Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:43

Dat vind ik een moeilijke... het paard doet het inderdaad voor het voer wanneer men met voer beloond, maar wanneer men niet met voedsel maar met druk, lichaamstaal,... werkt doet het paard dit ook gewoon om te ontsnappeen aan de druk of omdat hij dan mag rusten. Dat wil niet zeggen dat het paard dat ook voor JOU doet. Ale, dat is wat er mij toch al zoveel keer is verteld ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:54

Hallo allemaal.

Ik ben ook enorm hard bezig met grondwerk en dergelijke en aangezien ik een merrie heb die ik na een jaar ng altijd niet snap (haar gedrag is soms zo tegenstrijdig), en na het meelezen met jullie ben ik wel eeeeerg geïntereseerd in deze methode :) welk boek zou ik best kopen om hier vertrouw mee te geraken? :) ondertussen lees ik heel graag mee!

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:14

jensvl schreef:
elisedcl schreef:
Hallo allemaal.

Ik ben ook enorm hard bezig met grondwerk en dergelijke en aangezien ik een merrie heb die ik na een jaar ng altijd niet snap (haar gedrag is soms zo tegenstrijdig), en na het meelezen met jullie ben ik wel eeeeerg geïntereseerd in deze methode :) welk boek zou ik best kopen om hier vertrouw mee te geraken? :) ondertussen lees ik heel graag mee!

Ook voor jou raad ik als eerste boek 'horses never lie' aan. Dit boek leert veel over hoe je gekozen kunt worden als leider door je paard. En je leert het paard beter te lezen met juistere gevolgtrekkingen tot gevolg. Er staan niet zozeer technieken in, als wel standpunten en manieren van denken en redeneren.


Oke bedankt, heb hem direct besteld ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:21

Haloo

Ik zal me ook even voorstellen! Ik ben dus Elise en ik ben in het bezit van een 7 jarige merrie. Cessie is een heel dominant paard. Als ze andere paarden passeert sjot ze hun gewoon terwijl ze hun niet eens kent Ze stapt hierbij echt achteruit om ze te raken. Buiten dit kan het zijn dat ze eerst krolt met het paard en dan ineens slaat ze helemaal om en begint ze het paard te sjoten ookal doet dat paard helemaal niets verkeerd. Als ik met haar werk kan ik ook geen enkel paard passeren want ze doet het echt om hun te raken ookal daagt het paard niet eens uit, want ze doet het bij elk paard. Iemand die hier een verklaring voor heeft?. Cessie is een heel speciaal paard. Maar omdat ze soms eigenaardige dingen doet en ik anders een heel groot boek kan schrijven ga ik gewoon beginnen met wat we vandaag hebben gedaan. ;)

Vandaag heb ik eerst wat grondwerk gedaan en daarna ben ik even buiten gaan wandelen met haar. Alleen met Cessie gaan wandelen is nog heel moeilijk want ze heeft nog heel veel schrik en omdat dit onder het zadel nog totaal niet gaat, probeer ik dat nu af en toe aan de hand te doen. Cessie liep mij vroeger altijd omver en dergelijke, maar nu loopt ze mooi achter mij. Vanaf dat we iets verder van haar wei waren werd ze natuurlijk angstig. Rond haar kijken, blazen, sneller stappen, mij voorbij stappen en dergelijke... Dus totaal niet meer met mij bezig. Omdat ik op dat moment wat meer aan het denken was om niet parelli gewijs haar naar achter te schudden heb ik mij gewoon omgedraaid zodat ze meedraaide en daarna weer gedraaid naar de juiste richting waardoor ze eigenlijk automatisch terug achter mij te staan kwam en we zo konden verder stappen. Dit heb ik dan altijd gedaan vanaf ze mij voorbij stapte. Zou deze methode werken? Als ze dan in die hevige bui wil kijken naar iets en ineens stilstaat. Mag ik haar dan laten stilstaan of moet ik door stappen? En als ik haar dan laat stilstaan. Moet ik dan beslissen wanneer we weer doorstappen of mag zij dat beslissen?

Afbeelding

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:26

Ik heb het boek paarden liegen nooit besteld dus binnekort ben ik weer wat meer mee ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:43

jensvl schreef:
Die methode kan zeker werken. Ik heb op een gelijkaardige manier ook een paar keer zo'n probleempjes opgelost. Dus het kan zeker. Belangrijk is dat je consequent blijft en een vaste afstand instelt vanaf wanneer je omdraait. Als deze afstand te veel wisselt, kan het paard niet weten wat de grens is.

Wat ook kan helpen, is om elke keer dat ze voorbij je grens gaat, te stoppen en het paard achterwaarts terug te zetten (met lichte contactdruk) tot het punt dat ze achter de grens staat. Dan terug beginnen wandelen en onmiddelijk stoppen en achterwaarts als het paard terug voorbij de grens komt. Eventueel kan je deze oefening uitbreiden met elke keer een of meerdere stapjes achterwaarts, om het paard ook duidelijk te maken dat je veel minder snel ergens geraakt als ze voorbij steekt en het paard dus langer moet wachten om bij datgene te komen dat ze graag wil.

Als het paard naar iets kijkt uit angst, zou ik even geduld met het paard hebben. Als het is uit interesse, zou ik haar vragen door lichte druk om te blijven wandelen. Want ze kan ook al wandelend kijken. De tijd die je geeft is nogal afhankelijk van de leeftijd en ervaring van het paard. Maar het is wel de bedoeling dat je geen minutenlang stil staat. Ik zou na even (afhankelijk van het paard dus), terug beginnen wandelen en het leidtouw op een vaste druk door mijn hand laten glijden (om een constante lichte druk te veroorzaken). Afhankelijk van het paard ga je op het eind blijven wachten op het paard of ga je op het einde de druk een beetje opvoeren. Als het paard beslist om door te gaan voor jij dat beslist is dat geen probleem (jou idee was sowieso doorgaan, je hebt niet gevraagd om te stoppen en wel aangegeven dat je bereid bent te luisteren naar het paard en zijn standpunt in acht te nemen). Als je het zelf beslist en volgt, natuurlijk ook geen probleem. Maar probeer hier ook weer de druk licht te houden.



Bedankt voor je antwoord! Dat achteruit zetten , mag dat enkel door contactdruk aan het halster? Dan lijkt het voor mij zo alsof ik ze gewoon een oefening vraag en dit geen correctie was op haar voorbijsteken... of ben ik hierbij verkeerd?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:49

jensvl schreef:
Het paard is slim genoeg om na een aantal keer door te hebben dat dat het gevolg is van het voorbijsteken van een bepaald punt. Je moet natuurlijk wel de juiste timing gebruiken. Maar dat is sowieso het geval.


En hoe moet ik haat dan laten stilzetten want ze loopt meestal wel wat door dan...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:02

jensvl schreef:
Afhankelijk van het paard, druk gelijk houden of licht laten oplopen. Bij de minste vertraging druk lossen (de eerste paar keer). Dit herhalen tot het paard op lichte druk redelijk vlot stilstaat (de lengte van een leidtouw tijd ongeveer). Als dat vlot gaat (en het is nog niet opgelost) vraag je het paard elke keer terug achterwaarts tot de grens.

Maar het is denk ik goed dat je eerst de benodigde druk verlicht (zo voorkom je touwtrekken).


Oke ik zal het eens proberen :) Dankuwel! Gaat nog aanpassen worden ;p

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:11

Ze staat niet bij andere paarden in de wei. We hebben dit een keer geprobeerd maar vanaf je het andere paard uit de wei wou halen kwam zij in volle galop afgestormt, jaagde het andere paard weg met haar oren plat en met te bokken en kwam zelf bij jou staan. Als het andere paard ook maar gwn in de wei te dicht kwam joeg ze hem meteen weg... Dit was geen leven meer voor dat ander paard omdat hij meer afgeklopt werd dan wat anders dus hebben we ze terug uit elkaar gehaald. We hadden ze nogtans echt de tijd gegeven...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:12

fransje23 schreef:
elisedcl schreef:
Ik zal me ook even voorstellen! Ik ben dus Elise en ik ben in het bezit van een 7 jarige merrie. Cessie is een heel dominant paard. Als ze andere paarden passeert sjot ze hun gewoon terwijl ze hun niet eens kent Ze stapt hierbij echt achteruit om ze te raken. Buiten dit kan het zijn dat ze eerst krolt met het paard en dan ineens slaat ze helemaal om en begint ze het paard te sjoten ookal doet dat paard helemaal niets verkeerd. Als ik met haar werk kan ik ook geen enkel paard passeren want ze doet het echt om hun te raken ookal daagt het paard niet eens uit, want ze doet het bij elk paard. Iemand die hier een verklaring voor heeft?. Cessie is een heel speciaal paard. Maar omdat ze soms eigenaardige dingen doet en ik anders een heel groot boek kan schrijven ga ik gewoon beginnen met wat we vandaag hebben gedaan. ;)


Volgens mij moet je beginnen met loslaten van het idee dat je paard dominant is. Ze klinkt in dit verhaal eerder erg angstig en onzeker.
Slaan en boos doen tegen paarden is niet meteen dominant.

Staat ze wel gewoon dagelijks in een kudde? Dag en nacht?



Ze staat wel dag en nacht buiten naast andere paarden, maar niet in dezelfde wei. Zie uitleg hierboven.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:27

Ze doet dit zelf op buitenrit. Als ik met een ander paard ga wandelen dan draaid ze gewoon soms ineens haar gat om te bokken op dat ander paard. Zonder enige waarschuwing. Zo precies alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Nieteens met felle oren naar achter ofzo, nee gewoon even bokken naar het andere paard...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:34

Maar dat onzeker en bang verhaal kan zeker kloppen. Ik heb ze nu een dik jaar en ze is voor mij nog altijd een misterie... Een van de trainers die eens is langsgeweest heeft mij verteld dat Cessie zich eigenlijk zo heeft opgesteld omdat ze zich zo wil beschermen. Om een of andere rede heeft ze geleerd om haar eigen te moeten redden dus daarom dat ze zich zowat aflsuit... Ook voor mij is het moeilijk bij haar door te dringen... Ik zou heel graag hebben dat ze mij wel toelaat... maar daar ben ik dus al meer als een jaar mee bezig xd

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:11

fransje23 schreef:
elisedcl schreef:
Maar dat onzeker en bang verhaal kan zeker kloppen. Ik heb ze nu een dik jaar en ze is voor mij nog altijd een misterie... Een van de trainers die eens is langsgeweest heeft mij verteld dat Cessie zich eigenlijk zo heeft opgesteld omdat ze zich zo wil beschermen. Om een of andere rede heeft ze geleerd om haar eigen te moeten redden dus daarom dat ze zich zowat aflsuit... Ook voor mij is het moeilijk bij haar door te dringen... Ik zou heel graag hebben dat ze mij wel toelaat... maar daar ben ik dus al meer als een jaar mee bezig xd


Ergens heeft ze voor zichzelf besloten dat de eerste klap een daalder waard is. Ze lijkt vooral onzeker en angstig.
Lijkt mij moeilijk de opening te vinden en vandaar uit te werken aan haar zelfvertrouwen. Heeft ze wel een plek waar ze zich echt kan ontspannen? Waar ze zich echt veilig voelt? Ligt ze weleens te slapen?


Ze staat nu op een wei, vlakbij een ander paard waar ze wel echt heel goed mee overeen komt. Ik heb ze al zien slapen en dergelijke en ze voelt zich echt heel goed nu ze dag en nacht op een wei staat. Ze heeft een schuilhok, hooi, water. Vanop stal te staan wordt ze zenuwachtig...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:13

Maar ik vind het moeilijk want het lijkt alsof ze al veel zelfvertrouwen heeft. Alsof ze alles op haar eigen wil doen. Ze kan ook naar mij toe brut zijn en heeft mij vroeger ook al veel gebeten en gebokt naar mij. Ook nu als ze het niet aan staat (bijvoorbeeld tijdens longeren) trekt ze echt met haar hoofd naar buiten en bokt echt recht naar mij... Heel eng kan het u zeggen.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:16

fransje23 schreef:
Klinkt misschien een beetje raar maar probeer dat idee van dominantie echt los te laten. Haal het uit de omschrijving in je profiel etc. Zie haar als de onzekere en angstige merrie die ze is.



Jaja geen probleem, maar wat ik allemaal zeg is wel gewoon waar... En als een paard echt bokt naar u, u omver loopt enzo is het allemaal wel moeilijk om haar niet zo te noemen. Maar oke, ik zal het proberen.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:40

[***] schreef:
Dat bokken naar jou en andere paarden is er natuurlijk gewoon, en dat is eng :j Maar de reden waarom is waarschijnlijk anders dan je denkt en daardoor is ook de manier van ermee om te gaan anders. Als een paard naar je bokt omdat die zelfzeker is en jou wel eens even zal vertellen hoe het werkt dan moet je op dat moment "hard" inkomen en je plaats opeisen, doe je ditzelfde bij een bang paard dan is het hek van de dam, dan heeft het paard iets van "zie je wel, niet te vertrouwen dat mens" en gaat hij/zij alleen nog maar erger gedrag vertonen.

Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar ik heb ook een angstschopper, heeft mij ook al een aantal keer geraakt omdat ik de situatie verkeerd inschatte. Ik heb hem daar nooit voor gestraft, hij was immers al bang genoeg op dat moment en meer angst ging de situatie echt niet oplossen. Nu deed die van mij het enkel maar bij dingen met zijn hoeven, voor de rest was hij best betrouwbaar, maar natuurlijk als hij bang was en geen kant uit kon was de kans er altijd...

Hoe reageert ze op jou als je de weide in komt? Neem je haar altijd mee voor iets, laat ze zich makkelijk vangen? Ben je ook wel eens in de weide zonder iets van haar te vragen? Gewoon rondhangen?


Dat hangt er wat vanaf. Als ik aankom op de wei, dan heeft ze dit rap door. Meestal fluit ik dan en soms krijg ik een hinnik terug waarbij ze naar mij komt gestapt. Soms als ik de wei inkom dan komt ze naar mij toe en voor ik het besef (ik doe niks anders dan stilstaan en wachten) steigert ze ineens recht voor mijn neus. Niet met haar oren plat, maar weer gewoon recht omhoog gaan voor mij. Zou dit om te spelen zijn? Ze komt wel meestal echt heel hard in mijn ruimte dan... Maar het is niet dat ze niet makkelijk te pakken is want ze komt meestal direct als ze mij ziet. Ik ga veel gewoon met haar in de wei hangen zonder iets te vragen. Knuffelen en dergelijke... Het is zo een vreemd paard... Ze hinnikt en is altijd zo blij als ze mij ziet, maar dan ineens gaat ze recht voor mijn neus omhoog zonder ik iets anders deed dan andere dagen... Ja ik weet dat ze niet dominant is maar ik vraag me echt af wat dan wel... Waarom zou ze bang moeten zijn van mij. Ons vertrouwen in elkaar is echt gegroeid en ze is altijd zo blij als ik er ben... Het is moeilijk :')

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:27

jensvl schreef:
Het paard goed leren lezen is inderdaad het belangrijkste.

Het is misschien inderdaad goed dat er eens iemand langs komt die op deze manier werkt. Want dergelijke gebeurtenissen zijn niet makkelijk op te lossen zonder het paard voor je te hebben.

Ik heb gezien dat je in België woont. In welke omgeving? Dan kunnen we eens kijken of er iemand hier bij je in de buurt woont.



Ik woon in Bornem. Ik heb al heel veel gedaan om erachter te komen wat er is met haar of wat ze mij wil duidelijk maken: Klaartje Van Steen, Joke Spaas, shiatsu, estherische oliën, two lazy seven ranch, horsemans paradise,...

Om even iets over haar vorige eigenaar te vertellen. Cessie is geboren in Wales en stond een jaar in België toen ik haar kocht. Ze is bij die eigenar opgeleerd met snoepjes. Ze kreeg om de 5 minuten een snoepje als je begrijpt wat ik bedoel... daardoor had ik in het begin een heel happerig paard en ik geef nu niks van snoep meer aan haar...

Ik heb echt al zo ongelofelijk veel geprobeerd. Ik probeer echt te kijken naar wat ze doet. Het best zou ik is iemand moeten hebben die alles filmt terwijl ik bij haar ben.

En over dat omver lopen, die truc met het touw laten zwaaien gebruik ik indd. Nu loopt ze mij ook nog amper omver en heeft ze (soms) al wat meer respect voor mijn ruimte...

In ieder geval is iedereen al bedankt voor het medenken! Ik ben jullie heel erg dankbaar!

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:45

jensvl schreef:
Ik kom regelmatig wel in de buurt van Bornem. Ik kan natuurijk niet garanderen dat ik kan helpen. Maar ik wil wel kosteloos eens proberen te helpen.



Meen je dat? Wow dat zou wel heel tof zijn! Ik kom juist terug van haar en ze deed het weer. Ik kwam de wei in. Ze kwam met oortjes naar voor naar mij gestapt. Als ze dan bijna voor mij was begon ze met haar hoofd te draaien en wat omhoog te wippen waarna er een klein steigertje kwam... Ook tijdens het longeren wou ze mij iets zeggen. Ik deed wat aan grondwerk aan het 4 m touw. Stappen was geen probleem, maar vanaf ik draf vroeg begon ze. Ze deed haar oren naar achter en begon weer met haar hoofd te zwaaien waarbij ze haar nek krulde... ook wanneer ze te dicht kwam en ik met mijn stick haar uit mijn ruimte wou krijgen deed ze dat. Alsof ze protesteerde. Pfff het is me toch eentje ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:38

jensvl schreef:
Laat maar via pb weten wanneer voor jou over het algemeen past.

Ik denk dat het eerste inderdaad meer is om te spelen. Het tweede denk ik niet. Maar wat het wel is kan ik niet vanaf hier zeggen.


Misschien beter via pb verder afspreken? Ja het zou kunnen dat dat om te spelen is , maar hoe moet ik er dan op reageren?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:51

jensvl schreef:
Ik zou ze laten zien dat ze dat mag buiten je persoonlijke ruimte. En dat jij zo'n spelletjes niet mee speelt. Consequent een paar passen naar achter laten zetten bvb (vinden de meeste paarden niet leuk).


Hetgene wat ik nu altijd doe is gewoon met mijn touw zwieren zodat ze van mij weggaat. Ze draait zich dan meestal om of loopt terug weg van mij met een boos gezichtje. Ik voel mij dan altijd alsof ik haar heb afgewezen. Alsof ze contact zocht met mij, maar ik haar dan heb afgewezen...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:42

Gisteren is Jens ook even bij mijn paardje wezen kijken :) Het is de eerste keer dat hij zo een soort paard was tegengekomen, maar mijn vermoeden werd wel bevestigt. Mijn paard heeft geleerd op haar eigen te moeten staan en zowel geen paard als mens als leider te beschouwen, maar gewoon op haar eigen te staan. Het moeilijke is dus nu om ervoor te zorgen dat ze mij wel gaat toelaten, maar eerlijk ik heb schrik dat da nooit ga lukken xp ik ben al een jaar bezig met die merrie en nog lukt het niet :p nuja...

Nog eens dikke merci e Jens om eens te komen kijken!

Verder is het leuk om andere gedachten en verhalen te lezen, een groot plezier dit toppic :)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:32

Pfff wow ik heb weer wat bijgelezen nu :D ga proberen straks ook wat meer te reageren op andere :) Maar ik verschoot wel even... denk je echt Jens dat het kan zijn dat het mij nooit gaat lukken om Cessie voor mij te winnen? :(

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:02

jensvl schreef:
Die mogelijkheid is er. Maar zoals gezegd is dit het eerste paard dat ik tegenkom dat zo is. Het enige waar ik conclusies op kan baseren is dat ene verhaal in 1 van de boeken van MR. Dus dat is niet veel. Ik weet dat het met dat paard eigenlijk niet goed gekomen is. Maar zoals ik heb gezegd is dit paard nog wel een stuk minder erg als het paard in dat voorbeeld.

Dus het kan zijn dat het niet meer goed komt (toch niet met wat ik momenteel kan en ken). Maar ik denk ook dat de kans nog redelijk groot is dat het wel kan. Momenteel schat ik de kans dat het wel lukt groter in dan de kans dat het niet lukt. Maar ik wil je geen valse hoop geven. Dus ik ga niet garanderen dat het kan. De kans bestaat dat het niet lukt ook. En ik ben daar dan liever eerlijk over. Maar geef de hoop niet op. Het kan veel tijd kosten, maar het kan zeker goed komen. Ik ben benieuwd of er iets van verbetering op treed de komende weken. Houd dat goed bij, want op welke vlakken het verbeterd en verslechterd is van belang om erachter te komen wat nog kan helpen. Dus geef de moed niet op. Momenteel denk ik dat het op lange termijn mogelijk is. En als dat zo is en je paard besluit dat jij een goede leider kan zijn voor haar dan ga je hier wss het beste paard ooit aan over houden. Dus er valt veel te winnen en weinig te verliezen. Dus ondanks dat de kans inderdaad bestaat is het (in mijn ogen) de moeite waard om door te gaan.



En wat moet ik dan doen? Als het uiteindelijk niet lukt? Dat lijkt mij zo een enge gedachte... alsof ik dan al die tijd en geduld er heb ingestoken voor niks...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:03

Ik heb altijd geleerd dat er geen enkel paard hopeloos verloren is... maar zo denkt MR er blijkbaar niet over?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:02

[***] schreef:
Jij moet vooral doen wat jij wil. Zolang jij het de energie waard vindt en er op 1 of andere manier voldoening uit haalt maakt het toch niet uit als de hele wereld vindt dat je met het paard niks kan?

Ik heb zelf een blind paard staan, overgenomen met 1 blind oog & een boel "trauma's", vaak gedacht "waar ben ik aan begonnen, hier komt nooit iets van". Maar mijn gevoel zei dat het gewoon zo hoorde, en dat hij later volledig blind werd was jammer maar helaas. Het is geen rijpaard, ik kan er "niks" mee, maar hij is vrolijk & gelukkig en ik ben dat ook. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet snappen dat je tijd & geld (volpension oa) in zo'n paard steekt, maar dat interesseert mij niet, ik kijk naar mijn paard en wat ik daarbij voel en zolang dat positief is gaan we ervoor ;)


Nja maar dat is ook het moeilijke... Ik heb Cessie niet gekocht omdat ik een klik voelde, ik heb haar eerder gekocht omdat ik luisterde naar anderen... Pas op, ik zie die merrie doodgraag en ik heb er al zo ontzettend veel voor gedaan, maar ik heb ook echt al vaak gedacht haar weg te doen omdat ik echt dacht dat het gewoon niet het paard voor mij is... Ik heb ze altijd heel leuk gevonden, maar het was niet vanwege de zogezegde klik dat ik haar kochte... Maar wij zijn al van zover gekomen en ik denk niet dat ik het zou aankunnen om haar weg te doen. Ik hou van haar, echt met heel mijn hart. En ik weet dat ze heel goed bij mij staat dus we gaan blijve proberen om er samen te geraken en de klik kan zeker komen als ze zich wat meer begint open te stellen aan mij :) Straks ga ik nog eens gaan trainen met haar, ik zal een verslagje schrijven dan :)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 61 bezoekers