[Grondwerk] Wat komt er na?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:31

He.

Ik kan hier geen ander topic over vinden!
Ik ga beginnen aan het grondwerken.
Ik heb deze site gevonden: http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/grondwerk/
Ik wil uiteindelijk in de richting van Frederic Pignon, natuurlijk op amateur niveau haha.
Maar wat is dan de juiste richting? Ik zie eerlijk gezegd de bomen door het bos niet meer door al die verschillende methodes.

Het lijkt me logisch dat je met grondwerk begint, maar wat komt er na?
Heb je ook echt een kaptoom nodig bij het grondwerken? Of is een halster met touw ook voldoende?

Groetjes.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 07:53

Grondwerk is een algemene term 'voor al het africhtingswerk waarbij de trainer op de grond staat' (niet op het paard zit). Dus of je een kaptoom nodig hebt dat ligt aan je doel.

Ik neem aan dat FP ook met zijn paarden eerst traint mét harnachement voor hij met ze in vrijheid traint. Heeft hij ook een opleiding/dvd's/boek?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:29

Grondwerk is slechts een middel om, voornamelijk de ruiter, te leren met behulp van bepaalde technieken te communiceren met zijn paard en tegelijkertijd het paard te leren dat er gecommuniceerd wordt.
Het paard wordt hierbij uitgenodigd deel te nemen aan allerlei oefeningen.
Na grondwerk komt er niets specifieks, het is aan de keus van de ruiter de aangeleerde communicatie te gebruiken in de dicipline die hij verder volgen wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:51

Simpelman schreef:
Grondwerk is slechts een middel om, voornamelijk de ruiter, te leren met behulp van bepaalde technieken te communiceren met zijn paard en tegelijkertijd het paard te leren dat er gecommuniceerd wordt.
Het paard wordt hierbij uitgenodigd deel te nemen aan allerlei oefeningen.
Na grondwerk komt er niets specifieks, het is aan de keus van de ruiter de aangeleerde communicatie te gebruiken in de dicipline die hij verder volgen wil.


Maar grondwerk is toch eigenlijk de basis van alles? In welke dicipline je ook verder wilt?
Ik wil graag vrijheidsdressuur gaan doen, maar ik merk dat we met het gewone rijdende dressuur nog best wel miss communicatie hebben. Dus leek mij het verstandigst om met het grondwerk te gaan beginnen.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:20

Grondwerk leert je inderdaad communiceren met je paard. Je maakt ook kennis met elkaar op een andere manier dan je bv. met longeren zou doen en grondwerk kan je ook gebruiken om bepaalde zaken weer even recht te zetten tussen jou en je paard (bijvoorbeeld dominantie, waardoor je het paard leert dat je persoonlijke ruimte zonder je toestemming een no-go is en dat je paard ook daad werkelijk het respect ervoor op brengt)

De vrijheidsdressuur kent inderdaad ook een basis, maar ik zie het als een soort afspraken tussen jou en het paard. Bv. dat hij niet mag schooien en dat hij dus uit je pers. ruimte moet blijven, wijkt voor jouw druk, achteruit gaat als je hem dat vraagt etc.

Als je niet zeker weet waar je moet beginnen zou ik een les volgen. Er zijn genoeg mensen die zich ermee bezig houden en het jou vast eens willen voordoen/uitleggen.
Dat geeft handvaten en vanuit daar kan je verder bouwen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:54

Wat er na grondwerk komt? Nog een heel traject voordat je zover bent als de Pignons. Wil je les, verdiep je eens in Parelli.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:57

Cassidy schreef:
Wat er na grondwerk komt? Nog een heel traject voordat je zover bent als de Pignons. Wil je les, verdiep je eens in Parelli.


Pignon werkt niet via Parelli? :)



Na grondwerk... Grondwerk is eigenlijk in mijn ogen de basis voor zo enorm veel en je kunt er ook geweldig veel mee :)

Vanuit grondwerk kun je een makkelijke stap maken naar het vrijheidsdressuur, waar je gaat trainen op de 'kunsten' via positief belonen, vanuit grondwerk kun je naar een hoger niveau grondwerk wat je ook wel 'dressuur vanaf de grond' kunt noemen, dus de beginselen van zijgangen, het verzamelen, strekken, oefeningen uit de dressuur etc.

Vanuit het grondwerk kun je ook door werken naar de agility.

Eigenlijk is grondwerk vooral de basis van alle andere takken van de sport die je naast (en op ten duur ook op!) je paard doet. Het leren communiceren, kijken, reageren en inspelen op en met je paard :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:11

VisibreTeam schreef:
Pignon werkt niet via Parelli? :)


Om te beginnen zijn er meer Pignons dan alleen Frederic Pignon. En mij heb je niet horen vertellen dat ze er wel of niet aan doen. Ik heb alleen gezegd dat, als je les wilt, je het beste Parelli kunt volgen. Omdat die een goed uitgekiend stappenplan heeft, dat redelijke kans op succes geeft.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:14

Cassidy schreef:
VisibreTeam schreef:
Pignon werkt niet via Parelli? :)


Om te beginnen zijn er meer Pignons dan alleen Frederic Pignon. En mij heb je niet horen vertellen dat ze er wel of niet aan doen. Ik heb alleen gezegd dat, als je les wilt, je het beste Parelli kunt volgen. Omdat die een goed uitgekiend stappenplan heeft, dat redelijke kans op succes geeft.



Frederic Pignon doet er iig niet aan, Francois ook niet, die heeft ook zijn eigen methode :)

TS, ik denk dat je het beste kunt gaan verdiepen in wat je wil, wat bij je past en daaruit een methode gaan volgen die aansluit op je doelen! :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:24

Parelli is uiteindelijk ook niet anders dan in dat koppie proberen te komen en je aansluiten op de paardenpersoonlijkheid van het paard. Ik weet uit eerdere discussies dat je niet meer ziet dat level 1 en de basis, niets mis mee maar ga dan niet vertellen dat het zo compleet anders is. Want dat is het niet. Je hebt te maken met paarden en die kennen maar een ding, paardentaal, en die kunnen duidelijk onderscheid maken of je het meent, of je te vertrouwen bent en of je de leiderpositie wel waard bent, of niet. Dat kan op zijn Pignons of op zijn Parelli's, maar ik ben van mening dat het elkaar niet ontloopt. De essentie dan. De stap ernaartoe is via Parelli in hapklare brokken verpakt, en voor iedereen te bereiken die er open voor staat en zich erin wil verdiepen.

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:28

Rechtrichten via Marijke de Jong sluit minder aan op de kunsten die Frederic Pignon laat zien dan dat je bijvoorbeeld begint op het basis niveau van Emiel voest freestyle systeem

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:30

En Voest heeft ook bij Parelli lopen shoppen, en daar kom je minder ver mee dan met Parelli.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:33

En Parelli heeft ook allerlei methodes samengevoegd tot wat nu 'parelli' is ;)


Niet iedereen kan het vinden met de methodes van Parelli, dus het is goed dat er meerdere methodes bestaan waar iedereen zijn draai in kan vinden :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:34

Ik weet iig dat jij het niet kunt vinden, en idd er zijn er meer. Dat ligt dan idd niet aan Parelli maar aan het ego van de pupil. Parelli kan op elk paard. Hoezeer menige eigenaar beweert dat het niet zo is.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:35

Cassidy schreef:
Ik weet iig dat jij het niet kunt vinden. Dat ligt dan idd niet aan Parelli maar aan het ego van de pupil.



Ik vind parelli een prachtige methode, alleen een aantal dingen staat mij minder aan. Dat mag toch? :)
Het zou wat zijn als iedereen alleen maar Parelli zou volgen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:36

Wat is het exact wat je aan Parelli niet bevalt?

Mova
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:36

@Cassidy: heel leuk dat je je mening en kennis wilt delen, maar een beetje minder sarcastisch aub, daar heeft ze weinig aan.

@TS: Er zijn zoveel verschillende methoden en visies, dat je best vanalles wat probeert. Uiteindelijk zal je vanzelf wel merken wat werkt voor jou en wat werkt voor je paard. Parelli is indd een goeie manier om te beginnen, aangezien zij met de 7 Games wel een mooie 'starterskit' geven.
Eens die echte basis-basis is gelegd kan je beginnen experimenten met verschillende methodes. Ik en mijn paard beleven meest plezier aan gymnastiseren, maar mijn vriendin en haar paard houden zich dan weer liever bezig met vrijheidsdressuur..

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:37


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:39

Mova schreef:
@TS: Er zijn zoveel verschillende methoden en visies, dat je best vanalles wat probeert.


Ik zou juist willen waarschuwen om van "alles wat te proberen". Programma's zoals die van Parelli hebben een duidelijke structuur, oefeningen zitten er niet voor niets op bepaalde momenten van het programma in, en zelf gaan schrappen of dingen overslaan kan averechts werken. Dus hoe banaal en dom de oefeningen in het programma zijn, neem ze mee. Het doet iets met je paard en met jou. Zelf aan gaan passen is als het varieren op een recept zonder het op zijn minst een keer tot op de letter te hebben gevolgd, met als gevolg dat je heel belangrijke onderdelen gaat missen. Zoals bij het bakken van een appeltaart de appelen weg laten bijv.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:41

VisibreTeam schreef:
[ Video ]


O, gaan we die krijgen. Mag ik dan verwijzen naar de inmiddels 100 pagina's tellende discussie over dit stukje film? En dan weer, wat exact aan dat stukje film zint je niet? En mag ik je er even op wijzen dat dit een correctie is van een paard die te ver over grenzen heen heeft kunnen gaan, en waar harder ingegrepen moest worden om nog tot het dier door te dringen dan nodig was geweest als het van begin af aan goed was gegaan? En GEEN gewone trainingssessie?

De link naar de discussie:

[VNA] Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?


En mocht je daarna nog met het stukje over Catwalk komen, dan heb ik nog een topic voor je.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:43

Ja, maar het is wel een feit dat die laatste fase niet bepaald gezellig is voor je paard.

Parelli is prima, ik gebruik meerdere oefeningen omdat ze zeker goed zijn zoals de jo jo game, friendly game, de manier die ze gebruiken voor het wijken van druk etc, maar vertik het om met touwen rond te gaan wapperen om mijn paard 'uit te leggen' dat hij achteruit moet.

Maargoed, eeuwige discussie denk ik.

TS, verdiep je goed, er is vast wel een geschikte weg voor jou en je paard om te gaan volgen! :)

Mova
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:44

Mova schreef:
Eens die echte basis-basis is gelegd kan je beginnen experimenten met verschillende methodes.


Dus niet dat je dingen overslaat, want je hebt in stap 1 een basis gelegd met je 7 Games.
Ik denk niet dat TS de appels uit haar appeltaart zal vergeten en haar paard zal 'kromtrekken' want het feit dat ze op zoek is naar een methodes binnen het NH wil volgens mij al zeggen dat ze echt wel bekommerd is om haar paard.

En nu terug on-topic, welke tips hebben we die haar werkelijk kunnen helpen?
in plaats van onze eigen kennis met elkaar discussiëren 8-) "

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:48

A horse knows exactly what happens before it happens. Je gaat bij dingen bijbrengen een keer moeten inkomen in een intensiteit die doorkomt. Bij die grenzen tever vandaan blijven stompt een paard af en bereikt het tegendeel van wat je zou willen bereiken, namelijk een paard die gehoorzaam op de kleinste aanwijzingen reageert.

Parelli is geen paardje instralen en een rondje om je paard heendansen op middernacht bij het licht van de volle maan.

Dat is inkomen in een intensiteit die zo hard is als het moet en zo zacht als het kan. Als je een aanwijzing geeft waarop een paard je de spreekwoordelijke middelvinger opsteekt, dan dien je door te gaan in een intensiteit tot hij op zijn minst een poging doet om gehoor te geven aan je vraag. Ben je daar niet toe bereid, heb je in mijn ogen niets te zoeken in de buurt van een te beleren of te corrigeren paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:48

Maar ik ben benieuwd wat Frederic dan wel doet? Ik vind het geweldig wat ie doet, maar ik vraag me af hoe hij dat voor elkaar krijgt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:50

En dat ga je alleen van Frederic te leren krijgen als je leerling bij hem gaat worden, en een aantal jaren met hem gaat meedraaien. Parelli is makkelijker. Dat kan vanuit je luie stoel, op momenten dat het jou zint, 24/7, 365 dagen in de week. Hoef je niet voor naar Frankrijk, hoef je niet je hele leven voor om te gooien.