afvraag; als je beschrijft dat hij bij de instructrice eerst ontploft aan de longe en al zijn overtollig energie eruit gooit en daarna heel braaf is; waarom is dat dan slecht? Wat zou anders jouw strategie zijn geweest om die overtollige energie eruit te gooien?

By the way; als je je zorgen deelt over je training dan is het misschien handig als je ook beschrijft wat er precies tijdens die training gebeurde. ;)
Nu leest het een beetje gek; een hele post vol zorgen over de toekomst zonder dat duidelijk wordt wat er dan tijdens de training is gebeurd. In de posts daarna laat je af en toe in een zinnetje doorschemeren dat er iets gebeurd is, maar wat er nou precies gebeurd is weet ik eigenlijk nog steeds niet. Was hij stout op straat toen jullie naar de bak toegingen en hij paarden zag rennen, of zag hij paarden rennen toen jullie al in de bak waren? Steigerde hij op straat of in de bak, en wat vroeg de instructrice dan precies van hem in de bak en hoe reageerde hij daarop?
Als je schrijft dat je vindt dat hij zich ook koest moet kunnen houden, dan weet ik niet of je nou bedoelt dat hij braaf moet zijn aan de hand op straat of dat hij zich rustig moet laten longeren. En als het op zijn gedrag op straat ging, dan weet ik niet wat dat dan te maken heeft met de zorgen over de instructrice tijdens het rijden. Het kan ook aan mij liggen, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er nou precies gebeurd is, of dat op straat was of in de bak en of dat aan de instructrice lag of aan de omstandigheden of aan iets anders en of dat nou normaal gedrag is voor een energieke en onervaren volbloed, of dat Harvey of de instructrice nou iets heel geks deden. Dat maakt reageren ook wat lastiger. ;)

Edit: Rio had trouwens een bloedhekel aan zijn revalidatietrainer. De eerste keer dat zij kwam zijn we heel fijn aan het werk geweest, de tweede keer zag hij haar al aankomen en liep meteen terug naar de wei. }:) Als onderdeel om hem sterker te maken doe ik ook Equikinetic training met hem, om de 2 dagen 12 minuten longeerwerk waarvan 8 minuten in stap en 4 in draf. Ook dat vindt hij vreselijk stom, maar hoezeer ik ook ben voor positief trainen, clickertraining en beloningstraining, ik vind het ook heel gezond als een paard gewoon leert dat dingen soms gewoon moeten, ook als hij ze niet leuk vindt. Dat is op zich ook een onderdeel van het leven, ook voor paarden. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:40

woepsie90 schreef:
Zij wilde graag meer ruimte voor zichzelf dus longeerlijn gehaald en toen ging ze hem naar voren sturen op de volte. Hij heeft wat gegaloppeerd en gebokt maar bleef netjes op de volte, had erger verwacht! Maar toen die andere paarden gekalmeerd waren, bleef Harvey op een flink tempo draven met onrustige ogen en oren. Of hij dit deed omdat hij het lekker vond of omdat hij nog gespannen was, weet ik niet. Maar de lesgeefster bleef het belonen, ik zelf had liever gezien dat ze samen op een gegeven moment ook konden stappen en even uitademen.
(...)
Overigens gaan alle longeersessies zo: veel draf, hoog tempo, geen stap tussendoor.

Even voor mijn begrip; hoe beloonde ze dit gedrag dan? Door hem gewoon door te laten draven? Het kan zomaar zijn dat wat jij als beloning zag, voor Harvey juist als correctie voelde of (waarschijnlijker) gewoon als neutraal, gewoon energie eruit mogen gooien.
Het is inderdaad vrij traditioneel om een paard aan de longe meteen in draf te zetten en zo 'leeg te laten draven' en dan weer te stoppen. Het is spiertechnisch handiger als je wel in en uitstapt, ;) maar psychisch is dit voor niet elk paard slecht. Ik weet dat longeren en grondwerk in Natural Horsemanship helemaal gaat om contact, gehoorzaamheid en controle door veel tempowisselingen en variatie, maar sommige paarden hebben gewoon liever de ruimte om lekker te bewegen. Er wordt ook vaak gedacht dat als een paard gestresst en afgeleid is aan de longe je hem veel overgangen moet laten maken zodat hij de aandacht weer bij jou krijgt, maar bij sommige paarden werkt dit juist averechts en raakt hij nog veel meer opgefokt. Of dat werkt hangt echt puur af van het karakter van je paard en zijn lichamelijke toestand;

- als je paard afgeleid is en opgefokt omdat hij zich verveelt of omdat hij niet weet wat hij moet doen, dan kun je hem met veel informatie over tempo en richting en wisselingen weer 'bij je krijgen'. Dat werkt bij het merendeel van de paarden zo omdat het gemiddelde paard liever lui dan moe is en rustiger wordt van meer duidelijkheid en meer structuur
- als je paard afgeleid en opgefokt is omdat hij overprikkeld is, dan kunnen variatie en tempowisselingen er juist voor zorgen dat hij nóg gestresster en opgefokter raakt omdat hij nóg meer prikkels moet verwerken in zijn toch al overgeprikkelde brein. Dan is 'losgooien aan de longe' tot lichaam en geest het overschot aan energie kwijt zijn vaak beter.

Natuurlijk is elk paard anders, maar ik vind het tweede wel typisch iets voor Arabieren en andere volbloeden. Rio is typisch een paard van het eerste type en die zou juist helemaal ongelukkig worden van het 'losgooien aan de longe' omdat hij dan het contact met de mens mist en daar steeds onzekerder van wordt dus bij hem moet je op zulke momenten juist bovenop het contact gaan zitten; veel schakelen, veel belonen, veel opdrachten en duidelijkheid over wie wat waar wanneer en hoe mag/moet doen. Maar Harvey is misschien eerder een paard van het 2e type, en zeker als een paard zelfstandiger is dan kan het micromanagen met een niet aflatende stroom van hulpen er ook voor zorgen dat hij helemaal claustrofobisch wordt.

Los daarvan; als ik het goed begrijp begon het longeren met een wild ogend, steigerend paard en eindigde het met een wild ogend maar relatief ronddravend paard. Dat is op zich al een super vooruitgang. Het zou natuurlijk leuker zijn als hij aan het einde relaxt aan een lange lijn meeslenterde en alle hulpen kalm opvolgde, maar dat is misschien niet helemaal realistisch. ;) Dat hij nog steeds gespannen oogde betekent ook niet dat hij niets positiefs geleerd heeft; misschien heeft hij door deze sessie wel geleerd dat ook als hij compleet over de zeik raakt door andere paarden en erg gestresst is, er verder niets engs gebeurt vanuit de mensenkant en dat hij gewoon zijn renpaardending mag doen. Dat lijkt mij al een gigantisch belangrijke les! Het mooist is natuurlijk als je van een moeilijke situatie (rennende paarden) iets goeds weet te maken (totale ontspanning), maar het feit dat een moeilijke situatie niet verder uit de hand loopt kan voor een paard ook al goud zijn qua leerervaring.

Los van dit alles; als je als mens helemaal uit de NH-hoek komt en alles zoveel mogelijk op vrijwillige basis hebt gedaan, dan is het compleet logisch dat het even slikken is als je geconfronteerd wordt met een heel goede en eerlijke maar ook heel traditionele trainer. :j Dus gun jezelf ook de tijd om te leren dat het niet erg is als Harvey met gestresste ogen zijn rondjes draaft aan de longeerlijn. Het is voor een mens echt even omschakelen, van belonen (en dus stoppen) als het goed gaat naar gewoon doorgaan als het niet slechter gaat zoals in de traditionele hoek gebruikelijker is. Kijk gewoon naar wat de instructrice doet en wat Harvey doet, dan wen je waarschijnlijk vanzelf aan dat dingen er bij een andere aanpak anders uitzien, maar dat ze niet per se slechter zijn. :)
Ik vond het ook erg vervelend om te zien dat Rio wegliep toen hij de revalidatietrainer zag en wilde toen eigenlijk ook liever gewoon stoppen als het zo moest, maar als je dan toch doorgaat dan zie je dat het misschien nooit zijn grootste hobby zal worden, 8-) maar dat hij zich tegelijkertijd ook gewoon neer kan leggen bij deze wat minder vrijwillige training en binnen die kaders ook gewoon blij wordt als hij iets goed doet. :)
Laatst bijgewerkt door xyzutu2 op 01-07-17 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:10

Ah, ik denk dat ik dan gewoon niet helemaal voor me zie wat er precies tijdens de training gebeurt bij Harvey of de trainster.

Wat ik bijvoorbeeld niet helemaal volg; je schrijft dat hij bij jou ook wel eens de turbo-knop erop zet en dat jij hem dan laat doorgaan tot hij na een paar rondjes vanzelf kalmeert en relaxed is. Maar stopte de lesgeefster nu dan ook al na een paar rondjes? Duurde de longeerles dan ook maar 5 minuten, of was hij in de les veel langer high strung en is ze gewoon gestopt toen hij genoeg op die volte gelopen had?
Doorgaan tot een paard compleet ontspannen is kan alleen als die ontspanning ook op een gegeven moment ookdaadwerkelijk volgt. Je kunt een paard niet een half uur lang laten draven en galopperen aan de longeerlijn, dat gaat ten koste van zijn lichaam; op een gegeven moment moment moet je gewoon stoppen, dus als hij dan nog steeds in een actieve draf zit, dan so be it.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom het fout is dat ze hem tijdens dat (te) actieve draven beloonde met haar stem; ze begonnen met een situatie waarin ze een steigerend/bokkend paard aan de lijn had, dan zou ik hem ook de hemel inprijzen als hij in zoverre kalmeert dat hij alleen nog een gestresste draf laat zien.
Maar zoals gezegd krijg ik niet echt scherp wat er nou in de training gebeurt, en daardoor is het ook heel moeilijk om mee te denken over of dat wat er gebeurt nou raar, goed of verkeerd is of niet.

Het is natuurlijk extra lastig als Harvey zelf elke dag van persoonlijkheid switcht, dan is het altijd maar afwachten wat voor paard je nu weer voor je hebt en hoe je daar op moet reageren. Iemand anders had het in dit topic over houtpaarden, ik weet niet of je deze test kent maar dit is een erg leuke vragenlijst waarmee je het karakter van je paard kunt bepalen: https://www.holistischdierenarts.nl/vra ... elementen/ :)

Edit: dat clickervoorbeeld is prachtig (Nevzorov is mijn voorbeeld, die rijdt hogeschooldressuur met Engels volbloeden met absolute verzameling zonder halster of hoofdstel <3 ), maar dat iemand iets heel gaafs bereikt heeft betekent nog niet dat ze ook zo zijn begonnen. Het helpt bijvoorbeeld heel erg als je je paarden eerst al op de traditionele manier dressuurmatig of met pressure-release-Parelli alles hebt aangeleerd mét tuig (zoals Nevzorov 8-) ), of dat je überhaupt al gewoon op de normale manier je paard hebt ingereden en verkeersmak hebt gemaakt (zoals misschien die volbloedmevrouw). Dat betekent niet dat je dat alles niet van begin af aan in vrijheid en zonder tuig kunt trainen, maar als je dát wil dan moet je ook beseffen dat de leercurve dan heeeeeeeel veel trager zal zijn, en dat die manier van leren (volledig vrij, dus met volledige keuzevrijheid en dus ook heel veel onduidelijkheid en de plicht voor je paard om continu zélf het initiatief te nemen) niet elk paard even goed ligt.

Als wat deze clickermevrouw doet je droom is, dan moet je jezelf denk ik afvragen of je kunt accepteren dat dat je uiteindelijke doel is nadat je op traditionele/NH manier met pressure-release eerst een veilige en solide basis hebt gelegd qua training en rijden, of dat je echt vanaf het allereerste begin alles met alleen clicker & beloning & 100% keuzevrijheid aan wilt leren. In het eerste geval heb je waarschijnlijk heel veel aan een traditionele lesgeefster om samen die veilige & stevige basis te leggen voor het rijden, in het tweede geval moet je gewoon met de lessen stoppen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:52

Hier (onderaan) zie je de 5 paardentypes volgens Erik Laarakker, hout/vuur/aarde/metaal/water; http://horseinfo.nl/paardentypen-volgen ... laarakker/
Als je de vragenlijst uit de vorige link invult, dan komt daar vanzelf een of meer van deze types als winnaar ;) voor je paard uit de bus rollen.