Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 06:51

'Paarden liegen niet' heb ik afgelopen weekend uitgelezen en het geeft mij antwoorden op vragen en twijfels die ik begon te krijgen bij Parelli in combinatie met een van mijn IJslanders.

De grootste openbaringen zitten voor mij in het passieve leiderschap in plaats van het afdwingen, de afwezigheid van oplopende druk bij het stellen van een vraag en het gebruiken van je gevoel en je energie, je hart in plaats van strategieën.

Heel blij ben ik ook dat de bokker die mij deze boekentip gaf, volgende week een bezoek zal brengen aan mij en Kees. :D Daar ga ik vast heel veel van leren!


Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:08

Hier dan ook een klein verslagje van mijn allereerste bevindingen:

Vandaag een paar interessante testjes gedaan met 'find the try'. We hebben in de roundpen gewerkt aan de send naar links en rechts de cirkel op. Normaliter heb ik daarbij een hogere fase (4) nodig, dus een leuke oefening om te proberen.

Kees keek enorm verbaasd toen hij merkte dat er behalve mijn wijzende vinger en gedraaide lichaam niets kwam. Daarop zag ik aan zijn uitdrukking duidelijk dat er van alles in zijn hoofd gebeurde. Toen hij merkte dat er verder niets veranderde, begon hij te wiebelen en keek in de richting waarheen ik wees. Dat was een TRY, dus ik beloonde hem en herhaalde dit een paar keer. Daarna hield ik mijn vinger (vraag) aan toen hij die kant op keek. Na een aantal seconden zette hij een stap in de goede richting en gaf ik meteen release.

Naar rechts bleek, zoals wel vaker, een 'probleem'. Hij keek wel naar rechts, dus voor die try beloond. Bij de volgende keer keek hij naar rechts, maar sloeg linksaf. Toen heb ik een fase 2 (eigen lichaamstaal, meebewegen) gebruikt om hem linksom enkele rondjes te laten draven, naar me toe gevraagd en opnieuw naar rechts gestuurd. Na 3x linksom rondjes te hebben gedraafd, ging hij op mijn vingerwijzing rechtsaf en ben ik direct gestopt.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:27

In hoofdstuk 4 - Het beginnetje vinden wordt de gedachtegang uitgelegd door middel van een verhaal.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:28

Geen dank! :D

Vandaag tijdens een korte wandeling viel het erg op dat Kees zijn oren continu naar achteren had. Dit link ik dan aan dominantie, wat in mijn ogen negatief is t.o.v. mij. Toch een keer naar achteren gezet met een hogere fase en daarna was het ene oor naar voren en het andere op mij gericht.

Iemand een idee over Mark Rashids visie over dominantie? Ben ik wel erg benieuwd naar...

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:34

Dank je Jens. Inderdaad zou dominantie het laatste moeten zijn, maar wat het dan wel is... Erg blij dat ik hulp krijg, ik moet echt leren kijken en observeren. Ik vrees ook dat hij mijn gedachten en focus goed weet te doorgronden, maar jeetje wat is hij veeleisend.

Liespower94: paarden liegen niet heet het boek.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:31

jensvl schreef:
Aan die paarden heb je uiteindelijk vaak het meeste ;)

En dat leren zien is nu moeilijk, maar dat komt wel doorheen de volgende weken.


Dank je, ik ben benieuwd!

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:10

Zo, ik ben weer een beetje ontdooid na het bezoekje van Jens aan mij en mijn 2 IJslandse jongens :D

Allereerst: als je geïnteresseerd bent in de methode van Mark Rashid en je krijgt de kans Jens langs te laten komen: DOEN! :D Het eerste wat me opviel, is de enorme rust die Jens uitstraalt. Wat dat betreft doe je me een beetje denken aan de oude man in het boek 'Horses never lie'. :P

We zijn meteen aan de slag gegaan, eerst met Kees. Gelukkig voor mij liet Kees zichzelf goed zien zoals ik hem ken, met zijn slimme maniertjes. Zo vroeg Jens hem bijvoorbeeld achterwaarts met zijn hand om zijn neusbot, waarop Kees zijn hoofd omlaag liet vallen. }:0 In de bak heeft Jens zo een aantal dingetjes uitgelegd en laten zien, waarna ik het zelf mocht proberen. Het gebruik van 'druk' die eigenlijk niet eens 'druk' genoemd kan worden, finding the try (daar heb ik nog heel wat in te leren), release en het verschil tussen release als beloning en voedsel als beloning waren belangrijke thema's. Dat laatste toonde Kees zelf aan tijdens een kleine boswandeling, waarbij Kees de release van minimale druk verkoos boven gras eten (terwijl gras ongeveer het belangrijkste in zijn leven is).

Met mijn kleine Spuni van 3,5 hebben we dan ook een klein beetje gespeeld en geknuffeld. :D

Voor mezelf heb ik al pratend met Jens meer inzicht gekregen over de hele basis van het omgaan met paarden, hoe ingewikkeld je het voor jezelf kunt maken, maar vooral over hoe eenvoudig (en licht!) het eigenlijk kan zijn en dat alles binnen relatief korte tijd. Natuurlijk ging het tijdens het oefenen en wandelen ook veel over hoe je jezelf verkiesbaar kan maken als leider, niet alleen met het hanteren van bepaalde principes maar ook door een goede balans te vinden in de manieren waarop je tijd doorbrengt met je paard. Tot slot hebben we samen naar de kudde gekeken, waar een duidelijke demonstratie werd gegeven van alphagedrag.

Naarmate ik dichter bij mijn wens over de manier van omgaan met mijn paarden kom, realiseer ik me steeds beter dat dit een weg is die door het overgrote deel van de paardeneigenaren/ruiters nooit bewandeld wordt en dat ik afscheid moet nemen van bepaalde overtuigingen en verwachtingen die mij ooit aangeleerd zijn, maar niet meer passen bij mijn gevoel. Ik kan mezelf erop voorbereiden dat de twijfels af en toe zullen toeslaan en dat mijn acties soms vreemd en mijn doelen onbereikbaar zullen lijken, maar ooit hoop ik trots te kunnen zijn op de samenwerking tussen mij en de jongens.

Nog een leuk puntje om mee af te sluiten en om te onthouden voor mezelf: Jens was positief verrast over het vertrouwen dat Kees en Spuni in mensen lieten zien. Jens mocht het hele hoofd van Kees in zijn armen houden en Spuni ging voor een rolpartij naast ons in het zand. <3

Nu het volgende boek bestellen: whole heart, whole horse. :)

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:58

Ann_Pam schreef:
Sonja89, sorry misschien over heen gelezen maar wie is Jens? :o


Een bokker die ook meeschrijft in dit topic :D

Voor alle fans van de boeken: ik ben erg benieuwd welke invloed het heeft op de dagelijkse omgang met/training van de paardjes. Wat hebben jullie veranderd na het lezen? :D

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:00

woepsie90 schreef:
100% Geweldloos lukt nog niet, ik betrap me soms nog op een tikje hier of duwtje daar, als hij dus door me heen wilt lopen bij stress bv. Oude gewoontes slijten niet zomaar. Ik ben net als jij, dat traditionele zoals ik alles geleerd heb vroeger moet er nog uit, en ben van binnen continue in discussie. Terwijl Mark het heel makkelijk laat klinken :')

Oefening baart kunst, hoop ik!


Ben heel blij dat je dit schrijft, die strijd in jezelf herken ik compleet. Mijn vriend vergeleek het gisteravond met stoppen met roken: je weet dat het niet goed is en wilt ermee stoppen, maar het is zo'n vastgeroeste gewoonte en onderdeel van je leven - hoewel je dat zelf zo graag anders had gezien.

In dit geval vind ik het extra moeilijk, omdat dit ook nog eens geen geijkt pad is om te volgen. Denk ik niet te moeilijk, wil ik geen dingen die niet bestaan, waarom zou ik (weer) anders willen zijn dan anderen? Maar ik heb mijn vriend beloofd deze weg MINSTENS t/m juli vol te houden en niet huilend thuis te komen, haha!

Voorbeeldje van gisteren en de innerlijke strijd: gisteren ging Kees een stuk of 4 keer achter elkaar staan grazen tijdens onze korte wandeling. Gelukkig had ik het touwtje niet vast, want bij de 2de keer kwam ik zeker in de verleiding hem te corrigeren. Jens legde uit hoe ik Kees ZELF de keuze kon laten maken tussen meelopen en grazen zonder mezelf op te stellen als alfa, zonder oplopende druk en mét het gewenste resultaat. Een wandeling maken met een paard dat zelf kiest voor meelopen i.p.v. grazen lijkt zo'n nietszeggende prestatie in mijn 'traditionele' ogen, maar eigenlijk betekent het enorm veel voor de relatie!

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:43

Natuurlijk wil ik vertellen hoe Jens dit gisteren met Kees aanpakte. Dan snappen jullie meteen waarom het geen 'sexy' gevoel geeft om zo te staan. Ik wil daarbij wel zeggen wat ik Jens ook altijd zie schrijven: dat geen enkel paard hetzelfde is en dat er per situatie een passende oplossing moet worden bedacht.

Aan de wandel dus met een gewoon halster en halstertouw. Kees is niet het vlotste type, normaal zou ik hier 'stick to me' gebruiken zodat hij niet achterblijft. Jens legt uit Kees gewoon achter ons te laten lopen, hierbij staat er lichte druk op het touw (aanspanning is een beter woord, want het is een erg lichte druk). Kees kiest er zelf voor met deze lichte aanspanning te willen lopen, prima. Na een stukje lopen bedenkt hij zich en zorgt zelf dat er geen druk meer op het touw staat, nog beter.

Dan gaat hij stilstaan en grazen. Wij blijven staan in de richting waar we naartoe willen met onze focus daarop gericht. Op het leidtouw staat wederom lichte aanspanning (dit is nog steeds een verwaarloosbare druk). Jens legde uit dat Kees ogenschijnlijk onverstoorbaar staat te grazen, maar dat hij zich wel degelijk bewust is van de spanning op het touw en daarover nadenkt. Hij krijgt gelijk, na 30-60 seconden lost Kees de aanspanning en loopt weer mee. Dit herhaalt zich een paar keer waarna we verder kunnen lopen zonder gegraas. Hierbij kreeg ik nog de tip het tempo iets hoger te leggen en eventueel het leidtouw íets korter te maken om zo de keuze om mee te lopen iets makkelijker te maken.

Op deze manier heb je het paard dus op geen enkele manier gedwongen of bedreigd, er is geen sprake van oplopende druk waardoor het paard alsnog de keuze om mee te werken MOET maken. Je werkt wel met 'make the right thing easy', maar op een andere manier dan ik tot nu toe ervaren had.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:56

Zojuist heb ik deze documentaire gekeken en ik denk dat het goed is de link ook hier te plaatsen:


Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:01

IngridM schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik las het hier over het gras eten versus meelopen en dacht gelijk "succes met mijn shet" :D


Dat dacht ik ook over mijn vreetgrage IJslander, maar dat viel alles mee. Wil niet zeggen dat het bij jou ook op deze manier werkt natuurlijk.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:04

Dorien66 schreef:
Oshaa schreef:
Echter, vond ik het toen (en nu nog steeds) erg lastig om echt te implementeren. Oude gewoontes (en dan vooral fases / druk) zitten er erg ingesleten en soms kan de frustratie behoorlijk hoog oplopen en heb ik zoiets van: NU moet het gewoon gebeuren. Totaal niet handig en constructief, maar het gebeurd helaas wel. Maar langzaam maar zeker wordt de communicatie steeds beter.
Zooooo herkenbaar!


Inderdaad... Het heeft mij wel een stapje verder geholpen door de documentaire te kijken die ik vanochtend plaatste (zie ook mijn onderschrift). De eerstvolgende keer dat ik de frustratie voel opborrelen, denk ik daar gewoon heel hard aan.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:53

komone, dat boek klinkt ook goed. Ga het eens opzoeken.

Geen dank liespower94! :)


Zojuist heb ik 'Whole heart, whole horse' besteld. Dat wordt mijn tweede boek van Mark.

Vandaag ga ik proberen 'gewoon' tijd in de wei door te brengen met mijn jongens. Ook erg belangrijk in de aanloop naar (hopelijk) passief leiderschap, alleen iets minder met dit snertweer (al heb ik dan mijn mestklus wel meteen gedaan voor deze week). Ik moet er wel enorm aan wennen hoor, het (herhaaldelijk) oefenen van games en het studeren op allerhande principes e.d. loslaten. Het is ineens allemaal zo... eenvoudig. :')

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:04

Mooie post Marjolein en dat laatste is inderdaad een fijn doel van dit topic. Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over 'A journey to softness'.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:38

Het zal mij benieuwen hoelang het duurt voor 'Horses never lie' uitverkocht is. Gaat aardig snel zo in dit topic! :D

Mooi verslag woepsie. Fijn die positieve mindset, ben benieuwd hoe het vandaag gaat!

Jens, bedankt voor het verslag over 'A journey to softness'. Lightness (lichtheid) lijkt dan te gaan over de manier waarop je met het paard omgaat, terwijl softness (zachtheid) meer zegt over je innerlijke gemoedstoestand tijdens dat omgaan met het paard. Zeg ik het zo goed?


Gisteren kreeg ik eerst een speel- en stoeisessie van mijn jongens cadeau, ze waren zo druk met elkaar dat ik een kwartier heb kunnen kijken voor ik ontdekt werd :P Daarna een tijd samen op de wei genoten van de zon en elkaar gegroomd in driehoeksverhouding. :+
De jongens lieten merken toch wel graag nog de wei uit te willen, dus omstebeurt een paar minuten in de bak geoefend en een ienieminiewandeling gemaakt. Een paar interessante constateringen:

- Kees vond het prima om met lichte druk op het touw mee te wandelen, haalde deze druk eraf als we draafden, in stap liet hij er weer druk op komen. Ik ben ontzettend benieuwd of dit in de loop van de tijd verbetert, want normaliter gebruikte ik hier 'stick to me' en meestal één fase 4 om hem zonder druk mee te laten lopen.
- Spuni kwam omhoog toen we door een smal en dichtbegroeid paadje liepen. Ik heb niks gezegd, hem de ruimte gegeven en na 2 sprongen (de laatste met 4 benen in de lucht) stond hij stil. Met hem ga ik de komende keren het wandelen op brede, meer open paden oefenen en in de bak werken aan nauwe ruimtes.

De afspraken over druk en fases had ik goed in mijn oren geschroefd en ik heb alles dan ook alles gedaan met hooguit een fase 1,5. Was erg blij op de terugweg *\o/* :D In mijn achterhoofd spookt de vraag of ik straks nog wel serieus genomen word door de pony's, maar dat moet vanzelf blijken.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:38

Ingrid, wat goed dat je bereid bent om te schakelen en dat je open staat voor wat de shetlander je te vertellen heeft. +:)+ Overigens betekent NH niet automatisch ook bitloos, Mark Rashid zelf bijvoorbeeld rijdt met bit. Kom je hier je mening over het boek vertellen als je het hebt gelezen? :D

Wicky schreef:
Na "paarden liegen niet" heb ik nu whole heart, whole horse" om te lezen. Naar aanleiding van dit topic bewust gekozen voor een nieuwer boek, dan maar in het Engels. De subtitel "building trust between horse and rider" sprak me hwt meeste aan.
Heb de nieuwste ook besteld, die komt volgende week. Dan is deze hopelijk al uit


Ben erg benieuwd wat jij van 'Whole heart, whole horse' vindt, ik krijg hem hopelijk met een paar dagen binnen.


Vandaag even met mijn jonkie in de bak geoefend. Het was -voor traditionele begrippen- licht, maar op de terugweg bedacht ik dat het allemaal nog veeeeeel lichter kan. Zoals achterwaarts haast zonder aanraking gaat, zo moet het met voorwaarts toch ook kunnen terwijl ik naast hem sta. Het liefst wil ik meteen terug naar stal om een paar ideetjes te proberen. _O-


Afbeelding

Kijk dat koppie, hij wil het zo graag goed doen allemaal! :(:) <3

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:53

Nog suggesties voor een handige fase (0,5) om voorwaarts te vragen zonder aanraking? Ik denk aan zelf een pas zetten en dit terugbouwen tot alleen spieraanspanning/energie. Maar een stemcommando kan natuurlijk ook, of mijn hand/arm naar voren strekken... Ik zit ook even te denken welke 'hulp' handig is i.c.m. rijden straks. Dan hoef ik in een later stadium niet zo veel om te bouwen in de communicatie. :P

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:24

jensvl schreef:
(want uiteindelijk was mijn doel om zonder uiterlijk zichtbare signalen te rijden). Je kan het bvb ook gebruiken als je later zonder teugels wil gaan rijden bvb of met neckring.


Oeh, dit lijken mij ook wel erg mooie doelen! Wederom dank voor je uitgebreide toelichting. Kan ik weer mee aan de slag. :D

Leo, zeer interessante en helaas :P herkenbare vraag (voor een van mijn 2 jongens). Ik ben erg benieuwd naar de tips die je gaat krijgen. :D hoe is het met jouw eigen energie gesteld op die momenten?
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 12-01-17 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:12

Oshaa, ik geloof niet dat ik ook nog maar iets aan de reactie van jensvl toe te voegen heb... Kan ook bijna niet denk ik, aangezien hij hier de enige is die al echt ervaring heeft met Mark Rashid! Ben wel ernstig benieuwd naar de effecten als je deze aanpak gaat testen. Heel veel succes ermee! :)


[***] schreef:
Ik vind het fijn hier mee te lezen :)
Zat net weer filmpjes van Parelli te kijken, ik wil die dingen die je "moet" kunnen heel graag kunnen, maar ik blijf struikelen bij de manier waarop. Zou het allemaal wel kunnen uiteindelijk, maar wil het niet zo ..

Denk dat ik maar weer "gewoon" terug moet met op het gevoel werken, kijken wat pony ok vindt en van daaruit wat dingen proberen. Wandelen vindt hij wel leuk (beide pony's trouwens), als ik het daar gewoon simpel hou (1 tempo en positie passen we aan zoals we aanvoelen) dan heb ik best een vrolijke pony. En wat wil een mens nog meer dan de natuur in met een vrolijke pony :Y)

Waar hebben jullie de boeken besteld? Gewoon bij bol? Of ergens anders? Ben even aan het denken wat het makkelijkst is 8-)


Wederom een herkenbare post, fijn te lezen dat er meer mensen worstelen met teruggaan naar het simpele en inderdaad, waarom zouden we eigenlijk meer moeten willen..? Toch blijft de verleiding om 'net als de rest' te doen groot!

'Horses never lie' heb ik bij bol.com besteld en 'Whole heart, whole horse' bij ECI, omdat die daar nog beschikbaar was.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:19

woepsie90 schreef:
Hij wordt wat nerveus als we de wei uit gaat, omgeving is nog nieuw ondanks dat we hier al 2,5 week zijn.


Voor mijn gevoel zit de crux hier. Harvey is geen onbeschreven blad, hij heeft fysiek en mentaal het nodige meegemaakt (met jou maar ook ervoor). En zelfs voor een kerngezond paard vind ik 2,5 week heel erg kort om aan een nieuwe omgeving te wennen. Verhuizen heeft meer impact op een paard dan de meeste mensen denken. Zelf heb ik mijn jongens na hun verhuizing om te beginnen een maand vakantie gegeven en niet uit de wei gehaald, zodat ze konden wennen aan hun nieuwe wei en kudde. Daarna ben ik ze pas hele kleine stukjes (inderdaad startend met een aantal meter) mee uit wandelen gaan nemen.

Zoals je zelf al zegt: je kan het wel anders doen, maar dan werk je vanuit een andere visie. Natuurlijk kun je hem gaan longeren en gewoon kijken wat er dan gebeurt. Misschien gaat het goed en ben je in een keer een aantal stappen verder, maar misschien gaat het ook niet goed en wat heb je dan verloren aan vertrouwen? Ik zou kiezen voor 'set it up for success': zorg dat de dingen die je doet, hoe klein ook, lukken (of dat je die kans zo groot mogelijk maakt). Hoe groot is de kans dat het goed gaat als je hem morgen meeneemt naar de bak?

Dit zeg ik nu wel heel wijs, maar ik weet hoe lastig het is. Soms lijken de vorderingen zo minimaal, maar juist al die minuscule kleine stapjes samen maken straks een groot, mooi geheel. Althans, dat hoop ik voor ons! :D

Edit; mijn reactie sluit dus aardig aan bij [***] :D
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 17-01-17 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:26

xxdomiixx schreef:
Ik heb vandaag geprobeerd het achterwaarts te doen met Mark Rashid in mijn achterhoofd.


Wat leuk, jij hier! Dat achterwaarts is hier met mijn jongens ook een dingetje, maar ik zal beschrijven hoe Jens ons vorige week heeft geholpen. Hij heeft ons een paar van de mogelijkheden laten zien:

1. Recht voor je paard staan (neus aan neus dus) en een 'fase 1' (lichte, aanhoudende druk) op de borstkas.
2. Recht voor je paard staan (neus aan neus) en een 'fase 1' op het hoofd (neusbot).
3. Recht voor je paard staan (neus aan neus), fase 1 op halstertouw richting borstkas (druk komt op de neus) PLUS met dezelfde hand als die het halstertouw vasthoudt, een fase 1 op de borstkas. Dit is om de transfer te maken van manier 1 naar manier 2 of andersom.

Kees begint nog steeds heftig met zijn hoofd te schudden om van mijn hand af te komen als ik manier 2 toepas, dus dan leg ik mijn andere hand onder zijn kin.

Spuni gaat nu al achterwaarts als ik mijn hand richting zijn borstkas beweeg, op intentie dus.

Kun je hier nog iets mee, denk je?

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:43

Ja, heb je het boek 'Horses never lie' al gelezen? Daarin staat achterwaarts vanuit het zadel beschreven. Komt erop neer dat je lichte druk geeft (fase 1) en die vasthoudt tot je het kleinste signaal krijgt dat het paard achterwaarts dénkt. Een verplaatsing van gewicht is de eerste keer al méér dan genoeg om de druk los te laten, maar ieder teken dat het paard met je meedenkt is de release waard.

Overigens lijkt het me, gezien de methode hierboven, wel handig om vanaf de grond ook te werken aan het achterwaarts door druk op de neus. Kees doet daar ook zo moeilijk over, maar ik ben het nu wel -heel vriendelijk- met hem aan het oefenen en los de druk zodra hij medewerking toont.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:56

Oshaa, wat een gaaf bericht en jemig wat een vooruitgang in zo'n korte tijd! Ik ben erg benieuwd naar het verloop van de volgende stap :D

xxdomiixx, hoe is je les gegaan?

woepsie90, hoe is het daar? Lekker aan het wandelen?

Hier een paar dagen rustig aan gedaan, met de eerste gladheid alleen even gevoerd. Vandaag was het zulk PRACHTIG weer dat ik het erop heb gewaagd en een stukje heb gewandeld, á la Mark Rashid. :D En wat ging ik met een tevreden gevoel naar huis, dit geeft echt zo veel voldoening!

Met kleine Spuni was mijn doel: eerst in de bak en daarna een kort stukje wandelen, hierbij testen hoe klein ik de hulpen voor wegstappen en halthouden kon maken en het belangrijkste: aandacht hebben voor zijn spanningsopbouw en proberen te voorkomen dat zijn 'emmertje overloopt'.

Even oefenen in de bak, saaaaaaai:

Afbeelding

De spanning was op wandeling meteen een uitdaging, want we liepen langs de koeienstal en hij kreeg een giraffennek en ogen zo groot als schoteltjes. Wat ik dan frappant vind: hij wilde absoluut die stal in om bij de koeien te kijken! Ok, zo gezegd zo gedaan, even staan kijken en daarna weer verder.
Onze wandeling was heel klein en onze hulpen waren dat ook. We konden wegstappen op mijn arm die ik naar voren strekte en als ik stilstond, deed hij dat ook. Fijn!


Met Kees maakte ik een iets langere wandeling en ook met hem kon ik wegstappen op het strekken van mijn arm. Op de momenten dat we goed 'klikten' (onze focus gelijk hadden) kon Kees zelfs op mijn armgebaar aandraven. Geen fases, geen stick bij me, gewoon een stalhalster en kijk wat we kunnen. <3 Verder leerde ik nog een goede les, want er was ergens een wat drassig stukje in de sneeuw waar we overheen moesten, de andere optie was omlopen. Ik kon er zonder problemen overheen en vroeg Kees met een fase 1 te volgen, maar hij aarzelde een aantal seconden en stapte dan toch vooruit... Om vervolgens door zijn knieën te gaan en voorover in de sneeuw te duiken, arm dier! Hij bleek met een achterbeen diep weggezakt te zijn in het drassige stuk. Dat is dus een minpunt voor het vertrouwen, au... Volgende keer lopen we wel om!


Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:12

Inderdaad een beetje stom van mij (gelukkig had Kees verder niks), maar vooral ben ik heel blij met hoe het vandaag ging, we genoten echt samen van de wandeling en alles voelde licht tussen ons, daar prijs ik mezelf heel gelukkig mee! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers