Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:35

[***] schreef:
@ Wendy : klopt :j Merk ook als ik minder ga denken en meer gewoon doe dat het doorgaans ook beter gaat :j Maarja, soms maak je toch een verkeerde inschatting en Cobe straft dat altijd zo hard af .. ben al zo vaak mijn vertrouwen kwijt geweest met hem, en dan moet je steeds weer van "0" (letterlijk van 0 is het nooit natuurlijk) beginnen en dat vind ik altijd zo erg .. Begrijpt ook niemand hier op stal, maarja, ze hebben mijn pony ook niet onder hun kont of in de hand (heb het wel al een paar keer gedaan hoor, anderen erop gelaten, die begrijpen mij nu al wat beter :') ).

Dat het er van de buitenkant zo anders uit kan zien is heel herkenbaar. Mijn paard moet je ook echt kennen om het te kunnen zien. Dat bepaalt ook of ik op een buitenrit afstap (omdat ie écht RB wordt), of dat ik hem een tik geef waarna hij door loopt.
Dat was na mijn verhuizing laatst ook wel wat waarvan ik dacht: die mensen zullen wel denken dat de nieuwe buurvrouw (ik dus) écht niet kan rijden, waarom stapt ze nu ineens af? Maar het gaat er niet om wat een ander denkt, waar het wel om gaat is dat ik zaterdag in volle galop over het zandpad kon waar ik de eerste keer nog af moest stappen omdat meneer RB werd.
Minder denken en meer doen (en vooral: meer voelen) is zo belangrijk. Je schrijft wel dat je paard je meteen hard afstraft (dat doet die van mij ook) maar tegelijkertijd zijn paarden heel vergevingsgezind. Na die afstraffing nemen ze je niks meer kwalijk, ze zijn niet haatdragend. En dat is dan het voordeel!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:40

Wendy schreef:
@ijssnuiver: dan longeer je toch gewoon met de lijnen over de rug?
Grappig trouwens, bij die van mij hoef je echt niet aan te komen met werk aan de hand, dat vindt ie geneuzel op de millimeter :D


Ik wissel veel af tussen menpositie en centrumpositie, dan is het gewoon uit praktische overwegingen handig dat die lijn al langs de achterhand ligt. Bovendien vind het fijn om de achterbenen wat meer te motiveren. Maar je hebt wel gelijk hoor, op die manier kan het ook :) .

Hihi, dat vind de mijne ook wel een beetje. Daarom doe ik dat ook altijd heel kort, het verbeterd hem namelijk zo ontzettend. Naast het spel, vind ik een stukje dressuurmatige training ook belangrijk. Ik merk dat die hele korte stukjes hem goed doen. Ik kies dan 1 ding uit om even mee te oefenen en daarna gaan we iets leuks doen, voetballen ofzo ;) .

Wat ik ook enorm herken is dat het aan de buitenkant er heel anders uitziet. Ook ik maak tijdens het buitenrijden soms de keuze om af te stappen of juist even streng te zijn en door te stappen. Dit hangt er echt vanaf hoe hij voelt op dat moment. Hij kan ook omslaan in RBE, en uhm dan zijn de poppen wel aan het dansen, want dan is hij heeeel hard weg... Al moet ik zeggen dat het nu heel goed gaat, we zijn nu een jaar verder en merk dat hij echt mentaal stabieler wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:48

@ Wendy : dat laatste is gelukkig zeker zo :j Als je bedenkt hoeveel ik hem al onterecht 'gestrafd' heb (waar achteraf zelfs medische oorzaken voor waren :o ) dan verbaast het mij soms dat hij nog dingen samen met mij wil doen. Langs de andere kant ben ik wel de persoon die naar hem kijkt en op zoek gaat naar dingen en dat zal ook wel meespelen (vroeger was dat toch anders). We komen steeds een stapje verder en ooit zullen we wel op 1 lijn zitten :j :))

Wat bij hem bv. ook is (en dat is moeilijk!) is dat hij boos/dominant kan doen. Dit kan echt gaan tot aanvallen en zelfs bijten heb ik recent ontdekt. Nu is dat bijten duidelijk, want dat doet hij normaal nooit (wel dingen in zijn mond nemen, maar niet bijten) maar bv. dat "aanvallen" is een ander verhaal, bv. met werken in de roundpen ofzo . Dat kan hij doen omdat hij ergens last van heeft. Maar hij kan dat ook doen à la LBE, met een houding van "pff, wat ga jij nou doen"? En als je dan goed reageert is het ook meteen weer over .. Maarja, als hij ergens last van heeft gaat het niet over, maar dat weet je in eerste instantie niet dus "straf" je dat wel af .. En dat is zo vreselijk moeilijk allemaal -O-

[***] vindt trouwens lange lijnen/dressuur aan de lange teugel wel geweldig :) Voor de koets voelde hij zich echt een mannetje (echt jammer dat dit toen zo verkeerd gegaan is) en ook zo naar buiten gaan enzo vindt hij geweldig, zelfs in de piste vindt hij het op die manier leuker dan rijden heb ik het idee :) Longeren is een stuk minder, maar dat is omdat het cirkels zijn, je gaat nergens naartoe :(:) Balkjes/hindernissen of andere dingen inbouwen maakt het al heel anders, al blijft het saai volgens hem ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:15

Mijn paard vind lange lijnen juist helemaal geweldig!

Zijn die van jullie trouwens ook zo extreemdruk op bbuitenrit? Hier moet het altijd maar hard en ondertussen verrekt ze haar hals bijna om alles te zien. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:53

*D Alleen maar hard gelukkig hier niet, dat kan ik niet aan :P Maar extreem kijken zeker wel :j en dan niet omdat die schrik heeft maar gewoon alles en iedereen wil begapen, tot kijken in kinderkoetsen aan toe :+ (mensen konden er gelukkig wel mee lachen :') ).

Heb al vaker gezegd dat het net lijkt alsof die nu pas de wereld begint te ontdekken.. moet je dan 18 jaar voor zijn :))

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:19

Hier ook een LBE! Geen extreme gelukkig.

Buitenrit heb ik hetzelfde verhaal. Het liefst vol gas en je hoofd hoog en van links naar rechts. Alles wat 'mooi' is moet ook even aan gesnuffeld of in gehapt worden. :')

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:19

miezelke schreef:
Is er ook een centraal topic voor Right Brain Extroverte paarden?


Ik denk het eigenlijk niet miezelke, ik kon het in ieder geval niet vinden.
Heb jij een RBE paard? Je kan natuurlijk zelf ook zo'n topic openen.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:22

Ik heb eentje die schommelt tussen LBE en RBE, stoer en dapper op zijn domein maar een bange kwezel als hij buiten zijn veilige omgeving gaat :-)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:25

Mijn paard is een mix van LB Extravert en Introvert. Hij heeft van beide kanten ongeveer evenveel eigenschappen, wat moet ik hier nu mee? :P

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:28

Volgens het Schema heb ik er ook een.
Ik ben met dat dier heel streng aangezien het een creatieve boef is, maar ik heb daar het liefste een stal vol van. Of eigenlijk paddock, want een box breekt ze in alle rust plank voor plank af.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:30

Snollygoster schreef:
Mijn paard is een mix van LB Extravert en Introvert. Hij heeft van beide kanten ongeveer evenveel eigenschappen, wat moet ik hier nu mee? :P

Verkopen, daar heb je niks aan, zo'n paard wat niet in een hokje past :') :D

@miezelke: herkenbaar. Het lastige is dat het bange ineens kan omslaan naar dominant (tenminste bij de mijne).
@sizzle: haha, ze zijn leuk he? :D

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:33

Wat grappig! Heb laatst een artikeltje geschreven over de horsenality.

Het maatje van mijn verzorgpaardje is een left brain extravert paard, een shet, echt een geweldig beest met humor. :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:35

Wendy schreef:
Snollygoster schreef:
Mijn paard is een mix van LB Extravert en Introvert. Hij heeft van beide kanten ongeveer evenveel eigenschappen, wat moet ik hier nu mee? :P

Verkopen, daar heb je niks aan, zo'n paard wat niet in een hokje past :') :D


Achja, ik heb altijd al geweten dat er gewoon iets niet juist was met mijn paard, ik zal dan maar meteen een advertentie op de markt zetten :n :+

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:38

Luckyy80 schreef:
Wat grappig! Heb laatst een artikeltje geschreven over de horsenality.

Het maatje van mijn verzorgpaardje is een left brain extravert paard, een shet, echt een geweldig beest met humor. :)


Leuk Lucky80! Ik heb je artikel gelezen.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:02

Jup, ik heb er hier ook één staan. Voor de duvel niet bang, altijd in voor een lolletje maar hij heeft ook dondersvlug in de gaten met wie hij te maken heeft. Als je hem kent en weet hoe je met hem om moet gaan is het een schat van een pony met heel veel humor.
Mensen die hem niet kennen vinden hem maar een ongeduldig en moeilijke pony :Y)

Ik heb nog een merrie die is right brain extravert en net wat lastiger in de omgang. Heeft heel veel bevestiging nodig, heel vlug in paniek en heeft dan echt een veilige plaats nodig. Voor mij ook een hele fijne pony maar voor andere ook een ramp -O- Omdat ze dan zo onzeker wordt en geen bevestiging krijgt is ze nog sneller in paniek.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:01

Ik heb nog een mooie RBE foto van mijn eigen paard:

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:23

Jup! Zal ook wat plaatsen, filmpjes zijn erg herkenbaar en grappig :) !

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:24

Jouw eigen dravertje Ruitje? Die herkende ik uit jouw verhalen ook al als zodanig :D

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:36

gaucho schreef:
Jouw eigen dravertje Ruitje? Die herkende ik uit jouw verhalen ook al als zodanig :D



Ja inderdaad! Wat leuk dat je dat al herkende!

[/quote]

Eigenlijk heb ik het idee dat ze dit al saai vind, zo'n bal bedoel ik :+

Voor wie zich echt verveeld: [ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Dat ze graag hard wil is mooi meegenomen, maar vind het soms een dunne lijn tussen haar niet de regie laten overnemen maar haar wel 'zinnig' houden, wil haar niet afkappen in alles maar als ik dat niet doe kan ze echt doorslaan. Ben steeds aan het balanceren tussen opvoeden en haar karakter niet veranderen. Zijn er hier meer mensen die een LBE vanaf jongs af aan hebben en hoe deden jullie dat :) ?

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:39

Mijne is echt een LBI. :')
Op mijn instagram had ik echt perfect voorbeelden; alleen heb mijn instagram pas helemaal opgeschoond en heel veel foto's verwijderd.
Overigens komt hij met rijden erg overeen met een RBE; vooral op het strand, dan is het echt rennen; GO etc. Maar met oefeningen en het standaard trainen is het echt een LBI paardje. Hij wilt nooit spelen, is erg op zichzelf gericht maar zoekt zo nu en dan toch toenadering; maar een echte knuffelkont is het niet. :')
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 16-02-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:40

Ik heb een paard wat in het midden past, kan dat ook? Ik ben geen echte Parelli kenner, maar herken mijn paard in alle 4 de horsenalities wel. Wel meer Extravert als introvert, maar ook daar kan hij wel in schakelen.
Dat ik hem kreeg was het overigens een rasechte RBE, maar inmiddels is het geen extreme meer. Alles behalve zelfs :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:42

Herkenbaar, dat voorbeen!

Mijn merrie draagt haar idee aan en dan zeg ik "oke" of "nee". Ik zeg eigenlijk best wel vaak oké dus zo blijft ze dingen aandragen. Bv als we aan het stappen zijn geeft zij aan dat ze wil draven. Ik zeg dan oké ga maar en hup we zijn vertrokken. :D

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:43

Dat doe ik dus juist niet :o

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:44

Leuk topic trouwens! Ik denk dat het echt paarden zijn waar je van moet houden, merk dat iedereen haar enerzijds wel leuk vind omdat ze zo op mensen gericht is en op iedereen afstapt. Anderzijds durft ze ook echt te bijten en voorbenen te geven ( naar mijn idee vooral als ze het idee heeft ' onterecht' behandeld te worden) . Het ene moment vinden ze haar een lieve baby en het volgende moment veranderd ze in een dominante draak :+ .

Ik ben zelf overigens net zo ( nouja, geen lieve baby maar heb duidelijke een gelijke uitgezocht zeg maar :') ) . Hoe is dat bij jullie? Zelf ook LBE ;) ?

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:46

Klopt ruitje vwbt dat onterecht behandelen. Wat Fuego betreft werkt heel goed om bij alles eerst een kleine hulp te geven / te vragen. Niet meteen vol dwingend. Als je eerst vraagt en dan bij geen reactie iets dwingerder wordt accepteert ie dat wel.