Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:57

Sonja89 schreef:
Elise, vast een overbodige vraag, maar is Cessie medisch zeker helemaal in orde?

Over de oren: het helpt mij te bedenken dat onze paarden het recht hebben zichzelf te uiten, zo lang ze ons geen schade toebrengen. Natuurlijk is het niet leuk voor jou, maar het is haar enige manier om haar gevoel te uiten.

Heb je de mogelijkheid om te gaan wandelen haar en onderweg het wijken voor druk te oefenen, in plaats van in de bak? Misschien vindt ze het prettiger als jullie iets ondernemen, samen genieten van een wandeling. Eventueel kun je onderweg dan oefenen met wijken voor druk, hoewel ik me afvraag of dat op dit moment wel zo belangrijk is.



Cessie steunt ENORM hard op haar voorhand dus ik moet oefenen zodat ze deze gaat verzetten en meer op haar achterhand gaan steunen. Medisch is ze in orde. Dierenarts is pas geweest en binnekort komt de osteopaat nog is controlerel

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:14

Als ik het zo lees komt dat oren plat op mij over dat ze het nog gewoon niet helemaal vertrouwt, en bijten en prutsen kan ook goed duiden op spanning.

(En dat kan natuurlijk als het paard veel druk heeft gevoeld. Bijvoorbeeld: als jij inderdaad level 2-3-4 vraagt met regelmaat, terwijl ze om een of andere reden niet kan doen wat je vraagt - niet uit eigenwijzigheid of niet willen maar om andere redenen, niet eens medisch maar gewoon emotioneel het niet trekt bv, dan kan ik me een dergelijke reactie op zich voorstellen.
En jouw paard ken ik niet, maar dat is blijkbaar wat jouw reacties een beetje bij mij aan beeld schetsen, een paard dat overvraagd is en daarom in dubio is: wel contact willen zoeken, ze komt naar je toe immers, maar tegelijkertijd voelt ze zich nog niet helemaal op haar gemak, vandaar de spanning en misschien de waarschuwing 'niet te dichtbij aub.' Maar het komt op mij eerder over als spanning en onzekerheid dan als boosheid.)

Wat als er niets moet? Als ze lekker op haar voorhand blijft staan voorlopig?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:19

Nog even voor de zekerheid. Hoe staat het met haar gebit?

De oren plat betekent niet altijd dat ze het niet leuk vinden. De rest van de gezichtsuitdrukkingen en andere lichaamstaal moet altijd mee bekeken worden. En wat ik gezien heb is dat het bij cessie regelmatig niet is vanwege irritatie (haar gezichtsuitdrukking voor de rest is vaak niet dreigend of geïrriteerd oid). Regelmatig ook wel natuurlijk. Maar regelmatig ook niet. En dan met name als ze aan het knabbelen is, was het zelden uit irritatie. Dus ik zou me er ook niet te veel zorgen om maken. Zeker in dit stadium is dit nog niet zo van belang. Natuurlijk, de keren dat het wel uit irritatie is, zijn wel belangrijk om op te merken dat je te weten kunt komen wat haar precies irriteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:22

Hoe werk je met zo'n paard dat overvraagd is in het verleden? Of wat kan je als handvaten gebruiken?
Niks moeten is heel fijn, gewoon tijd samen doorbrengen ook, maar eens iets kunnen ondernemen vind ik ook wel wat ;)

Ik zoek het nu in het stappen, zoveel mogelijk naar buiten (aan de hand, lange lijnen of onder het zadel) en als dat om 1 of andere reden niet kan in de (longeer)piste. Enkel maar stappen, meer moet hij niet. Dat gaat best ok, soms zelfs heel fijn. Maar het is ook maar dat wat het is.. en vraag me soms af of dat genoeg voor hem is. Vrolijker in het algemeen wordt hij er in ieder geval niet van.. maar of dat ooit nog gaat gebeuren betwijfel ik :+ Hij zoekt mij trouwens niet op als hij schrikt.. ben al blij dat hij tegenwoordig tracht mij niet omver te rennen ;)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:34

[***] schreef:
Hoe werk je met zo'n paard dat overvraagd is in het verleden? Of wat kan je als handvaten gebruiken?
Niks moeten is heel fijn, gewoon tijd samen doorbrengen ook, maar eens iets kunnen ondernemen vind ik ook wel wat ;)

Ik zoek het nu in het stappen, zoveel mogelijk naar buiten (aan de hand, lange lijnen of onder het zadel) en als dat om 1 of andere reden niet kan in de (longeer)piste. Enkel maar stappen, meer moet hij niet. Dat gaat best ok, soms zelfs heel fijn. Maar het is ook maar dat wat het is.. en vraag me soms af of dat genoeg voor hem is. Vrolijker in het algemeen wordt hij er in ieder geval niet van.. maar of dat ooit nog gaat gebeuren betwijfel ik :+ Hij zoekt mij trouwens niet op als hij schrikt.. ben al blij dat hij tegenwoordig tracht mij niet omver te rennen ;)


Heb geen flauw idee :D
Mijn paard werd in ieder geval ineens heel vrolijk en blij van buiten wandelen toen ik ook stukken in draf erbij ging doen, en dat is ook goed voor je eigen conditie :+ Oortjes erop en lekker zij aan zij rennen, heerlijk!
In vrijheid (maar wel in de bak) galopperen en beetje spelen vond hij ook altijd wel leuk, was het ineens een vrolijk paard. Wellicht proberen waard?
Ik heb mijn paard aangeleerd om met longeren aan te draven als ik ook begin te 'draven' en aan te galoperen als ik ook begin met galopsprongen. Dit in combinatie met commando voor onder het zadel maar dat is nog niet volledig bevestigd, lichaamstaal werkt toch iets beter :'). Het samen (aan)galopperen vind mijn vent iig best gezellig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:45

Zou ik waarschijnlijk bij mijn blinde klaar krijgen (maar die mag het niet meer), deze is geen loper, in tegendeel. Is een boze staker die niks wil :P Is het omdat er in het verleden veel met druk is gewerkt.. kan. Of misschien deed het lopen hem wel pijn, kan ook. Of een combi. Maar nu hij medisch en lichamelijk steeds beter wordt is dat niet meer zo'n issue, alleen wil hij dus niks, of in ieder geval niks wat ik vraag.

Gisteren heel rustig begonnen en hij deed heel fijn mee, dacht eens te zien wat hij zou doen als ik draf zou vragen (was los in de longeerpiste bezig) en hij ging meteen voor 5 passen. Heb hem de hemel ingeprezen en het leek te werken. Na een paar keer had hij het blijkbaar gehad, of hij wilde niet rechtsom om 1 of andere reden. Toen heeft hij alles uit de kast gehaald om niet te moeten draven, inclusief keihard rennen en pirouettes maken en mij een aantal keer net niet omver rennen omdat hij schrok. Hij heeft uiteindelijk qua beweging véél meer gedaan dan ik eigenlijk van hem wilde, maar de connectie was compleet weg. Soms wordt een mens er moedeloos van...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:13

Dat is inderdaad niet leuk om mee te maken. Zeker als dit lang aansleept kan ik geloven dat je er moedeloos van wordt. Wat bij jou paard gaat helpen kan denk ik niemand vanachter het computerscherm zeggen.
Dit paard vertoond in ieder geval erger gedrag dan gemiddeld voor een overvraagd paard gezien de tijd dat hij al bij je is. Normaal kan je overvraagde paarden met eerst enkele weken absolute rust (zelfs niet borstelen, enkel voedsel en water geven) en ongeveer de manier van werken die door meerdere mensen hier beschreven is, op enkele maanden grotendeels in orde krijgen (of zelfs volledig). Bij dit paard schijnt het een stuk moeilijker te zijn.
Zoals ik al zei, niet alle paarden zijn volledig terug goed te krijgen (ik bedoel hiermee niet dat dit paard niet meer kan goedkomen, ik spreek nu over algemeen sommige paarden). Maar dat wil niet zeggen dat je ze maar moet opgeven. En dat vind ik in jou geval echt een compliment waard. Hoe moeilijk het ook is en hoe frustrerend het ook af en toe voor je is, je blijft doorgaan om er het beste van te maken. Je geeft ze niet op. En dat is echt leuk om te zien

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:20

A journey to softness is tot nu toe pijnlijk herkenbaar voor mij... Het verhaal van een vrouw die onverwachts een dierbare verloor en daarna de connectie met zichzelf - en daardoor met de paarden verloor zet me flink aan het denken.

Indringend boek en dan begin ik pas aan hoofdstuk 3...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:33

Je bent dus niet alleen met dit probleem. Je kan leren van anderen. Ik had wel het idee dat dat deel een flinke impact zou hebben op je. Maar vooral ten positieve dan.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:35

jensvl schreef:
Maar vooral ten positieve dan.


Verklaar je nader. :D

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:38

Ik denk dat paarden omdat ze je zo confronteren met jezelf, je kunnen helpen met de verwerking van bepaalde verliezen. En bovendien heb je nu meer een idee van wat je moet doen om met je paarden geconecteerd te geraken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 00:41

Even tussendoor als het mag?

Harvey had afgelopen maand dus een hoefzweer rechtsvoor en sinds dat dat open is gegaan bij zijn hiel (oa door hoefsmid wat pijnlijke ervaring was), wil hij die hoef niet zo makkelijk meer optillen. Ik wil het elke dag uitkrabben dus kom niet aan zijn hiel. Zijn hiel spuit ik in met een spray als hij gewoon plat staat.

Hoe kan ik het optillen van die ene hoef vergemakkelijken voor ons beiden?
De andere hoeven gaan prima. Voorheen sowieso geen problemen gehad, soms tilde hij ze uit zichzelf al op want ik heb een vaste volgorde :D

Maar deze hoef uitkrabben is echt een gedoe. En als ik 'm eenmaal vast heb probeert hij 'm uit m'n handen te trekken, hard ook!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:42

Inderdaad... Ik realiseer me ook dat dit verlies een kans geeft om, na een lange tijd, weer ruimte te geven aan mijzelf. Ik mag weer leven, als ik daaraan toe ben. :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:46

Oei, lastig woepsie... Het doet hem natuurlijk zeer. Waarom wil je dagelijks uitkrabben?
Las in je andere topic trouwens dat je gaat clickeren. Weer iets heel anders dan MR. :D Ben benieuwd hoe dat bevalt!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 00:46

Even tussendoor als het mag?

Harvey had afgelopen maand dus een hoefzweer rechtsvoor en sinds dat dat open is gegaan bij zijn hiel (oa door hoefsmid wat pijnlijke ervaring was, is bijna drie weken geleden), wil hij die hoef niet zo makkelijk meer optillen. Ik doe eerst de andere hoeven en die ene als laatste zodat jij weet dat ik uitkrab en niks anders. Ik pak zijn kogel zacht vast en klik met mijn tong en zeg dan 'komop' (geen idee waar dit vandaan komt haha). Dan gaat hij vervolgens als zijn gewicht op die hoef zetten!

Ik wil het elke dag uitkrabben dus kom niet aan zijn hiel. Zijn hiel spuit ik in met een spray als hij gewoon plat staat.

De andere hoeven gaan prima. Voorheen sowieso geen problemen gehad, soms tilde hij ze uit zichzelf al op want ik heb een vaste volgorde :D

Maar deze hoef uitkrabben is echt een gedoe. En als ik 'm eenmaal vast heb probeert hij 'm uit m'n handen te trekken, hard ook! Achterover hangen, slaan, etc.

Hoe kan ik het optillen van die ene hoef vergemakkelijken voor ons beiden?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 00:48

Sonja89 schreef:
Oei, lastig woepsie... Het doet hem natuurlijk zeer. Waarom wil je dagelijks uitkrabben?
Las in je andere topic trouwens dat je gaat clickeren. Weer iets heel anders dan MR. :D Ben benieuwd hoe dat bevalt!


Er zitten tot nu toe elke dag kleine steentjes in alle hoeven en dat is waarschijnlijk de reden van de zweer ook geweest. Zoolbeschadiging, bacterie erin, et voila...

Klopt, we moeten de bak bij deze nieuwe stal huren dus zocht iets om in en rond zijn stal en wei, dus gratis, te doen :) wei loopt klein beetje schuin af dus werken in stap kan maar dan houdt het al op. Met regen kan zelfs stap niet :')

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:53


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:54

@Sonja: inderdaad.

@woepsie90: Het lijkt alsof hij er nog wat pijn aan heeft (veel minder dan tijdens de zweer allicht).
Als het enkel de verwachting aan pijn is, is het het beste langzaam op te bouwen. Dus optillen en onmiddelijk laten zakken, optillen en een seconde omhoog houden, optillen en twee seconden, optillen en vijf seconden, optillen en tien seconden. Altijd weg zetten voordat het paard begint te trekken. Daarom de eerste keer of keren optillen en onmiddellijk terug wegzetten. Dit voorkomt dat hij leert dat weg trekken de oplossing is. Verder zal hij ook merken dat het geen pijn meer doet (kan ook een defensieve reactie zijn om het gevoelige deel extra te beschermen zoals wij ook met delen die pijn doen zorgen niets of niemand te raken bvb een loszittende nagel). Als de pijn nog aanwezig is zal deze methode slechts gedeeltelijk helpen. Om te helpen een idee te krijgen of hij nog pijn heeft (helemaal uitsluiten zal je zo niet kunnen, want paarden laten van nature hun pijn niet zien als ze kunnen) kun je goed gaan opletten of hij meer op zijn linkse been steunt dan vroeger. Wat paarden vaak doen is bvb tijdens het grazen het linkse been zetten (in dit geval), en wanneer ze zo grazen dat ze terug een stap gaan zetten, het rechtse been heel kort gebruiken, maar onmiddellijk het linkse been bijtrekken en daar terug op beginnen leunen. Nogmaals, het wil niet zeggen dat omdat het paard dat niet doen, dat pijn gegarandeerd niet meer aanwezig is, maar de kans is wel een stuk kleiner. En het wel doen van dit gedrag hoeft er ook niet per definitie op te duiden dat hij wel pijn heeft, de verwachting van pijn kan er ook voor zorgen dat het paard dit nog een tijdlang zo doet tijdens het grazen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:57

woepsie90 schreef:
Sonja89 schreef:
Oei, lastig woepsie... Het doet hem natuurlijk zeer. Waarom wil je dagelijks uitkrabben?
Las in je andere topic trouwens dat je gaat clickeren. Weer iets heel anders dan MR. :D Ben benieuwd hoe dat bevalt!


Er zitten tot nu toe elke dag kleine steentjes in alle hoeven en dat is waarschijnlijk de reden van de zweer ook geweest. Zoolbeschadiging, bacterie erin, et voila...

Klopt, we moeten de bak bij deze nieuwe stal huren dus zocht iets om in en rond zijn stal en wei, dus gratis, te doen :) wei loopt klein beetje schuin af dus werken in stap kan maar dan houdt het al op. Met regen kan zelfs stap niet :')


Als je clickertraining wil proberen, raad ik je aan eens een kijkje te nemen op de blog van een bokker hier die alles netjes uitlegt over hoe je dit zo goed mogelijk kan doen.
Ze heeft er veel ervaring in en legt grondig uit hoe het moet en waarom het zo moet (komt nogal nauw in verband met mogelijk ongewenst gedrag door het gebruik van voerbeloningen).
https://hippologic.wordpress.com/

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:57


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 01:00

jensvl schreef:
@Sonja: inderdaad.

@woepsie90: Het lijkt alsof hij er nog wat pijn aan heeft (veel minder dan tijdens de zweer allicht).
Als het enkel de verwachting aan pijn is, is het het beste langzaam op te bouwen. Dus optillen en onmiddelijk laten zakken, optillen en een seconde omhoog houden, optillen en twee seconden, optillen en vijf seconden, optillen en tien seconden. Altijd weg zetten voordat het paard begint te trekken. Daarom de eerste keer of keren optillen en onmiddellijk terug wegzetten. Dit voorkomt dat hij leert dat weg trekken de oplossing is. Verder zal hij ook merken dat het geen pijn meer doet (kan ook een defensieve reactie zijn om het gevoelige deel extra te beschermen zoals wij ook met delen die pijn doen zorgen niets of niemand te raken bvb een loszittende nagel). Als de pijn nog aanwezig is zal deze methode slechts gedeeltelijk helpen. Om te helpen een idee te krijgen of hij nog pijn heeft (helemaal uitsluiten zal je zo niet kunnen, want paarden laten van nature hun pijn niet zien als ze kunnen) kun je goed gaan opletten of hij meer op zijn linkse been steunt dan vroeger. Wat paarden vaak doen is bvb tijdens het grazen het linkse been zetten (in dit geval), en wanneer ze zo grazen dat ze terug een stap gaan zetten, het rechtse been heel kort gebruiken, maar onmiddellijk het linkse been bijtrekken en daar terug op beginnen leunen. Nogmaals, het wil niet zeggen dat omdat het paard dat niet doen, dat pijn gegarandeerd niet meer aanwezig is, maar de kans is wel een stuk kleiner. En het wel doen van dit gedrag hoeft er ook niet per definitie op te duiden dat hij wel pijn heeft, de verwachting van pijn kan er ook voor zorgen dat het paard dit nog een tijdlang zo doet tijdens het grazen.


Bedankt Jens, helemaal duidelijk!

Alleen. Optillen op zich is ook een groot probleem. Als ik minutenlang voorover gebogen sta te wachten met mijn hand om de kogel, verval ik toch in en iets onaardig handeling omdat mijn rug ook gaat zeuren: ik knijp hard en trek daarbij aan zijn kogelharen. Gauw maar zachtjes krabben langs zijn straal en weer klaar, en dan beloon ik 'm met stem en aaien/knuffels :roll:

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 01:26

En wat is zijn reactie op de aanraking van je hand om de kogel?
Als dat al negatieve reactie geeft, eerst dat weg krijgen.
Zo niet, probeer dat volgende keer het paard zijn lichaamsgewicht wat mee te begeleiden bij het optillen.

Ik krijg in ieder geval redelijk sterk de indruk dat hij gewoon nog pijn heeft aan zijn hoef en dat het niet gewoon de verwachting aan pijn is. Ik kan me voorstellen dat het wel even duurt voordat bij een zweer die het volledig proces doorlopen heeft, de hoef niet meer gevoelig is.
Probeer zacht te blijven, maar als je inderdaad voor je eigen gezondheid (je rug) en de gezondheid van het paard (het voorkomen van verdere infecties) toch meer druk moet gebruiken, is dat jammer, maar wat moet dat moet. Als het terug beter is vergeeft je paard het je wel.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:53

Shadow0 schreef:
Als ik het zo lees komt dat oren plat op mij over dat ze het nog gewoon niet helemaal vertrouwt, en bijten en prutsen kan ook goed duiden op spanning.

(En dat kan natuurlijk als het paard veel druk heeft gevoeld. Bijvoorbeeld: als jij inderdaad level 2-3-4 vraagt met regelmaat, terwijl ze om een of andere reden niet kan doen wat je vraagt - niet uit eigenwijzigheid of niet willen maar om andere redenen, niet eens medisch maar gewoon emotioneel het niet trekt bv, dan kan ik me een dergelijke reactie op zich voorstellen.
En jouw paard ken ik niet, maar dat is blijkbaar wat jouw reacties een beetje bij mij aan beeld schetsen, een paard dat overvraagd is en daarom in dubio is: wel contact willen zoeken, ze komt naar je toe immers, maar tegelijkertijd voelt ze zich nog niet helemaal op haar gemak, vandaar de spanning en misschien de waarschuwing 'niet te dichtbij aub.' Maar het komt op mij eerder over als spanning en onzekerheid dan als boosheid.)

Wat als er niets moet? Als ze lekker op haar voorhand blijft staan voorlopig?


Ik krijg hier lessen met haar en vertel jij maar eens aan de baas dat ik niet kan oefenen op de voorhand omdat dat even niet bij de orde is xp Steve wil graag vooruitgang zien en ik denk niet dat hij hiervoor tijd heeft..

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:59

elisedcl schreef:
Steve wil graag vooruitgang zien en ik denk niet dat hij hiervoor tijd heeft..


Vooruitgang willen en geen tijd... Dit moet wel enorme druk op jullie leggen. Zijn de lessen verplicht? Ik snap de focus op het wijken voor druk op dit moment niet zo. Wat is de reactie als jij uitlegt wat je aan Cessie merkt? Is wijken voor de voorhand de oplossing daarvoor?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:02

Heb je het al wel voorgelegd? Er van uit gaan dat hij geen tijd heeft zal jou ook niet motiveren om het anders te doen. En zij zijn toch toch ook wel van take the time it takes so it takes less?