Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:12

Sonja89 schreef:
Het wandelen ging perfect, in die zin dat een landbouwwagen een paar keer passeerde en Spuni hierdoor genoeg energie opbouwde om een aantal keren omhoog en in het rond te springen - exact wat ik graag aan Jens wilde laten zien. ;) Ik heb geleerd deze uiting van energie niet te corrigeren en de spanning zoveel mogelijk in beweging te laten afvloeien, in plaats van verwachten dat hij stilstaat. Mijn eigen energie moet omlaag!


Ik heb hier ook zo'n spring in het veld. Als de spanning te hoog wordt komt hij voor, achter of met alle vier tegelijk omhoog. Maar hij doet dat keurig zonder aan mij te trekken en nog belangrijker; doet het alleen aan de hand. Kan zelfs zijn dat hij er mee wacht tot het einde van de rit, tot ik er 30 seconden af ben. Omdat hij het zo consequent doet zonder mij laat ik hem maar gewoon. Ik vraag mij echt wel eens af of het een voorbode is om het uiteindelijk ook onder het zadel te gaan doen (hij is 4,5) maar mijn gevoel zegt dat hij daar veel te meewerkend voor is. Dus doe ik niet het gebruikelijke: hem er voor afstraffen. Maar doe gewoon of mijn neus bloed (en bedank hem in stilte dat hij het niet doet als ik er op zit want man man wat kan die vliegen)
Het voelt echt als een ontlading als hij het doet. Alsof er echt geen manier meer was waarop hij het binnen kon houden.

Ik ben dus ook begonnen aan zijn boek. Leuk om te lezen en zeker interessant om mee te nemen. Ik stoor mij wel een beetje aan de ietwat kunstmatige tegenstelling tussen de alfa stijl en zijn stijl. Zoals hij de 'alpa' stijl daar omschrijft kom ik hem in Nederland echt niet tegen. Dat gaat er echt veel subtieler aan toe. Misschien doet hij het om duidelijker te kunnen zijn, misschien zijn de tegenstellingen in zijn land van herkomst ook wel veel groter, who knows.

Ik zie het zelf echter iets minder zwart wit. Ik heb zelf zo'n 'natuurlijke leider' staan. Die bemoeit zich in principe niet zomaar met anderen maar heel veel paarden voelen zich ontzettend tot hem aangetrokken. Dat zijn weidegenoten maar ook paarden waar je gewoon mee op buitenrit gaat enzo. Dat komt inderdaad door zijn kalme zekere houding. Hij zal niet snel 'regeren'. Maar wat hij wel doet: zijn tanden ergens in zetten als het hem niet zint.
Nou kan het natuurlijk zijn dat hij niet 100% natuurlijke leider is, of dat de kuddes nooit helemaal volwaardig zijn geweest. Feit is wel dat andere paarden zich dolgraag bij hem aansluiten, ook al gebruikt hij soms 'geweld'.


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:31

Sonja89 schreef:
Wicky schreef:
Daarvoor heb je wel bepaalde technieken nodig en vertrouwen in jezelf en de goede uitkomst. Het is vooral dingen zo voorbereiden dat er maar een goed antwoord is. En open denken. Wees in dit proces vooral lief voor jezelf.


Als ik dit lees, krijg ik het al benauwd... Zo veel eisen die gesteld worden: technieken, vertrouwen, voorbereiding, open denken, lief zijn voor mezelf... Dat is mij op dit moment echt te abstract en too much.

Daarom ben ik juist blij met de boeken en denkwijze van MR (en Jens in dit topic): het is gebaseerd op eenvoudige principes en ik heb hiermee eindelijk een visie gevonden die écht bij mij past, daar twijfel ik niet aan. De omschakeling ernaartoe is -in mijn situatie- alleen moeilijk en het uiteindelijke effect voor mij nog onzeker en dáár raak ik overstuur van. Het heeft niets te maken met MR, Jens, of de pony's op zich. De timing van deze verandering valt alleen beroerd samen met mijn burn-out, want omschakelen kost focus en energie en die kan ik niet elke dag even goed opbrengen, waardoor mijn pony's het dan moeten 'ontgelden' (bijvoorbeeld door een tik als mijn geduld opraakt).

Enfin, ik ben erg blij met ieders bijdrage in dit waardevolle topic! _/-\o_


Mag ik je dan toch even gerust stellen: Daar krijgen je paarden echt geen trauma van hoor. Is dit voor jou wel de juiste tijd om het zo rigoureus om te gooien?
Waarom probeer je het niet langzaamaan te integreren in onderdelen van je training ipv alles in 1 keer? Doe de dingen die je oppakt consequent en laat de rest even bij het oude. Dat is ook duidelijk, rustig en consequent zijn maar dan op een haalbaar niveau. Dan gaat de weg naar je ultieme doel maar wat langer duren toch? Hoe was dat ook al weer met de reis net zo belangrijk is als de bestemming oid.
Voorop gesteld dat ik niet 100% overtuigd ben dat wat MR schrijft de énige manier is dus ik er misschien wat gekleurd in sta. Nogmaals: mijn jonkie aanbid mijn oudere- 80%- passief- leiderschap-paard ook. En daar krijgt hij echt wel eens een duw of hap van. Dat is nu eenmaal zijn referentiekader. Maar misschien moet je niet naar mij luisteren. Ik ben een beetje een vreemde eend hier. Vind het wel interessant maar ben ook licht sceptisch. :+
dwz; wel beter luisteren naar je paard, kleinere 'pogingen tot' zoeken als je iets probeert en creatiever zijn in oplossingen zoeken maar ben toch niet overtuigd dat daar nooit een meer fysiek ingrijpen bij mag horen.

Overigens wel grappig: in het boek horses neer lie gaat het op een gegeven moment over de paarden die moesten leren niet te rennen naar de schuur maar te stappen ivm voertijd. Mijn oude staleigenaar had een zelfde oplossing voor het trappen tegen de deur tijdens voertijd: trappen tegen de deur betekende dat de voerschep voor de stal neergezet werd, in het zicht van het paard en het paard even overgeslagen werd. Na een tijdje kwam ze terug, pakte de voerschep op en als het paard dan tegen de deur trapte herhaalde het riedeltje zich. Paard heeft noooooit meer tegen de deur getrapt zullen jullie begrijpen
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-01-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:59

elisedcl: ik zou mij vooral niet blindstaren op dominantie ja of nee. Wat ik gezien heb van de mensen van jouw stage is dat ze met mens en dier heel fijn om gaan. Ik zou er gewoon met open vizier heen gaan en niet al met het idee dat zij iets 'anders' of 'verkeerd' doen.

Ik dacht afgelopen zondag nog aan dit topic toen mijn jonkie niet over een paardverslindende kolkende rivier wilde (klein, iets dieper stroompje over het pad waar je in 1 stap overheen kon).
Voorwaartse beweging op een kleine hulp actief belonen, druk er gelijk af. Achterwaarts gaan (en schrapen) niet afstraffen (het is beweging en dat vroeg ik). Zodra hij stil stond wel gelijk weer voorwaarts vragen zodra hij stopte. Enige wat hij niet mocht was omdraaien. Zelf rustig blijven en in de richting kijken waar we heen gaan. Zeker een uur geprobeerd. Luisterboek aangezet om geduldig te kunnen blijven.
Gefaald :+ Toch af moeten stappen en toen wilde hij mij wel volgen. Paar keer aan de hand er overheen. Toen nog een paar keer onder het zadel.
Wel past het in zo'n situatie beter bij hem om vriendelijk en duidelijk te blijven, dan 'vertrekt' hij mentaal niet zo snel.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:43

Nee, uiteindelijk niet gefaald. Klopt.
Het is meer een algemeen ding dat hij nog niet klaar (b)lijkt om dit soort dingen zelf te proberen. Veel handje vasthouden bij dit paard.
Hij gaat dus binnenkort ook een keer aan de hand mee naar een cross terrein.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:31

Wat cissie 2 pagina's terug schrijft over het waarom van het geduld herken ik.
Dit paard heeft echt alleen goede bedoelingen maar heeft soms een situatie waar hij niets mee kan. Dan ben ik bereid daar heel veel geduld voor aan de dag te leggen. En dat heb ik eigenlijk echt niet. En ik verlies het heus ook wel eens.
Iemand vroeg naar schriktraining: hij is verder stik brutaal. Vreet alles op wat ik kan verzinnen voor een schriktraining. Helemaal geen bang dier verder. Alleen in sommige situaties combineert hij bang worden met niet meer durven/willen proberen.

In het geval van het opdringerige paard, met de kanttekening dat ik er niet bij ben geweest: bij zo'n paard zou ik weer heel makkelijk schakelen een stevigere aanpak. Ik heb daar namelijk helemaal geen negatieve ervaringen mee.
Dit past mijn andere paard namelijk prima. En die is niet aangetast of zielig. Die doet de dingen die hij moet doen gewoon braaf (en afgestompt zo je wil) om vervolgens tijdens de onderdelen die hij leuk vind alles uit de kast te halen voor onze samenwerking. Het ene vind hij gewoon niet leuk en zou ik dan dus achterwege moeten laten maar heeft hij nodig voor een verantwoorde training. Het ander kan ik daardoor doen en daar worden we beide blij van. Ik vind het prima hoor. Genoeg partnerschap voor mij. Al 18 jaar een super fijn paard aan. Een paard om op te bouwen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:05

Ik sluit mijn aan bij Lielle. Vind het heel interessant om er op deze manier naar te kijken maar kan niet helemaal 'vol gaan' voor deze insteek. Ik zie voor mijzelf de aanpak wel genuanceerder en ik gebruik graag een breder spectrum daar waar mogelijk/ nodig.
De discussie vind ik wel interessant maar als het storend is trek ik mij terug.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:52

Even je rust pakken. Even iets anders gaan doen en er een nachtje over slapen.
Als je nu met dit rusteloze gevoel met je paard werkt gaat het ook niet positief zijn. Wat en hoe je ook iets aanoakt.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:28

Wat ik na het uitlezen van horses never lie er voor mijzelf uithaal:
Wel of niet dominant boeit mij (en mijn paarden) niet zo heel veel. De voorbeelden van 'fout' die in het boek worden aangehaald herken ik niet op die manier of verbind ik daar niet aan. Hoe je daar in staat is denk ik meer paard en mens afhankelijk. Wat past bij jou, bij hoe je echt bent. En je vermogen om daar binnen nuances aan te brengen op maat voor het betreffende paard.
Wat ik wel wat universeler vind
Kijk naar kleinere pogingen van je paard ook al leiden ze met een omweg naar je doel. Dan stimuleer je een paard meer om mee te werken en denken.
Ben creatiever in het zoeken naar de weg naar je doel met minder rechtlijnige ideeen van waar je heen moet, langs welke weg en in welk tijdspad.
Hou het connectie lijntje met je paard 'aan' en werk met hem en niet op hem.

Veel dingen heb ik altijd wel geweten/ gevoeld maar geef je zo een meer rode draad functie. Heel simpele alledaagse voorbeelden:
Mijn paard heeft altijd harder voor mij willen werken na een uitgebreide poetsbeurt. Heeft natuurlijk niets met het poetsen zelf te maken maar met de aandacht en connectie die je daar mee hebt. Dan werken we meer samen dan naast elkaar.
Dan het geven en nemen: ik heb altijd 'noodgedwongen' moeten kijken naar zijn wensen anders krijg je er niets van gedaan. Dus de nodige dosis buiten rond scheuren in ruil voor dressuur werk in de bak.

Ook hier: heel persoonlijk hoor. Het blijft leuk om te zien hoe anderen er tegenaan kijken en mee werken.


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:15

elisedcl schreef:
Ik heb besloten dat ik Steve ga zeggen wat er scheelt en ik hoop dus dat hij gwn gaat willen kijken naar hoe haar gedrag is... ik a uitleggen dat dit bij drukverhoging verergert en dat ik geen moeilijke oefeningen wil met haar.

Probeer het dan wel bij jezelf te houden. Dat jij je hier niet goed bij voelt en dat je er daardoor moeilijk voor kunt gaan. En hem dan vragen met je mee te denken.

Steve heeft je paard nu ook al vaker gezien. Die zal er toch ook wel een mening over hebben?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:38

Ik sluit mij helemaal aan bij die laatste opmerking. Je komt heel onzeker over. Met de beste bedoelingen lijk je teveel stijlen/doelen tegelijk te willen en zit er ruis op de lijn.

Vandaar mijn reactie eerder ook om je even helemaal open te stellen voor je stageplek. Even dit topic te laten voor wat het is. Simpelweg omdat je daar in kundige handen bent en er nog 7 weken vol voor kunt gaan onder begeleiding. Dan krijg je zelf misschien ook meer rust.
Nu blijf je zo heen en weer stuiteren.

Alles overigens prima te begrijpen en geen verwijt. Alleen een indruk. ik ken je natuurlijk helemaal niet.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:07

Ik laat deze even aan anderen over.

Ik ben er namelijk helemaal niet van overtuigd dat MR 'de enige juiste' manier is. Als het maar werkt wat je doet en jullie je maar comfortabel er bij voelen zonder het paard te schaden.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:49

cissie: wat een verhaal. Je hebt zo te horen een extreem paard. dus daar past dan blijkbaar ook een extreme aanpak bij.
Oordeel overigens niet te snel over je stalgenoten. Er zijn er waarschijnlijk genoeg bij die minder (ver) oordelend zijn als jij denkt. Ik kom over het algemeen best genuanceerde mensen tegen die inderdaad willen rijden maar ook echt wel open staan voor meer dan dat. Dat ze het niet op dezelfde manier doen en af en toe een vraagteken boven hun hoofd hebben wil echt niet alles zeggen hoor.

Ik herkende wel 1 onderdeel van je verhaal heel goed: het andere paard gebruiken om nieuwsgierigheid/ vertrouwen te wekken. Dat gebruik ik ook best vaak. Mijn jonkie liep altijd los rond als ik mijn andere paard opzadelde. Hij had dus alle processen die jij beschrijft steeds zien gebeuren bij een ander paard. Hij vond het maar wat interessant alleemaal en zat wat te pulken aan mijn spullen. Toen heb ik op een dag gewoon het zadel van het ene paard af geplukt en op zijn rug gezwiept. Vond hij best heel normaal tegen die tijd. Ander type paard maar grofweg wel dezelfde processen. Gewenning en nieuwsgierigheid.
Zelfde met eerste keer erop. Tijdje als handpaard meegenomen naast mijn andere paard. Was dus al gewend aan mij boven en bewegingen boven hem en merkte dat mijn andere paard dat heel normaal vond. Dat onderdeel was dus ook niet spannend meer toen ik er zelf op ging.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:34

Nou dan wil ik ook:
Afbeelding
Mijn mannen. Zo hebben we toen de jonge 3 was heel wat rond gereden. Komt er nu wat minder van.
Ze zijn vreselijk bruut naar elkaar maar wel blij samen. Goede match die 2. (3 met mij erbij)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:46

Sonja: gewoon doen.....
Het scheelt dat beide paarden 24/7 samen staan en dat het rijpaard degene met het overwicht is. Natuurlijk eerst gewoon aan de hand wandelen. Toen een keer de jonge er bij gepakt in de bak. 2 keer in de grote wei in stap draf en galop en daarna (met iemand op de fiets er bij voor de zekerheid) het bos in.
Het is eigenlijk heel logisch voor een paard: ze kennen het aan de hand volgen en luisteren al, ze volgen graag een zeker paard en ervaren dus gewoon heel veel 'ondersteuning' zo.
Toen hij pas gecastreerd was had ik er wel een zweepje bij om te voorkomen dat hij mij of mijn rijpaard zou bijten (boef). Over het besturen van mijn rijpaard hoef ik geen 3 tellen na te denken dus kan mij helemaal focussen op het monster naast mij.

Mensen vragen altijd of ik niet bang ben dat hij zich lostrekt en er vandoor gaat.
1. dat kan altijd gebeuren, mijn kracht is niet opgewassen tegen die van hen
2. ik ben niet bang dat hij dan alleen naar huis gaat. Hij zal dan snel genoeg bedenken dat hij liever bij ons is. Veel veiliger.

Dat gebeurde gelukkig ook de keer dat hij zich kapot schrok van een hond toen we aan het wandelen waren. 3 passen sleurde ik er nog achteraan maar toen galoppeerde hij weg over het pad. Om 15 meter verderop abrupt om te draaien en mij om hulp te vragen. Helpie, ik wil niet alleen zijn baas.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:50

Woepsie. ik stond vanmorgen nog te denken of alles wel zo rigoureus moet zijn. Zou een paard niet gewoon langzaamaan met je meebewegen als je van iets dominant steeds meer doorschakelt naar iets meer partner. (en vooral ook alle tussenvormen daartussen)

Juist de momenten die iedereen (onbewust) kent waarbij je je paard kwijt bent omdat je er met je hoofd niet bij bent. Waarbij je met een klein beetje focus op de juiste manier weer wel verder kunt bewijzen dat toch.
Zoals Jens het helemaal opnieuw starten eerder eens omschrijft. Dat vind ik zo rigoureus. Daar wordt je zo onzeker van. Daar heeft je paard toch ook niets aan?

Ik moet steeds denken aan avatar. Zolang ik nog zoveel momenten met mijn paarden heb waarbij het voelt of ik 'ingeplugd' zit, gaat het wel goed met ons.

Ik heb a journey to softness niet gelezen. Maar waarom wil je perse soft zijn? En moet je dat altijd zijn volgens MR?
Ik hou namelijk ook heel erg van mijn gedreven van energie bubbelde kant. Kan nooit goed zijn om dat niet te willen zijn/doen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:22

Dat vind ik wel echt een dingetje hoor. Dat je paarden moet hebben die je passen. Ik zoek ze daar echt bewust op uit. Ga het mijzelf daar echt niet moeilijker in maken dan nodig is. Ik ben nou eenmaal wie ik ben. Ik kan wel leren en veranderen maar je hebt nu eenmaal een bepaalde kern. Als je daar dichtbij kunt blijven gaat alles makkelijker. Je houd dan energie over voor kleine veranderingen die passen bij dát paard en kunt die dan ook consequent doorvoeren.

Zet mij niet bij een gesloten of hysterisch paard. Niet voor altijd iig.

Ik heb dus paarden die vooral nuchter en stoer zijn. Tikje lui mag, ik heb energie genoeg om te delen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:17

Herfstdraad: wellicht ook goed om je te realiseren dat een paard niet zo snel in de aanval gaat. Die hebben in de basis echt wel de intentie om óm je heen te lopen.
En als jij je veiliger voelt op die manier, dan neem je toch gewoon iets mee. Is ook belangrijk dat jij je goed voelt. Dan pak je toch eerst een keer een kortere zweep/stick voor je hem helemaal weg laat. En neem je nog een tijd wel je touw mee. Het is niet of je een geweer op je paard gericht houdt toch?

En geef eens aan aan je paard wat jij van hem nodig hebt. Wie weet helpt het.

Ik zei afgelopen weekend tegen mijn jonkie dat hij wel moest beseffen dat ik hem nu voortaan verantwoordelijk ging houden voor mijn veiligheid en dat hij goed op mij moest passen. Dat hij nu een groot paard was.
Het leek echt wel of hij 10 cm groeide. Ineens stond hij de volgende keer ook heel wijs stil bij het opzadelen en werkte bij het springen ook veel beter.
Alsof hij de boodschap begrepen heeft en trots is op zijn aandeel in de samenwerking.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:06

elise: dat is nou een fijn bericht. Lekker deze koers vasthouden als je je er goed bij voelt en verbetering ziet.

cissei: dat is voor mij echt zo'n ver van mijn bed show. Een paard wat zo bang is. Fijn dat je het zo op kon lossen.
Ik heb dan echt 3 barbaren is vergelijking. Die vreten bezoekers gewoon op. Of ze nou een canavalspak aanhebben of niet.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:07

Over los vs aangelijnd werken:
Ik heb laatst een onderzoek gelezen dat een paard wat 'gedwongen' naar een eng voorwerp geleid wordt itt een paard wat in zijn eigen tempo er heen mag lopen sneller leerde dat het voorwerp niet eng was. En dus in totaal minder stress had en sneller gewend was.
Kan het onderzoek nu natuurlijk niet vinden. Maar was op the horse.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:08

Kan hem echt niet meer vinden. Maar het vergelijk ging tussen een paard los in de baan en het enge er in leggen of het paard aan de hand naar het enge toe brengen.
Het laatste (aan de hand) leverde de éérste keer meer stress op. Maar de 2e dag minder stress. Waar de paarden los weer (bijna) even gestresst waren als ze weer bloot gesteld werden aan dezelfde situatie.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:00

Sabine: een hartslagmeter kan je wel een stukje op weg helpen om meer inzicht te krijgen in het spanningsniveau. Het is niet helemaal aan elkaar gekoppeld en niet de beste/ enige parameter voor angst.
Maar als je paard met een rust hartslag spooky staat te doen durf ik wel aan te nemen dat hij niet bang is. En als jij ondanks een hele piek in de hartslag wel bij je blijft is het ook tijd voor een complimentje.

Daarnaast kan een supplement met magesium en L-tryptofaan helpen als de spanning erger en erger wordt omdat prikkels niet goed verwerkt worden/ de spieren niet kúnnen ontspannen. Kán zeg ik, want het helpt niet bij alle paarden. Voordeel is wel dat je niet letterlijk de scherpe randjes er af haalt maar juist helpt in de eigen verwerking/ontspanning.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:10

Misschien is hier de beste methode wel meer afhankelijk van jou dan van je paard of de situatie. Kies dan hetgeen waar je zelf het beste in bent.

Ik heb dat hier al eerder aangehaald. Als je je kunt gedragen zoals het het meest dichtbij je ligt, zul je het snelst duidelijk en eerlijk kunnen zijn naar je paard in lijkt 'succes' mij het meest binnen handbereik.

Niet dat je niets kunt leren. Maar een nieuwe methode of reactie leren kun je beter doen op elementen die niet zo spannend zijn en waar je iets meer tijd voor krijgt.

Mis je bij je paard dan in de opbouw geen spannings signalen. Dat hij bij fietser 5 al aangegeven heeft dat het al niet meer kan maar dat hij dat zo subtiel doet dat jij de explosie niet voorziet?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:48

Eerder merkt ik al op dat in een wetenschappelijke studie had gevonden waarin paarden die 'gedwongen' werden naar iets eng te gaan VS vrije keuze hadden sneller iets minder eng vinden en in totaal minder stress ervaarden.

Nu was ik afgelopen weekend bij een avond met als thema gedrag en wetenschap. Ook hier werd weer gezegd dat hoeveel stress een paard ervaart bij een schrikreactie bepaald wordt door hoeveel snelheid hij kan maken + de afstand tot het enge voorwerp die het kan afleggen​. Hoe harder en verder ze dus bij het voorwerp vandaan kunnen, hoe enger ze het vinden.
Ook dat pleit er dus voor om een paard vast te houden en zijn reacties te controleren in een enge situatie ten opzichte van het paard het helemaal zelf uit te laten zoeken.
Bron Andrew McLean.

Sowieso een heel interessante avond. Hoe leert een paard volgens de wetenschap

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:14

Ik heb heel goede ervaringen met een 'leidpaard'. Mijn jonkie leek echt nieuwsgierig te worden elke keer dat ik mijn andere paard opzadelde (hij stond vaak voor zijn box of liep los rond tijdens het rijden en afzadelen. Toen hij er voor de zoveelste keer bij stond te kijken heb ik het zadel van de één afgehaald en zo op hem 'gekwakt'. Vond hij redelijk normaal.

Zo ook met opstijgen. De eerste keren aan de hand ernaast vond hij even raar. Maar de eerste keer dat ik op hem opstapte vond hij het al heel normaal dat ik vanaf die positie tegen hem praatte en dingen van hem vroeg.

Ook weg stappen onder het zadel de eerste keer gedaan met mijn oudje voorop.

Eigenlijk gek dat wij een kuddedier vaak isoleren van de rest om hem iets nieuws te leren terwijl het ze net dat beetje steun kan geven om samen iets te doen.

Bij SGW doen we dat heel veel. Een jong paard achter een ander paard aan laten springen als het moeilijk gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers