Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:40

Jammer dat hier nu niemand reageerd, haha!!!


Ik denk dat mijn pony een typisch gevalletje Right Brain Introvert is en ik moet zeggen ik vind het verschrikkelijk moeilijk om er mee om te gaan.

Hiervoor eigenlijk alleen maar left brainies introvert's gehad, lekker stug, dominant, snel verveeld, weinig loop-motivatie. En ik denk dat daarom nu mijn right brain pony mij erg zwaar valt.

Hij is constant zo bang dat hij het niet goed doet; leert heel langzaam omdat hij heel snel zichzelf 'opslot' zet als ie gestressed is, en dat is hij nogal veel, en slaat inderdaad dicht. Heel bang in het werk, knijperig. Gelukkig vertrouwt hij mij wel goed genoeg (heb hem al vanaf veulen) dus trappen of vluchten heeft hij nog nooit gedaan.

Maar goed ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zeker weet of ik het wel kan om deze pony veilig te laten werken. Ik moet zo voorzichtig zijn. Wat als ik een keer per ongeluk te 'hard' ben, zoals ik gewend ben met die LBI's...... Dan verpest ik zijn vertrouwen...



Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:56

Mijn pony is prima te vangen in de wei. Hij staat niet altijd vooraan te drammen zoals de andere (extrovert) typetjes, maar als ik roep komt hij zeker wel; ook bij andere mensen.

Ik had er meer problemen mee met beleren. Ik vond het doodeng, hij kon zo omslaan en dan zo in die stress blijven zitten; zich afsluiten en bijna niet meer reageren op mij,
En als je je stem verheft of met de zweep hem aanraakt was het halve paniek en kreeg je een enorme overdaad aan reactie.... 'Freezes than explodes' zegmaar.


Dus ik heb hem weggebracht naar een hele ontspanne, rustige, lieve beleerder en we hebben een hele lange weg te gaan met vertrouwen opbouwen (heeele kleine stapjes) maar ik heb er nu wel weer zin in!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:41

Leerzaam al die reacties :)

Mijn pony is heel erg onzeker, terug houdend en snel gestressed. Ik heb het tot nu nooit zo heel erg gemerkt, athans, achteraf wel natuurlijk, dat ik hem altijd zo moeilijk kon lezen.

Hij vind vaak wel dingen eng, en trilt dan helemaal, maar graaft dan zijn hoofd in mijn jas zo van 'wat ik niet zie is er niet'; maar staat altijd doodstil.

Maar sinds ik met hem aan 't werk ga (rustig aan uiteraard) merk je dat hij weinig uhm, leert. Want alles wat je doet geeft stress en dan sluit ie zich af en dan onthoudt hij dus niet. En elke dag lijkt het wel alsof je weer alles opnieuw moet aanleren; eerste minuten is het net alsof ie het allemaal nog nooit gezien heeft.

Daarom heb ik hem weggebracht naar een prof, speciaal uitgezocht op een heel rustig en ontspannen iemand; en heb nu zelf een paar keer met hem gestuurd. Het gaat veel langer duren dan bij andere dieren, maar ik heb goede hoop dat zijn vertrouwen zal groeien en het helemaal goed komt; misschien later niet eens meer merkbaar is.

Overigens is mijne ook hengst, en dat vind ik soms moeilijk, want als de hormonen inkicken is het geen onzeker eendje meer haha ! Nu ben ik daar bij hem wel blij om, beetje mannelijkheid. Voorlopig castreer ik dus ook niet.

Alleen je moet dus wel opletten, constant, of hij zichzelf is of op hormonen loopt. Aanpak moet helemaal anders zijn...


Ik zou wel eens grondwerk lessen willen doen met mijn pony, denk dat ik een hoop kan leren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 57 bezoekers