Kan een paard echt van je houden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:02

Nee, dat is cognitief te complex. Paard is vrij basaal in emoties wat dat betreft, vooral gedreven door instinct.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:16

Ragdollcat schreef:
Ja, op een paardse manier, niet op een mensenmanier.

Denk ook meer op basis van herkenning (en herhaling) en vertrouwen. Eigenlijk gewoon instinctief (zoals een baby iemand met een vriendelijk gezicht sneller als veilig zal beschouwen dan iemand met een norser gezicht): je hoort bij de kudde , niet in staat zoals wij mensen erover kunnen nadenken iig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:45

ohjajoh6 schreef:
Ik ben het met Janouk eens trouwens; Wij maken ons zelf altijd zo veel groter en meer dan dieren, terwijl wij niets anders zijn dan recht op lopende apen.

Nogmaals veel mensen kunnen ook niet "houden van" , of het hele concept begrijpen. Ik denk dat het met dieren niet anders is en dat je dus echt een hele speciale diepgaande band met je dier kan krijgen.

Ik blijf het mooiste bewijs vinden ten tijde van mijn hartaanval op stal; ik had net het biks in hun voerbakken gegooid en idd , normaliter kan ik echt doodvallen, maar mijn grote paard is zonder een hap te nemen , mij gelijk gevolgd uit stal en heeft een uur lang over mij staan waken, nadat ik in elkaar zakte in de steigerhouten stoel die voor stal stond.
Call me crazy, maar ik vind dat nog steeds een teken van "echte liefde"...

Ik denk eerder dat het gewoon instinct is om een lid van de kudde te beschermen, om te overleven als soort. Alhoewel je bij dreiging wel wordt achtergelaten als een leeuw om de hoek komt kijken helaas :')
Mijn pony deed dat namelijk ook bij een stalgenoot toen die gestrekt ging op de wei, zoals hij dat ook zou doen voor een gevallen paardenmaatje. Mijn pony gooide zich tussen gevaar en paardenmaatje in toen, hij was de sterkere en beschermde zijn kudde met succes gelukkig (maar wel flink verwond helaas...)

Het menselijk brein is in staat tot complexer denken dat het brein van een paard, wij maken ons niet zozeer groter: anatomisch gezien zijn wij ook tot complexer denken en handelingen in staat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:56

Wij moeten ook leren om te houden van, een baby is niet in staat om te houden van. Dat is ook nog heel instinctief. Met ouder worden leren ze contact te maken, leren ze van hun ouder(s) het concept van 'houden van' en dat het liefst op basis van gelijkwaardigheid (en brein moet ook nog hard ontwikkelen uiteraard). Denk dat houden van meer een aangeleerd emotie is, want je ziet vaak dat ouders die zelf de verkeerde keuzes maken op gebied van 'houden van' het doorgeven aan hun kinderen, die op hun beurt ook houden van die waardeloze partner die hen misbruikt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie