onzeker paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poemalover18
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-16
Woonplaats: overijssel

onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:07

Hey!

Ik heb sinds kort een konik ruin als verzorgpony een erg dominante pony die vanbinnen erg onzeker is.

Nou mag ik hem gaan rijden, hij is zadelmak maar als je erop stapt weet hij niet wat hij moet doen ookal geef je hulpen dan begint hij te protesteren. Hij blijft als een blok stilstaan en is zo onzeker over zichzelf dat hij niet weet wat hij moet, en als je hulpen geeft raakt hij in paniek.

Ik ben zelf een voorstander van natural horsemanship,vrijheidsdressuur, grondwerk, bit en tuigloos rijden etc heb meerdere eigen pony's gehad en heb nu ik studeer een verzorgpony.

Zijn er mensen die tips voor mij hebben, ik ben zelf wel veel bezig met hem op de grond nu het vertrouwen te winnen, opnieuw zadelmak maken op een natuurlijke manier, rustig laten wennen en natuurlijk vrijheidsdressuur om plezier aan te bebeleven. Ik laat hem leren op zijn tempo en manier.

Alvast bedankt voor de tips groetjes Poemalover.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:21

Misschien kun je een instructeur vinden die ook verstand heeft op NH-gebied.

Je zegt dat jouw paard is ingereden. Maar als je hulpen geeft, hij het niet snapt en in paniek raakt... dat noem ik nou niet 'ingereden'.

Vraag je eens af waaróm jouw paard in paniek raakt. Is er iets wat pijn doet als hij loopt, of bepaalde bewegingen maakt? Is hij ergens bang voor?

Heb je de DA al laten kijken?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:51

Zoek er goede begeleiding bij, want een paard inrijden is heel wat anders dan gewoon maar rijden.
Zadelmak is niet hetzelfde als ingereden.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:01

Waratje schreef:
Zoek er goede begeleiding bij, want een paard inrijden is heel wat anders dan gewoon maar rijden.
Zadelmak is niet hetzelfde als ingereden.


Ik dacht eerst dat ze ingereden zei xD Maar ik zag jou reactie en toen dacht ik... oeps!

kisangel
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wijk en aalburg

Re: onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:06

Als ik jouw verhaal lees zou ik inderdaad zeggen ze is niet ingereden en snapt niet wat ie moet doen. Zoek hier hulp bij maar laat hem niet zomaar door de 1e en beste inrijden want dit gaat heel vaak fout en als ie al onzeker is van zichzelf dan wordt dit allemaal maar versterkt.

wat betreft het onzeker zijn zeg ik vooral duidelijk blijven, als jij duidelijk aangeeft wat je wilt en ook heel consequent bent in wat je vraagt en hoe je dit vraagt en ook beloont weet ie waar ie aan toe is en zal ie ook zekerder worden. Geef hem vertrouwen in zichzelf en in jou.