Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:26

Inderdaad. Iedereen maakt fouten. Maar in zijn boek "whole heart, whole horse" komt naar voren dat fouten maken nog niet zo erg is. Paarden zijn enorm vergevingsgezind. Het opgeven uit angst fouten te maken is wel erg.

BTW ik ben heel blij dat er een topic over geopend wordt. Voor jaren dacht ik dat ik alleen was op bokt met de denkwijze dat zijn methode echt wel super is. Ik ben blij te zien dat ik toch niet alleen ben.

De denkwijze is belangrijker dan de werkwijze. Principes belangrijker dan het resultaat (wat je sowieso wel bereikt, en meestal zeer snel, maar soms onverwacht op zich laat wachten). De uitvoering is niet altijd evident. Je moet in het begin echt heel hard nadenken om het op de juiste manier aan te pakken. En bij iedereen is het denk try and error in het begin. Maar in de loop van de weken en maanden ga je merken dat het makkelijker gaat. Hoe meer je je de gedachtegang eigen maakt hoe eenvoudiger het wordt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:36

Lagonda schreef:
Ik had al eerder van hem gehoord, en twijfelde om een boek te bestellen. Door dit topic heb ik nu 'Horses never lie' besteld, ik ben benieuwd!

Geeft hij ook voorbeelden en oefeningen die je zelf kan doen? Zo ja, hebben jullie ook verbetering/iets gemerkt?


In zijn boek "horses never lie" staan weinig oefeningen, maar wel veel voorbeelden die je een goed idee geven van de gebruikte gedachtegang. Het boek gaat niet zozeer over methodes (want elk paard is uniek), maar meer over hoe een paard leert en in elkaar zit. Het is eigenlijk een bundeling van verhalen die hij heeft meegemaakt op een leuke manier geschreven waar elke keer een stukje van de puzzel heel goed in naar voren komt. Je kan wel bepaalde technieken pikken uit de voorbeelden die hij geeft, maar je moet er altijd rekening mee houden dat geen enkele techniek voor alle paarden werkt of in alle omstandigheden werkt. Dus sowieso moet je je de gedachtegang eigen maken.

Ik heb zelf een enorme verbetering gemerkt in de band met het paard. Een tijdje nadat ik met deze methode begon heb ik gaan merken dat het paard veel lichter werd en echt met plezier begon te werken (voorheen was het paard ook heel licht, maar niet zo licht. En het paard was wel spontaan en reageerde onmiddelijk, maar er ontbrak 'iets' in de band met het paard). Het is een enorm verschil als een paard je kiest als leider (nooit geen leiderschapsissues meer ed.) en echt voor je wil werken.

Ik heb ook gemerkt dat de methodes over het algemeen sneller werken dan andere methodes, omdat je vroeg in het leerproces gaat sturen in de denkwijze. Maar voor jou dezelfde tip als ik veel anderen geef. Lees het boek, want het valt echt niet in het kort uit te leggen.

Voor zij die de gedachtegang goed onder de knie hebben en graag meer informatie hebben, raad ik aan het boek "whole heart, whole horse" te lezen. Deze gaat nog net iets dieper in op de denkwijze, standpunten, leerprocessen en kuddegedrag.
Maar ik zou die pas lezen als je goed weg bent met "horses never lie", omdat je een behoorlijk begrip van de basis nodig hebt om dat boek goed te kunnen begrijpen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:25

mystery1980 schreef:
Lang lang geleden, een paard liegt niet van hem gelezen. Grote delen mee eens, maar weet nog dat ergens op het eind iets geschreven werd waar ik het niet mee eens kon zijn.


Gelukkig zijn we allemaal anders. En het is niet omdat iemand iets denkt waar je het niet mee eens bent (ik ben het met niemand volledig eens, wie wel?) dat al de rest niet meer klopt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:38

De visie van Linda K is inderdaad ook een leuke visie. Hoewel ze iets teveel over dezelfde kam scheert (alleszins toch in de documentaire "the path of the horse"). Een paard valt via de denkwijze van MR volledig te trainen van veulen af aan zonder enige vorm van geweld of grote druk of dreiging van deze 2. Iets waarvan zij beweerd dat dat niet het geval is in die documentaire.
Maar voor de rest is het een visie waar ik me echt wel in kan vinden omdat ze ook zoveel rekening houdt met het paard. Het versterkt zeker de visie enorm.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:39

Dorien66 schreef:
Rashid is zeker al 15 jaar mijn grote voorbeeld. Hij draagt geen methode uit, maar een zienswijze. Je zult altijd zelf moeten blijven nadenken over het bewuste paard waar je mee bezig bent, onder welke omstandigheden en waar je naartoe wilt. Door zijn boeken te lezen, krijg je inzicht in de inventiviteit van Rashid en leer je te blijven zoeken naar wat werkt.

Volledig mee eens.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:19

Het interessante is dat je zijn eigen groei kunt zien door de boeken op volgorde te lezen. In de periode dat hij de boeken schreef 'een goed paard is nooit lelijk' en 'een paard is een paard', werkte hij nog heel anders dan zijn boek 'paarden liegen nooit'.

In het boek 'whole heart, whole horse'zie je dat hij weer een stuk verder staat. Ik heb net een van zijn nieuwste boeken besteld en ik ben benieuwd welke interessante punten daarin weer beter uitgelegd worden.

De 2 oudere boeken gaan meer over technieken. De nieuwere boeken meer over een manier van denken.
Als je de nieuwere boeken leest, ga je merken dat de methoden in zijn oudere boeken vaak beter kunnen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:29

Zal ik zeker doen. Komt normaal over een tweetal weken binnen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:49

@Jackytje: aangezien ik zelf ook geen fan ben van rijden met bit, kan ik je er niet mee helpen.
Ik ben zelf ook niet volledig tegen het bit als het duidelijk is dat het paard er geen last me heeft. Maar dat heb ik nog maar een paar keer in mijn leven gezien. En ik ben ook van het principe dat het niet verstandig is om iets te gebruiken waarmee je het paard makkelijk pijn kan doen als er dingen bestaan die dat effect veel minder hebben. Dus ik kan daar niet mee helpen.

Misschien iemand anders hier wel.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:04

@Woepsie90:
Ik denk dat het vangen niet direct terug een probleem gaat zijn als je luistert naar je paard en regelmatig blijft langs gaan om andere dingen te doen met het paard dan te werken.

Moest het probleem van niet laten vangen terugkomen kan je de volgende methode proberen (is een kopie van een tekst uit mijn blog).
De beste methode om een paard te vangen is ervoor te zorgen dat hij niet begint weg te lopen. Dat doe je door niet in een rechte lijn naar je paard te gaan en minstens 3 keer te stoppen onderweg naar je paard. Dat doe je om te laten zien dat je wilt dat hij blijft staan. Verder kijk je niet in de ogen van je paard. Dit is namelijk een manier om redelijk wat druk op het paard uit te oefenen. Dat willen we dus niet. Kijk in plaats daarvan op een oppervlakkige manier naar het paard en kijk ook eens rond zoals een gewoon paard in de kudde zou doen. Spijtig genoeg kom je hier niet mee toe bij paarden die zich niet willen laten vangen. We moeten dus nog iets anders doen. Je paard zal waarschijnlijk beginnen weg te wandelen van je. Op dat moment ga je rechtstreeks naar het paard (je oefent dus druk uit en neemt de rust weg). Je paard mag zo hard lopen als hij wil, maar je blijft gewoon stappen en je snijd zijn bochten af. Hiermee laat je zien dat hij veel meer energie dan jou moet verbruiken. En nu komt het belangrijkste. Dat is stilstaan of zelfs van het paard weg gaan. Ik weet dat dit echt raar klinkt maar het werkt. Maar natuurlijk niet op eender welk moment. Als het paard vertraagt (ook al is het maar weinig), dan ga je even stilstaan. Blijft hij vertragen dan blijf je gewoon staan. Vertraagt hij niet meer dan ga je terug wandelen. Moest hij al komen stil te staan, dan zet je 2 stappen achterwaarts. Vertraagt hij niet meer of versneld hij terug dan begin je terug te wandelen. Eigenlijk heb ik zelfs al een signaal overgeslagen. Als hij je een blik waardig gunt dan vertraag je sterk of gaat eventueel stilstaan. Stopt hij met je aankijken dan ga je terug wandelen. Hiermee vertel je je paard dat je wil dat hij vertraagt en blijft staan en het liefst nog dat hij naar je toe komt. Op een gegeven moment zal zijn euro vallen en zal hij vertragen en waarschijnlijk zelfs stil gaan staan. Als hij stil staat zet je 2 stappen achterwaarts en blijft dan staan zonder hem in de ogen te kijken. Als hij terug begint te wandelen (of te galoperen) ga je terug stappen. Meestal is het genoeg om dit een tijdje vol te houden om het paard te laten beseffen dat het makkelijker is te blijven staan. De meeste paarden zullen zelfs naar je toe komen als ze dit goed beseffen. Als ze naar je toekomen zet je 1 stap achterwaarts om te belonen (geen 2, want hij moet wel weten dat je echt wil dat hij dichter komt).

Dit is een tekst die voor een gemiddeld paard geldt. Dat wil eigenlijk zeggen dat het voor vrijwel geen enkel paard klopt met de details. Elk paard is uniek en de details moeten op het paard worden aangepast. De basis manier van werken blijft echter hetzelfde en de gedachtegang erachter werkt. Maar details zijn heel belangrijk, dus het is niet meer dan een leidraad.

Blijf zeker updates plaatsen over hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 03-01-17 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:10

Ik ben ook niet volledig tegen bit. Ik zeg het, ik heb zelf af en toe gezien dat een paard er absoluut geen probleem mee heeft en er volledig ontspannen op loopt.
Luisteren naar je paard is het belangrijkste. Als je paard zich beter voelt met bit (als je al geruime tijd bitloos rijdt), en niet aangeeft er problemen mee te hebben, dan is er ook niets mis mee.

Luisteren naar het paard is het belangrijkste. Als het paard zegt dat het geen probleem is, of zelfs beter is met bit, dan waarom niet? Het enige dat ik zeg is dat dat niet vaak voorkomt omdat de meesten een niet goed passend bit gebruiken en/of het veel te ruw gebruiken.

Ik ben dus blij dat je naar je paard luistert in plaats van te proberen bij een bepaalde uitrusting te blijven.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:15

woepsie90 schreef:
Bedankt voor de uitleg wat betreft vangen in de wei! We hadden het op de oude stal tijdelijk opgelost door hem in een kleinere wei te zetten met halster om (bij een ander paard nog hoor, niet alleen). De weides hier zijn namelijk gigantisch en dan is het concept 'hij veel werken en ik minder' tijdens het vangen lastig uit te voeren. Hij rende dan zo ver weg dat hij lang kon stilstaan en eten voordat ik uberhaupt weer in de buurt was :+.

In de kleinere wei met halster ging het weken goed, hij bleef gewoon grazen totdat ik bij hem stond, op 1 keertje na. Toen stapte hij weg en heb ik hem gevolgd in zijn blinde hoek. Na een paar voltes samen in een treintje stappen gaf hij op.

Nu dus in de nieuwe wei die weer heel groot is. Zonder halster om staat hij erin.
Vanmorgen dacht ik aan Mark en kwam er ineens intense rust over me heen, terwijl ik naar hem toe liep. Hij had me al gezien en graasde door. Zijn maatje stond aan de andere kant van de wei. Die kwam naar mij toe gestapt en daarom keek ik even naar haar. Toen ik mijn paard wilde peilen zag ik dat hij ook, soort van, naar me toe kwam! Hij slingerde nogal waardoor ik het niet zeker wist maar ik kon hem iig zo pakken want hij stopte vlakbij me :j

Ik heb nog niks met hem gedaan hier behalve poetsen en voeren, dus of hij het vooruitzicht prima vond of dat hij mijn gevoel voelde, geen idee. Maar ik was blij :D


Leuk dat het vandaag zo goed ging.
Het zou kunnen dat het paard het verschil in je gevoel kon merken (uiteindelijk zijn paarden zeer gevoelig voor de totale uitstraling van de mens). Zeker weten doe ik dit echter niet.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar hoe het morgen gaat zijn.

Met de methode die ik beschreef is een deel inderdaad dat het paard harder werkt dan jij, een ander deel gaat erom dat zolang het paard van je weg beweegt, het paard druk heeft (jij wandelt naar hem) en vanaf dat het paard aandacht aan je besteed, gaat vertragen of gaat stil staan dat het paard dan merkt dat die druk wegvalt (je stopt en/of zet een stapje terug).
De eerste keer dat ik een paard had dat echt weg liep was ook in een weide van flinke omvang. Toch lukte het op een kleine 10 minuten om het paard te vangen zonder ooit sneller dan stap te gaan of het paard in een hoekje te zetten door bovenstaande techniek.

Dus het is zeker mogelijk, maar een weide die niet heel groot is, is natuurlijk eenvoudiger met deze manier.

Maar zolang het lukt om te voorkomen dat het paard weg gaat of zelfs ervoor kunt zorgen dat het paard naar je toe komt, is het natuurlijk helemaal super.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:26

Ik, en ook Mark Rashid, linken dat aan communicatie en informatie. Het paard maakt iets duidelijk. Wat dat is, weet jij beter dan wij.
Het kan verschillende oorzaken hebben. En mindere dag hebben een aangeven dat hij geïrriteerd is, of misschien dreigen.

Wat het paard precies probeert duidelijk te maken vertelt wat het probleem is. Dominantie kan zeker het probleem zijn, maar meer niet dan wel.

Ik bedoel dus dat oren plat gewoon informatie is, niet per se het ene of het andere. Als het dominantie was, heb je het op een goede manier opgelost.
Als het iets anders was, blijkbaar ook, want het was terug in orde.
Maar het is goed om te proberen te achterhalen wat de oorzaak is.

Bvb als het paard echt dreigend keek, was het wss dominantie. Als het paard geërgerd keek was het wss ergernis. Als het paard gewoon op dingen achter zich gefocust was, was het gewoon verdeelde aandacht. Als het paard wind op kop had, was het gewoon een manier om de wind uit zijn oren te houden.

Is maar om duidelijk te maken dat oren plat zeer veel betenissen heeft. Maar het lijkt erop dat je het juiste hebt gedaan aangezien het gewoon weg ging en niet met terug kwam.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:28

Ik herlees met je post. En achteraf 1 oor naar voren en 1 naar achter verhoogt de kans op verdeelde aandacht, hoewel het de rest niet onmiddellijk uitsluit.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:30

Over dominantie. Het bestaat, maar is zeldzamer dan veel andere oorzaken. Dominantie komt dus niet veel voor. Dat is voor zover ik weet de zienswijze van Mark Rashid.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:38

Aan die paarden heb je uiteindelijk vaak het meeste ;)

En dat leren zien is nu moeilijk, maar dat komt wel doorheen de volgende weken.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:13

A journey to softness komt volgende week binnen bij mij normaal. Ik zal het laten weten als ik hem heb gelezen. Maar de korte inhoud is alvast veel belovend.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:16

Sonja89 schreef:
Zo, ik ben weer een beetje ontdooid na het bezoekje van Jens aan mij en mijn 2 IJslandse jongens :D

Allereerst: als je geïnteresseerd bent in de methode van Mark Rashid en je krijgt de kans Jens langs te laten komen: DOEN! :D Het eerste wat me opviel, is de enorme rust die Jens uitstraalt. Wat dat betreft doe je me een beetje denken aan de oude man in het boek 'Horses never lie'. :P

We zijn meteen aan de slag gegaan, eerst met Kees. Gelukkig voor mij liet Kees zichzelf goed zien zoals ik hem ken, met zijn slimme maniertjes. Zo vroeg Jens hem bijvoorbeeld achterwaarts met zijn hand om zijn neusbot, waarop Kees zijn hoofd omlaag liet vallen. }:0 In de bak heeft Jens zo een aantal dingetjes uitgelegd en laten zien, waarna ik het zelf mocht proberen. Het gebruik van 'druk' die eigenlijk niet eens 'druk' genoemd kan worden, finding the try (daar heb ik nog heel wat in te leren), release en het verschil tussen release als beloning en voedsel als beloning waren belangrijke thema's. Dat laatste toonde Kees zelf aan tijdens een kleine boswandeling, waarbij Kees de release van minimale druk verkoos boven gras eten (terwijl gras ongeveer het belangrijkste in zijn leven is).

Met mijn kleine Spuni van 3,5 hebben we dan ook een klein beetje gespeeld en geknuffeld. :D

Voor mezelf heb ik al pratend met Jens meer inzicht gekregen over de hele basis van het omgaan met paarden, hoe ingewikkeld je het voor jezelf kunt maken, maar vooral over hoe eenvoudig (en licht!) het eigenlijk kan zijn en dat alles binnen relatief korte tijd. Natuurlijk ging het tijdens het oefenen en wandelen ook veel over hoe je jezelf verkiesbaar kan maken als leider, niet alleen met het hanteren van bepaalde principes maar ook door een goede balans te vinden in de manieren waarop je tijd doorbrengt met je paard. Tot slot hebben we samen naar de kudde gekeken, waar een duidelijke demonstratie werd gegeven van alphagedrag.

Naarmate ik dichter bij mijn wens over de manier van omgaan met mijn paarden kom, realiseer ik me steeds beter dat dit een weg is die door het overgrote deel van de paardeneigenaren/ruiters nooit bewandeld wordt en dat ik afscheid moet nemen van bepaalde overtuigingen en verwachtingen die mij ooit aangeleerd zijn, maar niet meer passen bij mijn gevoel. Ik kan mezelf erop voorbereiden dat de twijfels af en toe zullen toeslaan en dat mijn acties soms vreemd en mijn doelen onbereikbaar zullen lijken, maar ooit hoop ik trots te kunnen zijn op de samenwerking tussen mij en de jongens.

Nog een leuk puntje om mee af te sluiten en om te onthouden voor mezelf: Jens was positief verrast over het vertrouwen dat Kees en Spuni in mensen lieten zien. Jens mocht het hele hoofd van Kees in zijn armen houden en Spuni ging voor een rolpartij naast ons in het zand. <3

Nu het volgende boek bestellen: whole heart, whole horse. :)


Iets te veel eer in mijn ogen. Maar ik ben blij dat ik heb kunnen helpen ;)

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:23

Oefening baart inderdaad kunst. En het is beter achteraf te bedenken en het de volgende keer toepassen dan niet na te denken ;)

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:53

IngridM schreef:
Hmmm vraag me eerlijk gezegd af of dat bij mijn shet ook zou werken....

En dat kan zeker zijn dat dat niet of onvoldoende werkt bij je shet. Elk paard en elke situatie is anders. En dan zul je zelf andere dingen moeten bedenken. Wat in sommige gevallen ook werkt is het principe gebruiken dat het paard kan kiezen vooruit of achteruit te wandelen. Dus als het paard echt niet vooruit wil, dan maar draaien en achterwaarts. Sommige paarden reageren hier heel goed op. Andere paarden bijna niet. En zo vallen er nog heel wat methoden te bedenken om het op te lossen met lichte druk.

Ik wens je daar in ieder geval veel succes bij.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:28

Heel mooie documentaire inderdaad. Heb ik een paar maanden geleden eens gezien. Dat is echt de moeite waard.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:37

[***] schreef:
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic als ik mag, ondanks dat ik nog niks van hem gelezen heb. Wel altijd interesse gehad maar is er nog niet van gekomen, misschien maar eens werk van maken :Y)

Lees al veel interessante dingen hier, denk dat het ook al voor een groot stuk is hoe ik met mijn pony's omga (met een vleugje Parelli, dat ook wel weer, maar ik vind wel dat die door de jaren heen ook héél erg verandert zijn in aanpak.. het is niet meer alleen standaard de 7 games en 4 fases, maar dat is verder offtopic ;) ).

Dat over het gras is wel een interessant iets, denk dat ik het ook eens ga proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid .. Kan me ergens voorstellen dat die van mij die "aanspanning" wel prima vind en dan denkt "die happen hier heb ik toch weer binnen". Maar wie weet ;)

Bij hem valt mij wel op dat als hij achter mij loopt dat zijn uitdrukking slechter is dan wanneer ik hem vraag naast mij te lopen, desondanks zal hij dat naast mij lopen uit zichzelf niet doen ... Interessant.. ;)

Las ook iets over "finding the try" en dan belonen. Hoe belonen jullie? Uiteraard paardafhankelijk van wat die leuk vind, voor sommigen is gewoon rust prima, anderen willen graag een aai en nog anderen vinden het alleen de moeite als er eten aan vast hangt .. Maar toch .. Wat zegt Rashid hierover?

En nog zoveel meer... :P Haha.



Belonen met voer doet Mark niet. Een aai of knuffel of kriebelen weet ik niet. Daar heb ik hem nog niets over weten schrijven. Ikzelf vindt en aai zeker geen probleem als het paard dat overduidelijk leuk vindt. Maar normaal gesproken is het laten vallen van de druk de beste manier om een paard dingen te leren. En mits gedaan met een goede timing zal elk paard daar goed op reageren.

Voedsel als beloning gebruik ik zelf ook niet. Een reden is dat als dit op een foute manier gedaan wordt, het paard er happerig van wordt (dan zou ik persoonlijk ervoor kiezen clickertraining te doen zodat het paard weet wanneer hij voer kan verwachten). Maar nog belangrijker, je weet niet wanneer het paard echt iets voor jou doet, of alleen maar voor het voer.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:15

elisedcl schreef:
Dat vind ik een moeilijke... het paard doet het inderdaad voor het voer wanneer men met voer beloond, maar wanneer men niet met voedsel maar met druk, lichaamstaal,... werkt doet het paard dit ook gewoon om te ontsnappeen aan de druk of omdat hij dan mag rusten. Dat wil niet zeggen dat het paard dat ook voor JOU doet. Ale, dat is wat er mij toch al zoveel keer is verteld ;)


Met dit verschil dat druk (die bijna niet merkbaar is) ook de communicatie vormt. Een voedselbeloning heeft niet veel te maken met communicatie. En de druk die je laat wegvallen wordt ook gebruikt bij voedselbeloning.

Ik durf inderdaad te zeggen dat een reactie op zeer lichte druk zonder voedselbeloning wordt gedaan voor de persoon die de druk als communicatie geeft. Terwijl diezelfde druk met voedselbeloning dat zeker niet hoeft te betekenen. Omdat als een paard iets niet wil doen, er meer druk bij nodig zou zijn. Terwijl bij een voedselbeloning zal het paard dan waarschijnlijk ook op die heel lichte druk reageren. Maar dan niet voor de persoon maar voor het voedsel.

Dus ik gebruik het liever niet, maar mits goed gebruikt heb ik het er niet op tegen dat anderen er gebruik van maken.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:57

Nee, dat maakt niet veel uit. Je kan zijn eigen groei zien als je op volgorde leest. Maar verder maakt dat niet veel.

Er zijn boeken die meer technieken laten zien en boeken die de gedachtegang en het gevoel weergeven. Ik raad meestal aan om horses never lie als eerste te lezen omdat dat boek beide doet. Je ziet regelmatig praktijkvoorbeelden die je bepaalde technieken laten zien, maar dit gaat ook in op de gedachtegang, de werking van het verkrijgen van leiderschap en veel meer.
Dit boek is goed te begrijpen en toe te passen als je bereid bent goed na te denken, te veranderen en zelf praktische oplossingen te bedenken.
Andere boeken zijn wat moeilijker te begrijpen als eerste boek denk ik, omdat je dan over het algemeen het gevoel nog niet genoeg ervaren hebt om goed te begrijpen wat hij bedoelt.

Zijn vroegere boeken kan je zeker ook van leren (een paard is een paard ed.), maar die gaan vooral over methodes en technieken die hij toen gebruikte (die hij nu vaak niet meer op die manier gebruikt) en niet zozeer over het ontwikkelen van de nodige gedachtegang, principes en kortom 'het gevoel' (wat ik nog altijd niet kan uitleggen wat het precies is en pas echt komt na het toepassen van deze gedachtegang en principes).

Maar op zich maakt het niet uit in welke volgorde je leest.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:21

Ik heb het boek 'a journey to softness' Gisteren binnen gekregen. Ik ben nu halfweg. En hoewel het niet alijd eenvoudig is het volledig te begrijpen, wordt het zoals gewoonlijk duidelijker door praktijkvoorbeelden.

Het is weer een prachtig boek dat zeker helpt om softness te gaan bereiken.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:38

@woepsie90:
Klinkt al heel leuk. Nog een tip die ik wel wil geven. Als je paard moeite heeft met lopen, kijk dan daar ter plaatse wat de oorzaak is. Dan gaat je paard veel beter zien dat je echt luistert en nog meer geneigd zijn te communiceren op laag niveau (of moet ik zeggen hoog niveau).

Het is leuk te zien dat het vordert zonder dwang :)

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers