Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:00

Hoi, ik ben ook een groot fan van Mark Rashid. Door mijn vorige paard (Star) ben ik in aanraking gekomen met NHS. Eerst Emiel Voest / Freestyle, toen Parelli t/m Level 2. Maar ik vond bij beide dat er nog regelmatig (te) veel druk op je paard werd gezet en Star reageerde heel heftig op veel druk, dan sloot ze zich af of ze viel aan. Het was een verademing om in Mark's boeken te lezen dat je geen 'bully' hoeft te zijn om leiding aan je paard te geven. Maar dat vertrouwen, geduld en luisteren naar elkaar ook een weg naar Rome zijn.
Ik heb bijna al zijn boeken gelezen, ben nu bezig in 'a journey to softness'.
Het valt mij op dat hij zegt dat je niet alleen wanneer je bij je paard bent aan 'softness' moet doen, maar dat het een manier is van in het leven staan en hoe je met je omgeving om gaat. Life lessons from a Ranch Horse gaat daar mooi op in. En later wanneer hij Aikido ontdekt en de parallellen met NHS daarin vond ik ook een eye-opener.
Met Kerst heb ik de roman 'Out of the Wild' gelezen. Geweldig boek, met een lach en een traan en je herkent duidelijk zijn manier van omgaan/trainen met paarden erin.
Wat een beetje mijn gemis is, is dat ik het soms moeilijk vind om zelf de vertaling naar de praktijk te maken. Als ik lees hoe iets moet vind ik dat heel logisch maar kom er niet altijd zelf op. Daarom ben ik heel blij met dit topic om eens met gelijkgestemde zielen hierover van gedachten te wisselen.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...


Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:58

woepsie90 schreef:
en dan ipv hem te pakken, houd ik zijn halster voor hem en dan doet hij zelf zijn neus erin :D!


Geweldig! Op zo'n moment doe je echt iets samen. Je legt het 'gesprek' ook open en geeft je paard de mogelijkheid om zelf te beslissen.
Goeie tip trouwens, ik zal zelf de volgende keer ook het halster ophouden ipv gelijk omdoen. Kijken of Q'Belle ook mee wil doen :)
Het is heel leuk om op dit soort kleine dingetjes te gaan letten, ik denk dat zodra je paard door heeft dat hij zelf ook wat in te brengen heeft en dat er naar hem geluisterd wordt, je vaker dit soort momenten gaat hebben.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:14

jensvl schreef:
Is de nieuwste "finding the missed path"?
Ik heb die besteld omdat die me ook heel interessant lijkt.


Op Amazon.fr kan je een alvast een kijkje in het boek nemen...

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:47

Ik heb ook het nieuwe boek besteld (Finding the missed path). Ik wil mijn jongste paard opnieuw starten, ze heeft de afgelopen vier/vijf jaar alleen maar op het land gelopen en is niet bereden. Daarvoor is ze alleen op trektochten gereden en ik wil haar graag dressuurmatig gaan rijden, om de juiste spieren op te bouwen. Ik rijd haar nu drie keer per week met BBP en trenshoofdstel, vooralsnog alleen maar kort en in stap balans vinden in de wendingen. Ze doet het geweldig, ze staat open voor me en reageert zo braaf. Heb er zin in.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:30

Vanmiddag weer naar m'n paardje geweest. Voor het eerst weer zonder bit gereden (Freestyle halster) en wat deed ze het braaf. En ik heb ook gelijk gecheckt hoe zij op neusdruk reageert, ik nam de teugels op en legde heel licht druk erop en met een paar seconden leunde ze al achterwaarts. Beloond en nogmaals opgenomen en een pasje achterwaarts gedaan.
Braaf paard, vrouwtje trots <3

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:27

Sonja89 schreef:
Marjolein, waaaaaauuuuw! Dat klinkt goed! Hoe was dat voorheen, als ik vragen mag? Of ging het altijd al op deze lichte manier?


Ik heb hiervoor alleen op haar moeder (Hortense) gereden. Ik vond Belle altijd te klein voor me (hoewel anderen zeggen dat het best gaat) en Hortense is een slag groter. Maar Hortense had een blessure waardoor ze verplicht boxrust had, een lelijke wond op haar been waardoor ze niet mocht lopen. Ze heeft uiteindelijk twee maanden stil gestaan wat haar artrose in haar benen geen goed heeft gedaan. Toen ze eindelijk weer op de wei mocht, kon ze nauwelijks lopen. Inmiddels loopt ze weer redelijk maar ik heb besloten haar met pensioen te laten gaan.
Een van mijn goede voornemens voor 2017 was om Belle opnieuw te starten, (daarom ben ik ook erg benieuwd naar Mark's nieuwste boek...) We gaan heel rustig opbouwen, ze moet weer helemaal opnieuw spieren gaan opbouwen. De enige keren dat ze hiervoor bereden is, was samen met haar moeder op buitenritjes en dan liep ze er braaf achteraan. En nu ben ik met haar alleen bezig. Sinds ik me op haar concentreer is ze heel aanhankelijk geworden. Vroeger liep ze van me weg als ik haar wilde pakken, nu hinnikt ze als ze me ziet en komt direct aangelopen. Iedere keer bij haar is als een cadeautje :)

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:40

Sonja89 schreef:
Marjolein, duidelijk! Wat leuk dat Belle zo aanhankelijk is geworden, mooi als paarden graag met je willen werken... In je profiel zie ik dat ze driekwart arabier is en een kwart IJslander, ben wel erg nieuwsgierig hoe dat eruitziet? :D


Hortense is 3/4 Arab, 1/4 IJs. Zij is het paardje in mijn Avatar.
Belle is teruggekruisd met Arab dus wat rastypischer.
Ik ga kijken of ik een foto kan plaatsen.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:46

Afbeelding

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:52

Sonja89 schreef:
Moooooie paardjes en leuke honden ook! Ziet eruit als een heerlijke groep zo.


Thanx :)

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...


Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:57

Potverdrie, nu zie ik dat bij Bol.com het boek Finding the missed path 4-6 weken levertijd heeft en het is nu € 5,- goedkoper dan op de wachtlijst. Ik heb m'n bestelling dus gecancelled. Dan kan ik 'm net zo goed bij Amazon bestellen, scheelt ook weer doorstuurkosten en -tijd met als ik 'm in NL bestel.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:47

Leverbaar vanaf 16 feb.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:07

Sonja89 schreef:
Woeiiiii wat ben ik weer blij en tevreden! Vanochtend niet geaarzeld en Spuni gepakt om de wandeling van gisteren te herhalen. Er reed een grote auto voorbij, kinderen kwamen langs en aaiden hem, daarna sloegen die kids met stokken op het ijs wat een apart geluid veroorzaakte... En wij hebben héérlijk gewandeld! :D Zelfs een stuk off road door de sneeuw gegaan, spannend want daar is het helemaal open, dus ruimte zat om capriolen uit te halen. Maar we hebben genoten, ook nog stukken gedraafd samen en na een paar keer oefenen, konden we keurig schouder aan schouder rennen. Wauw! <3


Klinkt alsof jullie genoten hebben, Super ! *\o/*

.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:23

Duidelijk uitgelegd, dank je wel jensvl

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers