[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:33

cheyenne30 schreef:
Ik weet niet of iemand het hier al heeft geantwoord. Ik heb een studie gedaan over hoe paarden communiceren in het wild. Een join up is de allerzwaarste 'straf' die een merrie uitdeelt en het onderdanig dier moet dan wel heel ver zijn gegaan om uit de kudde gejaagd te worden. Het komt in de natuur dus zelden voor dat er een paard uit de kudde gejaagd wordt om vervolgens na zijn/haar'excuus' weer in de kudde terug te komen. Mensen die dus een join up doen met hun paard 'straffen' hun paard dus wel zo erg. Wat moet een paard dan gedaan hebben om zo gestraft te worden? Mensen die denken dat je ermee je band met je paard verbeterd, die raad ik aan eens een kudde paarden in het wild te gaan observeren. Wat je er wel mee zegt is dat jij de leider bent en dat er met jou niet te sollen valt.
Nu lijkt het misschien dat ik er heel erg op tegen ben, maar ik ben van mening dat er echt wel gevallen zijn waarbij een join up nodig is. Maar ga alsjeblieft geen onderdanig paard in een ring zetten en dan een join up doen, door wie dan ook.


Je zegt zelf dat je een studie gedaan hebt in communicatie bij paarden, maar communicatie bij mensen sla je dan voor het gemak even over?
Want als je het hele topic door had gelezen, dan zou je lezen dat we het 100 pagina's lang al exact daarover hebben.

cheyenne30

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: tilburg

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:09

Ik zei toch ook dat ik niet wist of iemand het al geantwoord had. Op mijn telefoon leest niet zo makkelijk en ik was het de eerste 5 pagina's nog niet zo concreet tegen gekomen. Maar mijn excuus als ik je hiermee voor het hoofd stoot. En Idd mijn communicatie met mensen is niet denderend, wordt ook aan gewerkt. Maar is het zo erg dat ik het nog een keer zeg?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:12

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. En misschien kwam ik norser over dan nodig is maar ik loop me mateloos te ergeren aan iedereen die zijn zegje doet (pro of contra) zonder het hele topic te hebben doorgelezen. Ja ik weet het zijn een heleboel pagina's. Maar in het openingsbericht staat het toch heel duidelijk. JU is een hele drastische manier om een paard op zijn plek te zetten.

cheyenne30

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: tilburg

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:28

Misschien een idee om het topic dan gewoon te laten sluiten? Aangezien ik begrijp dat alles wat erover gezegd kan worden al wel gezegd is? Ik reageerde eigenlijk omdat ik de reacties van annemarievt had gelezen en het naar mij toe overkwam dat het voor haar een start is met een paard. Misschien dat ze het niet zo bedoeld. Zowiezo is tekst lastig omdat je er geen emotie bij ziet, dus ja je kwam wel bot op me over. Maar ik snap je reactie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:33

Dit topic is gestart om alle JU topics te centraliseren en duidelijke info te geven, sluiten zou betekenen dat we weer teruggaan naar wat het was, namelijk -tig topics die over de JU gestart worden door mensen die initieel niet door hebben wat de JU nu doet. Daarnaast worden nog steeds vragen gesteld die beantwoord kunnen worden, de discussie gaat nog steeds verder. Sluiten lijkt me daarom geen goed idee.

EvaTommie

Berichten: 143
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:00

ik heb even de eerste pagina gelezen, zeer interessant maar nu heb ik een vraagje (misschien al eerder gestel maar om nou 36 pagina's te lezen is ook wel heel overdreven vind je niet?)(misschien ook wel dom maar kan het beter vragen dan gissen) waarom is het slecht als je met een gewoon paard een join-up doet?ik snap dat mensen dit interessant vinden en dus met hun (gewone goede) paard gaan doen voor een betere band, maar waarom is dit zo slecht voor je paard? omdat je hem wegstuurt psychisch? of omdat hij het niet begrijpt dat ie weg word gestuurd?

liefs EvaTommie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:12

Hij gaat zeer zeker begrijpen dat je hem weg stuurt want je maakt gebruik van instinct van het paard en die kan niet anders dan op deze manier reageren. Hij gaat het je uiteindelijk ook niet kwalijk nemen dat je dit op deze manier doet (als je het goed doet, want daar zitten ook haken en ogen aan), want zo rationeel denken doet een paard niet. Hij krijgt straf, krijgt psychisch een ontzettend pak rammel, en dan vraag je hem terug om vriendjes te zijn. Het paard is heel vergevingsgezind, leeft in het hier en nu, en gaat als je het goed doet, je uitnodiging accepteren. Gevaar zit hem in de paarden waarbij de reactie niet uit het boekje komt, of die dreigen aan te vallen. Maar als je een gewoon paard hebt, en hem trakteerd op de JU, dan gaat het gemiddelde paard daar geen schade van ondervinden. Maar dan als mens, hoe sta jij daar tegenover? Helemaal als je na dit topic weet dat de JU eigenlijk de hoogste straf is die een paard kan ondergaan, en gelijk staat aan een doodsstraf? Vind je het dan nog zo'n fijne trainingsmethode?

Veel mensen die de JU toepassen op een normaal paard en dit zien als start voor een paard, zien dit niet als straf. Ze zien dit als basis om het paard bereid te krijgen om te communiceren. Een paard zover krijgen dat hij wil communiceren is belangrijk in het trainen van paarden. Maar in mijn ogen is deze snelle aanpak niet nodig, het kan veel geleidelijker, zachter, en heeft dan hetzelfde effect. Sterker nog, je gaat in dat proces zelf zoveel leren dat je dat wat je krijgt vast kunt houden. De JU los en als mens niet verder leren om die band vast te houden is compleet zinloos. Ziedaar het effect van alle jonge meisjes met een verzorgshet die bij iedere onenigheid die ze tegenkomen de round pen induiken voor die JU. Die je volgens MR maar drie keer in een paardenleven mag toepassen en niet drie keer per week omdat ze daarna zo schattig als een hondje achter je aanlopen. En daarmee zie je dan ook meteen het probleem bij het uitvoeren van JU op een normaal paard omdat de mensen het toch moeten leren. De JU toepassen op sullen van manegepaarden puur om aan de behoefte van eventuele NH-interessenten te voldoen is imo misdadig.

De JU is geen wondermiddel voor die betere band. Die initiele goede band (die ook maar is gebaseerd op onderdanigheid na dat psychische pak rammel) is snel genoeg verdwenen als je daarna weer de fouten maakt die je voorheen hebt gemaakt waardoor die band minder was. En dan, als de band goed is, waarom een pak rammel geven om die band te verbeteren?

Bij een normaal paard met een wat minder goede band kun je deze ook op andere manieren opbouwen. En door dat opbouwen ga je zelf zoveel leren dat je minder fouten maakt waardoor die band zou kunnen verslechteren. Sterker nog, hij gaat door die aanpak (grondwerk bijv.) leren om je blijvend te vertrouwen. Dus wat je dacht via de JU te krijgen, en misschien maar een korte tijd kunt vasthouden, ga je het leven lang vasthouden.

Dus wat is dan de toegevoegde waarde van de JU?

EvaTommie

Berichten: 143
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:34

@cassidy ja kan het echt geweldig uitleggen +:)+ ik wist wel inderdaad dat je het alleen moet/mag toepassen op probleem paarden , stoute paarden, maar mijn vraag is echt goed beantwoord bedankt!!! :D en ja ik ben helemaal met je eens dat als meisjes met hun (VZ) pony dat gaan doen het te ver doordrijven en het leuk is dat hij zo reageert op je en achter je aan loop. ik vind echt dat iedereen die denkt over een join up dit zou moeten lezen dat helderd zo veel op!

ik denk eigenlijk ook doordat veel pennygirls de heartland serie lezen en toch op Amy willen lijken (ja ik ben ook schuldig :o , wie als kind leest ze niet?) ze heeft een leven vol paarden en ze omschrijven het ook zo als het geweldig is, maar je vergeet dat de paarden die ze zou behandelen probleempaarden zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:06

Heartland is het denkbaar slechtste referentiekader want pure fictie. In het werkelijke leven pakken dingen heel anders uit.

En ook stoute paarden zijn met een andere aanpak dan de JU beter geholpen, want de JU werkt maar tijdelijk. Als jij als mens de aanpak naar het stoute paard toe niet kunt veranderen, dan heeft die JU nog geen zin, want na de eerste fout ben je weer terug bij af. En je kunt niet oneindig die JU toepassen. Je dient je eigen vaardigheden en kennis ook nog op te vijzelen.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 00:16

Ik ga dit topic volgen!
En terug lezen vind het zeer intressant..
Ik wist 1 jaar geleden geeneens wat een join up was gheghe :')

cheyenne30

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: tilburg

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:27

Nog even een kleine aanvulling op je verhaal. Ik zag ergens wel beschreven dat de join up ook gevaarlijk kan zijn. Dit is dus omdat alleen de alfa merrie dit doet in een kudde. (Zoals in het begin beschreven is er een merrie en een hengst die de groep leid). Niet ieder paard (zelfs maar weinig paarden) heeft de eigenschap om een kudde te leiden (vooral omdat dit toch een hele verantwoordelijkheid is). Maar ook weinig mensen weten zich als een goede leider te gedragen naar het paard (gelukkig verdiepen steeds meer mensen zich in NH). Op dat moment gaat het paard toch de leiderrol op zich nemen waardoor het paard dus in onze ogen ondeugden kan gaan tonen (bijten, slaan enz). Op het moment dat je dan dus een JU wil gaan doen kan dit gevaarlijk zijn met álle gevolgen van dien. Dit dus even als aanvulling waarom paarden 'buiten het boekje' zouden kunnen gaan.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:15

BobbieLover schreef:
Ik ga dit topic volgen!
En terug lezen vind het zeer intressant..
Ik wist 1 jaar geleden geeneens wat een join up was gheghe :')

top! leuk!!

maar pas in dit topic wel heeeel goed op dat je je eigen mening wel gaat vormen, en niet over gaat nemen! hou er een goede filter bij dus ;)

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:02

Cassidy schreef:
Hij gaat zeer zeker begrijpen dat je hem weg stuurt want je maakt gebruik van instinct van het paard en die kan niet anders dan op deze manier reageren. Hij gaat het je uiteindelijk ook niet kwalijk nemen dat je dit op deze manier doet (als je het goed doet, want daar zitten ook haken en ogen aan), want zo rationeel denken doet een paard niet. Hij krijgt straf, krijgt psychisch een ontzettend pak rammel, en dan vraag je hem terug om vriendjes te zijn. Het paard is heel vergevingsgezind, leeft in het hier en nu, en gaat als je het goed doet, je uitnodiging accepteren. Gevaar zit hem in de paarden waarbij de reactie niet uit het boekje komt, of die dreigen aan te vallen. Maar als je een gewoon paard hebt, en hem trakteerd op de JU, dan gaat het gemiddelde paard daar geen schade van ondervinden. Maar dan als mens, hoe sta jij daar tegenover? Helemaal als je na dit topic weet dat de JU eigenlijk de hoogste straf is die een paard kan ondergaan, en gelijk staat aan een doodsstraf? Vind je het dan nog zo'n fijne trainingsmethode?

Veel mensen die de JU toepassen op een normaal paard en dit zien als start voor een paard, zien dit niet als straf. Ze zien dit als basis om het paard bereid te krijgen om te communiceren. Een paard zover krijgen dat hij wil communiceren is belangrijk in het trainen van paarden. Maar in mijn ogen is deze snelle aanpak niet nodig, het kan veel geleidelijker, zachter, en heeft dan hetzelfde effect. Sterker nog, je gaat in dat proces zelf zoveel leren dat je dat wat je krijgt vast kunt houden. De JU los en als mens niet verder leren om die band vast te houden is compleet zinloos. Ziedaar het effect van alle jonge meisjes met een verzorgshet die bij iedere onenigheid die ze tegenkomen de round pen induiken voor die JU. Die je volgens MR maar drie keer in een paardenleven mag toepassen en niet drie keer per week omdat ze daarna zo schattig als een hondje achter je aanlopen. En daarmee zie je dan ook meteen het probleem bij het uitvoeren van JU op een normaal paard omdat de mensen het toch moeten leren. De JU toepassen op sullen van manegepaarden puur om aan de behoefte van eventuele NH-interessenten te voldoen is imo misdadig.

De JU is geen wondermiddel voor die betere band. Die initiele goede band (die ook maar is gebaseerd op onderdanigheid na dat psychische pak rammel) is snel genoeg verdwenen als je daarna weer de fouten maakt die je voorheen hebt gemaakt waardoor die band minder was. En dan, als de band goed is, waarom een pak rammel geven om die band te verbeteren?

Bij een normaal paard met een wat minder goede band kun je deze ook op andere manieren opbouwen. En door dat opbouwen ga je zelf zoveel leren dat je minder fouten maakt waardoor die band zou kunnen verslechteren. Sterker nog, hij gaat door die aanpak (grondwerk bijv.) leren om je blijvend te vertrouwen. Dus wat je dacht via de JU te krijgen, en misschien maar een korte tijd kunt vasthouden, ga je het leven lang vasthouden.

Dus wat is dan de toegevoegde waarde van de JU?



ik heb dit al eerder gemeld, maar het maakt me ergens zo ontzettend teleurgesteld in de mensen die (op hun manier) een goede zet in de paarden wereld denken te doen.....
laten we ook vooral niet vergeten dat als men op google intikt 'Join up" ze als aller aller aller eerste een pagina te zien krijgen van bokt. geschreven door iemand die hier absoluut onvoldoende van af wist, want de JU staat daar totaal verkeerd beschreven. (is al eerder gemeld!!!! maar niet verandert!!!!)
tja, en als men dan toch die JU gaat doen en via de goedkope manier even googled (zoals iedereen dat tegenwoordig doet met die smartphones) staat men binnen de kortste keren een totaal verkeerde JU uit te voeren die zoals het daar staat beschreven inderdaad een foute boel wordt.... JA, bokt, auteur, dit vind ik dan een zeer kwalijke zaak als men met die grote praat er over komt, neem dan ook je verantwoording en zorg dat dat gene wat je op een bokt-wiki pagina zet juist is!!

Cassidy en ik kunnen altijd heeeeerlijk vette dikke en soms wat felle discussies hebben maar volgens mij kan ik heeel zachtjes voor ons beide spreken (zo niet dan spreeek ik iig voor mijzelf), dat we dit ergens goed vinden voor de mensen die het lezen zodat ze 2 kanten van de meningen te zien krijgen!


mentale marteling, staat gelijk aan de doodstraf, pfoeeeh he!
laten we even heel heeel heeeel erg logisch nadenken.
kun je mij 1 paard noemen wat recht op een tijger af loopt wat nadat die tijger hem heeft achtervolgt en hem dood wou hebben?
dus is het dan wel zulke mentale marteling die we uitoefenen op een paard?
wat beweeg jij je paard anders dan bij een longeer sessie? merkt een paard dat verschil? want na longeren volgt je paard je ook, dus longeren wordt vanaf nu ook mentale marteling?

mijn mening en uitgangspunt is toch echt wel, wie beweegt bepaald. kun jij de voeten van je paard bewegen op een geweldloze en vriendelijke manier? well well well done.
maasr of je dit met longeren doet of met grondwerk of met iets anders, wie beweegt bepaald.
neee inderdaad, een jU moet niet veel vaker dan 3 x per leven, dan wordt het gewoon geen goed leerproces meer hij weet wat er gaat komen, maar een paard wat je mentaal hebt gemarteld =, zo erg, dat hij van ellende maar achter je aan loopt, nee sorry dat wordt em niet..


Cassidy , ik ben alweer benieuwd naar je antwoord! surprise me!

cheyenne30

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: tilburg

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:03

@lot: Ik vind het heel goed dat je aangeeft dat er onwaarheden in staan en zeker als je als forum correcte informatie wilt geven. Maar dat je daar nu hier over klaagt terwijl er gevraagd is aan je om het zelf daan aan te passen en aan te vullen, vind ik ook niet correct. Ik heb het net nog eens nagelezen voordat ik een reactie plaatste en het staat er Idd nog onveranderd in. Niet om je aan te vallen hoor.

Leen27
Berichten: 68
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:07

@ TS wat fijn dat je dit topic gestart bent. Er is inderdaad veel onduidelijkheid over wat een join -up precies met je paard doet.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:22

cheyenne30 schreef:
@lot: Ik vind het heel goed dat je aangeeft dat er onwaarheden in staan en zeker als je als forum correcte informatie wilt geven. Maar dat je daar nu hier over klaagt terwijl er gevraagd is aan je om het zelf daan aan te passen en aan te vullen, vind ik ook niet correct. Ik heb het net nog eens nagelezen voordat ik een reactie plaatste en het staat er Idd nog onveranderd in. Niet om je aan te vallen hoor.



inderdaad, het is niet de plek om er over te beginnen...
maar men moet dingen ook niet mooier maken dan ze zijn, want dit is wel DE informatie die heel Nederland te zien krijgt bij het intikken 'Join Up' op google.... en dan zeggen dat er 'altijd; 'penny meisjes'zijn die met hun 'vz' '3 keer per week' de JU VERKEERD uitvoeren, excuus maar daar zit ook een mogelijk eigen fout tussen....
ik denk dat ik binnenkort eens tijd zoek om het onderwerp correct te maken en de juiste moderator er voor vind die dit kan veranderen voor ons!
is dat dus ook meteen weer uit de lucht geholpen ;)
maar ik bedoel maar even, JU moet niet alleen negatief neer gezet worden of met een bepaalde klemtoon, dat maakt het oneerlijk ofcourse ;)

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:15

lot189 schreef:
BobbieLover schreef:
Ik ga dit topic volgen!
En terug lezen vind het zeer intressant..
Ik wist 1 jaar geleden geeneens wat een join up was gheghe :')

top! leuk!!

maar pas in dit topic wel heeeel goed op dat je je eigen mening wel gaat vormen, en niet over gaat nemen! hou er een goede filter bij dus ;)



Ik ga zeker mijn eigen mening vormen haha :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:47

lot189 schreef:
mentale marteling, staat gelijk aan de doodstraf, pfoeeeh he!
laten we even heel heeel heeeel erg logisch nadenken.
kun je mij 1 paard noemen wat recht op een tijger af loopt wat nadat die tijger hem heeft achtervolgt en hem dood wou hebben?
dus is het dan wel zulke mentale marteling die we uitoefenen op een paard?
wat beweeg jij je paard anders dan bij een longeer sessie? merkt een paard dat verschil? want na longeren volgt je paard je ook, dus longeren wordt vanaf nu ook mentale marteling?

mijn mening en uitgangspunt is toch echt wel, wie beweegt bepaald. kun jij de voeten van je paard bewegen op een geweldloze en vriendelijke manier? well well well done.
maasr of je dit met longeren doet of met grondwerk of met iets anders, wie beweegt bepaald.
neee inderdaad, een jU moet niet veel vaker dan 3 x per leven, dan wordt het gewoon geen goed leerproces meer hij weet wat er gaat komen, maar een paard wat je mentaal hebt gemarteld =, zo erg, dat hij van ellende maar achter je aan loopt, nee sorry dat wordt em niet..


Cassidy , ik ben alweer benieuwd naar je antwoord! surprise me!


Als er eentje verbaasd is, dan ben ik het wel, ben beter van je gewend.


Je roept in de tweede zin dat we even heel, heel logisch moeten nadenken.
Vervolgens kom je met een onlogische rhetorische vraag waarvan je weet dat ik het antwoord niet kan geven omdat een tijger niet in staat is om na die eerste initiele aanval zijn gedrag zo aan te passen zodat er instinctieve reacties bij het paard getriggert zouden kunnen worden waarop het paard niet anders kan dan recht op de tijger af te lopen. Sterker nog, als de mens het dier recht aan blijft kijken, zich niet passief op gaat stellen als er een tekenen vanovergave/communicatie komen, dan komt ook een paard na de JU niet recht op de mens aflopen. Leuk verzonnen, maar de vergekijking rammelt van alle kanten.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:23

Join-up (of wat daar voor doorgaat) en longeren hebben 2 geheel verschillende doelstellingen, de enige daadwerkelijke overeenkomst is dat paard of pony geleerd wordt "zich in een cirkel om je heen te bewegen".

JLDB_SL
Berichten: 157
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:42

Als je join ups verkeerd doet verpest je je paard helaas snapen somigge mensen dit niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:48

terpentijn schreef:
Join-up (of wat daar voor doorgaat) en longeren hebben 2 geheel verschillende doelstellingen, de enige daadwerkelijke overeenkomst is dat paard of pony geleerd wordt "zich in een cirkel om je heen te bewegen".


De cirkel om de mens bij de JU komt echt alleen maar doordat de JU in een round pen wordt gedaan. Bij de door de BBC gefilmde demonstratie in de vrije natuur van de Join Up met Shy Boy door Monty Roberts ging het paard toch echt alleen maar rechtuit, heb geen cirkel gezien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:02

lot189 schreef:
laten we ook vooral niet vergeten dat als men op google intikt 'Join up" ze als aller aller aller eerste een pagina te zien krijgen van bokt. geschreven door iemand die hier absoluut onvoldoende van af wist, want de JU staat daar totaal verkeerd beschreven. (is al eerder gemeld!!!! maar niet verandert!!!!)


Ik wacht nog steeds op de aanpassing van de openingspost, met name de correctie van de zo verkeerd beschreven uitvoering van de JU.

Voor de illustratie van deze door jouw zo verguisde beschrijving van het initiele proces

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

En dan zie ik graag specifiek met behulp van bovenstaand filmpje uitgelicht waar de initiele beschrijving in de Openingspost zo verkeerd was. Graag met indicatie van specifieke tijd binnen dit filmpje.

bruja
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:15

Dat filmpje heb ik met veel verbazing bekeken. Ziet er niet zo fijn t.
Heeft iemand een uitleg over het verschil tussen de ju, het 'gewone' longeren (autocorrectiecode maakt hier heel rare dingen van) en bijvoorbeeld de circling game? En dan vooral het verschil in ervaring van het paard?
Laatst bijgewerkt door bruja op 10-10-13 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:23

Circling game is niet meer dan 4 rondjes in een richting en in een gang.

Uitleg circling game Parelli en het doel daarvan. Sorry, ga niet vertalen.

http://www.horsechannel.com/horse-train ... -game.aspx

Longeren kennen de meeste mensen wel. Meestal wordt het doods rondjes hollen rond een persoon in het midden. Paard beweging geven of conditie opbouwen. Doet wat voor het lichaam maar geestdodend als het niet goed gedaan wordt. Goed longeren is een kunst.

Uitleg circling game Parelli en het doel daarvan. Sorry, ga niet vertalen.

http://www.horsechannel.com/horse-train ... -game.aspx

En de Join Up zie je in het filmpje. Doel is complete overgave naar de mens toe. Van daaruit ga je verder bouwen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-10-13 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruja
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:39

Zou een paard bij de circling game tijdens het rondjes lopen, of tijdens de send, ook het idee hebben verstoten te worden uit de kudde?