[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:03

Ai jeetje wat rot, veel beterschap!
Wel een heerlijk plekje heeft Harvey nu zeg! En fijn dat de osteo zo tevreden was!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:44

Kleine update...

Harvey was eerste x uit de wei niet zo blij, veel hinniken en onrustig bewegen. Dus dat zijn we aan het oefenen geweest, paar keer per dag de wei uit, steeds iets verder, worteltjes erbij etc. Gaat goed! De bak is nog erg ver wandelen maar we komen er vanzelf.

Maar gister liep hij niet zo fijn, en vandaag is hij stokkreupel! Hij kan amper lopen en houd zijn hoef ook omhoog met stilstaan.
Zijn ene voorhoef voelt warm, verder geen rare dingen te zien. Dierenarts en hoefsmid gebeld, beide bellen terug als ze weten hoe laat ze vandaag kunnen komen. Op Facebook had ik advies gevraagd en alle reacties zeggen 'hoefzweer'.

Dus, lekker begin van het jaar :(

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:53

Je foto's doen het niet.

Balen zeg! Maar als het een hoefzweer is is dat gelukkig snel te verhelpen :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:36

Ach wat een pech joh! Hopelijk is het "maar" een hoefzweer inderdaad, daar ben je vaak ook weer snel vanaf. Ik duim voor je!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:43

Ik denk ook een hoefzweer en het lijkt ook of de hoeven erg kort zijn? Maar dat kan ook vertekenen natuurlijk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 15:48

dittaswart schreef:
Ik denk ook een hoefzweer en het lijkt ook of de hoeven erg kort zijn? Maar dat kan ook vertekenen natuurlijk.


Klopt, ik volg bijna helemaal de vizie van natuurlijk bekappen en oa kortere hoeven zijn uitgangspunt. Dit heeft Harvey heel erg in zijn herstel vorig jaar geholpen zelfs :j.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 03:38

Ik vind t wel heel erg kort als ik eerlijk ben. Je paard heeft bijna geen voet meer over. Nu ben ik al niet zo'n fan van natuurlijk bekappen, bijna alle paarden die ik daarvan zie, lopen niet rad. Maar weet je zeker dat dit goed gaat? Kan me niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is eigenlijk. Mijn paard heeft bijna 2x zoveel voet en daar zou de smid zelfs nog wel meer onder willen. Maar een foto kan ook een ander beeld geven natuurlijk. En ik wil je niet aanvallen verder. Hopelijk loopt Harv vandaag weer goed. Als het een hoefzweer is dan knappen ze na de smid wel vaak direct op. Ik heb ook wel eens geweekt in een emmer warm water bij een zweer. Vond het zelf niet zo'n succes, maar misschien helpt het :) Ik zou als het lukt wel een hoefsmid de hoefzweer (als dat het is natuurlijk) open laten maken. Dierenartsen maken het soms veel erger dan nodig is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:28

Arts heeft gisteren zijn benen bekeken en er was geen verdikking te vinden. De hoef die hij ontlast is warm en hij is wat gevoelig in de straalgroeve, hij trekt zn been uit je handen als je het daar aanraakt. Snijden vond de arts te vroeg dus ze heeft nat verband om gedaan met mijn hoefschoen erover en we hebben pijnstillers voor 3 dagen gekregen. Ik ga zo het verband wisselen en koolbladeren erbij stoppen.

Smid en arts waren beide druk gisteren dus ik kon niet kiezen wie ik wilde, het was gewoon wie het eerst tijd had en dat was de arts. Smid houd ik per sms nu op de hoogte maar die moet sowieso komen voor een beurt volgende week.

Ja hij liep hartstikke netjes op zijn hoefjes, hebben km'ers op asfalt gestapt en gedraafd zonder problemen. Als ze langer groeien komen er brokkels dus dit is zijn eigen stand. Op de Natuurlijk Bekappen groep zeggen ze zelfs dat ze aan de lange kant zijn ;). Alleen nu die zweer, dat is ff ka u te. Waarschijnlijk door een steentje wat ik over het hoofd gezien heb...
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 13-01-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:30

woepsie90 schreef:
Arts heeft gisteren zijn benen bekeken en er was geen verdikking te vinden. De hoef die hij ontlast is warm en hij is wat gevoelig in de straalgroeve, hij trekt zn been uit je handen als je het daar aanraakt. Snijden vond de arts te vroeg dus ze heeft nat verband om gedaan met mijn hoefschoen erover en we hebben pijnstillers voor 3 dagen gekregen. Ik ga zo het verband wisselen en koolbladeren erbij stoppen.

Ja hij liep hartstikke netjes op zijn hoefjes, hebben km'ers op asfalt gestapt en gedraafd zonder problemen. Als ze langer groeien komen er brokkels dus dit is zijn eigen stand. Alleen nu die zweer is ff ka u te. Waarschijnlijk door een steentje wat ik over het hoofd gezien heb...


Zweer kan goed van binnenuit komen, afvalstoffen opruimen.
Eerlijk gezegd zou ik eerst kijken of hij er gewoon zelf uit wil komen, snijden geeft een groot gat en als het vanzelf gaat is het een mooi klein gaatje. Bij NB snijden ze hem er ook niet uit normaal.

Vind hem toch vrij netjes op zijn hoeven staan hoor, kort maar niet bizar kort ofzo.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:05

Harvey wilde vanwege de pijn niet mee lopen naar de stallen dus heb zijn bandage in de wei verschoond en tussen het wisselen van de dekens door even foto's gemaakt.

Knap paard :)

Afbeelding

Afbeelding


Vlak daarna was hij gaan liggen en heeft bijna een uur het gras om zich heen gegeten. Gelukkig stond hij wel weer op, hij ging zelfs zo liggen, ik was best even geschrokken

Afbeelding

Smid heeft zojuist de infectie in zijn hoef gevonden, het zat naast zijn straal. Klein gaatje is gemaakt en moet het nu leeg laten lopen en vanaf morgen nat verband om gaan doen. Hopelijk knapt hij snel op...

Hoef verschil tussen donderdag en zaterdag

Afbeelding

En het is ook flink aan het zwellen

Afbeelding

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:53

Arme Harvey, dat zal flink zeer doen. Duimen dat het snel weer helemaal oké is!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 15:25

De smid heeft wat gaatjes gemaakt bij zijn straal en hoefballen en Harvey loopt weer! Ik zag hem gisteren zelfs even kort galopperen :j De zwelling in zijn onderbeen, kogel en hoefballen is minder maar nog niet weg want het is nog steeds niet slank zoals gewoonlijk. Het verband om zijn hoef vervang ik één of twee keer per dag, en is niet echt vies en het stinkt ook niet, dus ik ben bang dat de infectie er nog steeds in zit...

Hij heeft met het prikken van de gaatjes trouwens behoorlijk nare ervaring opgelopen, hij heeft flink gesteigerd en zijn hoofd tegen het plafond gestoten, hij stond helemaal te trillen en te zweten. Heb dus best moeite om nu het verband te wisselen, maar vanmorgen ging het gelukkig al iets beter. Ik moet een paar keer zijn hoef optillen en elke keer duurt dit een paar minuten. Ik heb geduld en ben rustig dus we komen er wel. Maar hij heeft vanmorgen voor het eerst niet gehangen en is ook niet achteruit gesprongen tijdens het vervangen :')

Zo loopt hij nu door de wei, met zijn 'verband-schoen'. Hieronder zit vetwrap met animalintex (het was een beetje mistig)

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36714
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:28

Eventueel zou je voor je nieuw verband erom heen doe eerst even minimaal 5 minuten in een emmer met water en betadine/sunil/soda kunnen doen. Ik moest toen proberen om onverdund betadine door spuiten. Alleen onverdund kreeg ik het er niet doorheen en verdund wel, maar ik had een ingang en uitgang om te spoelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 15:32

Marcella schreef:
Eventueel zou je voor je nieuw verband erom heen doe eerst even minimaal 5 minuten in een emmer met water en betadine/sunil/soda kunnen doen. Ik moest toen proberen om onverdund betadine door spuiten. Alleen onverdund kreeg ik het er niet doorheen en verdund wel, maar ik had een ingang en uitgang om te spoelen.


Hmm. Klinkt logisch. De arts en smid hebben beide niks gezegt over betadine/soda etc, wel gek >;)

Het verband wat zijn zool en hoefballen bedenkt (dat heet animalintex, soort gigantisch watje) maak ik nat met warm water en daarna maak ik het nog natter met een tee trea oil & lavendel water, dus het is eigenlijk continu nat onder de vetwrap tape...

Marcella

Berichten: 36714
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:40

Ik zou juist willen dat het droog word.....hoe natter het blijf hoe meer bacteriën lijk mij.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:19

Hopen dat de infectie snel weggaat!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:23

Marcella schreef:
Ik zou juist willen dat het droog word.....hoe natter het blijf hoe meer bacteriën lijk mij.


Nee want het is afgesloten voor buitenaf door dat verband. En het moet juist nat zodat de zool en hiel/ballen week worden en de infectie er makkelijker doorheen kan breken. Tenminste, zo heb ik het begrepen van de smid&arts.

Marcella

Berichten: 36714
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:35

Ah kijk is dus nog niet helemaal doorgebroken. Bij die van mij was het toen vrij snel doorgebroken. Heb er toen ook geen da bij gehad, maar wel hoefsmid. Bij die van mij was het aan de kroonrand open gebroken. En door hoefsmid aan de onderkant open gesneden.

Bizarre was ook dag ervoor gereden niks gemerkt dag erna werd ik opgebeld je paard staat op 3 benen ('s ochtends) en 's avonds was het al open gebroken.
https://myalbum.com/photo/IxUYAPbRfQwu/med.jpg

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:00

Afgelopen zondag



Vanmorgen


Hij tilde vanmorgen op het laatst zijn hoef uit zichzelf op toen ik met z'n verbandschoen aan kwam lopen :D en we hebben weer wat buiten de wei op het erf gestapt om te wennen aan de nieuwe omgeving. Hij lette goed op mij en was tegelijkertijd nieuwsgierig en rustig. Zijn een stuk verder gekomen dan de laatste keer. En daarna lekker gek gedaan in de wei :).

Was een goeie ochtend!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:07

Tje wat een heerlijke plek. Had die van mij maar zo'n stekkie!!

Fijn dat hij weer goed loopt, is de sfeer nu open?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 15:58

PanamaD schreef:
Tje wat een heerlijke plek. Had die van mij maar zo'n stekkie!!

Fijn dat hij weer goed loopt, is de sfeer nu open?


Er is een klein beetje uitgekomen en zijn been en hoef lijken niet meer opgezwollen te zijn. Maar weet niet of alles eruit is want het verband ruikt voornamelijk naar de tee trea oil en lavendel en niet naar een stinkende infectie :')...

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:49

PanamaD schreef:
Tje wat een heerlijke plek. Had die van mij maar zo'n stekkie!!

Fijn dat hij weer goed loopt, is de sfeer nu open?

Sfeer??? zweer :)*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 10:50

Leuke voor & na gevonden!
Boven is begin juli 2016 toen hij net een week bij mij was. Onder was vorige week, dus precies 6 maanden verschil.
Hij staat wel op een kleine helling, vandaar dat hij heel erg overbouwd lijkt.

Afbeelding

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:53

Nou, dat is toch al wat beter he :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 15:08

farahdiba46 schreef:
Nou, dat is toch al wat beter he :)


Zeker. Hij lijkt zelfs langer te zijn geworden, zijn achterhand is op onderste foto verder naar achter dan bovenste foto. Schouders, schoft en benen heb ik geprobeerd op dezelfde grootte en plek te krijgen. Zou wel door de ostrobehandelingen komen denk ik...

Vind een voor & na altijd leuk :)

Vandaag was de (enge!) hoefsmid geweest voor een standaard trim en Harvey heeft maar eenmaal een hoef weggetrokken (niet de zweer hoef) waarbij hij ging hangen, voor de rest was hij lekker stil en relaxed, en at af en toe wat van zijn hooi. Best knap voor het eerst na die enge avond waarbij deze smid hem heel erg pijn had gedaan!

Ook weer een stuk richting de bak gewandeld wat erg beheerst en ontspannen was. Wel af en toe koppie omhoog en lekker kijken maar hij ontspande iedere x ook weer snel.

We komen er wel!