meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-15 13:32

Hoi,

Ik beschik over een 14-jarige palomino d-pony ruin, ik ben er via de horsenalities achter gekomen dat hij left brain introvert is.(soms slaat dit over in extrovert).
Ik was erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit type paard hebben kwa karakter, en het leek mij heel leuk om dan ervaringen met elkaar te delen :)

Hieronder wat info over mijn left brain introvert :)

Ik heb Duke nu alweer bijna 7 jaar, toen ik hem net had wist ik niks van al die horsenalities en werd hij door heel veel mensen 'lui' genoemd. Ikzelf was toen ook pas 11 jaar en wist ook niet veel beter dan dat hij gewoon 'lui' was. Als hij dan niet doorliep in de bak (ik reed dressuur wedstrijden met hem) gaf ik hem gewoon een tik met de zweep, waarvan zijn reactie regelmatig bokken was omdat hij het er niet mee eens was(wat ik nu overigens heel goed begrijp). De afgelopen 2/3 jaar ben ik me heel erg aan het verdiepen in natural horsemanship (parelli) en de manier waarop een paard denkt. Vorig jaar ben ik ook begonnen met natural horsemanship lessen bij Angels Horsecoaching, hier heb ik heel veel van opgestoken en ben ik veel wijzer van geworden over hoe Duke precies in elkaar zit. Wat bij Duke het belangrijkste is, is dat je heeel veel geduld hebt, niet boos wordt als die even iets niet begrijpt, en zeker niet dwingen. Het is een heel fijn paard als je begrijpt hoe hij in elkaar steekt, ik kan werkelijk alles met hem. Ik rijd hem bitloos en ook met neckrope. Zoals je veel leest over left brain introvert hebben ze meer 'ho' dan 'go', en dat klopt ook precies want als ik in rengalop zit en ik zeg ho staat hij bijna direct stil, ideaal haha. Verder is hij met rijden in de bak moeilijk te motiveren, ik wissel me tempo altijd veel af en daar krijg ik hem wel actiever van. Ik ben een beetje aan het uitzoeken waar het knopje zit om hem echt te motiveren in de bak. Springen vind hij wel leuk, dan wordt hij veel actiever. Buiten rijden vind hij wel heerlijk, dan heeft hij het helemaal naar z'n zin en stapt hij lekker in een relaxed tempo een rondje, zo af en toe kan hij ook wel een bommetje zijn onder het zadel een flinke bok geven met de galop uit enthousiasme. Ik doe ook vrijheidsvrijheidsdressuur met hem en dit vind hij echt geweldig, je ziet hem dan helemaal trots worden, echt heel leuk is dat.
Los werken vind hij ook leuk, als je met een speelse manker met hem omgaat haal je echt zijn speelse karakter omhoog en dan slaat hij af en toe ook om in extrovert. Hij heeft soms momenten dat hij kan exploderen door te veel druk of teveel prikkels maar die momenten zijn dan ook van hele korte duur.

Ik ben erg benieuwd naar mensen die ook dit soort type paard hebben! :)
Brand maar los over je left brain introvert!

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.


Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-15 15:40

Wat leuk dat er al mensen hierop reageren!
Ik vind het echt leuk om ervaringen met elkaar te delen :)
Ik herken Duke wel in jullie reacties.
Leuk om eens wat van mensen te horen die ongeveer hetzelfde karakter paard hebben,
bij mij op stal is Duke denk ik een van de weinige die lbi is, dit maakt het voor veel mensen lastig omdat ze niet zullen snappen waarom hij anders is als de meeste paarden op stal haha. (niet dat andere hem van mij hoeven te begrijpen, want ik vind hem zelf super leuk en kwa karakter past dit totaal bij mij, en daar gaat het tenslotte om! :D )

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 11:31


Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.


Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 12:10

Die van mij schommelt de laatste tijd nogal tussen left brain extravert en introvert.
Met grondwerk/liberty is hij de laatste tijd meer extrovert.
Met rijden in de bak blijft hij nog bijna altijd introvert omdat dit gewoon niet zijn favoriete bezigheid is.

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 17:49

Myca schreef:
Hadden jullie dit plaatje al eens gezien?


Wat een leuk plaatje!
Heb je hier toevallig ook de left brain extrovert van?

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-15 20:52

troi schreef:
Hier ook een lbi, denk ik.. Paardlief is rustig, zelfverzekerd en weloverwogen. Maar ook loeislim en gevoelig en zeker niet saai. Erg goed aan het been maar niet geneigd tot grote energie explosies eerder lui en relaxed. Klopt dat een beetje bij lbi?



Klinkt opzich wel als een lbi ja.
Die van mij is alleen niet heel goed aan het been, tenminste.. buiten is die goed aan het been maar in de bak moet ik hem soms ff 'wakker maken' door tempo wisselingen te doen, dan wordt hij vaak vlotter op me been. Hoe is dat met al jullie paarden, hoe reageren ze op het been?

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-15 19:09

Echt leuk om al jullie berichten te lezen.
Ik heb al meerdere keren gelezen over point to point, dit is wel een idee om met mijn pony in de bak te gaan doen. Mijn pony is buiten altijd wel lekker voorwaarts met z'n oortjes naar voren, dat vind hij ook leuk. In de bak is het nog steeds uitzoeken wat hij nou echt leuk vind, springen vind hij altijd wel leuk en met obstakels werken ook.

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-15 13:37

Misschien leuk om een keer een lbi meeting te houden? Haha

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers