Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:24

Ben al jaren groot fan van zijn boeken en heb er ook veel gelezen. Ben zelfs naar een clinical van hem geweest in Engeland.

Ik vind het prettig dat het geen methode is maar een visie, zienswijze. Je moet er zelf over nadenken en oplossingen vinden geen voorgekauwd programma doorlopen.
Mark past zich aan op het paard en is creatief en durft " out of the box" te denken. Geen vaste route maar de weg die nodig is.

Heb overigens al jaren een quote van hem in mijn onderschrift. :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:37

Citaat:
Ook voor jou raad ik als eerste boek 'horses never lie' aan. Dit boek leert veel over hoe je gekozen kunt worden als leider door je paard. En je leert het paard beter te lezen met juistere gevolgtrekkingen tot gevolg. Er staan niet zozeer technieken in, als wel standpunten en manieren van denken en redeneren.


Is mijn favoriete boek van Mark Rashid! Is ook goed inzetbaar om management van bedrijven eens onder de loep te nemen.
Ook wij willen geen baas waar je bang voor moet zijn. Leiderschap op basis van dreigen en sancties is niet echt leiderschap maar overheersing. Toch zijn er veel stromingen in de paardenwereld daar op gebasseerd. Paard is geen partner maar moet luisteren anders wordt de druk opgevoerd, gestraft etcetera.
Mark gaat meer voor natuurlijk leiderschap. De leider geeft vertrouwen , is een steun en toeverlaat en krijgt daardoor respect.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:50

Sonja89 schreef:
Oshaa, ik geloof niet dat ik ook nog maar iets aan de reactie van jensvl toe te voegen heb... Kan ook bijna niet denk ik, aangezien hij hier de enige is die al echt ervaring heeft met Mark Rashid! Ben wel ernstig benieuwd naar de effecten als je deze aanpak gaat testen. Heel veel succes ermee! :)


Ik heb ook jarenlang ervaring met Mark Rashid al denkwijze en manier om met paarden om te gaan :j

Ben ook een van de weinige hier die hem in levende lijve gezien heeft? Er was nog iemand op Bokt die naar zijn clinics in Engeland is geweest. Moet een topic over zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:34

elisedcl schreef:
Ik zal me ook even voorstellen! Ik ben dus Elise en ik ben in het bezit van een 7 jarige merrie. Cessie is een heel dominant paard. Als ze andere paarden passeert sjot ze hun gewoon terwijl ze hun niet eens kent Ze stapt hierbij echt achteruit om ze te raken. Buiten dit kan het zijn dat ze eerst krolt met het paard en dan ineens slaat ze helemaal om en begint ze het paard te sjoten ookal doet dat paard helemaal niets verkeerd. Als ik met haar werk kan ik ook geen enkel paard passeren want ze doet het echt om hun te raken ookal daagt het paard niet eens uit, want ze doet het bij elk paard. Iemand die hier een verklaring voor heeft?. Cessie is een heel speciaal paard. Maar omdat ze soms eigenaardige dingen doet en ik anders een heel groot boek kan schrijven ga ik gewoon beginnen met wat we vandaag hebben gedaan. ;)


Volgens mij moet je beginnen met loslaten van het idee dat je paard dominant is. Ze klinkt in dit verhaal eerder erg angstig en onzeker.
Slaan en boos doen tegen paarden is niet meteen dominant.

Staat ze wel gewoon dagelijks in een kudde? Dag en nacht?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:08

elisedcl schreef:
Maar dat onzeker en bang verhaal kan zeker kloppen. Ik heb ze nu een dik jaar en ze is voor mij nog altijd een misterie... Een van de trainers die eens is langsgeweest heeft mij verteld dat Cessie zich eigenlijk zo heeft opgesteld omdat ze zich zo wil beschermen. Om een of andere rede heeft ze geleerd om haar eigen te moeten redden dus daarom dat ze zich zowat aflsuit... Ook voor mij is het moeilijk bij haar door te dringen... Ik zou heel graag hebben dat ze mij wel toelaat... maar daar ben ik dus al meer als een jaar mee bezig xd


Ergens heeft ze voor zichzelf besloten dat de eerste klap een daalder waard is. Ze lijkt vooral onzeker en angstig.
Lijkt mij moeilijk de opening te vinden en vandaar uit te werken aan haar zelfvertrouwen. Heeft ze wel een plek waar ze zich echt kan ontspannen? Waar ze zich echt veilig voelt? Ligt ze weleens te slapen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:14

Klinkt misschien een beetje raar maar probeer dat idee van dominantie echt los te laten. Haal het uit de omschrijving in je profiel etc. Zie haar als de onzekere en angstige merrie die ze is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:24

Dat lijkt mij ook heel eng dat trappen etc! Heeft ze zich ook aangeleerd dat ze met kracht en geweld bij voor haar lastige dingen weg kan komen. Een echt dominant paard hoeft al die moeite voor zoveel actie en geweld niet te nemen.

Fijn dat ze in ieder geval een plek heeft waar ze tot rust kan komen en durft te ontspannen. Top!

Je merrie zal je op een bijzondere reis door de paardenwereld voeren. Voor types zoals zij is er geen Quick fix maar een zoektocht naar oplossingen en kleine stapjes. Volgens mij ben je goed op weg!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:18

Dannon schreef:
... en stiekem, stiekem, vind ik ook dat veel van wat hij ziet in kuddes, ook gewoon van toepassing is op groepen mensen. Op het werk merk ik dat meteen; wie zijn de alfas, maar ook wie de rustige betrouwbare leiders zijn... en de interacties


Oh dat hoeft niet stiekem hoor! Is een verdraaid goed managementboek :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:06

Overtreffen gaat je als mens niet lukken, overbluffen misschien wel.

Denk dat je bij dat soort paarden in ieder geval genoeg zelfvertrouwen moet hebben. Verder gewoon rustig je ding doen en de strijd niet aan gaan maar je ook niet weglaten jagen. Ook ,of misschien juist, dat soort paarden hebben het meeste aan stabiel en consequent.

Mijn ouwe merrie was een heel dominant paard. Niet zo zeer naar mensen, die manipuleert ze zeer subtiel. Naar andere paarden kon ze wel erg boos doen. Kwam ook vaak omdat die paarden haar kleine aanwijzingen niet op pikte en dan pakte ze groter uit met happen en trappen. Echter was het vooral dreigend in plaats van echt raak. . Maar als de kudde in paniek was of een jong paard voor het eerst mee naar buiten was zorgde zij voor de rust en stelde ze gerust. Gekissebis in de kudde loste ze ook op etc. Ze was de stabiele leider.
Met haar sloot ik altijd compromissen en dan waren we beiden blij. Als er teveel dwang bij kwam kijken was het einde zoek.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:30

Als het te gek wordt moet ook een passieve leider ferm ingrijpen inderdaad het groepsbelang voorop.
Ik probeer mezelf altijd voor de houden dat ik geen baas maar een leider wil zijn. Niet overheersen en werken met straffen maar om inbreng vragen en belonen of soms gewoon negeren.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:49

Love_Mirra schreef:
Een vraagje aan degene die de Engelse boeken hebben: is het makkelijk leesbaar Engels?


Ik vind het makkelijk te lezen :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:12

Waarom vragen jullie achterwaarts, aan de hand, met druk op de neus? :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:23

Is het niet veel makkelijk, en zachter, om er in plaats van druk een stem of " klik" commando aan te koppelen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:13

Wijken voor druk kan ook bij de borst, snap vooral de druk op de neus niet.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:30

Maar geef je de druk dan zelf met je hand druk op de neus op via de teugels/lijn?

Ik merk dat je door het uitspreken van een commando , je wat je wilt ook beter voor ogen hebt en je lichaamstaal zich er ook op aanpast. Paard reageert waarschijnlijk vooral op die lichaamstaal , vooral in het begin. Kan vast ook zonder woorden maar ik ben nogal een vocaal type. :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:47

Sonja89 schreef:
Fijn dat het gebruik van stemcommando's jou zo helpt in je lichaamstaal! Het is altijd zoeken naar de best passende manier per paard en per combinatie, denk ik. Tenminste, dat werkt zo bij mijn 2 jongens, die totaal verschillend zijn. :)


Denk zeker dat het belangrijk is om een passende communicatiemethode te vinden :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:07

[***] schreef:
Maar dus wat ik me afvroeg: is het wel allemaal zo verschillend? Heeft Rashid niet gewoon veel meer geduld maar komt het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer?


Het is niet zo erg verschillend maar waar Mark Rashid vooral een visie of denkwijze uitdraagt heeft bijvoorbeeld Parelli het in het vat van een methode gegoten. Mark heeft misschien meer rust maar is misschien ook niet iemand die zichzelf graag in de spotlight zet en verkondigen dat zijn manier DE methode is. Hij wil gewoon zijn ding doen.

Mooi vind ik dat Mark geen echte probleempaarden in clinics etc omdat je , volgens hem, dan toch onder tijdsdruk en door de druk toch eerder voor een Quick fix gekozen wordt.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:53


Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:28

Hebben meer mensen hier laatst de webinar van Mark Rashid gevolgd via Facebook? Was erg interessant, heb jammer genoeg alleen het begin gemist.

Hij heeft nu ook een abonneekanaal met uitleg en filmpjes, kost10 dollar per maand.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:01

astridklomp schreef:
We zijn nu bezig om te kijken of het lukt om Mark en zijn vrouw volgend jaar naar Nederland (en waarschijnlijk ook naar Belgiƫ) te krijgen voor een aantal clinics.


Zolang Trump en de strenge regels er zijn wordt dat best lastig. Mark heeft onlinr verteld voorlopig niet oversea te gaan omdat hij vanwege zijn achternaam nogal wat problemen en vertraging heeft als hij the usa weer in wil. Zijn grootvader kwam ,dacht ik uit Syriƫ, vandaar de arabische achternaam die nu veel problemen geeft.

Zou wel gaaf zijn!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:29

astridklomp schreef:
Het is ook niet voor dit jaar, en als 2018 niet lukt dan misschien in 2019. We gaan het in ieder geval proberen!



Vind ik leuk *\%/*

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:25

Is toch eigenlijk heel logisch om een liedpaard te gebruiken.

Heb vroeger altidj al geleerd dat je een veulen samen met moeder veel dingen moet laten doen die moeder makkelijk doet. Jong geleerd, is oud gedaan. Dus mee in de stapmolen, langs auto's en bij de hoefsmid.
Later wordt het natuurlijk nog vaak gebruikt om een paard verkeersmak te maken of te leren langs "enge" dingen te gaan.
Goed voorbeeld doet natuurlijk gewoon goed volgen :j

Ik hoop straks mijn puppy mee te kunnen nemen als handpaard. Nadeel is wel dat het rijpaard een beetje bodemschuw is en nog weleens kijkerig naar boomstammen, paarse bloemen en erg lichte plekken (in een donkerdere omgeving). Heb is straks twee paarden die dan opzij springen :')

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 21 bezoekers