Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:24

Omdat we anders niet compleet zijn ;)
- LBI: [VNA] meer mensen met left brain introvert paarden?
- LBE: [VNA] Mensen met left brain extravert paarden?
- RBE: [VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

De chart:

Afbeelding

De goals:

Afbeelding

Hoe er te komen :)

Afbeelding

Onthou dat niet elk paard persé in 1 hokje hoeft te passen, en dat hij/zij kan verschuiven naarmate de tijd/situatie/omgeving/jijzelf verandert .. Het is dus allemaal meer een hulpmiddel dan echt een stap voor stap handleiding ;)

Veel plezier gewenst met jullie RBI-paardjes! :)


Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:55

Jeej, toch alvast 1 reactie! :)
Zat me ook al af te vragen waarom niemand reageert .. kan me niet voorstellen dat er zo weinig RBI-paarden zijn, maar misschien hangen de eigenaars gewoon niet hier rond .. Of de paarden worden niet als dusdanig herkent, kan ook ;)

Zelf heb ik er ook eentje dus ik kan wel wat meepraten. Begrijp je gevoel ook helemaal maar je moet je daar niet slecht over voelen. Ze zeggen niet voor niks dat het dit soort paarden zijn waar de meeste mensen mee verongelukken. Je probeert al en je herkent dingen en werkt daaraan, en dat is moeilijk, maar je ben hiermee al verder dan vele anderen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:27

Fijn dat je er ook 1 hebt :) (of ja, relatief fijn dan ;) )

Hier zelf geen ervaring met zich niet laten vangen, maar die van mij staan door omstandigheden ook niet in een kudde. Wel moet je hem heel rustig benaderen, zowel met buiten zetten als binnen halen. Zo hebben ze hem eens een keer op stal laten staan "want hij gaf aan niet naar buiten te willen". Nu is dit iets wat bij hem wel mogelijk is, maar bij wat doorvragen bleek dat ze eigenlijk haast hadden .. Tja, dan werkt het gewoon niet, haast hebben is gewoon geen optie bij hem want dan denkt hij dat de wereld gaat vergaan ;)

Dus denk dat dat ook wel iets is wat bij de RBI doorgaans voorkomt, en dan vaak tot uiting komt bij "vreemde" mensen die gewoon maar vanalles willen en doen :j En dat werkt dan niet natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:30

MariekeB schreef:
Ik herken een bepaald soort freeze, waarvan ik weet dat ik drie seconden heb om er veilig af te komen :D


Toch fijn dat je die alvast herkent, minder kans op ongelukken :Y) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:43

Ik noem die van mij altijd een mensenpaard, geen paardenpaard .. En natuurlijk hangt het er vanaf welke mensen ;) Maar ik weet bij hem niet of dit komt door het RBI zijn, of door zijn verleden. Hij heeft voor zover ik weet maar heel beperkt met andere paarden samen gelopen. Heb het met mijn andere pony geprobeerd maar dat is nu niet meteen het ideale maatje (is een dominante rotzak om het lief te zeggen :') ) dus ja, door omstandigheden geen kudde hier, maar heb niet het idee dat hij het erg vindt ;)

@ PowerReiner : interessant wat je verteld! Ik heb namelijk dat idee ook bij die van mij. Geen RBI van nature, maar RBI gemaakt door zijn verleden. Instructeur heeft er eens mee gewerkt en die had het idee dat er ergens diep vanbinnen een LBE verborgen zat, maar die zat nog heel diep .. Nu begint hij steeds vaker LB-dingetjes te tonen, maar het kan ook eens zo snel weer omslaan ... Om het nog wat makkelijker te maken :Y) :))


Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:49

Als je daarmee klaar bent, maak je dan even een kopie'tje? :Y)

Hebben jullie ervaring met 'slaperig' ogen? Was daarstraks wat videos aan het kijken en daar kwam het weer in voor.. een RBI die heel slaperig lijkt en traag (of niet?) knippert zou heel introvert zijn en liefst in de grond willen kruipen (ook kans dat ze catatonisch worden) maar zelf heb ik die ervaring eigenlijk niet.. Vraag me nu af of dat bij die van mij anders zou zijn door zijn oogprobleempjes? Welke ervaring hebben jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:57

Wat fijn om te lezen dat er toch wat meer mensen met RBI's zijn, voel je je niet meer zo alleen op de wereld met je speciale paard, haha. Zeer herkenbare dingen allemaal :j

Peetstap schreef:
Edit: wil eraan toevoegen dat deze paarden lijfelijk contact in rustige omgeving heel fijn vinden en je zo ook bij ze "binnen komt" voor de opbouw band onderling.


Hier wel :j Ondanks zijn verleden (manègepony en géén idee wat er daarvoor is geweest, maar zou me niet verbazen als dat ook geen rozengeur & manenschijn was) blijf ik mij verbazen over hoe graag hij contact maakt met mensen, maar dan wel de mensen waar hij het mee ziet zitten. Als vreemde doe je er niet zomaar wat mee, we zijn ondertussen zover dat hij van "vreemden" snoepjes ed aanneemt (want ondanks RB doet hij alles voor eten, is echt een vraagstuk voor mij) maar daar blijft altijd een zekere spanning bijzitten en hij staat altijd klaar om weg te vluchten/te vechten.

Maar als ik alleen met hem ben .. heerlijk! Op de poetsplaats ofzo, of in de piste, hij is zo'n knuffelkont, en zo lief <3 Voel me soms echt een penny bij hem, je zou hem zo uuuuuuuren kunnen staan aaien en in zijn manen prullen etc. Ik zeg altijd, [***] is mijn "werkpony" (al is werken relatief, maar hem doe je echt geen plezier met een uur poetsen..) en [***] mijn poets/knuffelpony :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:13

Dat dus :j Dan ben ik toch niet alleen dan, haha ..
Hier zit zeker met momenten LB-gedrag in, en steeds meer & meer heb ik het idee (wat dus inderdaad goed is). Zoeken naar snoepjes is bv. een geliefd iets bij hem, en dat hij jou daar dan voor omver moet duwen .. ach, jammer dan .. :+

Ik bewonder trouwens mensen die met hun RBI rijden .. dat zou ik echt niet (meer) durven, al heb ik het wel gedaan. Maar je schat zo snel iets verkeerd in en dan zijn de poppen aan het dansen ... en bij die van mij heeft dat echt 0.0 met zijn blind zijn te maken ..

Edit; volgens mij heb ik wel eens ergens een HK-topic zien voorbij komen? Maar ik ben niet zo'n HK-mens omdat daar vaak over vanalles gepraat wordt behalve het oorspronkelijke idee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:24

Ik kan het niet :n Of nog niet, is misschien beter ;)
Ligt gewoon aan mij hoor, ben ik me zeer van bewust :j Maar in het zadel wil het gewoon niet ... Ben ook totaal geen held in het zadel en verder doorgaans te laat met mij bewust te worden dat het niet aan mijn schijterigheid ligt maar dat ik er beter had afgesprongen ... en dan is het te laat :+

Moet wel zeggen dat ik nog nooit van hem gevallen ben, dat niet (als je de manègetijd niet meetelt dan, maar toen was alles anders :Y) ) maar toch .. hij is de enige die ik ken die in draf op hol kan slaan, en met een blind paard is dat gewoon ENG. Maar waarschijnlijk ligt dat aan te weinig voorbereiding en te snel denken "ach, het gaat wel lukken" .. ook daar ben ik mij van bewust :j

We zien wel .. heb gezegd dat ik niet meer op hem rij, maar soms kriebelt het toch wel .. al ben ik met de voorbereiding nog wel een tijd zoet aangezien we nu bijna niks anders dan cirkelwerk doen omdat hij dat kent & leuk vindt en op die manier zijn beentjes eens kan strekken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:36

Blijf maar typen hoor, ik vind het prima :Y)
Heb je de filmpjes ook gezien in het LBE-topic? Of alleen die in mijn onderschrift?

Het is zeker geen wegrenner, in tegendeel .. Maar ik dacht dat bij een RB de draw veel makkelijker was dan drive? (en bij een LB dan andersom). En dat RB's graag dicht bij je willen zijn .. crowden .. voor bescherming..

Wat bij mij gebeurde qua rijden was dat het goed ging (maar achteraf gezien niet goed genoeg) en dat ik dacht "ach, we kunnen wel even buiten rondje stappen". En dat ging dan ook, 1 keer of 2 keer .. Maar de keer daarna was er iets anders dan anders en ik erkende dat niet omdat ik dacht dat het aan mij lag, en tja .. dan heb je de poppen aan het dansen .. Al rent hij dus niet als een kieken zonder kop weg, maar dacht dat dat door het introverte was .. Maar misschien is ook dat dan eerder LB-gedrag? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:53

Hmm, denk dat je misschien (waarschijnlijk :P ) wel gelijk hebt :j
Ik had een afbeelding in mijn hoofd, maar zie net dat die verkeerd in mijn hoofd zat :')

Afbeelding

Als ik dit projecteer op die van mij ..
- [***] : héél moeilijke draw, tenzij idd in het spel en dan liefst met de oren in de nek & schijnmanoeuvres maken :Y). Achteruit gaan doet hij dan weer super (maar heb ik in het begin ook heel veel aandacht aan besteed en heeft hij veel snoepjes voor gehad :+ )
- [***] : héél moeilijke backing up, maar in verhouding makkelijke draw

Misschien als ik die afbeelding bekijk .. is [***] toch nog veel meer LB(E) dan gedacht... Interessant :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:05

Ik weet het niet :o :o Je brengt me helemaal van de kaart _O-
Nu moet ik zeggen, echt freezen .. het is lang geleden. Maar ik doe niet zoveel nieuws met hem tegenwoordig dus dat is beetje moeilijk te zeggen. Maar denk dat hij tegenwoordig misschien wat meer op de LBE/RBE lijn zit dan, als hij iets eng vindt zal hij eerder gaan snuiven en naast mij trippelen dan echt blijven staan ..

Zou jij iets voor mij willen doen? Ik heb in het LBE-topic wat filmpjes gezet van een sessie COD's waarbij hij bepaald gedrag laat zien .. Nu is dit filmpje natuurlijk langer dan wat ik daar laat zien, heb de "interessante" dingen eruit gehaald. Zou ik jou dat filmpje misschien eens mogen pb'en en dat je daar je mening over geeft? Zitten wel wat dingetjes in waarbij ik mij vragen stel maar ben ook wel eens benieuwd wat een 'onbevangen' persoon ervan vindt, want ik zit natuurlijk altijd met een bepaalde horsenality in mijn hoofd etc. .. Misschien wordt dan ook al meer duidelijk voor mij, want momenteel is het allemaal een beetje grote warboel ^) :')

@ berdien85 : zeker doen .. wat hier besproken wordt is vooral de psychologie... het hoe & waarom paarden zich gedragen zoals ze doen, en hoe je daar als eigenaar/verzorger het beste op kan inspelen. Dus dat lijkt me iets waar iedereen wel wat mee kan, Parelli heeft er gewoon een systeem rond bedacht om erop in te spelen en werkt met bepaalde benamingen zodat mensen weten waar het over gaat als je bepaalde dingen zegt. Niks meer, niks minder :)

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:08

Thanks :D Moet het wel nog even uploaden maar dan ontvang je een pb'tje zodra dat in orde is. Ben echt wel benieuwd, haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:24

Ik heb gelukkig een LB-er die alleen bokt als je hem tegen de haren in strijkt. Dus hij doet het nooit zomaar en je weet wat je gaat krijgen als je bepaalde dingen van hem wil eisen :P Dat heb ik liever dan eentje die kan blokkeren of rennen zodra er een blaadje verkeerd hangt ofzo .. (alhoewel [***] daar soms niet voor moet onder doen, maar dat is weer een ander verhaal :') ).

Die speciale band herken ik ook wel :j [***] is mijn eerste pony en alleen al daarom speciaal, maar [***] .. [***] is anders ... Nu is dit misschien ook omdat hij blind is (al was hij maar half blind toen ik hem adopteerde) maar ik denk vooral doordat hij in het begin zo gesloten was en je zag dat hij wel wilde, maar niet durfde .. En als je dan ziet wat hij nu allemaal doet & durft, en dat hij zelfs praatjes begint te krijgen .. En natuurlijk dat vertrouwen dat hij in jou legt, dat hij liever bij jou is dan bij de andere paarden, dat doet het 'm denk ik, al zal dat voor sommige mensen moeilijk te geloven zijn dat een paard meer kan hebben met een mens dan met andere paarden ;) (heb het altijd aan zijn blind zijn geweten, maar misschien is het dat ook wel niet helemaal :) ).

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:41

@ galaxyfizzy : dank je :) Weet niet of je het bent tegengekomen maar heb tijdje geleden eens zijn levensverhaal op een rijtje gezet (voor zover ik de dingen dan weet toch), is misschien ook eens leuk om te lezen, heb je een overzichtje ;) [ITP] Blinde [***]'s Levensverhaal

Fijn weer de reacties trouwens :) En Koekeroekus, manègewerk doet geen goed aan dit soort paarden neen is mijn idee .. Wel fijn dat je toch ook vooruitgang hebt geboekt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:08

Dat zal je wel ontdekken naarmate de tijd vordert, kan best zijn dat hij op een bepaald moment nog gaat veranderen ;)

Ik mag trouwens van Freya hier mee blijven posten, is toch een RBI :Y) Met LBE-momenten, en RBE-momenten en vast ook wel LBI-momenten :') :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:18

Whaha, maar ik zou het wel stom vinden als jij nu had gezegd van "die is duidelijk RBE" of iets anders en totaal niet RBI en dat ik hier dan vrolijk zit te posten :Y) :))

Dat is zeker zo Koekeroekus :j Als je ze echt dingen wil aanleren moeten ze LB zijn, daarom ook dat het met RB paarden zo traag gaat of zo vaak lijkt alsof ze alles vergeten wat je ze leert ;)

@ Aleeneh : Toch klopt het wel, maar gelukkig hebben ook echte RB paarden bij de juiste aanpak momenten dat ze op hun gemak zijn en dan leren ze dus wel gewoon ;)

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:02

Oh, super :D Ben echt benieuwd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:16

Fijn om hier (en in de andere topics) mee te lezen!
Super Lielle dat je het zo gaat aanpakken, het gevoel komt dan vanzelf wel weer :) Ik zit er zelf ook mee, we hangen steeds in dezelfde dingetjes en uitbreiden naar iets nieuws is moeilijk. Mag me ook niet teveel gaan focussen op bepaalde dingen want dat krijgt hij niet verwerkt omdat ik dan waarschijnlijk toch anders met hem om,ga. Toch heb ik nog wel doelen, of eerder dromen. Is ooit gelukt, geen idee of het nog gaat kunnen maar zeg nooit nooit.... Heb vorig weekend met wat mensen gepraat, ga ook weer lessen nemen (de instucteur kende mij & de pony's nog, is zo'n 2 jaar geleden dat ik eens 2 lessen heb gehad, je moet niet vragen :') ) en wie weet... :) Maar alles op zijn tempo en we zien wel, en veel knuffelen en rusten tussendoor :Y) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:42

Zeker waar :j Ik ben er ook bijna 100% zeker van dat de manier waarop ik met hem bezig ben er voor een héél stuk toe bijgedragen heeft dat hij zich ondanks zijn handicap zo goed redt. Soms zelfs beetje te goed want hij verwacht dat hij maar kan doen en dat ik er wel ben om hem te 'redden' maar ik ben ook niet altijd snel/handig genoeg := :') En natuurlijk is hij soms ook gewoon stronteigenwijs :+ Maar ik denk wel door de dingen waar ik hem aan blootstel (zoals bv gewoon in de piste wat doen als het hard waait, de piste is een tent.. ) en dat hij daar ervaart dat er niks gebeurd en hij dat best allemaal kan dat hij daardoor in vrijheid ook zelfzekerder is geworden..

Maar toch blijken nieuwe dingen moeilijk, al zal dat ook voor een héél groot stuk aan mij en mijn (gebrek aan) ervaring liggen ;) Komt wel.. stap voor stap, haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:48

Misschien.. maar langs de andere kant ziet hij niet, dus kan ook niet schrikken van dingen die hij overal ziet liggen/bewegen en dergelijke.. Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen ;) Heb ook nooit het idee gehad dat zijn blind zijn het probleem is.. het echte probleem is gewoon zijn karakter, of beter gezegd: zijn gedrag dat mensen hem hebben aangeleerd.. (want zijn karakter komt meer en meer boven, en dat is toch heel wat anders ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:53

En wat is precies het typisch RBI eigenlijk? :o
Nu komt het over alsof ze alleen tijdens de les veel freeze had ( wat dan op zich wel typisch RBI is) en met de groepsles geswitched is naar RBE en dus alleen nog wilde rennen.. Maar dat bedoel je misschien niet zo ;)

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:45

Ah, op die manier :j Nu snap ik het, vond het er een beetje raar staan :+
Nu, het kan best dat hij zich heel erg optrekt aan andere paarden :j en de bak was natuurlijk ook niet zo vreemd meer. Kan zorgen dat die meer LB wordt en aan de beschrijving zou ik eerder aan extrovert denken. Uiteraard op voorwaarde dat het leuke en vrolijke energie is en niet de 'aargh, ik moet rennen/wil hier weg" energie ;)

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:05

Ach, ik snap die van mij ook niet altijd.. het zijn paarden voor iets denk ik dan maar, komt wel goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:50

Hier hebben we ook een nieuwe uitdaging achter de rug :j (zie onderschrift).
Poging 1 ging fantastisch, poging 2 dankzij mijn andere pony een stuk minder :+ RBI'tje besloot op een bepaald moment maar niet meer actief mee te lopen :(:) en dat rijdt niet zo handig natuurlijk. Maar met oefenen komen we er wel, ben zelf ook nog te onhandig om het allemaal tot in de puntjes te managen :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers