paardje wil niet volgen :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:33

ik heb een vraagje! ik kon het niet meteen vinden dus als het al bestaat doe dit topic dan maar toe! :)

ik ben dus bezig met grondwerk en mijn paardje volgt me ondertussen al overal! in stap...
als ik begin te joggen of sneller te lopen, kijkt ze me verbaast aan...
ze is ook een beetje aan e trage kant. ook tijden het rijden enzo!
dus ja! hebben jullie misschien tips? /3

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:35

Heb je der al aan een touwtje gehangen om mee te draven ?

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:45

ja maar dan krijg ik ze ook ni in draf/galop!
't is een trage...

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:49

Als het niet ligt aan het feit dat het paard niet snapt wat je bedoelt, maar als ze gewoon niet wilt doen wat je vraagt, kan je dit doen.

Probeer eens om net héél traag te stappen, alsof je aan het sluipen bent... afwisselend met twee stapjes zetten - stilstaan - twee stapjes zetten - stilstaan. En vraag dan eens om te draven. Mijn ondeugende merrie schiet dan als een raket vooruit :)

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:17

Kwestie van motiveren met voedsel beloning. Als ze ook maar een stap sneller gaat geef je der iets te eten. Doe dit alleen wel met een touwtje eraan.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:33

ok! zal ik doen! bedankt! :)

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:14

Wat ik weet is dat je heel consequent moet zijn in druk op touw/halster opbouwen.
Meteen geen druk als ze mee komen.
Blijf het gewoon nog even aan het touw oefenen totdat het goed bevestigd is.

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:23

Geen voedsel beloning bij nh.. Is je paardje eigenwijs of dominant? Dan kan voedsel gevaarlijk worden..

ik neem aan dat je bedield dat je los loopt met je paard en dat het lopen daarbij goed gaat met volgen maar draven niet? In principe ben jij op dit punt al de leider. Want hij volgt. Hij wilt alleen niet draven als jij "draaft" klopt dat?
Dan heb ik de volgende vraag (als dit allemaal klopt): als jij gaat rennen, hoe ver ren je van hem weg voordat jij denkt dat hij niet wilt draven? En kijk je tijdens het rennen naar hem of voor je? Ren je richting iets wat hij eng vind of niet? Waar kijkt ie naar als je rent? Zonder deze dingen te weten zou ik je geen advies kunnen geven..

Behalve dan het advies: geen snoepjes geven.. Hij moet jou als leider zien en gemotiveerd zijn door jou als leider en niet door snoepjes, daar maak jij jezelf onderdanig mee en daar kun je dan probleempjes mee krijgen.. Problemen die je kunt krijgen:

- tijdens wandelen of rijden gaat je paard opeens uit zichzelf draven omdat hij denkt dan snoepjes te krijgen
- wanneer je een keer geen snoepje hebt of geeft, kan die opdringerig, in jou ruimte of zelfs "aggrssief" worden
- je paard krijgt respect voor snoepjes en niet voor jou

Ps. Dit gaat over dit paard, dus ik zeg niet dat je bij geen 1 paard snoepjes kunt geven..

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:31

lissie_zigor schreef:
Geen voedsel beloning bij nh.. Is je paardje eigenwijs of dominant? Dan kan voedsel gevaarlijk worden..

ik neem aan dat je bedield dat je los loopt met je paard en dat het lopen daarbij goed gaat met volgen maar draven niet? In principe ben jij op dit punt al de leider. Want hij volgt. Hij wilt alleen niet draven als jij "draaft" klopt dat?
Dan heb ik de volgende vraag (als dit allemaal klopt): als jij gaat rennen, hoe ver ren je van hem weg voordat jij denkt dat hij niet wilt draven? En kijk je tijdens het rennen naar hem of voor je? Ren je richting iets wat hij eng vind of niet? Waar kijkt ie naar als je rent? Zonder deze dingen te weten zou ik je geen advies kunnen geven..

Behalve dan het advies: geen snoepjes geven.. Hij moet jou als leider zien en gemotiveerd zijn door jou als leider en niet door snoepjes, daar maak jij jezelf onderdanig mee en daar kun je dan probleempjes mee krijgen.. Problemen die je kunt krijgen:


- tijdens wandelen of rijden gaat je paard opeens uit zichzelf draven omdat hij denkt dan snoepjes te krijgen
- wanneer je een keer geen snoepje hebt of geeft, kan die opdringerig, in jou ruimte of zelfs "aggrssief" worden
- je paard krijgt respect voor snoepjes en niet voor jou

Ps. Dit gaat over dit paard, dus ik zeg niet dat je bij geen 1 paard snoepjes kunt geven..


ik ren helemaal naar de overkant van de piste en ik kijk in de helft is een keertje om... en ze vind niks eng in die piste dus dat is het ook nie! ;) en ze kijkt naar mij, maar wandelt gewoon achter mij en als ik te snel ga staat ze gewoon stil....

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:37

Ik zou idd ook geen snoepjes geven. Want dan volgt ze je om de snoepjes. En niet omdat ze achter je aan wil rennen. Als je rijd ben je dan echt streng? Dus dat je haar echt even een goede trap geeft want anders gaat ze jolig doen lijkt me. Of is dit niet het geval?

Anoniem

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:40

Misschien klinkt het een beetje ruw, maar als je haar dan eens een tikje geeft op der kont? Heb precies hetzelfde gehad en toen heb ik 'm 1x een klein tikje gegeven met een zweep en toen draafde hij wel gewoon mee als ik het vroeg.

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:45

Ik denk ook dat je echt strenger moet zijn maar dat kan ik natuurlijk niet weten :)

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:28

Ik ben het met lissie_zigor eens. Dat jou paard niet met je mee draaft is waarschijnlijk niet omdat hij het niet snapt maar het ligt aan zijn motivatie. Je kan inderdaad het beste aan een touwtje doen voordat je het in liberty gaat proberen. Ga vanuit halt naar stap en terug. Ga een keer snel stappen en een keer langzaam stappen. Ga ineens stilstaan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard de motivatie erin krijgt omdat je bezig bent met afwisseling. Zo is het misschien makkelijker om te draven. Oefen dit eerst heel goed aan de hand. Daarna kun je langzaam opbouwen op dezelfde manier om het los te doen, dus eerst weer halthouden, stappen enz. Motivate the lazy horse!

Anoniem

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:43

Hier het zelfde probleem!
Ik ben met VD bezig en in stap doet ze alles perfect, maar ook in draf wilt ze niet volgen.
Ookal zet ik druk op het touw en halster ze blijft 'Sjokken'

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:57

Minder vragen = meer krijgen bij slome paardjes ;) Ik zou dus niet aan het touwen hangen trekken, maar haar net heeeeeel traag doen gaan, zodat ze vooruit blijft gaan, maar nét niet stilstaat. En dan draf vragen en na de eerste passen meteen belonen.

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:22

Dan kan ik je maar 1 tip geven: ga niet voor je paard lopen en rennen maar schuin naast je paard, hier drijf jij hem met je lichaamstaal en houd je hem bij jou "kudde" als je voor hem loopt en dan gaat rennen kan het zijn dat hij denkt dat jij weg rent van de "kudde" en vertrouwd hij jou erop dat je weer terug bij hem komt dus gaat hij je niet achterna.. Leer spelende wijs met je paard communiceren. Probeer je te verplaatsen in hem en kijk als die samen met andere paarden in het land staat wat zijn kudde gedrag is, wat werkt wel wat werkt niet.. Uiteindelijk zijn paarden zelf onze beste leermeester.. Ik ben benieuwd:)

Veel plezier!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 06:11

Opmerkelijk dat er over motiveren gesproken wordt, maar als het aankomt op datgene waar paarden vaak héél veel voor willen doen, dat absoluut niet gebruikt mag worden. :) Wat een paard motiveert is aan het paard, niet aan jou om te bepalen. Voor niets gaat de zon op, dat geldt ook voor je paard. En waar jou paard voor wil werken, dat bepaalt hij toch echt zelf. Of dat nu voor een kriebel is, snoep of dat hij die tik op zijn billen wil vermijden. De ontvanger bepaalt...

Zelf ben ik niet zo bang van voedselbeloningen en problemen die daaruit voort zouden komen. Die problemen liggen niet aan de voertjes, wel aan degene die ze geeft. Paarden kunnen prima beleefd leren omgaan met voer.

Probeer uit te zoeken wat jouw paard een beloning vindt, wat heeft ie graag. Beloon elke kleinste poging. Maak eerst tempowisselingen in stap, van traag, naar heel traag, naar bijna halt, naar normaal tempo, halt, weer sneller, vertragen, ... Wissel af, maak je paard oplettend. Vaak komt er dan spontaan een drafje uit na wat oefening!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:12

lissie_zigor schreef:
Dan kan ik je maar 1 tip geven: ga niet voor je paard lopen en rennen maar schuin naast je paard, hier drijf jij hem met je lichaamstaal en houd je hem bij jou "kudde" als je voor hem loopt en dan gaat rennen kan het zijn dat hij denkt dat jij weg rent van de "kudde" en vertrouwd hij jou erop dat je weer terug bij hem komt dus gaat hij je niet achterna.. Leer spelende wijs met je paard communiceren. Probeer je te verplaatsen in hem en kijk als die samen met andere paarden in het land staat wat zijn kudde gedrag is, wat werkt wel wat werkt niet.. Uiteindelijk zijn paarden zelf onze beste leermeester.. Ik ben benieuwd:)

Veel plezier!


Helemaal mee eens. Als je een paard harder wilt laten gaan, moet je hem als het ware 'opdrijven', dat doe je van achter en niet door een paard mee te trekken. Als je toch voorop wilt lopen kun je een langere zweep nemen, zodat je de achterkant van je paard kunt bereiken om je paard aan te drijven.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:45

Uhm, over dat opdrijven he... Het helpt inderdaad (mijn paard loopt meteen achter me aan als ik een beetje met een touw (naar z'n achterhand) zwaai), maar er is een grote MAAR...
Mijn paard "misbruikt" dit nu, en vindt/denkt steeds als ik hem opdrijf dat ie naar me toe moet/mag komen, ook als dit NIET de bedoeling is (tijdens het begin met longeren bijvoorbeeld). Tsja, niet handig dus :=
Misschien wel goed om dat dus te weten, mocht je een "slim" paard hebben :P
Ik probeer het nu dus juist weer af te leren.. :')

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:26

Kan het niet zijn dat je iets te veel van achteren drijft zodat je paard denkt dat hij zijn achterhand moet verplaatsen? Dat zie ik al eens gebeuren.

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:05

Em_ schreef:
Uhm, over dat opdrijven he... Het helpt inderdaad (mijn paard loopt meteen achter me aan als ik een beetje met een touw (naar z'n achterhand) zwaai), maar er is een grote MAAR...
Mijn paard "misbruikt" dit nu, en vindt/denkt steeds als ik hem opdrijf dat ie naar me toe moet/mag komen, ook als dit NIET de bedoeling is (tijdens het begin met longeren bijvoorbeeld). Tsja, niet handig dus :=
Misschien wel goed om dat dus te weten, mocht je een "slim" paard hebben :P
Ik probeer het nu dus juist weer af te leren.. :')


Dat ligt niet zozeer aan het paard, maar daar gaat blijkbaar wat mis in communicatie.. En drijven met een touw terwijl je ervoor loopt? Dat moet verwarrend zijn.. Ik kan je eigenlijk geen tips geven omdat het voor mij ook verwarrend is xD het lijkt bijna dat ie nu gezag heeft voor het touw.. Aangezien je het met longeren ook hebt? Probeer zelf even te kijken waar het fout gaat en je bewust te zijn van je houding if probeer eens iets te doen zonder touw mocht dat het probleem zijn..
Ik ben benieuwd! :)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:00

Als jouw paard bij het longeren naar je toe draait tijdens het 'opdrijven' is er iets niet helemaal goed met je lichaamstaal/houding. Door je positie ten opzichte van (het midden van) het paard en je houding (rechtop, gebogen, etc) kun je een paard heel goed duidelijk maken wat je wilt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:07

Ik heb een zeer handig filmpje hierover moet ik op de pc opzoeken (nu mobiel) is je engels een beetje Ok ts?

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 10:42

Maartje1990 schreef:
Ik heb een zeer handig filmpje hierover moet ik op de pc opzoeken (nu mobiel) is je engels een beetje Ok ts?


je mag het filmpje doorsturen hoor! ik zal het wel begrijpen! ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: paardje wil niet volgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:05

Ik gebruik zelfs het Dually halster voor mijn jaarling. Ik heb er zeer goede ervaringen mee, het is geen pijnlijk halster, maar als het paard bijv. niet mee VOLGT dan gaat het oncomfortabel zitten, niet pijnlijk. Een paard kan misschien mee LOPEN, maar een paard moet mee VOLGEN op elke snelheid die jíj gaat. Dus jij opeens gaat rennen, moet je paard mee VOLGEN. Daarmee helpt het dually halster als je paard niet volgt. Want als jij gaat rennen en je paard volgt niet mee, dan gaat het oncomfortabel zitten (het gaat draaien), doet verder helemaal geen pijn. En al vrij snel zal je paard dat door hebben, als ik stop/niet volg dan gaat dat oncomfortabel zitten om mijn hoofd. En dan zal hij wel meelopen. Dit zie je terug in onderstaande filmpjes en dit is ook mijn eigen ervaring met mijn jaarlinger, die eerst nog geen enkele stap vooruit zetten en het maakt nu bij haar niet uit hoe snel ik ga, of welke kant ik opeens op ga, ze volgt me altijd.

Kijk eerst het volgende filmpje (over het gebruik)
http://www.youtube.com/watch?v=Y0QF5rq8htI

En dan deze (over het volgen)
http://www.youtube.com/watch?v=O-u9meFajAk

Mocht je het halster daadwerkelijk willen aanschaffen, zou ik je echter ook aanraden het volgende filmpje te kijken, dit gaat over hoe het moet zitten/passen
http://www.youtube.com/watch?v=gQ1xk8LcFW4