[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:35

Ik heb geleerd met het uiteinde van de leadrope naar het paard toe te draaien. En als hij te ver door loopt zo een pasje terug laten doen. Werkt super voor ons en je hoeft niks extra's mee te nemen


Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:18

Gewoon blijven spoelen, doen wij in het ziekenhuis ook, ook met diepe wonden. Heb het ook altijd bij mijn paarden gedaan. Water is in principe steriel, wel even laten lopen de kraan. En eventueel honingzalf als dat er is? Gewoon die voor mensen. Dan komt het wel goed denk ik

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:19

Ik zeg goed bezig, ik zal niet meer zeuren hahaha :o . Hoop dat het lukt met lessen. Ik lees zelf veel en kijk veel youtube om dingen te leren, maar iemand die meekijkt, meer ervaring heeft en kleinere signalen leest en je feedback kan geven is zo leerzaam en het vergroot ook je zelfvertrouwen. Ik ben in elk geval erg blij met mijn lesgeefster. Ik gun het je zo dat je ook iemand vindt die je vertrouwt en past bij je visie op dat kleine eiland daar. :)

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:40

Je hebt kans, maar ik ken de jouwe niet natuurlijk, dat ie braver is met jou erop dan als je er naast loopt. Winterfell kan ook gek doen in de bak, rennen, bokken ed. Maar als ik had gereden dan zou ze superbraaf zijn. Als ik weet dat ze fris is, rijd ik bijv liever dan dat ik ga wandelen. Dan heb ik een veel gemakkelijker paard. Veel plezier vast met je les!


Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:43

Ik denk ook een hoefzweer en het lijkt ook of de hoeven erg kort zijn? Maar dat kan ook vertekenen natuurlijk.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 03:38

Ik vind t wel heel erg kort als ik eerlijk ben. Je paard heeft bijna geen voet meer over. Nu ben ik al niet zo'n fan van natuurlijk bekappen, bijna alle paarden die ik daarvan zie, lopen niet rad. Maar weet je zeker dat dit goed gaat? Kan me niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is eigenlijk. Mijn paard heeft bijna 2x zoveel voet en daar zou de smid zelfs nog wel meer onder willen. Maar een foto kan ook een ander beeld geven natuurlijk. En ik wil je niet aanvallen verder. Hopelijk loopt Harv vandaag weer goed. Als het een hoefzweer is dan knappen ze na de smid wel vaak direct op. Ik heb ook wel eens geweekt in een emmer warm water bij een zweer. Vond het zelf niet zo'n succes, maar misschien helpt het :) Ik zou als het lukt wel een hoefsmid de hoefzweer (als dat het is natuurlijk) open laten maken. Dierenartsen maken het soms veel erger dan nodig is.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:38

Kun je in plaats van een thermoscan niet beter foto's laten maken van de hoeven? En een kreupelheidsonderzoek als ze dat daar kennen?. Want dan kun je zien of het alleen uit die ene hoef komt, of dat meerdere hoeven gevoelig zijn. Ik denk eerlijk dat je daar meer aan hebt.

Edit: lasertherapie ken ik alleen van peesblessures. Zou goed doorvragen voor je dadelijk een dure behandeling aangaat die niets helpt. Ik vind het een apart verhaal ;)

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:11

Tandarts denk... die moet een beugel :D

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:38

Je zit natuurlijk ook in een ontzettend lastig gebied daar, eigenlijk is het te nat voor 24/7 buiten ben ik bang. Wordt het in de zomer droger? Of woon je nu in het enige gebied ter wereld waar het nog meer regent dan in Nederland :')
Tis wel sneu hoe hij loopt ja, ik denk dat stalrust nog niet zo verkeerd is nu, echt lopen doet hem toch pijn dus zoveel zal hij niet aan de wandel willen. Hoop dat je binnenkort beter nieuws hebt!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:09

Ah ja, stalrust is niks an. Toen Winterfell een wond had op haar sprong heeft ze ook een maand of 3 op stal moeten staan. Ze legde zich hier vrij makkelijk bij neer. Wel was mijn pensionstal iets groter en was iedereen bereid mee te denken. We hadden ipv 1 groep 2 groepen gemaakt zodat er altijd een paard bij Winterfell achterbleef. Maar als je er maar 2 hebt, gaat dit helaas niet. Maar hopelijk is het maar voor even

Misschien wel even opletten dat hij niet teveel stro binnen krijgt. Nu met minder beweging moet hij ook geen koliek erbij krijgen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:48

ruitje schreef:
Ik vind niet dat ik zo'n smiley verdien. Ik blijf enorm netjes naar de TS toe ondanks dat ik niet van de alles moet zo natuurlijk mogelijk stroming ben.

Als ik Harvey door het land zie strompelen doet elke vezel in mijn paardenhart pijn en snap ik oprecht niet hoe je zo kan vast houden aan het 'Hij moet naar buiten idee' . Dat dier is knetterhard voor zichzelf en die moet je gewoon tegen zichzelf beschermen.

Dat je dan nog kan zeggen dat hij geen 'schade' ondervind vind ik echt absurd, dier loopt al weken kreupel omdat blijkbaar de behandeling tot nu toe niet werkt. Wat maakt dan dat je daar mee door zou willen gaan?

Ik heb er al tientallen met hoefzweer gezien, behandeling is altijd even complete boxrust, meerdere keren per dag mesten, en blijven uitsnijden en schoonmaken. Ja, dat duurt soms 3 weken.

En nee, ik vind het ook niet prettig om een dier 3 weken op te sluiten. Maar ik vind een paard door het land zien strompelen minder prettig :)


_/-\o_

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:21

Het ligt denk ik ook wat aan het type gras, het is een engels eiland dus misschien een minder voedzame bodem dan onze Hollandse klei? Weet ik niet hoor, maar kan het me zo voorstellen. Ik zou idd een week even rustig aan doen zodat hij weer aan het gras kan wennen. Hij moest ook opeens over op hooi, dat ging ook goed ;). 30 minuten doe ik zelf nooit, ik begin na de winter ook met 1 of 1.5 uur. Dat een paar dagen tot een week en daarna gewoon de hele middag

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:55

Anders houdt je hem de rest van de week even op 5 uur, volgens mij is het vooral belangrijk dat zijn stofwisseling weer even went aan het gras. Wij doen de 1e week rustig aan en dan verder opbouwen. Weet niet hoe hij er nu bijstaat? Is hij bijv wat opgeblazen? Ik denk dat van 5 naar 8 uur niet perse een probleem hoeft te zijn. Maar goed verschilt ook per paard de mijne is niet gevoelig voor koliek of hoefbevangen dus dat scheelt. Als hij op 8 uur zit zou ik dat denk ik ook 1 week of zo volhouden. Dan 1 week 12 uur en dan gewoon dag en nacht. Maar dit is meer gevoel dan een goede theorie ;)

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:25

Mijn dierenarts heeft ooit gezegd dat de bovenlijn van een volbloed trainen erg moeilijk is. In de zin dat je meer bespiering ziet. Ik heb geen idee of dit komt door het type en de bouw bijv, of omdat ze van nature minder brede spieren hebben. Zeg ik het zo duidelijk :+. Ik heb het gevoel dat een volbloed wat droger is vaak in zn bespiering. Maar of dit verhaal klopt weet ik ook niet zeker. Ik denk dat je er gewoon op kunt trouwens. Ik vind hem absoluut niet schraal of zo. En de rest kun je onder het zadel lekker trainen.

Ik heb helaas geen echte duidelijke foto van die van mij. Alleen van een afstandje. Misschien heb je iets aan het vergelijk? Maar die wordt dus 4x dressuurmatig gereden, we springen 1x in de week ongeveer en ook af en toe werk aan de kaptoom of longeerlijn met pessoa.


Afbeelding

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:04

Het lijkt me heel belangrijk dat het klikt tussen jou en je lesgeefster. Ik heb er diverse gehad en van allemaal heb ik kunnen leren, maar er is er maar 1 die ik echt heel goed vind en onwijs vertrouwen in heb. Dus dat je kijkt of het klikt en past bij jou lijkt me logisch en wat een ander goed vindt hoeft nog niet bij jou persoonlijk te passen.

Dan je 2e punt, en ik heb het wel eerder gezegd, kan het niet zo goed verwoorden als xyzutu, maar als eigenaar van een volbloed kan ik wel mijn ervaring delen. Een volbloed is onwijs intelligent en heeft een enorme looplust. Dat voorwaartse dat jij omschrijft bij je lesgeefster is ook een beetje de energie die een volbloed in mijn ogen nodig heeft. Ik heb een onwijs brave, ze luistert goed en ik kan buiten aan een lang teugeltje door verkeer. Maar ze heeft ook momenten dat opeens boem dan wil ze gaan. Gaat in een split second soms en dan danst ze over straat. Ik kan dit prima handelen. Ik houd haar onder controle, zorg er voor dat er geen gevaar is en ja ik geniet dan ook van die energie :j. En ik ben best een control freak, heb er een onwijze hekel aan als ze er vandoor vliegen bijv, maar ik besef ook dat ik rijd op een 100% bloed paard. Een paard dat wil werken, hard wíl gaan af en toe en dat dramatische af en toe nodig heeft. Soms vraag ik me af en ik bedoel het niet rot, of je keus voor een volbloed wel een handige is geweest. Probeer je in het ras te verdiepen, en een beetje los te laten hoe jij het voor je ziet. Want zoals jij het nu omschrijft, past gewoon niet echt bij het paard dat je nu hebt. Net zomin dat stel je wilt een Z parcours springen en je komt thuis met een tinker. Niet dat een Tinker niet kan springen, maar echt op niveau en snel een Z parcours rond, wordt op zn minst erg lastig.
Zo geloof ik ook dat Harvey 100% braaf en betrouwbaar kan zijn, maar niet als je op een opstapblok gaat staan wachten tot ie komt. Meeste volbloeden zijn houtpaarden. Daar verlies je het respect van als jij niet duidelijk aan hem uitlegt wat jullie nu gaan doen. Maar als je hem teveel je wil oplegt, gaat het ook niet goed. Dus een middenweg zoeken vergt veel gevoel. Die van mij walst je echt plat als je gaat staan wachten, terwijl ik echt het allerbraafste paard eraan heb. Maar ik moest in het begin ook leren grenzen aan te geven en een leider te zijn om haar respect te houden.
Volgens mij had je ook kinderen toch? Misschien moet je een paard een beetje hetzelfde zien als een kleuter. Ja een kind heeft een eigen persoonlijkheid en mening waar je rekening mee houdt, maar jij (hoop ik :') ) bepaalt de grote kaders, wanneer er gegeten wordt, dat het gezond is, dat ze nu echt mee moeten naar de winkel anders is ie dicht. Dat het bedtijd is... jij als volwassene overziet namelijk consequenties, daar waar kinderen en paarden reageren hoe het op dat moment is en voelt en enkel reageren op de prikkels die er dan zijn.
Ik zie dat wachten bij het opstapblok hetzelfde als de opruimmand pakken waar je kinderen hun speelgoed in moeten doen en daar maar wachten tot je kinderen dr zin in hebben. Ligt maar helemaal aan hun bui of er wat gebeurt. En Harvey kan rijden superleuk vinden, maar misschien kom je net een uur te vroeg omdat zn buik nog niet vol genoeg zit. ga je dan maar weer weg? Ik vind mn werk ook leuk, maar als de wekker sochtends afgaat even niet. Zo kan harvey dat ook hebben, maar dat jij dan de conclusie trekt dan hoeft het niet of dan ben ik niet leuk genoeg is ook niet juist. Ik moet ook naar mn werk en als je lesgeefster komt tja dan moet ie aan de bak op dat moment omdat jíj dat vraagt.
Ook opstappen in een andere bak, ik heb dr niet eens over nagedacht. Ik ga echt niet 3x eerst langs om rondjes te lopen. Dat zou lekker worden met wedstrijden ook ;). Ik stap erop en dan stap ik of rustig rond ook op een vreemde locatie, of ze is erg fris en dan draaf ik gelijk rond en zet dr aan het werk zodat de aandacht naar mij komt ipv naar de omgeving. Ik snap wel dat harvey snel afgeleid is, ook dit past bij een volbloed. Ze zijn intelligent en reageren sterker op prikkels in het algemeen. Maar de focus bij jou krijgen is aan een longeerlijn al veel moeilijker dan erop. Want wat kun je nu doen aan een longeerlijn? Beetje tempo wisselen, het rondje blijft steeds hetzelfde. Dat heeft ie binnen 30 sec gezien ;). En dan gaat ie op andere dingen focussen want wat jij vraagt kan hij met 2% van zn brein ook uitvoeren. Heeft ie nog 98% over om gekkigheid uit te halen ;). En dán zie je de focus vaak verschuiven en dat afgeleide. Daarom longeer ik de mijne hooguit 1x per week, ook om stoom af te blazen, dan mag ze wel lekker bokken namelijk of een keer heeel hard.

Dan dat herinrijden zoals je het noemt. Maak het niet te spannend. Harvey is geen jong paard, is het grootste deel van zijn leven gewoon gereden. Mijne heeft ook wel eens 8 maanden stil gestaan met blessures. Heb dr nooit over nagedacht. Longeren en hup erop. En die stapte gewoon braaf dr rondje. Geen gekkigheid niks. Dus verwacht ook niet dat hij zich gaat gedragen als een paard dat niet weet hoe hij met een ruiter om moet gaan en daar angstig van raakt. Misschien is ie voorwaarts en fris, maar dit zal hij echt vaker zijn. Dit hoort bij het ras, aan jou om ermee te dealen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:24

Die van mij is ook van alles wat, ik denk de meeste paarden wel. Maar in de omschrijving herkende ik de houtdingen dan wel weer het meest. Ik ging er helemaal van uit dat je de omschrijvingen al kende, blijkbaar is dit niet zo NH als ik dacht :')
Ik ben veel traditioneler dan jij dus waarschijnlijk zou ik het prima met je trainster kunnen vinden en haar begrijpen. Hoewel ik wel altijd uitstap eigenlijk. En instap ook tenzij ze echt fris is, dan gaat ze vaak zelf al racen. Wat ik ook nog dacht, speelt voor jou angst nog mee om erop te gaan? Is het een idee dat je lesgeefster er eerst op gaat? Zij is waarschijnlijk veel meer gewend en kan een eventuele bok zonder schrik uitzetten. En dan helpt het voor jou ook om te zien dat hij (hopelijk) erg braaf is, wat zijn reactie is en wat jij zelf kan verwachten. Je hebt zelf natuurlijk ook al een tijd niet of weinig gereden, dus het is echt niet zo gek om daar nerveus over te zijn. Ik denk dat jij het misschien spannender vindt dan hij. En dat je in een vertrouwde bak wil opstappen voor het eerst kan ik me ook voorstellen.

En mn eerdere post, ik bedoelde het niet rot of aanvallend, maar ik denk dat ik je verkeerd begreep ik je eerdere berichten. Je schreef steeds over rust en rustig aan. En dan denk ik steeds ja maar je hebt een volbloed, geen tinker of zo. Dus een beetje vuur en pit kun je af en toe verwachten. Soms lijkt het net of je daar van schrikt. Maar ik besef ook dat het enorm lastig is om goed in tekst uit te drukken wat er nu gebeurd en wat je er bij voelt. Blij te lezen dat je het karakter van je volbloed wel kan waarderen. Ik dacht het anders te lezen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:13

Heee er zit iemand op. Wat goed! En zie je wel dat hij braver is dan jij dacht ;). Hij is het rijden niet verleerd gelukkig. Op naar eindeloze km buiten! Nu ja niet nu al misschien. Maar over een aantal maanden vast.
Dat met die lip herken ik zo niet direct, maar ik rijd zelf met bit. En ik geloof dat heel veel aanleuningsproblemen vaak elders uit het lichaam komen. Dus misschien stijvigheid bijv. Het lijkt een beetje op het bit vast pakken aan die kant, terwijl er natuurlijk geen bit in hangt. Was hij toevallig die kant op ook moeilijker te buigen?

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:24

Dus links buigt hij moeilijker in? Eigenlijk rechts rekt ie moeilijker op, want dat is het eigenlijke probleem. En links beweegt hij ook die lip zo, dus ik denk dat daar je probleem zit. Zadel kan ermee te maken hebben, maar deze scheefheid zeker ook. Je beschrijft precies wat mijn paard ook deed en doet als ze zich vast houdt in haar lijf. En dan pakt ze ook het bit vaster. Je lesgeefster gaat vast aan de slag met jullie om je te leren die kant los te maken. Tips geef ik nu dan nog even niet, want anders raak je dadelijk in de war.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:22

Ik denk (met nadruk op denk hihi, want ik heb het nooit geprobeerd) dat het haar te slap is voor een echt mooie manenboog. Maar ik moet bekennen dat ik dit ook alleen maar kan waarderen bij een Fjord. Daar vind ik het geweldig en ik denk dat de rest dan al snel tegenvalt. Je kunt ook een sportcoupe overwegen. Als je het een stuk korter knipt is het onderhoud wel makkelijker en ik vind het verzorgder staan. Nu is het wat onverzorgd doordat het allemaal verschillende lengtes zijn. Maar smaken verschillen ;). Dus volg ook je eigen gevoel. Als je antiklit/ glansspray in de manen spuit, blijft er wat minder makkelijk vuil in hangen. Misschien ook nog een optie

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:57

Ik heb wel ervaring met rijden op een wei met mijn volbloed en dat is niet perse een succes. Nu hoeft dat bij jou natuurlijk niet het geval te zijn en het is ook maar net wat Harvey gewend is natuurlijk. De mijne liep de renwedstrijden op gras, dat betekent ook dat ze gemiddeld heter wordt op gras en dat ik haar dan moeilijker onder controle heb. Op wedstrijd merkte ik dit ook wat, maar we konden in de uiterwaarden ook heerlijk door grote weides rijden en dan werd het nog moeilijker. En ik moet zeggen dat volbloeden vaak een bepaalde souplesse missen. Dus buigen, voltes en achtjes, volte openen en sluiten, daar werd de mijne echt wel beter van. Zodra ik geen bakletters meer heb, en dus geen houvast, vind ik het heel lastig dit netjes te rijden. Dan krijg ik allemaal eieren :'). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze bezwaren ook voor jullie gelden, dat zal uitproberen zijn. Ik weet niet op welke termijn je een beslissing moet nemen? Anders zou je een keer kunnen proefrijden in een wei natuurlijk. Verder weet ik niet de kwaliteit van de wei, als er veel gaten inzitten zou ik er ook voorzichtig mee zijn. En qua "gladheid" als in de zomer de grond erg hard is, is het zo mogelijk nog vervelender rijden. En nat gras kan wat glibberig zijn, hoewel ik dat met de mijne alleen merkte toen we cross hindernisjes gingen springen. In de zomer rijd ik op gras met ijzers zonder kalkoenen warm voor dressuurproefjes (B) en hierbij had ik nooit problemen met wegglijden.
In elk geval succes met je keuze!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:52

Niet te moeilijk denken. Een renpaard is waarschijnlijk al wel 100x of meer in de trailer geweest. Dus de enige die het spannend vindt... dat ben jij ;). Gewoon hop laden en niet moeilijk doen. Niks rustgevends want dan verliezen ze ook eerder hun evenwicht en het zou ook niet nodig moeten zijn. Hooinet vind ik wwl fijn, omdat ze dan wat te doen hebben. Hoe dat met zo'n blok gaat wwet ik niet, maar als het in 5 minuten op is, heb je dr weinig aan. Transportbeschermers kan wel, ik doe zelf nooit iets om. Is hij het niet gewend van vroeger zou ik het laten. Ze lopen er in het begin vaak heel spastisch van, en gaan proberen het af te trappen waardoor het zakt en meer ellende kan veroorzaken. Plus dat ik niet weet hoe warm het bij jullie is, maar hier ruim 30 graden en dan worden de benen wwl heel heet ;). Eigenlijk zijn beschermers alleen handig voor mocht je met de trailer een ongeluk krijgen of als ze naast de klep springen. Nu ja die ene keer zul je toch geen ongeluk krijgen :+. Ik laad altijd met een normaal halster, en halstertouw of leadrope zou niet uit moeten maken. Vast zetten t liefst met 2 halstertouwen, zodat hij niet los staat als de knoop eruit gaat. Paniekhaak kan, maar heb je ook niet perse nodig. De stang doe je eerst dicht voor je je paard vast zet, dus dan is hangen geen optie. En bij het eruit halen, maak je eerst je paard los en dan de stang weg. Als ie naar achteren zou stuiven, dan laat t touw maar los. Heb je ook geen paniekhaak voor nodig ;). Wat wel fijn kan zijn, zijn 2 longeerlijnen aan weerszijde naast de klep van de trailer zodat je een soort brugleuning krijgt. Daar hebben veel paarden steun aan en ze gaan minder snel scheef voor de klep staan. 1 iemand erachter die wat kan drijven in t geval dat ie stil gaat staan en niet te lang lopen klooien, want des te meer stress je maakt, des te lastiger gaat t.
Veel plezier morgen, en op naar een fijn plekje

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:02

Als het alleen maar te doen is om een maatje en buitenrijmogelijkheden zou ik teruggaan. Zijn er geen mogelijkheden om een maatje erbij te zoeken? Of desnoods ergens een gratis shetlander te zoeken en die erbij?
Buitenrijmogelijkheden is alleen voor jezelf prettig. Maar desnoods met een trailer is dat makkelijker op te lossen. Dat zou mij persoonlijk niet tegenhouden.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:15

Misschien moet je niet zo streng zijn voor jullie beide. Je komt al van ver. En is het erg dat je paard drukker doet? Een grote springwedstrijd, veel drukte, indrukken, geluid, geuren. En jij verwacht dat dat je volbloed daar doodbraaf niet op reageert :+. Dat is hetzelfde als een kleuter in een speeltuin laten en verwachten dat die lief je handje vasthoudt en bij je blijft :D. Kinderen en dieren zijn helemaal niet zo beheerst dat ze in staat zijn hun emoties te bedwingen. Alleen zul je bij sobere rassen minder emotie zien en reageren ze minder heftig op prikkels. Maar je wilde een volbloed en die snuift en snurkt een keer, gaat een beetje druk doen op de plek, een showtje weggeven. Maar, waar je harde werk wel in zit, dat hij bij je blijft, toch op je let, niet op je tenen springt en dat jij hem gewoon kunt leiden. En dat lukt je!!! Waarschijnlijk als je meer drukte opzoekt dat Harvey zich er ook minder druk over maakt. Uiteindelijk. Op goede dagen :+

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:18

Maar dat waren een heel stel kinderpony's, over het algemeen worden die geselecteerd op een hoog mak schaap gehalte :D. En waarschijnlijk zijn veel pony's het ook gewend. Daarbij weet je niet hoe Harvey gereageerd had als jullie gewoon daar ook je wedstrijd hadden moeten rijden. Dan kun je namelijk veel makkelijker de spanning laten afvloeien. Stukje draf, paar tempowisselingen, beetje wijken en je dwingt zo je paard en jezelf de focus te verleggen. Aan de hand gaat dit beslist lastiger. En misschien is Harvey gewoon iets ehhm vuriger :+
In elk geval op naar een goed 2019 en veel rijplezier gewenst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers