[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:33

cheyenne30 schreef:
Ik weet niet of iemand het hier al heeft geantwoord. Ik heb een studie gedaan over hoe paarden communiceren in het wild. Een join up is de allerzwaarste 'straf' die een merrie uitdeelt en het onderdanig dier moet dan wel heel ver zijn gegaan om uit de kudde gejaagd te worden. Het komt in de natuur dus zelden voor dat er een paard uit de kudde gejaagd wordt om vervolgens na zijn/haar'excuus' weer in de kudde terug te komen. Mensen die dus een join up doen met hun paard 'straffen' hun paard dus wel zo erg. Wat moet een paard dan gedaan hebben om zo gestraft te worden? Mensen die denken dat je ermee je band met je paard verbeterd, die raad ik aan eens een kudde paarden in het wild te gaan observeren. Wat je er wel mee zegt is dat jij de leider bent en dat er met jou niet te sollen valt.
Nu lijkt het misschien dat ik er heel erg op tegen ben, maar ik ben van mening dat er echt wel gevallen zijn waarbij een join up nodig is. Maar ga alsjeblieft geen onderdanig paard in een ring zetten en dan een join up doen, door wie dan ook.

Je zegt zelf dat je een studie gedaan hebt in communicatie bij paarden, maar communicatie bij mensen sla je dan voor het gemak even over?
Want als je het hele topic door had gelezen, dan zou je lezen dat we het 100 pagina's lang al exact daarover hebben.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:12

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. En misschien kwam ik norser over dan nodig is maar ik loop me mateloos te ergeren aan iedereen die zijn zegje doet (pro of contra) zonder het hele topic te hebben doorgelezen. Ja ik weet het zijn een heleboel pagina's. Maar in het openingsbericht staat het toch heel duidelijk. JU is een hele drastische manier om een paard op zijn plek te zetten.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:33

Dit topic is gestart om alle JU topics te centraliseren en duidelijke info te geven, sluiten zou betekenen dat we weer teruggaan naar wat het was, namelijk -tig topics die over de JU gestart worden door mensen die initieel niet door hebben wat de JU nu doet. Daarnaast worden nog steeds vragen gesteld die beantwoord kunnen worden, de discussie gaat nog steeds verder. Sluiten lijkt me daarom geen goed idee.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:12

Hij gaat zeer zeker begrijpen dat je hem weg stuurt want je maakt gebruik van instinct van het paard en die kan niet anders dan op deze manier reageren. Hij gaat het je uiteindelijk ook niet kwalijk nemen dat je dit op deze manier doet (als je het goed doet, want daar zitten ook haken en ogen aan), want zo rationeel denken doet een paard niet. Hij krijgt straf, krijgt psychisch een ontzettend pak rammel, en dan vraag je hem terug om vriendjes te zijn. Het paard is heel vergevingsgezind, leeft in het hier en nu, en gaat als je het goed doet, je uitnodiging accepteren. Gevaar zit hem in de paarden waarbij de reactie niet uit het boekje komt, of die dreigen aan te vallen. Maar als je een gewoon paard hebt, en hem trakteerd op de JU, dan gaat het gemiddelde paard daar geen schade van ondervinden. Maar dan als mens, hoe sta jij daar tegenover? Helemaal als je na dit topic weet dat de JU eigenlijk de hoogste straf is die een paard kan ondergaan, en gelijk staat aan een doodsstraf? Vind je het dan nog zo'n fijne trainingsmethode?

Veel mensen die de JU toepassen op een normaal paard en dit zien als start voor een paard, zien dit niet als straf. Ze zien dit als basis om het paard bereid te krijgen om te communiceren. Een paard zover krijgen dat hij wil communiceren is belangrijk in het trainen van paarden. Maar in mijn ogen is deze snelle aanpak niet nodig, het kan veel geleidelijker, zachter, en heeft dan hetzelfde effect. Sterker nog, je gaat in dat proces zelf zoveel leren dat je dat wat je krijgt vast kunt houden. De JU los en als mens niet verder leren om die band vast te houden is compleet zinloos. Ziedaar het effect van alle jonge meisjes met een verzorgshet die bij iedere onenigheid die ze tegenkomen de round pen induiken voor die JU. Die je volgens MR maar drie keer in een paardenleven mag toepassen en niet drie keer per week omdat ze daarna zo schattig als een hondje achter je aanlopen. En daarmee zie je dan ook meteen het probleem bij het uitvoeren van JU op een normaal paard omdat de mensen het toch moeten leren. De JU toepassen op sullen van manegepaarden puur om aan de behoefte van eventuele NH-interessenten te voldoen is imo misdadig.

De JU is geen wondermiddel voor die betere band. Die initiele goede band (die ook maar is gebaseerd op onderdanigheid na dat psychische pak rammel) is snel genoeg verdwenen als je daarna weer de fouten maakt die je voorheen hebt gemaakt waardoor die band minder was. En dan, als de band goed is, waarom een pak rammel geven om die band te verbeteren?

Bij een normaal paard met een wat minder goede band kun je deze ook op andere manieren opbouwen. En door dat opbouwen ga je zelf zoveel leren dat je minder fouten maakt waardoor die band zou kunnen verslechteren. Sterker nog, hij gaat door die aanpak (grondwerk bijv.) leren om je blijvend te vertrouwen. Dus wat je dacht via de JU te krijgen, en misschien maar een korte tijd kunt vasthouden, ga je het leven lang vasthouden.

Dus wat is dan de toegevoegde waarde van de JU?

Je suis Charlie.

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:06

Heartland is het denkbaar slechtste referentiekader want pure fictie. In het werkelijke leven pakken dingen heel anders uit.

En ook stoute paarden zijn met een andere aanpak dan de JU beter geholpen, want de JU werkt maar tijdelijk. Als jij als mens de aanpak naar het stoute paard toe niet kunt veranderen, dan heeft die JU nog geen zin, want na de eerste fout ben je weer terug bij af. En je kunt niet oneindig die JU toepassen. Je dient je eigen vaardigheden en kennis ook nog op te vijzelen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:47

lot189 schreef:
mentale marteling, staat gelijk aan de doodstraf, pfoeeeh he!
laten we even heel heeel heeeel erg logisch nadenken.
kun je mij 1 paard noemen wat recht op een tijger af loopt wat nadat die tijger hem heeft achtervolgt en hem dood wou hebben?
dus is het dan wel zulke mentale marteling die we uitoefenen op een paard?
wat beweeg jij je paard anders dan bij een longeer sessie? merkt een paard dat verschil? want na longeren volgt je paard je ook, dus longeren wordt vanaf nu ook mentale marteling?

mijn mening en uitgangspunt is toch echt wel, wie beweegt bepaald. kun jij de voeten van je paard bewegen op een geweldloze en vriendelijke manier? well well well done.
maasr of je dit met longeren doet of met grondwerk of met iets anders, wie beweegt bepaald.
neee inderdaad, een jU moet niet veel vaker dan 3 x per leven, dan wordt het gewoon geen goed leerproces meer hij weet wat er gaat komen, maar een paard wat je mentaal hebt gemarteld =, zo erg, dat hij van ellende maar achter je aan loopt, nee sorry dat wordt em niet..

Cassidy , ik ben alweer benieuwd naar je antwoord! surprise me!

Als er eentje verbaasd is, dan ben ik het wel, ben beter van je gewend.

Je roept in de tweede zin dat we even heel, heel logisch moeten nadenken.
Vervolgens kom je met een onlogische rhetorische vraag waarvan je weet dat ik het antwoord niet kan geven omdat een tijger niet in staat is om na die eerste initiele aanval zijn gedrag zo aan te passen zodat er instinctieve reacties bij het paard getriggert zouden kunnen worden waarop het paard niet anders kan dan recht op de tijger af te lopen. Sterker nog, als de mens het dier recht aan blijft kijken, zich niet passief op gaat stellen als er een tekenen vanovergave/communicatie komen, dan komt ook een paard na de JU niet recht op de mens aflopen. Leuk verzonnen, maar de vergekijking rammelt van alle kanten.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:48

terpentijn schreef:
Join-up (of wat daar voor doorgaat) en longeren hebben 2 geheel verschillende doelstellingen, de enige daadwerkelijke overeenkomst is dat paard of pony geleerd wordt "zich in een cirkel om je heen te bewegen".

De cirkel om de mens bij de JU komt echt alleen maar doordat de JU in een round pen wordt gedaan. Bij de door de BBC gefilmde demonstratie in de vrije natuur van de Join Up met Shy Boy door Monty Roberts ging het paard toch echt alleen maar rechtuit, heb geen cirkel gezien.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:02

lot189 schreef:
laten we ook vooral niet vergeten dat als men op google intikt 'Join up" ze als aller aller aller eerste een pagina te zien krijgen van bokt. geschreven door iemand die hier absoluut onvoldoende van af wist, want de JU staat daar totaal verkeerd beschreven. (is al eerder gemeld!!!! maar niet verandert!!!!)

Ik wacht nog steeds op de aanpassing van de openingspost, met name de correctie van de zo verkeerd beschreven uitvoering van de JU.

Voor de illustratie van deze door jouw zo verguisde beschrijving van het initiele proces

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

En dan zie ik graag specifiek met behulp van bovenstaand filmpje uitgelicht waar de initiele beschrijving in de Openingspost zo verkeerd was. Graag met indicatie van specifieke tijd binnen dit filmpje.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:23

Circling game is niet meer dan 4 rondjes in een richting en in een gang.

Uitleg circling game Parelli en het doel daarvan. Sorry, ga niet vertalen.

http://www.horsechannel.com/horse-train ... -game.aspx

Longeren kennen de meeste mensen wel. Meestal wordt het doods rondjes hollen rond een persoon in het midden. Paard beweging geven of conditie opbouwen. Doet wat voor het lichaam maar geestdodend als het niet goed gedaan wordt. Goed longeren is een kunst.

Uitleg circling game Parelli en het doel daarvan. Sorry, ga niet vertalen.

http://www.horsechannel.com/horse-train ... -game.aspx

En de Join Up zie je in het filmpje. Doel is complete overgave naar de mens toe. Van daaruit ga je verder bouwen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-10-13 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:48

Circling game gaat niet lang genoeg door. Maar idd, hoe stuur je een paard weg. En zitten de eerdere games goed. Want friendly is bij Parelli de basis, als dat niet goed zit kun je beter niet doorgaan.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:03

Misschien zou je voor je vraag een ander topic op VNA kunnen openen? Dan lopen er geen twee discussies door elkaar heen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:54

En ook daar vind je niet het hele verhaal.

Over de claim van de laagste stressniveau's, er zijn meer mensen die dat roepen, en als je ze bezig ziet lijkt het idd ook zo te zijn. Zo bijv. Paul Williamson aka Endospink met zijn TAP.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:47

Als je gaat zoeken op Bokt op Hybrid Horsemanship kom je wat discussies over hem tegen. Inclusief filmpjes (niet gecontroleerd of de links het allemaal nog doen).

Even een link voor je opgezocht:

[VNA] NH tegen HH

En filmpjes over de TAP:

http://www.youtube.com/watch?v=iqZxKj5S ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ti7CL9f1UFQ

http://www.youtube.com/watch?v=D5Xv2O5C ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ldfSCEy2 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=fdUMRJiK ... re=related

http://www.youtube.com/user/endospink#p ... IRLQQ4z2fk

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:07

In tegenstelling tot wat jij beweert roept MR zeer zeker niet dat de JU alleen maar kan met paarden waar mee is gewerkt. Het hele verhaal rond Shy Boy was erop gestoeld om te bewijzen dat het juist met uit het wild gevangen Mustangs kan, alleen pakte dat niet helemaal zo uit als hij dat had verwacht en moest hij "even" improviseren.

Heb je nog andere bronnen dan alleen dat artikel van Kruger en het boek van MR zelf?

Ik waardeer je neutrale blik, maar waar ik bij MR mede over val is dat hij deze methode te pas en te onpas propageert, demonstreert, daardoor menigeen ertoe brengt om het zelf te proberen. In tegenstelling tot bijv. Endospink, die duidelijk aangeeft dat zijn TAP echt alleen in handen behoort van trainers en professionals.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:56

Ik ken van Dr. Robert Miller hoofdzakelijk zijn imprinting methode, wist niet dat hij nog meer trainingsmethodes heeft gepubliceerd. Maar als je de basis van een veulen imprinting volgens Miller hebt, is de hele hook-up verder een fluitje van een cent. Je gaat meer moeite hebben om het dier respect voor je persoonlijke ruimte bij te brengen dan hem initieel tot die hook-up te verleiden.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:55

In mijn ogen is de imprinting volgens Miller niet zozeer veroudert als op de doorsnee situatie in Nederland bij de fokkers niet echt toe te passen. Er zijn hier in Nederland tegenwoordig heel weinig bewuste fokkers die hun nafok niet of nagenoeg niet in handen krijgen (de broodfokkers en zet-alles-maar-op-elkaar fokkers-en-laat-dan-vooral-jonge-en-onervaren-verzorgers-naar-dat-veulen-omkijken-fokkers even uitgesloten). Het probleem ligt eerder in het feit dat er te vaak verkeerd met de veulens wordt omgegaan, en dat bij oudere dieren de JU als wondermiddel wordt bestempeld om de initieel verkeerd gelegde basis, of de ruimte die gegeven wordt aan een paard met wel een degelijke basis, weer op de rail te krijgen. En dat kan anders dan via dat "wondermiddel" JU. Daar komt nog bij dat de jeugd die met hun verzorgshets keer op keer die JU meeneemt omdat het "de band versterkt" echt de onderzoeken van Kruger niet hebben gelezen. Die zien de demonstraties van Monty Roberts en pupillen, of lezen de Heartland boekjes. En proberen dat uit. En meer toch echt niet.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:26

XavierB schreef:
Vanuit dat perspectief probeert hij vervolgens de natural horsemanship beweging te reviseren.

Revisie van de NH beweging is in mijn ogen niet nodig, als je een stroming volgt die zichzelf voortdurend aan het verbeteren is. Je omschrijft heel goed dat Miller geen NH-er is. In mijn ogen is het vooral Dierenarts, met idd de ervaring dat imprinting niet alleen met ganzen kan zoals Konrad Lorenz dat heeft uitgevonden als wel met andere diersoorten.

En dan kun je imprinting niet alleen vinden bij Konrad Lorenz en zijn ganzen, of pasgeboren veulens en een mens, maar ook met o.a. met leeuwen en hun prooi (zoek maar eens op leeuwin Kamunyak, en er zijn nog meer leeuwinnen geweest die pasgeboren jongen van prooidieren van andere rassen onder hun hoede hebben genomen. En dat niet uitsluitend met Oryx antilopes zoals Kamunyak dat deed, maar ook met gnoes en baby bavianen)

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:51

BMHP schreef:
Monty Roberts verkondigd heel duidelijk dat het trainen van paarden kan en moet zonder het gebruik van geweld!

Waar valt in jouw ogen dan het gebruik van de Buck Stopper door MR onder? Of valt dit erbuiten omdat het correctie is en niet trainen?

http://www.youtube.com/watch?v=kUSgVRi1GPY

Citaat:
Notwithstanding quick progress of horses in NHT is impressive to
the spectators, except for very few trainers, the majority of their successors should be
trained by the founders of NHT schools to achieve similar results. It means that not the
method but the training and the education of good observation and prompt response
to horse behaviour are crucial for successful horse training.

Met bovenstaand stuk kan ik het alleen maar eens zijn. Daarom vind ik het persoonlijk heel belangrijk om een methode te kiezen waar, als de timing niet perfect gaat (en timing valt te ontwikkelen) dat de fouten die je maakt wat makkelijker rechtgezet kunnen worden. Waar je gradaties hebt en gaandeweg ergens naar toe kunt werken, en het de aanwijzing of beter gezegd de release niet meteen in de intensiteit hoeft te komen die voor het paard nodig is.

Die groei naar de goede druk en het gedoseerd verhogen is iets wat ik bij MR niet tegenkom. Nogmaals, MR is voor mij JU, rest kan ik elders vinden (met uitzondering van pop herman en de buckstopper).

En zoals veel andere NH leraren roepen: it is not the pressure, but the release that teaches.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:14

@Iepoetjuh, het verschil tussen loswerken en de JU is het feit dat je door het vaker meenemen van het loswerken volgens Voest je paard conditioneerd om zo op je te gaan letten dat het je idd lukt om nuances in snelheid, wisselen van gang en richting te verkrijgen. Bij een JU krijgt het paard die kans niet, want je mag hem zo vaak in een paardenleven niet meenemen dat het paard de kans zou krijgen om te leren anticiperen en op details te reageren. Daarbij maakt de intensiteit, de energie die je uitstraalt of je nu bezig bent met het loswerken, of met de JU wel degelijk verschil bij de reactie die je van het paard krijgt. Je zegt zelf dat je paard op de visuele prikkel van het gooien van de lijn niet meer reageert. Ik weet niet of je het paard er ook wel eens mee raakt? Je paard heeft iig geleerd om te reageren om de geluidsprikkel van het slaan van het touw tegen je benen.

Bij de eerste keer loswerken zul je de tekenen van communicatie die je bij de JU ziet misschien ook hebben gekregen, alleen heb je ze toen geignoreerd, zodat het paard heeft geleerd om door te gaan. Aangezien je ook met loswerken gebruik maakt van natuurlijke instincten, en van reflexen in paardengedrag die paarden ook onderling naar elkaar toe vertonen, is het niet verwonderlijk dat je dezelfde reacties ziet na loswerken als na JU volgens MR. Maar staar je niet blind op de JU volgens MR. Ik krijg de JU en de Follow Up op andere manieren voor elkaar, door idd het paard zijn voeten te laten bewegen terwijl ik zelf mijn voeten niet beweeg. Bijv door te werken via de methode Parelli/Anderson.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:37

@ Simoneval, ik ga mee in wat Waratje zegt, wat je door de JU zou kunnen bereiken dien je daarna ook vast te kunnen houden. De JU bereid je paard voor op een heel traject dat daarna gaat volgen, de JU gaat alleen heel snel en als je niet bekend bent met het traject daarop blijft het een losstaand iets, waar de resultaten heel snel weer van verdwijnen. Wat je door de JU bereikt moet je vervolgens wel om kunnen zetten in de vervolgtraining. Wat je door de JU bereikt kun je (en imo zelfs beter dan via de JU) bereiken door stapsgewijs je paard te gaan opvoeden door bijv. grondwerk te gaan doen. Voordeel met het doen van grondwerk is dat je zelf er ook een heleboel van gaat opsteken en je paard daar beter door leert kennen (en hij jou beter leert kennen) dan je doet door alleen het meenemen van de Join Up.

Ik zou willen adviseren om niet zo zeer goede begeleiding te vragen als het beleren van het paard uit handen te geven aan iemand die je vertrouwd en die een goede en degelijke basis in je paard kan brengen. Beleren kan maar een keer, al het andere valt onder corrigeren en wat ze initieel hebben geleerd is soms heel moeilijk weer af te leren (als dat ooit al lukt).

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:20

Je bent al goed bezig zo. Als je interesse hebt in grondwerk of Natural Horsemanship (en daar valt de JU en MR in mijn ogen pertinent niet onder) dan kun je in het VNA forum voldoende info vinden. Of je start zelf een topic?

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:27

Als hij zo lief en jong is vraag ik me helemaal af waarom je dan een JU volgens MR mee zou willen nemen? Heeft je paard zo te zien helemaal niet nodig!

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:13

@Simoneval, ik vind het erg leuk om te horen dat je vorderingen maakt bij het beleren van je paard en dat je paard het zo goed oppakt. Echter is dit een topic over de JU, en om topicvervuiling te voorkomen zou je het beste zelf een topic kunnen openen over het beleren van je paard. Dankjewel.

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:08

ponyliefde12 schreef:
Zo slecht is een join-up ook niet altijd.
Wat ik wel eens mee maak is dat m'n verzorgshet gwn niet te vangen is uit de wei omdat ie te geobsedeerd is door eten(eigenaar weet niks van pony's, probeer m wel wat bij te leren maar hij wordt alleen maar boos), laatst dacht ik dus, laat ik maar een join-up doen. En ja hoor, na 7 minuten voel ik zijn neusje tegen m'n hand. Ik kan lopen wat ik wil, maar hij blijft me volgen. Probleem opgelost :)

Is het probleem daarmee echt opgelost? Wil je straks iedere keer je verzorgshet op een Join-Up trakteren omdat hij anders niet te vangen is? Weet je dat je een Join-Up maar drie keer in een paardenleven mag toepassen?

En dan de volgende vraag: hoe zag jou Join Up eruit? Wat heb je precies gedaan?

Je suis Charlie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 03:20

In mijn ogen is het grijpen naar de Join Up in een dergelijke situatie idd een quick fix en lost het probleem niet op, en al helemaal niet als er vervolgens weer in oude fouten teruggevallen wordt door de eigenaar.

Je suis Charlie.