Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:15

elisedcl schreef:
Dat vind ik een moeilijke... het paard doet het inderdaad voor het voer wanneer men met voer beloond, maar wanneer men niet met voedsel maar met druk, lichaamstaal,... werkt doet het paard dit ook gewoon om te ontsnappeen aan de druk of omdat hij dan mag rusten. Dat wil niet zeggen dat het paard dat ook voor JOU doet. Ale, dat is wat er mij toch al zoveel keer is verteld ;)


Met dit verschil dat druk (die bijna niet merkbaar is) ook de communicatie vormt. Een voedselbeloning heeft niet veel te maken met communicatie. En de druk die je laat wegvallen wordt ook gebruikt bij voedselbeloning.

Ik durf inderdaad te zeggen dat een reactie op zeer lichte druk zonder voedselbeloning wordt gedaan voor de persoon die de druk als communicatie geeft. Terwijl diezelfde druk met voedselbeloning dat zeker niet hoeft te betekenen. Omdat als een paard iets niet wil doen, er meer druk bij nodig zou zijn. Terwijl bij een voedselbeloning zal het paard dan waarschijnlijk ook op die heel lichte druk reageren. Maar dan niet voor de persoon maar voor het voedsel.

Dus ik gebruik het liever niet, maar mits goed gebruikt heb ik het er niet op tegen dat anderen er gebruik van maken.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:01

IngridM schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik las het hier over het gras eten versus meelopen en dacht gelijk "succes met mijn shet" :D


Dat dacht ik ook over mijn vreetgrage IJslander, maar dat viel alles mee. Wil niet zeggen dat het bij jou ook op deze manier werkt natuurlijk.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:02

Oshaa schreef:
Echter, vond ik het toen (en nu nog steeds) erg lastig om echt te implementeren. Oude gewoontes (en dan vooral fases / druk) zitten er erg ingesleten en soms kan de frustratie behoorlijk hoog oplopen en heb ik zoiets van: NU moet het gewoon gebeuren. Totaal niet handig en constructief, maar het gebeurd helaas wel. Maar langzaam maar zeker wordt de communicatie steeds beter.
Zooooo herkenbaar!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:04

Dorien66 schreef:
Oshaa schreef:
Echter, vond ik het toen (en nu nog steeds) erg lastig om echt te implementeren. Oude gewoontes (en dan vooral fases / druk) zitten er erg ingesleten en soms kan de frustratie behoorlijk hoog oplopen en heb ik zoiets van: NU moet het gewoon gebeuren. Totaal niet handig en constructief, maar het gebeurd helaas wel. Maar langzaam maar zeker wordt de communicatie steeds beter.
Zooooo herkenbaar!


Inderdaad... Het heeft mij wel een stapje verder geholpen door de documentaire te kijken die ik vanochtend plaatste (zie ook mijn onderschrift). De eerstvolgende keer dat ik de frustratie voel opborrelen, denk ik daar gewoon heel hard aan.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:14

Ik wil ook graag volgen. Ik heb zijn boeken nog niet gelezen, maar wat van ik hier allemaal lees wil ik ze denk ik wel gaan bestellen :)
Ik vind gedrag, en dan ook voornamelijk in combinatie met training, erg interessant. Ik heb zelf een 1,5 jarige ruin en ik vind het soms lastig om hem te 'lezen' en te weten wat ik van hem kan verwachten. Dit resulteert in onzekerheid vanuit mijn kant, waardoor ik dan te voorzichtig word.

Dus misschien dat deze insteek en manier van denken wat kan helpen bij ons :j

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:59

Dorien66 schreef:
Homiafortuna schreef:
Kan iemand me de volgorde van zijn boeken vertellen. Wil ook graag bij boek 1 beginnen.


Considering the Horse > NL: Een paard is een paard
A good Horse is never a bad Color > NL: Een goed paard is nooit lelijk
Horses Never Lie > NL: Paarden liegen nooit
Life Lessons from a Ranch Horse
Horsemanship through Life
Big Horses, Good Dogs, and Straight Fences
A Life With Horses: Spirit of the Work
Whole Heart Whole Horse
Nature in Horsemanship
A Journey to Softness
Out of the Wild
Finding the Missed Path


Dank je wel. Had al drie boeken besteld, maar dat zijn dus ook inderdaad de eerste boeken. Zullen we er eens induiken.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:07

Dorien66 schreef:
komone schreef:
Zou Lily Peters niet nog meer boeken willen vertalen?
Ik denk het niet. Het is verschrikkelijk veel werk en er is geen uitgever die het verder zou willen oppakken. De Nederlandstalige markt is te klein.


Jammer. Maar ik snap dat het wel rendabel moet zijn.

Ik zag nog een boek van een vrouw die Mark Rashid een jaar lang gevolgd heeft:
In The Company of Horses van Kathleen Lindley (2006)
Zij beschrijft hoe zij haar omgang met paarden heeft veranderd met hulp van Mark Rashids gedachtegang.
Ze heeft ook meegeschreven aan A Life with Horses: Spirit of the Work (2007).

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:22

Sonja89 schreef:
Dorien66 schreef:
Zooooo herkenbaar!


Inderdaad... Het heeft mij wel een stapje verder geholpen door de documentaire te kijken die ik vanochtend plaatste (zie ook mijn onderschrift). De eerstvolgende keer dat ik de frustratie voel opborrelen, denk ik daar gewoon heel hard aan.


Bedankt voor het delen van de docu! :j

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:10

Ik heb helaas nog geen boeken van hem gelezen, maar na het lezen van dit topic ga ik dat zeker doen!

Kiichi

Berichten: 1026
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:14

Ik heb n.a.v. dit topic het boek "Horses never lie " gekocht en zojuist uitgelezen. Vind het een erg interessante denkwijze die ik deels al uitvoerde, maar zeker nog meer kan implementeren in mijn omgang met paarden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:53

komone, dat boek klinkt ook goed. Ga het eens opzoeken.

Geen dank liespower94! :)


Zojuist heb ik 'Whole heart, whole horse' besteld. Dat wordt mijn tweede boek van Mark.

Vandaag ga ik proberen 'gewoon' tijd in de wei door te brengen met mijn jongens. Ook erg belangrijk in de aanloop naar (hopelijk) passief leiderschap, alleen iets minder met dit snertweer (al heb ik dan mijn mestklus wel meteen gedaan voor deze week). Ik moet er wel enorm aan wennen hoor, het (herhaaldelijk) oefenen van games en het studeren op allerhande principes e.d. loslaten. Het is ineens allemaal zo... eenvoudig. :')

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:24

Ben al jaren groot fan van zijn boeken en heb er ook veel gelezen. Ben zelfs naar een clinical van hem geweest in Engeland.

Ik vind het prettig dat het geen methode is maar een visie, zienswijze. Je moet er zelf over nadenken en oplossingen vinden geen voorgekauwd programma doorlopen.
Mark past zich aan op het paard en is creatief en durft " out of the box" te denken. Geen vaste route maar de weg die nodig is.

Heb overigens al jaren een quote van hem in mijn onderschrift. :)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:37

Ben nu na het lezen van dit topic wel nieuwsgierig geworden, lijkt me een mooi boek om te lezen.
Er bestaan meerdere 'delen' toch? ( titels).
Zit daar nog een chronologisch volgorde in of maakt dit niet uit?

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:42

cissie schreef:
Ben nu na het lezen van dit topic wel nieuwsgierig geworden, lijkt me een mooi boek om te lezen.
Er bestaan meerdere 'delen' toch? ( titels).
Zit daar nog een chronologisch volgorde in of maakt dit niet uit?


Zie een paar berichten hierboven, daar staan al zijn boeken :)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:43

Ja die heb ik gezien, maar maakt het uit met welke je begint of niet?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:57

Nee, dat maakt niet veel uit. Je kan zijn eigen groei zien als je op volgorde leest. Maar verder maakt dat niet veel.

Er zijn boeken die meer technieken laten zien en boeken die de gedachtegang en het gevoel weergeven. Ik raad meestal aan om horses never lie als eerste te lezen omdat dat boek beide doet. Je ziet regelmatig praktijkvoorbeelden die je bepaalde technieken laten zien, maar dit gaat ook in op de gedachtegang, de werking van het verkrijgen van leiderschap en veel meer.
Dit boek is goed te begrijpen en toe te passen als je bereid bent goed na te denken, te veranderen en zelf praktische oplossingen te bedenken.
Andere boeken zijn wat moeilijker te begrijpen als eerste boek denk ik, omdat je dan over het algemeen het gevoel nog niet genoeg ervaren hebt om goed te begrijpen wat hij bedoelt.

Zijn vroegere boeken kan je zeker ook van leren (een paard is een paard ed.), maar die gaan vooral over methodes en technieken die hij toen gebruikte (die hij nu vaak niet meer op die manier gebruikt) en niet zozeer over het ontwikkelen van de nodige gedachtegang, principes en kortom 'het gevoel' (wat ik nog altijd niet kan uitleggen wat het precies is en pas echt komt na het toepassen van deze gedachtegang en principes).

Maar op zich maakt het niet uit in welke volgorde je leest.

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:00

Hoi, ik ben ook een groot fan van Mark Rashid. Door mijn vorige paard (Star) ben ik in aanraking gekomen met NHS. Eerst Emiel Voest / Freestyle, toen Parelli t/m Level 2. Maar ik vond bij beide dat er nog regelmatig (te) veel druk op je paard werd gezet en Star reageerde heel heftig op veel druk, dan sloot ze zich af of ze viel aan. Het was een verademing om in Mark's boeken te lezen dat je geen 'bully' hoeft te zijn om leiding aan je paard te geven. Maar dat vertrouwen, geduld en luisteren naar elkaar ook een weg naar Rome zijn.
Ik heb bijna al zijn boeken gelezen, ben nu bezig in 'a journey to softness'.
Het valt mij op dat hij zegt dat je niet alleen wanneer je bij je paard bent aan 'softness' moet doen, maar dat het een manier is van in het leven staan en hoe je met je omgeving om gaat. Life lessons from a Ranch Horse gaat daar mooi op in. En later wanneer hij Aikido ontdekt en de parallellen met NHS daarin vond ik ook een eye-opener.
Met Kerst heb ik de roman 'Out of the Wild' gelezen. Geweldig boek, met een lach en een traan en je herkent duidelijk zijn manier van omgaan/trainen met paarden erin.
Wat een beetje mijn gemis is, is dat ik het soms moeilijk vind om zelf de vertaling naar de praktijk te maken. Als ik lees hoe iets moet vind ik dat heel logisch maar kom er niet altijd zelf op. Daarom ben ik heel blij met dit topic om eens met gelijkgestemde zielen hierover van gedachten te wisselen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:04

Mooie post Marjolein en dat laatste is inderdaad een fijn doel van dit topic. Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over 'A journey to softness'.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:16

Hi Marjolein, mooi bericht! Heel herkenbaar, vooral het laatste stuk wat je schrijft en precies de reden waarom ik dit topic begonnen ben. Ben blij dat het goed ontvangen wordt :j

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:21

Ik heb het boek 'a journey to softness' Gisteren binnen gekregen. Ik ben nu halfweg. En hoewel het niet alijd eenvoudig is het volledig te begrijpen, wordt het zoals gewoonlijk duidelijker door praktijkvoorbeelden.

Het is weer een prachtig boek dat zeker helpt om softness te gaan bereiken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:29

Vandaag was dag 2 met oefenen van uit de wei gaan.

We moeten vanaf de wei twee hekken die dicht op elkaar staan door voordat we op het erf zijn. Eerst zijn we hek 1 door gegaan, een paar keer en weer terug. Dit ging goed, was voornamelijk redelijk irritant, dat gedraaid, stop door het hek, draaien stoppen sluiten, pffff :'). Dus al gauw maar het tweede hek erbij zodat we ook wat meters rechtuit konden lopen. Ging ook goed! Hij was wel kijkerig maarja, alles is ook nieuw natuurlijk.

Ik had allemaal kleine stukjes wortels mee zodat ik zijn aandacht positief kon houden en hij minder gauw zich zou afsluiten van mij of zou gaan fixeren. Als hij dat doet is hij ietwat onbereikbaar en ik wilde het niet al moeilijker maken dan het was. Ook deels mijn onzekerheid natuurlijk. Maar buiten de wei is het nu dus leuk, vanwege de worteltjes. Uiteindelijk zijn we verder gelopen dan ik had voorspeld en was ook erg trots op hem.

Ik laat hem wel op zijn eigen tempo lopen en volg hem als hij ergens wilt kijken (hij is van nature erg nieuwsgierig, wat ik alleen maar goed vind). Maar stil staan en fixeren vind ik niet zo fijn dus dan probeer ik hem met mijn stem en heel lichte druk op het touw mee te laten lopen, wat altijd werkt. En daarna dus een wortel in dit geval.

Het mooiste was nog dat hij bij de eerste x dat we terug de wei inliepen, hij stopte en ergens anders naar wilde draaien om te kijken, de tegenovergestelde richting van de wei :').

Vanmorgen zelfde procedure, worteltjes erbij, gelijk door hek 2, maar ik zag hem ineens heel gevoelig lopen! Hij liep liever niet! Toch na vier keer door het tweede hek heen ook nog een heel stuk verder gestapt waar hij zelfs even naar het gras toeliep om te eten. En toen weer terug naar de wei. Had graag wat meer geoefend maar hij liep echt niet fijn. Bleken later kleine stukjes grind in zijn hoeven te zitten wat na het verwijderen nog beurs was dus hij bleef gevoelig lopen. Daarnaast waait het hier onwijs hard vandaag maar dat deerde hem verder niet.

Trots op mn pown! Morgen hopelijk weer wat verder, en hopelijk zijn zijn hoeven dan hersteld.

De bak is voorlopig nog niet in het zicht dus we hebben nog genoeg te oefenen :D

Afbeelding

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:35

jensvl schreef:
Nee, dat maakt niet veel uit. Je kan zijn eigen groei zien als je op volgorde leest. Maar verder maakt dat niet veel.

Er zijn boeken die meer technieken laten zien en boeken die de gedachtegang en het gevoel weergeven. Ik raad meestal aan om horses never lie als eerste te lezen omdat dat boek beide doet. Je ziet regelmatig praktijkvoorbeelden die je bepaalde technieken laten zien, maar dit gaat ook in op de gedachtegang, de werking van het verkrijgen van leiderschap en veel meer.
Dit boek is goed te begrijpen en toe te passen als je bereid bent goed na te denken, te veranderen en zelf praktische oplossingen te bedenken.
Andere boeken zijn wat moeilijker te begrijpen als eerste boek denk ik, omdat je dan over het algemeen het gevoel nog niet genoeg ervaren hebt om goed te begrijpen wat hij bedoelt.

Zijn vroegere boeken kan je zeker ook van leren (een paard is een paard ed.), maar die gaan vooral over methodes en technieken die hij toen gebruikte (die hij nu vaak niet meer op die manier gebruikt) en niet zozeer over het ontwikkelen van de nodige gedachtegang, principes en kortom 'het gevoel' (wat ik nog altijd niet kan uitleggen wat het precies is en pas echt komt na het toepassen van deze gedachtegang en principes).

Maar op zich maakt het niet uit in welke volgorde je leest.



Oke top!
Dank voor je uitleg, leuk om te lezen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:38

@woepsie90:
Klinkt al heel leuk. Nog een tip die ik wel wil geven. Als je paard moeite heeft met lopen, kijk dan daar ter plaatse wat de oorzaak is. Dan gaat je paard veel beter zien dat je echt luistert en nog meer geneigd zijn te communiceren op laag niveau (of moet ik zeggen hoog niveau).

Het is leuk te zien dat het vordert zonder dwang :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 14:33

jensvl schreef:
@woepsie90:
Klinkt al heel leuk. Nog een tip die ik wel wil geven. Als je paard moeite heeft met lopen, kijk dan daar ter plaatse wat de oorzaak is. Dan gaat je paard veel beter zien dat je echt luistert en nog meer geneigd zijn te communiceren op laag niveau (of moet ik zeggen hoog niveau).

Het is leuk te zien dat het vordert zonder dwang :)


Ik snap wat je bedoeld!

Nu hebben wij afgelopen zomer paar maanden hoefproblemen ervaren, ze waren slecht van kwaliteit en zacht door slechte voeding en ijzers bij vorige eigenaar. Wat ik toen onder andere geleerd heb is dat wandelen op het harde geholpen heeft met het verbeteren van de hoeven. Hij stond toen snachts ook op stal om ze op te laten drogen (we wonen in nat land). Ze zijn nu bloot en super mooi, met vier wekelijks bekappen, hoefsupplement, hoefschoenen voor lange wandelingen, etc.
Alleen, nu hij sinds vorige week 24/7 buiten staat, was ik wat bang dat zijn hoeven weer zachter zouden worden. En dat dacht ik vanmorgen dus in eerste instantie te zien, waardoor we heel langzaam liepen wat ik prima vond. Omdat wandelen op het harde goed is, zette ik eventjes door, maar uiteindelijk zijn we toch terug gegaan naar de wei waar de hoevenkrabber hing en zag ik dat het kleine steentjes waren. Vraag me af hoe die daar gekomen zijn, maargoed... Gisteren heb ik wel 15/20 keer een tochtje de wei uit gemaakt. Vandaag dus maar 4 keer.

Ik hoop dat zijn hoefjes morgen niet meer beurs zijn...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:53

Aha. Dat begrijp ik. En ik ben ook zeker dat het paard op deze manier ook gemerkt heeft dat je luisterde (omdat je langzamer gaan toestond).