rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkuhh90
Berichten: 160
Geregistreerd: 01-06-10

rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 14:45

Ik ben sinds kort aan het proberen te rijden met touwhalster met mijn verzorgpaard. Ik heb er geen teugels voor, maar gebruik 2 halstertouwen.
Ik merk in stap dat ze redelijk reageert op mijn hulpen, alleen soms als ik op een volte ga gaat ze links ipv. rechts. In draf reageert ze ook niet altijd op mijn hulpen.

Heeft iemand tips hoe ik het beste kan oefenen? (ik dacht dat ze altijd best goed op mijn benen reageerde, maar dat viel een beetje tegen)
Zal ze nog moeten wennen aan het touwhalster en hoe ik nu stuur of zal het er ook mee te maken hebben, dat ze er geen zin in had.

Ik hoop dat het hier goed staat.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:49

Een touwhalster is niet bedoeld voor fijn afgestelde hulpen, daarvoor heeft de inwerking te veel 'ruis', helemaal als er twee halstertouwen aanzitten, dat is behoorlijk zwaar namelijk.
Wat wil je precies bereiken daarmee?
Ik vind een touwhalster prima om mee aan een los teugeltje te rijden, maar voor dressuur is het beter om iets anders te nemen dat duidelijker inwerkt (side-pull of gekruist bijv).

Als je paard de verkeerde kant op gaat met een touwhalster ligt dat niet aan het halster, maar aan jouw gewichtshulpen.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:24

Gebruik je zit om te paard te sturen, ook als je met een hoofdstel met bit rijdt.
- gewicht op je zitbeenknobbel aan de kant waar je naartoe wilt
- kijk waar je heen wilt, je schouders en heupen draaien iets mee
- handen naar de kant waar je naartoe wilt, je buitenteugel komt hierdoor tegen de hals aan te liggen en je binnenteugel gaat van de hals af

Door dit consequent toe te passen en te belonen en je hulp te laten vervallen zodra je paard goed reageert, zal je paard naar je zit gaan luisteren. Dit zal hij dan ook doen als je met touwhalster (of zelfs zonder) rijdt.

En om een goed beeld te krijgen van jouw probleem, als hij de verkeerde kant opgaat met touwhalster, kijkt het paard dan wel in de richting waar hij heen moet, of kijkt hij ook naar de andere kant? En welke teugel heb je strak, de binnen- of de buitenteugel?

Selena94

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:32

Sizzle schreef:
Een touwhalster is niet bedoeld voor fijn afgestelde hulpen, daarvoor heeft de inwerking te veel 'ruis', helemaal als er twee halstertouwen aanzitten, dat is behoorlijk zwaar namelijk.
Wat wil je precies bereiken daarmee?
Ik vind een touwhalster prima om mee aan een los teugeltje te rijden, maar voor dressuur is het beter om iets anders te nemen dat duidelijker inwerkt (side-pull of gekruist bijv).

Als je paard de verkeerde kant op gaat met een touwhalster ligt dat niet aan het halster, maar aan jouw gewichtshulpen.


Ik reed gewoon dressuur met een touwenhalster. Zie foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FF6Q3IJL.jpg
Ik had alleen een leadrope van zeiltouw van 3 meter die ik ook als teugels onder aan de halster vastmaakte (zie knooptechniek van Rick Gore). De pony liep gewoon verzameld en luisterde goed. Je moet ze alleen eerst leren om de wijken voor druk op de neus. Wat je kan doen is extra knoopjes op de neus maken, zodat er wat meer verschillende drukpunten zijn in plaats van een lange drukpunt.
Je moet inderdaad ook wel met je lichaam sturen, maar dat moet ook met een hoofdstel
Laatst bijgewerkt door Selena94 op 07-12-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:35

Rijden op een touwhalster kan prima, maar dan moet je wel eerst op de communicatie oefenen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:07

Is dat je beste foto met een touwhalster Selena?
Want dat maakt je punt dat het geschikt is voor dressuur niet erg sterk (no offence).
Een touwhalster is gewoon niet bedoeld voor een constante aanleuning. Met een losse verbinding is er niets mis mee.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:15

Je moet je hulpen ook iets anders geven aan een touwhalster. Je moet je handen echt opzij doen, dat komt het duidelijkst over voor je paard :) vaak hoef je dan niet eens contact te maken met de neus. In stap zit je waarschijnlijk wat stiller, daardoor komen je gewichtshulpen duidelijker over.

Ook ik vind twee halstertouwen als teugels wat zwaar klinken. Het kan zijn dat je daardoor veel meer ruis hebt, en je paard gewoon niet zo goed snapt wat je wil. Probeer het eens met touwteugels.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:19

Als je de touwen onderaan het lusje bevestigd, krijg je ongeveer hetzelfde systeem als een Natural Hackamore.

Onze Tinkerruin wordt met een Natural Hackamore van Parelli gereden en reageert hier erg fijn op. (Hij is wel zo ingereden) Je moet slechts lichte hulpen geven en zo weinig mogelijk druk uitoefenen op het touwhalster. Boris wordt over het algemeen ook vervelend als je te hardhandig bent, want dan kan een touwhalster inderdaad scherp inwerken.

Selena94

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:04

Sizzle schreef:
Is dat je beste foto met een touwhalster Selena?
Want dat maakt je punt dat het geschikt is voor dressuur niet erg sterk (no offence).
Een touwhalster is gewoon niet bedoeld voor een constante aanleuning. Met een losse verbinding is er niets mis mee.


Ja, hij is pas 5 en probeert het zo af en toe. Ik vraag hem helemaal niets. Hij kan mooier lopen, maar dat is alleen als er niemand bij is, want dan heeft hij niemand om naartoe te rennen om te knuffelen. hahaha. Dan doet hij beter zijn best

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:22

Citaat:
Gebruik je zit om te paard te sturen, ook als je met een hoofdstel met bit rijdt.
- gewicht op je zitbeenknobbel aan de kant waar je naartoe wilt


Dit lijkt mij geen goede tip, zo blijf je als ruiter niet recht en/of ontspannen zitten...

ikkuhh90
Berichten: 160
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:05

Bedankt voor de tips!

Mijn doel met rijden met een touwhalster is om ontspannender en afwisselender te rijden. Opzich wil ik ook wel teugels kopen die erbij passen, zodat het misschien wat beter gaat. Maar ik wil eigenlijk eerst weten of het wel een succes is, rijden met een touwhalster.

@ Motje11 ik weet eigenlijk niet zeker welke kant mijn paard opkeek als hij de verkeerde kant opging, ik denk dat de kant waarop hij ging (dus de verkeerde kant). Ik de buitenteugel heb ik strak en de binnenteugel doe ik open/opzij (van de hals af).

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:25

Ik denk dat je de buitenteugel ook los moet laten :) De teugels alleen oppakken als je iets wil vragen. Als je een teugel strak hebt, heb je druk op de neus (dus niet aan de zijkant). Dan wordt het voor je paard lastig om te weten wat je wil.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:43

Een touwhalster is niet gemaakt voor het rijden met constante aanleuning.
Probeer eens een stalhalster (om te proberen) of sidepull.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:45

Ook bij een stalhalster kun je de teugels trouwens beter onderaan vastmaken. Dat gaat tegen je gevoel in, want jij wil aan iedere kant een teugel, maar het is voor je paard duidelijker, en het schuift ook een stuk minder.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:55

Ik rij alleen maar met touwhalster,ook dressuurmatig..Mijn paarden reageren prutsmuts het fijnst op :j Ik rij met heel licht contact en vind zelf dat je zowel met bit als met bitloos niet met meer druk zou moeten rijden..Dat is zowiezo gewoon niet prettig voor een paard..Als ik soms zie met hoeveel druk sommigen rijden en dat constante aanleuning noemen vind ik dat echt niet normaal hoor en geen prettig gezicht..

love_figaro
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:58

Ik kan met een touwhalster prima rijden. Doe er echt alles mee; naar buiten, springen, dressuur. Mijn paard loopt er prima op, maar het is wel belangrijk dat je touwhalster echt goed aansluit, vooral rond de neus! Als ik het zo lees, is het een goed idee om aan je balans te werken. Je zou misschien een zitbal kunnen kopen... Verder kan het handig zijn om klipjes aan je teugels te maken, dan kun je ze gwn wisselend gebruiken voor je hoofdstel/touwhalster. Je kunt dan ook proberen om je teugels eens aan de zijkant van het touwhalster te klippen, missschien vinden jij en je paard dit duidelijker.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:59

Wie zegt dat ze met constante aanleuning wil rijden? Rijden met een touwhalster kan prima, maar je bent er nu voor mijn gevoel een beetje onvoorbereid op gestapt :)
Je zal eerst moeten leren hoe je moet rijden met je lichaam, leren communiceren! Dat is natuurlijk een beetje moeilijk over te brengen over internet... Heb je les van iemand die je daarmee kan helpen?
Verder is rijden met een touwhalster dus niet geschikt om met constante aanleuning (of moet ik zeggen constante druk...) te rijden, maar met een wat losser teugeltje is het een super manier om te leren communiceren met je lichaam, zithulpen etc.

HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:59

Rijden met een touwhalster kan best :)
Hartstikke goed voor je zit +:)+

love_figaro
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:00

pleiada schreef:
Ik rij alleen maar met touwhalster,ook dressuurmatig..Mijn paarden reageren prutsmuts het fijnst op :j Ik rij met heel licht contact en vind zelf dat je zowel met bit als met bitloos niet met meer druk zou moeten rijden..Dat is zowiezo gewoon niet prettig voor een paard..Als ik soms zie met hoeveel druk sommigen rijden en dat constante aanleuning noemen vind ik dat echt niet normaal hoor en geen prettig gezicht..


helemaal mee eens!

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:36

Contact houden met je buitenteugel en dan je binnenteugel openen zoals je beschrijft werkt niet met een touwhalster, het paard kan zo niet voelen wat je doet. Met een touwhalster rij je met losse teugels en primair op je zit. Als je een teugelhulp geeft voor een wending, stelling of buiging doe je dat met één teugel (de binnenteugel). Loslaten zodra je paard reageert. En je gebruikt het alleen ter ondersteuning van je zithulp. Halthouden doe je op zit, eventueel stem oid en de teugels gebruik je alleen als het echt nodig is. Ook hier geldt even een signaal geven en weer loslaten, en niet pas als je paard stilstaat maar direct als je reactie krijgt.
Verder kun je je paard leren te reageren op neck reining, dan kun je met één hand rijden. Naar links is hand naar links waardoor de buitenteugel tegen de hals komt. Je hoeft dan helemaal geen druk meer te zetten op het halster.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:43

mijn tip:

verdiep je eerst eens in het neck reining.. (komt van de werstern wereld, maar is ook met NH super handig!)

wanneer jou paard gewend is aan druk tegen zn nek (door middel van de teugel) dan zal je met touwhalster kunnen rijden, zonder het halster eigenlijk nodig te hebben.. je kunt dan ook gewoon met een touw om zijn nek gaan rijden..

als je er vragen over hebt kun je me ook pb'en

je moet ervoor zorgen dat jou paard dingen gaat assioceren met elkaar.. bv 2 handen naar rechts, betekend naar rechts.. snap je? dus dan doe je bijvoorbeeld je handen naar rechts, je paard kent het nog niet dus zal geen reactie geven en dan doe je gelijk naar rechts sturen hoe je normaal doet.. wanneer hij jou handen gaat assioseren met sturen, dan kun je zonder zadel/hoofdstel rijden:)