Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:44

Wat een mooi verhaal Rianna...waar dat mesten al niet goed voor is hihi...geen verwachtingen maar alles op 0 misschien?
Volgens mij komen veel mooie momenten juist dan spontaan om de hoek kijken en blijken waardevol voor mens en paard.

Ben benieuwd naar jullie vervolg...

Heerlijk koppie heeft je paardje <3

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:11

Wat een mooie vergelijking (vrienden-interesse tonen, gesprek onderbreken). Zet mij nog even iets meer aan het denken over alles...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:06

@ jens, merci voor je uitgebreide antwoord en beschrijving op mijn vraag. Daar heb ik zeker wat aan. Goed te lezen dat jij er dus ook nog dagelijks mee bezig bent. Voor mij een les om daar dus in het dagelijks leven de tijd voor te nemen, af en toe stil te staan bij de manier waarop ik de dingen doe. De boeken gaan duidelijk niet alleen over ons leven bij de paarden, maar over ons hele leven in allerlei opzichten. En dat maakt het ook juist zo betekenisvol, heel mooi.

@ cissie, was even stil van jouw post. Wat durf jij jezelf open en kwetsbaar op te stellen naar je paard, daar kunnen straks toch alleen maar goede dingen van komen... Het knappe eraan vind ik ook dat het een enorm confronterende en persoonlijke manier is om elke maand te reflecteren met een brief, er is veel moed nodig om zó kritisch naar jezelf te kijken. Echt, petje af. _/-\o_

@ Rianna, wat een leuk paardje, gave rassen zitten erin ook! Jouw lesbeschrijving klinkt alsof je daar echt een goede instructrice te pakken hebt en ook mij zet je aan het denken, dus bedankt voor het delen van dit verslag! +:)+ Je schrijft dat je de komende tijd dingen gaat doen die jouw paard zelf aanbiedt en leuk lijkt te vinden. Ik ben heel nieuwsgierig hoe je dat concreet gaat aanpakken, heeft jouw instructrice je daar toevallig nog handvatten voor gegeven? Dat zou ook wel een enorm goede oefening voor mij en Kees zijn denk ik, maar bij mij zou het er al snel op uitdraaien dat ik achter hem over het erf aanhobbel. En ik vraag me af of dat nou net de bedoeling zou zijn. :P
Een mooi moment heb je vandaag ook gehad, dat contact is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait! Ondanks dat je schrijft normaal niet op de laptop te zitten, hoop ik toch dat je hier af en toe verslag wilt blijven uitbrengen van jullie ontwikkelingen. Ben erg benieuwd naar de weg die jullie gaan afleggen. *\o/*

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:21

Thxs Sonja, gelukkig kost het me inmiddels wat minder energie.

Zag deze foto op fb voorbij komen, moest gelijk aan jou denken Pol013....

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 23:45

O jongens, het ontbreekt me gewoon aan tijd om dit topic goed te kunnen volgen, wat gaan jullie hard :=

Ik merkte dat mijn hoofd te vol zat met theorieën, gedachtes, twijfels en onzekerheid en heb besloten even afstand te nemen en meer mijn gevoel te volgen bij bepaalde situaties en het per dag aan te kijken. Jensvl gaf me per pb wel een tip om enthousaist te zijn, kinderlijk enthousiast.
Dus Mark Rashid is wat meer naar de achtergrond, ik werd er best onzeker van, 'reageer ik wel goed, lees ik hem wel goed'?

Alle gedachtes, theorieën, verhalen, etc, zitten uiteraard nog in mijn achterhoofd en ik blijf ook de ME boeken lezen (er liggen er nog 3 te wachten), maar ik zet niet meer alles op alles. Het is me gewoon te moeilijk :+ Gewoon lekker blij zijn en kleine stapjes nemen én goed blijven kijken, lijkt voor mij en Harvey beter te werken.

Ik blijf wel dit topic volgen, reageren en geheid zelf dingetjes plaatsen, maar niet zo vaak als dat ik in het begin deed.
Veel plezier en succes lieve bokkers +:)+ !

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:50

Woepsie. ik stond vanmorgen nog te denken of alles wel zo rigoureus moet zijn. Zou een paard niet gewoon langzaamaan met je meebewegen als je van iets dominant steeds meer doorschakelt naar iets meer partner. (en vooral ook alle tussenvormen daartussen)

Juist de momenten die iedereen (onbewust) kent waarbij je je paard kwijt bent omdat je er met je hoofd niet bij bent. Waarbij je met een klein beetje focus op de juiste manier weer wel verder kunt bewijzen dat toch.
Zoals Jens het helemaal opnieuw starten eerder eens omschrijft. Dat vind ik zo rigoureus. Daar wordt je zo onzeker van. Daar heeft je paard toch ook niets aan?

Ik moet steeds denken aan avatar. Zolang ik nog zoveel momenten met mijn paarden heb waarbij het voelt of ik 'ingeplugd' zit, gaat het wel goed met ons.

Ik heb a journey to softness niet gelezen. Maar waarom wil je perse soft zijn? En moet je dat altijd zijn volgens MR?
Ik hou namelijk ook heel erg van mijn gedreven van energie bubbelde kant. Kan nooit goed zijn om dat niet te willen zijn/doen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:10

Een paard kan zeker ook langzamer mee veranderen met je. Dat is geen probleem.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:38

Sabine

Had liever gehoord dat je paard vluchtmodes aannam ipv zich afsluiten.
Gezien mijn eigen karakter heb ik juist met gesloten paarden veel moeite, kost het me extra energie en maakt vaak dat ik een afstandelijke houding aanneem uit eigen bescherming.
(Nuchter: zonde van mijn tijd..., en blijf met vraagtekens zitten die in je koppie doormalen)


Maar heb wel het een en ander meegemaakt met dit soort dieren.
Kom erop terug hoor, zit alleen na te denken wat ik wel en niet op fora zou willen plaatsen over mijn ervaringen en in wat voor vorm.
Bedoel: het staat wel op internet he, voor weet niet hoelang.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:22

Dat vind ik wel echt een dingetje hoor. Dat je paarden moet hebben die je passen. Ik zoek ze daar echt bewust op uit. Ga het mijzelf daar echt niet moeilijker in maken dan nodig is. Ik ben nou eenmaal wie ik ben. Ik kan wel leren en veranderen maar je hebt nu eenmaal een bepaalde kern. Als je daar dichtbij kunt blijven gaat alles makkelijker. Je houd dan energie over voor kleine veranderingen die passen bij dát paard en kunt die dan ook consequent doorvoeren.

Zet mij niet bij een gesloten of hysterisch paard. Niet voor altijd iig.

Ik heb dus paarden die vooral nuchter en stoer zijn. Tikje lui mag, ik heb energie genoeg om te delen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:30

Woepsie jammer.. Maar begrijp het.

Soms is het beter om uit de sneltrein te stappen en de stoptrein te nemen die even stopt bij ieder station....spreekwoordelijk.
In mijn 'zoektocht' naar verbetering raakte ik verstrikt in methodes en maniertjes...van parelli tot klaus en alles wat ertussen zit.
Ik probeerde een beetje van dit en een beetje van dat...soms met kleine succesjes om vervolgens weer onderuit te gaan.
Ik zocht naar 'iets' om antwoorden te vinden op mijn vragen...maar vond ze nergens.
Hoe meer ik naar zogenaamde voorbeelden keek hoe chaotischer ik werd...want wat ik deed leek er nog niet eens op.
Op een gegeven moment heb ik alles maar aan de kant gegooit.
En mezelf alleen maar bezig gehouden met m'n gevoel en de onbalans hierin.
Het bleek al meer dan genoeg om alleen daar mee bezig te zijn voor mij.
Nu ik wat meer rust en stabiliteit heb gekregen kan ik weer wat meer gaan rondkijken en zoeken naar een fijne manier van...omgang en trainen.

Pak de tijd die je nodig denkt te hebben voor jezelf en voor je paard....misschien lijkt het op stilstaan maar vermoed dat je hier in de toekomst anders op terug kijkt.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:32

Hier wordt het ook allemaal wat veel, ik probeer nog wel alles te lezen maar het blijft niet zo hangen, reageer dan ook niet meer op iedereen, sorry.

@ RiannaB : dank je, het contact maken op zich lukt vaak wel redelijk, vooral als we niks doen inderdaad. Maar het contact houden terwijl ik hem "aan het werk" zet is wat moeilijker, en vooral hem het nut laten inzien van hetgeen ik van hem vraag. Maar langs de andere kant .. we zien nog wel, heb momenteel de fut niet om er hard over na te denken...

@ Peetstap : denk dat dat in bepaalde gevallen dat inderdaad makkelijker is. Zelf ben ik wel introvert, gesloten, rustig, ... geeft voordelen maar bij eenzelfde soort paard vaak ook nadelen, want dan doen we beiden niks :Y) En inderdaad, we geraken nergens en ik heb niks anders dan vragen waarom ...

Kijk maar even wat je wil delen, als je het fijner vindt mag het van mij ook via pb hoor, maar weet niet of dat voor jou verschil maakt. Zie maar hoe je het doet :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:40

cissie schreef:
Woepsie jammer.. Maar begrijp het.

Soms is het beter om uit de sneltrein te stappen en de stoptrein te nemen die even stopt bij ieder station....spreekwoordelijk.
In mijn 'zoektocht' naar verbetering raakte ik verstrikt in methodes en maniertjes...van parelli tot klaus en alles wat ertussen zit.
Ik probeerde een beetje van dit en een beetje van dat...soms met kleine succesjes om vervolgens weer onderuit te gaan.
Ik zocht naar 'iets' om antwoorden te vinden op mijn vragen...maar vond ze nergens.
Hoe meer ik naar zogenaamde voorbeelden keek hoe chaotischer ik werd...want wat ik deed leek er nog niet eens op.
Op een gegeven moment heb ik alles maar aan de kant gegooit.
En mezelf alleen maar bezig gehouden met m'n gevoel en de onbalans hierin.
Het bleek al meer dan genoeg om alleen daar mee bezig te zijn voor mij.
Nu ik wat meer rust en stabiliteit heb gekregen kan ik weer wat meer gaan rondkijken en zoeken naar een fijne manier van...omgang en trainen.

Pak de tijd die je nodig denkt te hebben voor jezelf en voor je paard....misschien lijkt het op stilstaan maar vermoed dat je hier in de toekomst anders op terug kijkt.

Succes!


Dit bedoel ik inderdaad, dit is precies wat ik nu voel.
Dank!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:19

Eindelijk is het boek "paarden liegen niet" binnen...

Dacht lees even een pagina om te bekijken of de schrijfstijl me aanspreekt maar ben inmiddels op pagina 63 beland haha.

Maar ik ben bang dat ik iets uit dit boek verkeerd interpreteer voordat ik een soort brainwave krijg :o ...wbt kudde gedrag.
Waarin Rashid omschrijft dat het alfa paard soms een kuddegenoot uit de kudde drijft om deze vervolgens weer toe laten als deze zich 'onderwerpt' aan de alfa.
Dit onderwerpen wordt zichtbaar als het paard de hals/nek laat zakken en begint met wat kauwen en likken.

Nog geen pagina verder wordt een situatie geschetst waarbij een ruin door de round penn heen wordt 'gejaagd' door een trainer.
Ook deze stopt pas met ' opjagen' nadat het paard de hals omlaag brengt ect.

Mark ziet dit als ' berusting' niet als tevredenheid bij het paard...en daar slaat bij mij een beetje de schrik toe.
Omdat ik in mijn naturel horsemanship lesjes geleerd heb dat kauwen /likken en het omlaag brengen van de hals een teken van ontspanning is bij een paard.

Zijn er vanuit de visie van Rashid meerdere betekenissen aan dit gedrag te wijten?
Of is en blijft het 'berusting' en dus niks te maken met ontspanning?

Buiten dit tot dusver een heerlijk leesbaar boek, prachtig! _/-\o_

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 21:51

cissie schreef:
Eindelijk is het boek "paarden liegen niet" binnen...

Dacht lees even een pagina om te bekijken of de schrijfstijl me aanspreekt maar ben inmiddels op pagina 63 beland haha.

Maar ik ben bang dat ik iets uit dit boek verkeerd interpreteer voordat ik een soort brainwave krijg :o ...wbt kudde gedrag.
Waarin Rashid omschrijft dat het alfa paard soms een kuddegenoot uit de kudde drijft om deze vervolgens weer toe laten als deze zich 'onderwerpt' aan de alfa.
Dit onderwerpen wordt zichtbaar als het paard de hals/nek laat zakken en begint met wat kauwen en likken.

Nog geen pagina verder wordt een situatie geschetst waarbij een ruin door de round penn heen wordt 'gejaagd' door een trainer.
Ook deze stopt pas met ' opjagen' nadat het paard de hals omlaag brengt ect.

Mark ziet dit als ' berusting' niet als tevredenheid bij het paard...en daar slaat bij mij een beetje de schrik toe.
Omdat ik in mijn naturel horsemanship lesjes geleerd heb dat kauwen /likken en het omlaag brengen van de hals een teken van ontspanning is bij een paard.

Zijn er vanuit de visie van Rashid meerdere betekenissen aan dit gedrag te wijten?
Of is en blijft het 'berusting' en dus niks te maken met ontspanning?

Buiten dit tot dusver een heerlijk leesbaar boek, prachtig! _/-\o_


Toevallig laatst tweemaal iets op FB voorbij zien komen hierover. Likken en kauwen kan nl ook gebeuren bij het verwerken van stress. Zal het eens even opzoeken voor je. Was voor mij ook een eye opener!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 21:59


Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:23

Ik heb zelf ook het idee dat kauwen en likken meer een teken is van het afnemen van de adrenaline na hoge spanning, dus het oplossen van de vecht-of-vluchtreactie, dan een teken van werkelijk happy ontspanning vanuit een veilige basis zeg maar.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:38

Thxs Woepsie en Shadow...

...voor mij blijft het even in m'n achterhoofd ( ik hoop dat Rashid hier nog op terugkomt in dit of een ander boek).
Omdat ik momenteel in dubio ben over het kauwen/likken verhaal wat mij destijds uitgelegd is.
Het ligt voor mijn gevoel iets genuanceerder...geen volledige ontspanning en tevredenheid maar een 'reflex' van het paard om een stressvolle situatie te verwerken.
Laatst bijgewerkt door cissie op 09-02-17 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:41

Het kan een teken van ontspanning zijn, maar dat hoeft het niet te zijn. Het kan ook berusting zijn in wat er gebeurt. Zeker bij zo'n dingen zoals wat je vermeld hebt zal dat geen echte ontspanning zijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:41

Shadow0 schreef:
Ik heb zelf ook het idee dat kauwen en likken meer een teken is van het afnemen van de adrenaline na hoge spanning, dus het oplossen van de vecht-of-vluchtreactie, dan een teken van werkelijk happy ontspanning vanuit een veilige basis zeg maar.

Die ervaring deel ik niet helemaal. Ik heb enorm expressieve paarden en als ik die in alle rust en ontspanning wat nieuws leer waarbij ze bij wijze van spreken nog geen spier spannen van de "stress" zullen ze een paar minuten na afloop toch geeuwen en likken. Na situsties die wel spannend zijn doen ze het inderdaad ook en vaak wat uitgebreider.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:44

Verwerken van informatie dan misschien?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:48

Interessant topic lees al poosje mee! Zeker eens snuffelen in dat boek

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:53

Het kan veel betekenen. Veel paarden doen het zoals Azmay zegt uit verwerking van informatie. Spanning kan ook zeker een oorzaak zijn. Concentreer niet op 1 ding. Kijk naar de algehele expressie van je paard. Als je paard aan het kauwen en likken is een met zijn staart slaat, of bvb dof uit de ogen kijkt is dat iets heel anders dan dat hij kauwt en likt zonder die dingen. Om maar een voorbeeld te geven.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:00

jensvl schreef:
Het kan veel betekenen. Veel paarden doen het zoals Azmay zegt uit verwerking van informatie. Spanning kan ook zeker een oorzaak zijn. Concentreer niet op 1 ding. Kijk naar de algehele expressie van je paard. Als je paard aan het kauwen en likken is een met zijn staart slaat, of bvb dof uit de ogen kijkt is dat iets heel anders dan dat hij kauwt en likt zonder die dingen. Om maar een voorbeeld te geven.


Oke duidelijk dank je wel....
Is ook niet m'n bedoeling om dit vanuit 1 perspectief te zien...vroeg me alleen af welke verschillende achterliggende oorzaken hieraan verbonden kunnen zijn...oa in combinatie met de visie van MR.

Door jullie/jou uitleg mij weer wat duidelijker geworden, thxs!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:56

... Net als dat honden om verschillende redenen kunnen gapen en kwispelen! :)

Vandaag weer een interessante wandeling gehad met Kees. Hij staakte direct uit de wei richting het bos. Aan de overkant van de weg kwamen we een ander meisje met paard tegen. Zij besloten ons te vergezellen en het staken was meteen over. Richting stal vervolgden zij hun eigen weg en Kees stond direct weer stil. Hij voelde dus duidelijk steun van het andere paard en liep er ook graag vlak achter, terwijl hij dat paard nooit eerder gezien heeft. Ik moet ook zeggen dat ik wat gespannen was in ons eentje en die stress verdween in gezelschap, dus daar ligt zeker een grote sleutel.

As. zondag gaan we met een klein groepje van stal wandelen en ik ben erg benieuwd wat hij dan laat zien en hoe ik me voel.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:41

Interessant..
Ik kom later weer even reageren hier. Ben een paar dagen weg met m'n vriend en ik wil zo min mogelijk met m'n telefoon zitten. Even afkicken :P
En meer tijd om te lezen in het boek :D