[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:20

Het komt allemaal goed! Geniet er eventjes van hier in Nederland :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:55

Yentaah schreef:
Pff wat zuur.. Hoelang ben je van plan om nog te blijven?


We zijn hier van dinsdag tot dinsdag. Als we geen vertraging hebben kan ik dinsdagmiddag/avond nog naar stal :o

Inderdaad fijne verzorging! Ze heeft Harvey vanmiddag bij de ontdekking op stal gezet en hooi en water gevuld. Vanavond is ze weer wezen kijken en morgenochtend is ze er ook om oa uit te mesten. Zo lief.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 11:53

Het is weer bijna tijd om naar huis te gaan! Ik mis ons eiland echt, mijn eerste week in NL sinds de emigratie is best tegengevallen :'). Heerlijk weer, dat wel, maar daar houdt het wel bij op. Ik mis het vrije gevoel, vrije uitzicht, de échte natuur, de relaxte mensen en de rust. Vooral de rust. We zijn overvallen door de prikkels hier! Mijn lijf doet gewoon zeer, heb weer allerlei klachtjes die ik op het eiland kwijt was.

Apart hoe een mens kan veranderen in vijf maanden. Mijn dochter is ook bekaf, afgelopen dagen verstopt ze zich onder de tafel als ze aan het spelen is. Haar manier van rust zoeken denk ik?

Maargoed. Morgen vliegen we terug en als alles op tijd vertrekt kan ik zelfs nog langs stal!

Zijn plakijzer zit er weer onder en hij staat ook weer lekker dag en nacht buiten. Donderdag komt de fysio voor de tweede keer. En ik heb nagedacht over zijn achterbenen, ik denk dat ik schoenen voor hem ga zoeken. Wil lekker met hem buiten gaan wandelen, en ook steeds langer (uiteindelijk ook erop haha), maar zijn achterste hoeven gaan dan denk ik teveel slijten. Ze zijn best kort terwijl hij amper op harde ondergrond loopt (van wei naar stal en terug)...

De longeerles hebben we een week verschoven zodat hij na de fysiobehandeling tijd en rust genoeg heeft.

Heb m'n mannetje gemist!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:20

Zo ben weer geweest vandaag! Hij is de hele week dus in de wei geweest en heeft dus geen hooi gehad en ik denk ook dat ik de bakjes die ik voorbereid had te weinig voer bevatte, want hij is wat afgevallen...

Ook heeft ie gekke plekjes op de lip. Tandarts zei al wormen, doe er zout op. Totaal vergeten door te geven aan zijn verzorger! Nu is het uiteraard erger en misschien heeft ie de wormen ook al doorgeslikt. En op zijn bil daar waar zijn staart hangt, zitten harde puntige bultjes. Ook wormen? Wat te doen? Dierenarts bellen of is het makkelijker?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 15:31

Stal natuurlijker maken

Ik wil op de volgende punten Harvey zijn stal proberen nóg beter te maken:
- speelgoed. Wat is leuk, veilig, etc?
- grover materiaal uit de natuur in zijn stal, zoals takken op de grond waar hij aan kan knabbelen. Iemand dit wel eens gedaan, en is dit veilig? Wat voor soort takken wel / niet? Of iets anders dan takken? Koolbladeren bijvoorbeeld?

Ik lees nu het boek "Natuurlijk Paard Houden" en ben er helemaal gelukkig mee. Daar heb ik ook bovenstaand idee van de takken vandaan. Er staan nog meer ideeën in maar die kan ik helaas niet realiseren op zijn stalling.

-------------------

Gelukkig heeft Harvey een hele grote stal. Om beweging te stimuleren heb ik voorin de stal én achterin de stal een hooinet gehangen. Vanmorgen tijdens het poetsen ging hij dus serieus van het ene hooinet naar de andere, om de paar happen :'). Had gedacht dat hij dat pas zou doen als er eentje helemaal leeg was, maar toch niet haha. Ook hangt er in een andere hoek een himalaya zoutliksteen, en zijn wateremmer staat weer op een andere plek.

De andere paarden kan hij horen en ruiken, ze staan met zijn tienen in een schuur. Maar helaas zijn de wanden heel hoog, zelfs de voorkant. Alleen zijn hoofd past erover terwijl hij 167 cm is! Dit komt omdat de stallen verzakt zijn, de gang tussen de stallen door ligt hoger. Ook zijn er tussen de buren schotjes gemaakt, zodat ze net niet of net wel kunnen ruiken (ligt aan lenigheid paard :')).

Dus, die bovenste twee puntjes wil ik nog toevoegen en dan hoop ik dat hij de nachten van oktober tot april goed en vrolijk doorkomt :)

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:12

Goed bezig! +:)+

Wilgentakken vinden ze doorgaans echt heel erg lekker en kunnen ze uren zoet mee zijn. Mijn merrie kreeg ze altijd. Ook voerden we rode bieten, doen ze even over maar vinden ze ook heel erg lekker!

Ik las laatst iets over een Hay-ball. Een bal met gaten waar ze hooi uit kunnen eten. Maar geen idee of dat veilig is en of een paard er niet juist gefrustreerd van raakt. Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen denk ik, al vind ik het concept wel leuk. Goed idee van je hooinetten! Je kunt er ook slowfeeders / fijnmazige hooinetten hangen, is hij nog meer bezig :D


Die plekjes en bultjes vind ik wel eng, ik zou zelf denk ik toch even de DA laten kijken :oo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:23

woepsie90 schreef:
EdkingEnzo schreef:
Wat een leuk topic!! Ik vind je werkwijze erg fijn, en ga er zeker wat in meenemen met mijn nieuwe paard!
Ik longeer ook met dubbele lijnen en bitloos. Dit gaat echt enorm goed!


Leuk om te horen, dank je wel :j!
Heb jij ook een volg topic?


Sorry late reactie! Nee ik heb geen volg topic. Ik krijg nooit zo veel reacties dus denk niet dat er echt veel interesse in is! Het is ook niet bijzonder als in, alles vanaf het begin. Gewoon alleen een nieuw paard die al wat kent is het eigenlijk haha :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 20:56

Fysiotherapie & foto's

Fysio behandeling nummer 2 was vanmiddag!
Eerst Harvey laten stappen op rechte lijnen, daarna achteruit en links/rechtsom draaien. In de stal wat gevoeld en geprikt en toen zei ze dat hij SUPER goed verbeterd is! Zeker met 50%! Moet eerlijk zeggen dat hij ook beter aanvoelt en soepeler lijkt te stappen. Ze zei wel dat hij nog NIET goed is maar de verbetering is er in ieder geval wel! Zijn schouder schijnt weer beweging te tonen, net als zijn topline spieren. Vorige keer zag ze hier geen 'movement' in de stap.

Nu zitten zijn linkerflank en rechterhamstring nog vast. En zijn nek krijgt over 1,5 week ook nog een behandeling. Maar we hebben oefeningen meegekregen dus komt vast helemaal goed! Nogmaals zei ze ook dat er niks aan de hand is met Harvey, ook niet op zijn ruggengraat bij die bobbels, hij is alleen heel zwak en spierloos, en er is veel spanning in zijn lijf geweest.

We gaan de goede kant op _/-\o_

Harvey is dus echt wel aan het opknappen. Hij stapt ietsje zekerder en voorwaartser. Ook staat hij sinds gisteren weer in de grote wei bij de andere ruinen. Zijn vleeswond is bijna dicht en zijn al haren over gegroeid. Hij lijkt ook wat blijer en koeler in zijn hoofd.

We hadden vandaag trouwens heel veel 'bubbelmomentjes', zoals ik dat noem <3. Dan staan we samen gewoon te staan, leunt hij tegen mijn arm of buik, terwijl ik hem door zijn voorpluk en over zijn ogen en oren kriebel. Diep ademen, oogjes die bijna dichtvallen. En gewoon midden in de bak hé, terwijl de fysio stond te schrijven en mijn dochter & man bij het hek stonden te klieren. In onze eigen bubbel <3. In de wei vanmiddag ook en in de stal tijdens de behandeling, en tijdens het afspuiten van zijn been toen hij los stond.

Ik ben zo gek op mijn ventje :o

Afbeelding
Afbeelding

Harige Harf! Ik laat zijn manen expres lang groeien zodat hij in de wintermaanden hier profijt van gaat hebben. Het waait en regent hier heel veel 's winters, dus zo'n dik manenpak is dan wel lekker!

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:36

Heel leuk topic om te volgen, ik vind ook dat je alles heel secuur en liefdevol naar je paard toe aanpakt.
Mooi om te zien. Hij ziet er al een stuk beter uit joh!

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:35

Leuk om te lezen dat er al zoveel verbetering is! Tof! :D

De bubbel momentjes lijken me ook heerlijk!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 14:47

Leo schreef:
Goed bezig! +:)+

Wilgentakken vinden ze doorgaans echt heel erg lekker en kunnen ze uren zoet mee zijn. Mijn merrie kreeg ze altijd. Ook voerden we rode bieten, doen ze even over maar vinden ze ook heel erg lekker!

Ik las laatst iets over een Hay-ball. Een bal met gaten waar ze hooi uit kunnen eten. Maar geen idee of dat veilig is en of een paard er niet juist gefrustreerd van raakt. Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen denk ik, al vind ik het concept wel leuk. Goed idee van je hooinetten! Je kunt er ook slowfeeders / fijnmazige hooinetten hangen, is hij nog meer bezig :D


Die plekjes en bultjes vind ik wel eng, ik zou zelf denk ik toch even de DA laten kijken :oo


Dank je wel! Waar kan ik wilgentakken vandaan halen :+? Lijkt me ideaal!
Ik wil hem inderdaad niet gefrustreerd maken dus het hooitnet wat we nu hebben laat ik zo, die is al met kleinere gaten dan ik zelf liever zou zien, maar dat had ik gekocht vanwege zijn gestik in het hooi :Y). Die bal klinkt wel grappig maar is het denk ik niet helemaal.

Gisteren heb ik een wormenkuur met ivermectine (ofzoiets) gegeven, tegen die Summer Sores op zijn lip. Zijn vorige kuur was 5/6 weken geleden dus het moest eigenlijk sowieso zei de verkoopster...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 19:08

Fotootje van zijn achterhoeven!

Zijn achterste hoeven worden alleen heel eventjes gevijld (smid zegt dat er bijna niets te vijlen valt). Laatste x was denk ik drie weken geleden. Hij staat 24/7 in de wei en loopt bijna elke dag eventjes kort op asfalt als we van de wei naar stal lopen en terug.

Ligt het aan mij of slijten zijn hoeven dus heel snel? Ze zijn nog steeds zo kort.

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 21:28

O nog even wat anders: meneer begon vandaag te rennen en bokkend scheten te laten nadat ik hem terug in de wei zette. Dat heb ik hem nog nooit zien doen! Hij zag er zo blij uit! Hij jaagde de rest op en deed daarna zelf nog een ere rondje. Prachtig! Zo fijn om hem zo blij en uitgelaten te zien!

Kwartiertje daarvoor stond hij er zo bij <3
Afbeelding

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:01

Lieeffff <3

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:02

Wat fijn dat hij zo blij door de wei rende met zelfs een rondje voor de zaak! :D

Leuk die foto met je dochter!

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:51

Wat een onwijs lieve foto! <3

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 16:49

Ja die is wel leuk he <3!
Vandaag niet zoveel bijzonders, lekker buiten gepoetst, iedereen was buiten met de paardjes aan het rommelen dus vond het wel gezellig om erbij te staan. Harvey heeft lekker staan eten en ik heb na het poetsen zijn zadel nog erop gelegd om zijn borsttuig te passen. Vind het zo gaaf staan :D

Afbeelding

Afbeelding

O en nu ik dit typ kom ik erachter dat ik vergeten ben zijn fysio oefeningen te doen -O-
O en ik heb nog een vraag over het voeren van zijn krachtvoer, zie hier: woepsie90 @ [VSW] Op welke manier krachtvoer voeren?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:02

Wat staat dat zadel hem goed! Zit vast heerlijk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:05

Willemina_L schreef:
Wat staat dat zadel hem goed! Zit vast heerlijk.


Ja staat wel mooi hé :D Het zit zeker lekker, al heb ik er alleen nog maar op gestapt :+
Het is ontzettend licht en je kan de bewegingen een stuk beter voelen dan bij boomzadels. Precies wat ik wilde.
Kan niet wachten om echt aan het rijden te gaan, lekker de natuur in en kilometers maken!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:08

Dat gaat echt wel gebeuren met jullie, dat paard heeft echt geluk met jou!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:09

Willemina_L schreef:
Dat gaat echt wel gebeuren met jullie, dat paard heeft echt geluk met jou!


Ah, das lief, dank je wel :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 16:09


XimK
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:53

Wat een prachtig paard hé,
heel veel plezier met hem, maar dat lukt al aardig zie ik :j
Ik volg ook *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 00:24

Hoefschoenen & stalfoto's.

Zo. Het worden dus hoefschoenen. Heb zojuist bestelling bij Hoofbootique geplaatst!

Voor zijn blote voorhoef past waarschijnlijk de Equine Fusion 14 slim. Heb er twee besteld, hopelijk is zijn andere hoef, waar het lijmijzer nog wel onder zit, ook die maat. Zo niet, dan heb ik ook de 14 regular besteld.
En ik heb twee fit kits besteld: Equine Fusion fit kit smal & regular. Elke fit kit bevat 3 maten dus ik heb 6 maten om te passen. En ik heb pads voor erin besteld.

Stel dat de 14 slim niet past, dan kan ik vanwege de fit kits in ieder geval in één keer voor de goede maat omruilen. Heb de Priority levering betaald en ook nog een mail gestuurd of het met spoed mogelijk is...

Morgen ga ik ook zoeken naar zijn verloren lijmijzer. Als ik die vind gaat die terug onder zijn hoef zodat Harvey in ieder geval weer de wei in kan. Dan halen we beide lijmijzers eraf als de hoefschoenen gepast moeten worden.

Als ik het lijmijzer niet vind, vraag ik de hoefsmid langs te komen om de andere er ook af te halen en gewone ijzers eronder te slaan. Die blijven zitten totdat de hoefschoenen binnen zijn.

Harvey moet van mij gewoon lekker naar buiten :j

En daarna ben ik benieuwd wanneer ik weer eens met 'Natural Horsemanship' verder kan gaan...
Wat een gedoe iedere keer. Kan mijn VOLG topic beter verplaatsen naar "medisch" ofzo :x ...

Hier nog wat andere fotootjes:
Heb wilgentakken gevonden, hij was er erg blij mee :')
Lekker kauwen en knagen!

Afbeelding
Afbeelding

En dit is zijn stal, zo zie je waarom ik geen bak met haken over de deur kan hangen voor zijn krachtvoer.
Ik sta in de gang echt een stuk hoger dan hij in zijn stal!
Afbeelding
Afbeelding

Normaal staat hij dag en nacht buiten, vandaar dat er niet zoveel bodem in ligt, dit is alleen voor tijdens het poetsen e.d.. Uiteraard blijft dit niet zo als hij langer dan een poetsbeurt erin staat :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 14:51

Lijmijzer gevonden in de wei!!! Smid gaat proberen vandaag te komen, anders wordt het morgen. Lijmijzer kan er in ieder geval terug onder, tijdelijk.

Hoefschoenen komen naar verwachting woensdag binnen, dus kan ik op zijn vroegst donderdag passen. Maar dan zit het lijmijzer er net onder en de hoefsmid moet wéér komen om ze eraf te halen zodat ik de schoenen kan passen. Weet echt niet meer wat nu praktisch is! Ik denk dat we dan maar na het weekend de schoenen gaan passen zodat de smid niet helemaal gestoord van me wordt...?

Wat zouden jullie doen?

O ja, en dit is zijn blote voorhoef nu.

Afbeelding

EDIT:
Heb Harvey net in de bak los gelaten, hij heeft even van de struiken gegeten, gerold en toen is hij gaan hinniken en gaan ijsberen. Hij is zo lag op stal staan ook niet gewend! Beetje van slag af dus.
Toen ben ik hem gaan 'longeren' zonder touw en zweep, gewoon met lichaamstaal in stap. Hij kalmeerde gelijk. Met mijn schouders bleef hij uiteindelijk ook netjes een rondje om mij heen lopen ipv door de hele bak. En toen ik een beetje naar voren/beneden boog deed hij zijn nek ook lager en uiteindelijk kwam er een diepe zucht uit. Kalmeren op commando! Knap paard <3

Na een poosje maar weer zijn stal in. Heb hoof hardener gesmeerd, wilgentakken geknipt en gegeven en twee emmer gras geplukt. Zijn stal uitgemest en de stal van zijn vriendje uitgemest, water bijgevuld, hooi bijgevuld, krachtvoer gemaakt en gegeven, gepoetst, foto's gemaakt. Was er aardig zoet mee :').
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 19-09-16 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt