[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:26

Wat bedoel je precies met "het" dat Annemarie wel zal weten?

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:55

Akimasa schreef:
Dit is wel aardig eindje van join up als ik het goed heb (?!)

Nee, dat zijn gewoon brave paarden die je los gelongeerd hebt.
De join up doe je met een heel andere intentie en NIET zonder goede begeleiding a.u.b., want met het verkeerde paard kun je heel ernstige brokken krijgen als je het niet goed doet. Als je enige kennis er over uit een Heartlandboekje komt, doe je het 100% zeker niet goed, dus dat is niet verstandig.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 22-04-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:57

Je twijfels zijn terecht, helaas.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:48

Zilfstar schreef:
In welke gevallen moet je dat dus doen?

Bijv:

1. Als je pony met longeren niet goed luistert en meteen vanaf dat je zelf in het midden staat rond je begint te draven/ galopperen... Heb je dan een leiderschapsprobleem of niet? Of kun je dat gewoon toestaan zodra hij maar als je zijn aandacht gaat vragen naar je gaat luisteren?
2. Met longeren wil je pony zelf bepalen dat hij zich omkeert. Met corrigeren (NEE! en zweep vor hem houden/ op grond slaan) gaat ie de goede kant weer op. Heb je dan een probleem of is daarmee je leidende rol weer bevestigt?
3. paard loopt met rijden onder je weg
4. Paard loopt je omver met het uit de stal halen/ erin doen etc

Bij deze punten zie ik niet in dat een join-up veel goeds zal doen. Dit gaat allemaal over een mens die niet duidelijk genoeg is naar het paard. Dan moet de mens dus bijgeschoold worden en niet het paard.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:20

Wanneer wel? Tja, ik heb het nooit nodig gehad, dus ik zou het feiteiljk niet weten waarom je het zou doen. :+
De meeste "problemen" komen voort uit onkunde van de mens, dan moet je niet het paard lastig vallen met een join-up, maar zorgen dat die mens bijgeschoold wordt naar een niveau dat wel met het betreffende paard acceptabel is.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:01

Cassidy schreef:
Misschien zie jij dingen anders dan ik, of misschien heb je het verkeerde referentiekader.

Waarom zou dat een verkeerd referentiekader zijn? Het zal best een ander referentiekader zijn als jij hebt, maar is het dan per definitie verkeerd?
Een aantal zaken die PT aanhaalt herken ik ook, bij Parelli-volgelingen zie je toch vaak dat de paarden in meer of mindere mate machinaal worden en dat vind ik persoonlijk ook heel jammer. Wat ik tot nu toe gezien heb van meneer Roberts vind ik ook afstotend, zal best aan mijn referentiekader liggen, maar wie bepaalt er wat een "goed" of "verkeerd" referentiekader is?

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:42

Tweetyj schreef:
wij hebben net een nieuwe pony op stal (bereden hackney 9jr)
zij is erg lief enzo maar enorm eigenwijs: ze wil zelf beslissen waar ze heen gaat in de bak...
nou wil ik het vertrouwen van haar winnen maar ze denkt dat ZIJ de baas is...
Is een JU in dit geval een mogelijke oplossing of niet? Zo niet wat kan ik dan doen? :o

Nee dat is geen oplossing voor je. Neem goede les, dat is het beste wat je kan doen. Zoek iemand die je les kan geven in correcte en duidelijke omgang met een paard, het gaat hier niet om rijles.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:44

Wees jezelf en ga niet proberen met trucjes iets te bereiken, want een beetje merrie prikt daar moeiteloos doorheen. Zoals ik al zei, neem goede les, iemand die je kan wijzen op wat jij doet met je houding, die je kan begeleiden met dit paardje. Wij kunnen vanachter de computer niet zien hoe jij nu met haar omgaat en hoe je dat zou kunnen verbeteren.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:08

Beste Annelinnie, het zijn inderdaad kleine dingen die het doen, zowel goed als verkeerd.
Het gaat niet om brokjes uit de hand of niet, om een JU of niet, om followup of niet, een wortelstokje of een zweep, om een pasje links of rechts, meer of minder. Uiteindelijk gaat het om inzicht en timing, alle "systemen" staan of vallen daarmee en wat ze bij Monty Roberts NL doen is uiteindelijk ook niets anders dan dat: inzicht en timing.
En wat betreft paarden die door een deurtje zouden komen "als de pleuris uitbreekt", je zou natuurlijk kunnen voorkomen dat die pleuris uitbreekt.....

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:47

annelinnie schreef:
oke, duidelijk..
en natuurlijk respecteer ik ieder anders mening.. maar ik blijf erbij dat voor mij de relatie met het paard duidelijk moet zijn en daarom voor MR kies..
en nogmaals dat van de trailer was een voorbeeld dat ik kreeg, en me ook verteld is bij MR nederland.. en ik snapte het iig en zal mijn paard leren dat de trailer NIET eng is en het deurtje vooraan miss op een kier kan, niet open dus..

De relatie tussen mij en mijn paard is ook duidelijk, maar daar heb ik MR niet bij nodig en al helemaal niet een JU.
Als ik jou was zou ik wat breder in de wereld kijken, daar zou je zomaar een hoop van kunnen leren. En kijk altijd kritisch, geloof is mooi, maar omgaan met paarden is geen religie.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:25

Nette schreef:
Zou de JU een goede manier zijn om dit 'probleem' aan te pakken, of is er een andere manier die misschien beter/vriendelijker is?

Nee, een JU zou hier geen goede manier zijn. Wat je wel kunt doen is nog eens heel goed kijken naar je eigen lichaamstaal in de omgang en bijvoorbeeld eens kijken of je kunt oefenen met een schrikparcoursje. Zorg dat jij weet waar je mee bezig bent, dan zal je paard de leiding van jou gemakkelijker accepteren.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:49

Dat is dus geen join up maar inderdaad gewoon los longeren. In principe niets mis mee. Bij de join up is je eigen intentie anders, afwijzend in plaats van aanmoedigend.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:55

Wees een persoon om te respecteren, dan krijg je vanzelf respect van je paard ;)

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:49

Martine_R schreef:
Ja maar dat is wel heel..vaag natuurlijk :+
Dat probeer ik ook zeker te zijn, maar zonder te slaan. Toch doen ze het. Ik heb meer aan praktische tips denk ik :)

Wees duidelijk in wat je wil en niet wil, wees duidelijk dat waar jij staat geen plek is voor een paard en sluit niets uit. Wees bereid om duidelijkheid te geven op de manier die voor het specifieke paard duidelijk is, daarbij kan je lichaamstaal varieren van de diepte van je ademhaling tot het hanteren van een weipaal. Het hangt gewoon van het paard af ;)
Dus ja, het is vaag, maar dat komt gewoon doordat omgaan met paarden inzicht vergt, niet kunstjes.

Als je dat inzicht wil ontwikkelen zou je wat geschikte lessen/cursussen kunnen volgen, het is vaak wat moeilijk om uit een boekje of van internet, want de interpretatie van tekst is afhankelijk van het referentiekader van de lezer. Een goed lesgeefmens kan je wijzen op de dingen waar je op moet letten, zowel bij jezelf als bij je paard.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:56

romeoluver schreef:
ik snap het nog steeds niet echt sommige mensen zeggen dast het moet doen andere niet en andere dat het alleen met probleempaarden kan!

Belangrijk bij het inschatten van het niveau van een "trainer" is het aantal keren dat ze de woorden "nooit" en/of "altijd" gebruiken. Hoe meer ze die woorden gebruiken, hoe verder je bij ze vandaan moet blijven. In het werken met paarden bestaan die woorden gewoon niet.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:13

Als je paard de leiding overneemt, geef jij dus te weinig leiding. Zoek een lesgeefmens dat je hierbij kan helpen, want het is zo niet na te gaan waar exact het probleem zit. Een JU heeft hier niet veel nut als je daarna weer gaat "vergeten" leiding te geven.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:30

ElineB schreef:
Ik heb het laatst ook gedaan en het klopt wel, als je het goed doet en weet waar je mee bezig bent gaat het altijd goed. Ik heb het bewust nu pas gedaan, (Na 1,5 jaar 'gewoon' verzorgen) zodat ik mijn paardje helemaal ken en dus zeker weet dat hij niet té dominant is. Want ik heb wel eens gehoord dat een paard je kan aanvallen. Maar ik wist dus zeker dat mijn lieverd dit dus niet ging doen. Het ging heel goed en ik vond het ook echt gaaf om je paard zo goed te kunnen leiden. Hij begreep door zijn 'kuddegevoel' precies wat hij moest doen. Een hele aparte ervaring als paardengek! :)

Waarom deed je een JU met "je lieverd"? Ik zie in je verhaal eigenlijk alleen maar redenen om het niet te doen en geen enkele om het wel te doen......

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:09

cindypony123 schreef:
denk zoals je paard

Nee dankje, die is nog niet altijd zo verstandig in haar denkwijze }:0

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:56

Doe het maar gewoon liever niet. Het is niet leuk om te doen en over het algemeen ook niet nodig.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:05

xCloeFjordje schreef:
Waratje schreef:
Doe het maar gewoon liever niet. Het is niet leuk om te doen en over het algemeen ook niet nodig.


Geen Join Ups? Mij lijkt het wel gaaf, als het lukt.
Over het algemeen is het inderdaad niet nodig.
Mijn 'algemeen' ligt eerlijk gezegd ver van het andere 'algemeen'.
Ik denk dat het goed is voor paard & mens.

Het is eigenlijk helemaal niet zo gaaf als het lukt, want dan heb je een paard tot overgave gedwongen, dat is niet goed voor een fijne band met je paard. En als je het probeert en het lukt niet, heb je meestal een probleem........
Je kunt beter "gewoon" met respect voor je paard een band opbouwen, dat levert je veel meer op. Het duurt misschien wat langer voordat je "spectaculaire" effecten ziet, maar het is wel zoveel mooier als het echt de keuze van het paard is om samen met jou dingen te doen. De JU dwingt af, paard heeft geen keuze -O-

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:42

lot189 schreef:
Bedenk je dat je een paard krijgt, dit paard is zo dominant en agressief, dat het dier het kwaad er niet van inziet om dwars over je heen te lopen. Je kunt zeer weinig met dit paard als je hem gaat trainen aan een halster en een touwtje. als je dit wel wilt gaan doen met dit dominante of agressieve paard is de kans dat het fout gaat en de persoon en/of het paard bezeerd/ geautomatiseerd raakt groot. het is een uitkomst een dit soort dierenop afstand te kunnen trainen en even te laten weten " heehee! even aandacht! ik wil met je samenwerken, maar dit kan alleen als we respect hebben voor elkaar"

<knip>

maar als jou paard anhandig is en lomp, het beukt je continu omver, het luistert niet, gaat naar linnks waar jij hem naar rechts vroeg, etc etc. is het handig en prettig om vanuit die join up te beginnen met het trainen van dit paard.

Een paard dat het kwaad er niet van inziet om je omver te lopen hoeft helemaal niet dominant te zijn, maar kan simpelweg niet opgevoed zijn. Natuurlijk is het geen watje, maar het woord "dominant" wordt naar mijn idee toch wel erg vaak op onopgevoede paarden geplakt.
En ja, met zo'n paard kun je uitstekend met een halster en touwtje, eventueel aangevuld met zweep, beginnen met trainen/opvoeden. Maar dan moet je wel enig idee hebben van waar je mee bezig bent en ook een redelijk gevoel voor timing hebben. Laten dat nou ook vereisten zijn om met de join up te werken......
De "join up" die ik met mijn jonge paard heb gedaan bestond uit een degelijke schop onder haar kont toen ze met een achterbeen dreigde. Respect moet van twee kanten komen, ik heb respect voor haar persoonlijkheid en zij voor de mijne en dat is de basis van een goede samenwerking. En juist met dit paard heb ik niet los gewerkt maar aan halster en leadrope/longe zodat ik contact met haar hield.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:17

lot189 schreef:
hmmm okeee,
de join up met een schop onder de kont als je een voetje wou, is fout. dat mag duidelijk zijn. geen goede join up dus!

Ik vroeg geen voetje, ik kreeg een serieus dreigend voetje en daarvoor kreeg ze een degelijke schop onder haar kont. Ondertussen had ze al een paar keer de uitleg gekregen dat er naar mij niet gedreigd wordt, maar dat ze op een subtielere manier mag aangeven als ze iets moeilijk vond. Het resultaat van die schop was dat ze braaf afkauwde en een knuffel kwam halen dat ze het niet zo rot had bedoelt en blij was dat ze die grens zo duidelijk aangegeven kreeg.
En om heel eerlijk te zijn zal het mij aan mijn derriere oxideren of jij het een goede JU vindt of niet. Het enige wat mij boeit is wat die merrie er van vond.

lot189 schreef:
Maar waarom zou ik er voor kiezen om een paard wat jij liever on opgevoed noemt ipv dominant met een zweepje gaan trainen en aan een halster, waarmee je hem dus aan moet gaan raken, en als het echt een heftig paard is komen hier worstel partijen uit waar je niet naast wilt staan..?

Ze had haar heftige momenten, ja, en daarom heb ik bij haar ook standaard een 3 meter lange leadrope aan haar hangen en niet een gewoon halstertouwtje zoals bij mijn oude merrie. Bij trainingsmomenten werd dat leadrope ook wel vervangen door een longe om meer ruimte te kunnen gebruiken wanneer dat nuttig was. Het aan een touwtje hebben betekent niet per definitie dat het paard op 10 centimeter afstand is, maar wel dat je het hoofd van het paard heel snel naar 10 centimeter afstand kunt halen voor eigen veiligheid.
Overigens geen enkele reden om aan te nemen dat ik dit bij een ander paard op precies dezelfde manier zou doen. Bij dit paard kozen we voor deze manier, bij een ander paard zou ik een heel andere manier kunnen kiezen.

lot189 schreef:
wat je ook zegt, het trainen van dit soort paarden zit hem in de timing. ook vind ik observatie een punt waar je rekening mee moet houden.
de timing is op een afstand 10 x makkelijker vast te stellen (join up) dan wanneer je er naast staat.
je observatie vlak is bij het join up geven vele malen groter dan wanneer je naast een buldozend paard staat.


Ik denk dat dit meer een kwestie voor ieder individu is. jij werkt graag dicht bij je paard aan een touwtje en een halster. ik begin liever op 0. we gaan even back to basic door de joinup uit tevoeren.

Nee, ik werk met DIT PAARD graag aan de lijn en zie ik graag de oogopslag goed, want die is alleszeggend bij dit paard. Dat lukt niet op 10 meter afstand.
Enne, sommige paarden lenen zich niet voor een JU, niet omdat ze aggressief zijn, maar omdat je er dan geen uitnodigend contact mee maakt. Voor mij is het paard bepalend voor de manier van werken.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:29

Loba1 schreef:
3. controle, zoals paardentango zegt, van je emoties.. wanneer je zelf angstig bent ga je natuurlijk nooit iets bereiken.. dit is op stal als onder het zadel...

Angst is niet de belangrijkste emotie om onder controle te houden (lukt vaak ook niet), maar boosheid hoort onder hele strakke controle te blijven. Je moet tenslotte direct kunnen schakelen tussen correctie en beloning, boosheid heeft de neiging te lang te blijven hangen en dan kun je niet direct overtuigend belonen. Ideaal gezien wordt je niet boos, maar doe je hoogstens boos als het zinvol is.

lot189 schreef:
maar weet je ook waar je mee bezig bent als je je paard een mentale opdonder geeft?
want in mijn ogen is joinup geen mentale opdonder..

Waarom denk je dat het zo effectief is? Juist omdat het een mentale opdonder is!
En juist omdat het niet zo gemakkelijk zichtbaar is zoals bij fysieke opdonders, zien mensen niet hoe hard het aan kan komen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:06

Veel mensen hebben last van de emotie boosheid bij hun paard en dat is over het algemeen ook de emotie die het meeste schade doet bij paarden.
Streng en/of kordaat zijn heeft niets met emotie te maken, maar met duidelijkheid.

Als jij moeite hebt met de emotie angst/nervositeit onder controle te houden, zul je er ook meestal voor kiezen om met vriendelijker paarden te werken dan wanneer angst niet echt een punt is. Dat is een logisch gevolg en ook een verstandige keuze. Natuurlijk kun je leren om met je emoties om te gaan als je je bewust bent van die emotie en de gevolgen ervan. Het lastige van angst is dat het verlammend werkt en spanning in je lijf opwekt, dat is inderdaad wel tot op zekere hoogte te doorbreken met ontspanningsoefeningen, maar het maakt ook dat je vaak te laat zult zijn met je reactie voor het paard.

Iemand die moeite heeft met de emotie boosheid onder controle te houden, zal eerder gaan voor paarden die wat "dominanter" zijn. Gevaar is dan dat je je boos maakt over het gedrag van dat paard en dan niet de rem op je eigen handelen voor elkaar hebt met als resultaat een hoeveelheid zinloos geweld naar het paard.

Het grootste probleem van paarden is dat mensen niet graag de fout bij zichzelf zoeken en ook niet zo graag erkennen dat ze minder aardige eigenschappen hebben, dan is het gemakkelijker om een paard een fysieke of mentale ram voor z'n kop te geven dan te erkennen dat je je paard eigenlijk niet zo veel leuks te bieden hebt.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:59

Hmmmm, met één enkel en beperkt experiment is opeens de JU een wetenschappelijk verantwoorde methode? }>

Punt is dat je best met behulp van de methode van MR paarden zadelmak kunt maken, misschien zelfs wel vlotter dan "traditioneel", maar alles hangt uiteindelijk nog steeds af van het inzicht en de kunde van degene die de methode toepast. Zadelmakmaken is een vak wat draait om het correct inschatten van het paard, niet om het afdraaien van een programmaatje dat vastligt in een boekje. En dat is ook meteen de valkuil van de JU, die wordt veel te simpel beschreven in demo's en boekjes zodat iedereen denkt "dat kan ik ook".
Maar er zijn meer methodes om een paard goed zadelmak te maken en het is maar net hoeveel kennis en kunde de persoon heeft die het zadelmakmaken doet, die bepaalt of het succesvol is of niet.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers