Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Achterom

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:42

Ik heb een paard wat voornamelijke LB-E is, maar ook vliegensvlug kan schakelen naar RB-E. Dat betekent dat ik enerzijds constant met nieuwe dingen bezig moet zijn, maar anderzijds ook moet werken vanuit rust en vertrouwen. En constant werken op basis van gevoel. Het ene moment heeft hij een tik nodig omdat hij iets gewoon niet wil, het andere moment een geruststelling. Terwijl die momenten voor een buitenstaander er precies hetzelfde uit zien, maar er wel degelijk een andere aanpak nodig is.
Ikzelf val echt voor LB-E paarden, met name het extraverte spreekt mij aan. Lastig soms ook, omdat ik zelf niet altijd even rustig ben in mijn lichaamstaal (behoorlijk extravert).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:11

Icecrystal schreef:
Lange lijnen is ook geen optie voor mijn LBE, ze voelt zich dan opgesloten en probeert zelfs met lijn en al over de omheining te springen.

Met mijn paard heb ik juist heel veel gehad aan longeren met dubbele lijnen voor het inrijden. Maar dan juist omdat je met dubbele lijnen zoveel meer mogelijkheden hebt dan met een enkele lijn. Figuren, overgangen, zijgangen, het zat er allemaal al op voordat ik er voor het eerst op stapte :j

Loswerken a la voest ging bij hem juist mis, dan rende hij gewoon dwars door de omheining heen. Het idee dat ik hem een bepaalde kant op stuurde vond hij mateloos denigrerend. Wegrennen vond hij dan de betere optie. Of in een hoek gaan staan en trappen als je wat vroeg. En gericht trappen ook.

Om de variatie er bij het rijden in de bak in te houden maak ik trouwens veel gebruik van objecten en de parelli patterns, de buren zullen af en toe wel denken :o?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:17

gaucho schreef:
Met reining wissel ik de ene keer op x van galop en blijf dan in contra op dezelfde cirkel, de volgende keer wissel ik van contra naar contra op de andere cirkel etc. Met hele kleine hulpen zorg ik dat ie heel goed op mij moet letten.

Haha, dat soort dingen zijn echt een must idd :j Anders zegt die van mij 'oh, ik weet wel wat je wilt hoor', en dan gooit ie zichzelf door de wissel. Of erger nog: hij verzint zelf iets anders omdat het maar saai is :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:29

gaucho schreef:
Ja :D FF een leuke bok erbij ofzo :')

Vroeger vond hij cirkels stom :+ Dat uitte hij heel subtiel door gewoon de andere kant op te scheuren :')
Ook een leuk grapje: als jij van de hoefslag af wilt, maar hij niet, gaat meneer gewoon scheef op de hoefslag lopen met zijn kont in de bakrand. Doet ie ook als je je buitenteugel er niet bij hebt :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:26

CnB schreef:
Maar de lijn is zo ontzettend dun bij hem, en ik ben niet gewend dat hij wil lopen en wil werken en uitspattingen heeft, dus ik zit momenteel zelf op een (emotionele) rollercoaster, weet soms echt niet hoe ik dingen moet aanpakken :')

Neem het aan van iemand die al 10 jaar een paard heeft wat ontzettend snel schakelt... bewaar je rust en probeer altijd vanuit je gevoel te werken. Dat is het allerbelangrijkste.
Dus als langzaam niet werkt, dan kun je toch schakelen naar snel? Uiteindelijk zul je steeds makkelijker gaan aanvoelen welke aanpak wanneer werkt. En daar gaat het om.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:30

@ijssnuiver: dan longeer je toch gewoon met de lijnen over de rug?
Grappig trouwens, bij die van mij hoef je echt niet aan te komen met werk aan de hand, dat vindt ie geneuzel op de millimeter :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:35

CnB schreef:
@ Wendy : klopt :j Merk ook als ik minder ga denken en meer gewoon doe dat het doorgaans ook beter gaat :j Maarja, soms maak je toch een verkeerde inschatting en Cobe straft dat altijd zo hard af .. ben al zo vaak mijn vertrouwen kwijt geweest met hem, en dan moet je steeds weer van "0" (letterlijk van 0 is het nooit natuurlijk) beginnen en dat vind ik altijd zo erg .. Begrijpt ook niemand hier op stal, maarja, ze hebben mijn pony ook niet onder hun kont of in de hand (heb het wel al een paar keer gedaan hoor, anderen erop gelaten, die begrijpen mij nu al wat beter :') ).

Dat het er van de buitenkant zo anders uit kan zien is heel herkenbaar. Mijn paard moet je ook echt kennen om het te kunnen zien. Dat bepaalt ook of ik op een buitenrit afstap (omdat ie ├ęcht RB wordt), of dat ik hem een tik geef waarna hij door loopt.
Dat was na mijn verhuizing laatst ook wel wat waarvan ik dacht: die mensen zullen wel denken dat de nieuwe buurvrouw (ik dus) ├ęcht niet kan rijden, waarom stapt ze nu ineens af? Maar het gaat er niet om wat een ander denkt, waar het wel om gaat is dat ik zaterdag in volle galop over het zandpad kon waar ik de eerste keer nog af moest stappen omdat meneer RB werd.
Minder denken en meer doen (en vooral: meer voelen) is zo belangrijk. Je schrijft wel dat je paard je meteen hard afstraft (dat doet die van mij ook) maar tegelijkertijd zijn paarden heel vergevingsgezind. Na die afstraffing nemen ze je niks meer kwalijk, ze zijn niet haatdragend. En dat is dan het voordeel!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:30

Snollygoster schreef:
Mijn paard is een mix van LB Extravert en Introvert. Hij heeft van beide kanten ongeveer evenveel eigenschappen, wat moet ik hier nu mee? :P

Verkopen, daar heb je niks aan, zo'n paard wat niet in een hokje past :') :D

@miezelke: herkenbaar. Het lastige is dat het bange ineens kan omslaan naar dominant (tenminste bij de mijne).
@sizzle: haha, ze zijn leuk he? :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:49

gaucho schreef:
Dat doe ik dus juist niet :o

Ik ook niet... want als hij zelf dingen bedenkt ben ik de klos :')
Dus het is balanceren op het lijntje tussen interessant maken en tegelijkertijd niet de zaak laten overnemen.

@ruitje: ik ben zelf extravert, mensen kunnen altijd aan me zien wat ik denk, heel irritant. Ik zit denk ik meestal aan de LB kant, maar soms ook aan de RB kant. Maar naarmate ik ouder ben geworden, ben ik ook veel meer zelfverzekerd. En daarmee meer LB :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:34

SharonIndezz schreef:
Mijn paard is RBE :-) zijn er niet veel volgens mij als ik zo dit topic bekijk

Niet in dit topic nee, maar ik ken er wel een heel aantal :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:19

dondeyne schreef:
Opvallend in het eerste plaatje staat dat je een lbe paard nooit mag straffen. Hoe gaan jullie dan om met het bijten en werkelijk alles in de mond pakken?

Niet straffen betekent natuurlijk niet dat het paard niet per ongeluk tegen je elleboog of schoen aan mag lopen ;)
Juist bij mijn LBE paard is timing ontzettend belangrijk, maar wat nog belangrijker is, is met gelijke maat terug komen. Dus bij bijten (doet ie niet meer, maar vroeger wel) liep hij toevallig tegen mijn elleboog aan. Daarmee leert hij: bijten is niet fijn, voor hemzelf :n

Als ik vanuit mijn eigen paard redeneer is dat je hem niet onterecht of overmatig moet straffen. Het zit hem eigenlijk eerder in het feit dat je hem gewoon niet kunt dwingen, en zeker niet met geweld. Want dan krijg je dus geweld terug, hij laat zich niet overbluffen.
Tja, hoe leg ik dat nou uit...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:49

Sizzle schreef:
Je kunt wel dwingen zolang je maar weet dat jij de winnende partij gaat zijn. Bij drammerig of lomp gedrag ben ik vanaf het begin best heel hard geweest. Nu is een opgestoken vinger genoeg.
Een vreemde die met 'ohh schattig paardje' ideeen naar haar toeloopt krijgt echter meteen een stoot in de rug of gezicht met haar hoofd. Ook dusdanig dat je niet kunt blijven staan. Ze heeft zo al een keer een hersenschudding veroorzaakt.
Bij mij houdt ze altijd afstand. Probeert ze het toch komt er geen tweede kans maar direct een elleboog.

Dat valt voor mij niet onder dwingen, vandaar ook dat laatste zinnetje. Ik weet gewoon niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Het gaat er meer om dat je hem niet op de trailer kunt slaan als hij bedacht heeft dat hij dat niet gaat doen. Meerdere mensen die dat geprobeerd hebben, die zijn tot nu toe allemaal van een koude kermis thuis gekomen. Tegenwoordig laat ik die niet meer aan mijn paard komen.

Vroeger had hij nogal losse achterbenen, tja, dat is gewoon gevaarlijk en dan was ik ook hard. En tegenwoordig haalt hij het niet meer in zijn hoofd :n Ik ben nog steeds uitermate duidelijk bij hem, en idd geen tweede kans. En dat weet hij dondersgoed. Moet ook, is echt voor de veiligheid.
Net als bepaalde andere vormen van ongewenst gedrag, dat flikt ie echt niet meer (bij mij).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:12

@CnB: die eerste bok in het tweede filmpje zou ik niet blij van worden :n Je mag heel blij zijn dat hij overduidelijk niet de intentie heeft om jou te raken. Je laat hem ook meerdere keren veel te dichtbij komen, in jouw ruimte.
Wat betreft het binnendoor van hand veranderen, is het voor mij altijd heel belangrijk geweest om als hij het niet doet, wel gewoon door te vragen. Dus niet opgeven en daarna weer vragen omdat ie wegrent, maar gewoon doen alsof je gek bent en gewoon doorvragen. Langzaam aan de druk iets opvoeren en/of de cirkel verkleinen en daarmee het doorscheuren ongemakkelijk maken.
Op het moment dat je stopt met vragen op het moment dat hij het niet doet, neemt hij in feite de leiding over. Immers, hij bepaalt dan de richting en het tempo. Dat zie ik op meer plekken terug, ook bij de overgangen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:17

Die schema's zijn ook niet bedoeld om volledig te zijn :') :+ Het is een indicatie, meer niet (net als andere persoonlijkheidstesten trouwens).
Net zoals dat de horsenality niet meer is dan een handvat om tools aan te reiken die effectief kunnen zijn in je training.
Een schema zorgt er niet voor dat je zelf niet meer hoeft na te denken. Kan ook niet, ieder paard is weer anders, net als ieder mens anders is.
Alleen is het wel zo dat je bij een LBE veel kunt bereiken door afwisseling, terwijl je bijvoorbeeld bij een RBE meer bereikt met rust.
En om te ontdekken welke sectie van het schema het meest van toepassing is, is het van belang dat je leert observeren. En ook dat op zich is alweer een doel, want daardoor leer je het gedrag van je paard beter kennen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:21

fransje23 schreef:
Wendy schreef:
.
En om te ontdekken welke sectie van het schema het meest van toepassing is, is het van belang dat je leert observeren. En ook dat op zich is alweer een doel, want daardoor leer je het gedrag van je paard beter kennen.

Naast observen is vooral interpreteren van belang en dan ook nog eens proberen om dit objectief te doen. Dat laatse is het lastigste, want je doet het toch vanuit je eigen gevoel.
Een paard wat voor de ene dominant lijkt kan voor een ander juist onzekerheid tonen. :)

Klopt helemaal :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:59

Zou dat geslacht gebonden zijn dan? De mijne is in ieder geval ruin :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:49

Anne_GTI schreef:
Zonder al die spelletjes is mijn paard ook erg blij om mij te zien. Ik hoef nooit door de modder. 1x fluiten en hij staat bij het hek. Ik daag hem wel met rijden continu uit. Oefeningen maximaal 2x achter elkaar herhalen en dan wat nieuws inbouwen. Blijf jezelf ook creatief.

Newsflash: je doet eigenlijk precies hetzelfde, alleen je noemt het anders. De spelletjes geven een handvat om creatief te worden, maar zijn geen doel op zich :n Al doen sommige parelli fans er erg ingewikkeld over met echte parelli termen enzo :D

@niwla: en dan zou ik bij die slangenvolte bij de een na laatste boog dus de andere kant op rijden. Of met contrastelling werken, stukje wijken erbij oid. Want ik weet niet hoe het met jouw paard is, maar bij de mijne betekent dat als hij weet wat ik ga vragen, dan ook dat hij de kantjes er vanaf gaat lopen (hoezo buigen om je been, ik kan ook gewoon door de bocht storten :+).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:53

Weglopen neem ik ook serieus :j Daar maak ik meteen een catching game van, dus: opjagen totdat hij alsnog wil komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:57

Haha, leuk stukje. Mijn instructrice vraagt me altijd voorafgaand aan de les wat ik wil gaan doen. Maar gaandeweg de les komt er altijd iets heel anders uit dan ik vooraf bedacht had. Walter trekt zijn eigen plan :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:13

Em_ schreef:
ruitje schreef:
Ik denk dat LBE's moeilijk zijn voor kinderen, maar ze er wel heel veel van kunnen leren :)

Klopt!

Er rijdt een jong meisje op mijn LBE'er (onder mijn begeleiding) en ze leert door m'n paard heel goed met d'r benen en zit te rijden! Hij wil inderdaad ook wel eens naar links ipv rechts gaan en dan moet ze heel goed d'r buitenbeen (en buitenteugel) er bij houden. Aan de (binnen)teugel trekken heeft dan totaal geen nut, daar loopt ie gewoon door heen haha (en trekken aan teugels wil ik natuurlijk sowieso niet!). Ik ben heel blij dat m'n paard je eigenlijk verplicht om de juiste hulpen te geven, want anders wordt je gelijk "afgestraft" :P :)

Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen die op mijn paard willen rijden.
Hij kan fantastisch scheef met zijn kont in de bakrand galopperen als je teveel binnenteugel icm te weinig buitenteugel gebruikt :+ :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:06

Myca schreef:
Met rijden moet ik daar ook om denken. Lengtebuiging vindt hij bijvoorbeeld lastig en dan heeft hij bepaalde trucjes om daar onderuit te komen. Eentje is versnellen. Als ik echt wil dat hij beter doorbuigt, dan kan ik hem het best laten versnellen (heeft hij het gevoel dat hij gewonnen heeft) en toch die lengtebuiging te krijgen (heb ik ook het gevoel dat ik gewonnen heb).

Herkenbaar, alleen benader ik deze situatie met mijn lesgeefster anders.
Ik vraag de lengtebuiging, paardlief verzint wat (bijvoorbeeld versnellen), maar dat heeft niet tot gevolg dat ik ophoud met vragen. Ik houd namelijk pas op met vragen op het moment dat hij heeft gedaan wat ik wil. En door aan te houden, doet hij de volgende keer hopelijk wat sneller wat ik vraag, omdat dat eigenlijk voor hem ook de makkelijkste optie is.
Maar de truc is ook om als hij gedaan heeft wat ik wil (bijvoorbeeld de lengtebuiging) op te houden met vragen (en liefst ook te belonen). Vervolgens kan ik even later natuurlijk weer opnieuw gaan vragen.
Maar als ik doorga op het moment dat hij heeft gedaan wat ik wil, dan ga ik hem frustreren, en dat willen we niet.
Het gaat er niet om 'winnen'. Het gaat er om dat ik de leiding behoud, wat hij ook bedenkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:49

Paniek kent de mijne wel... dat is hetgeen wat het zo lastig maakt. Wanneer is het LBE en wanneer is het RBE gedrag? Ondertussen weet ik het wel, maar soms blijft het ingewikkeld, juist omdat het beide extravert is, is het verschil soms lastig te zien. Bovendien kan het elkaar ook snel opvolgen.
Eerst paniek, gevolgd door niet willen. Of andersom.
Belangrijk is om op je gevoel af te gaan dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:44

Wat een mooie verhalen weer :') Dat modderpaard is ook echt geweldig herkenbaar, alleen probeert de mijne dat soort dingen ook als ik er op zit. Ik moet gewoon niet meer proberen weg te sturen, want daar wordt het alleen maar erger van :+
Zo hebben we dus al meerdere keren op bulten gestaan, onder in de sloot gezeten, tonnen omver gereden, etc. Niet altijd heel veilig :n

Hij kan trouwens ook heel duidelijk aangeven aan iedereen dat het water op is (er staan 2 tonnen, maar die ene heeft zijn sterke voorkeur). Hij duwt gewoon heeeeel sielug met zijn neus tegen de ton op het moment dat hij een mens ziet (ikzelf, mijn moeder, de buurvrouw, mijn man, het maakt hem niks uit :+). Op de pensionstallen kreeg hij ook altijd van iedereen snoepjes etc omdat hij zo lief keek :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:43

De mijne is er heel dubbel in. Aan de ene kant vindt hij het heel gaaf, aan de andere kant is het een van de grootste schijterds die ik ken :')
Laatst ook weer, een nieuwe route, alles was eng. Paar keer achter elkaar groot drama natuurlijk (extravert he) zodat op een gegeven moment een buurman al vroeg of ik het wel redde :')
Op een gegeven moment had hij echter besloten dat het niet eng was allemaal, en toen hebben we de rest van de rit (3/4 deel) met een losse teugel kunnen doen in flink tempo overal langs heen. Ook toen ik nog een afslag nam die ons verder van huis bracht ipv dichterbij, geen probleem :n
In gezelschap is hij trouwens makkelijker, maar aangezien ik hier eigenlijk altijd alleen ben...

@mindful: soms zou ik willen dat ik introverter was, omdat mijn paard en ik deze eigenschap in elkaar lijken te versterken. Terwijl het voor hem heel goed zou zijn als hij een baasje had die minder druk was in haar lichaamstaal dan ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:57

Je hoeft niet extravert te zijn om creatief te zijn :n juist niet, zou ik soms zeggen :D
Overigens ben ik ook graag alleen, en ben ik geen groepsmens. Maar dat maakt mij niet minder extravert.