Liberty Horsemanship

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

amyz

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:31

Heb het hele stuk gelezen...

Jij noemt het LH, ik noem het dagelijkse omgang met Arabisch paard :+
Voor wat mij betreft is een relatie gebaseerd op vriendschap en keuzevrijheid niet meer dan logisch. Afgedwongen respect vergeet mijn paard in een panieksituatie, verdiend respect onthoudt hij in iedere situatie. Wat dat betreft voor mij niets nieuws, desalniettemin goed dat het benoemd wordt.

Tuigloos, bitloos, enz....ik vind het allemaal prachtig. Zie alleen niet echt voor me hoe ik mijn jonge hengst zonder halster langs hengstige merries ga loodsen ;) Wil dat zeggen dat ik alles alleen maar bereik met dwang? Zeer zeker niet. Met diezelfde hengst ga ik regelmatig in gesprek. Heb meer dan eens een aantal minuten tegen hem aan staan kletsen en hij is dúsdanig gevoelig op intentie dat het meestal lijkt alsof hij me woordelijk verstaat. Ik heb met hem zelden of nooit iets bereikt op ''dwang''. Maar laat duidelijk zijn; over hormonale kwesties duld ik geen enkele tegenspraak of discussie. Lijkt me niet meer dan verstandig, hoe lief ik hem ook vind...
Het niet gebruiken van enige correcties vind ik dan ook een wat riskant ''advies''. Mijn merrie kán ik zowat niet eens corrigeren, gaat ze compleet in de stress, dus daarbij is het alleen maar heel wijs om te werken vanuit positieve bekrachtiging. Maar mn hengst niet corrigeren?? Lijkt me vrij onverstandig...je kunt niet altijd werken zonder druk of correcties.

Gewoon bij ze in de wei zitten doe ik zeer regelmatig overigens.

Ik begrijp wel wat het idee achter LH is en persoonlijk ben ik eerder voor het uitleggen van een gevoel, dan voor het voorkauwen van een stappenplan. Dát is iets waar ik dan op tegen ben; het blind volgen van een methode. Ik kijk liever naar het paard als individu, wat hij specifiek nodig heeft.

*leest effe terug waar ik nog meer op wilde inhaken*
Eigenlijk kan ik het heel simpel houden..... Wat jij omschrijft is gewoon Arabian Horsemanship :')
Allebei mijn Arabs zijn volkomen verschillend van karakter, maar ze dwingen? Met gewéld? Kan maar beter zorgen dat ik een goede levensverzekering heb dan.... :=

Promise's Nashwa

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie