Liberty Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 16:33

Hallo mede bokkers :D

Ik ben een lange tijd heel erg into NH geweest, maar een paar maanden geleden heb ik iets gevonden waardoor mijn kijk op het samenzijn met paarden totaal is omgegooid, en ik wil dit dolgraag met jullie delen!
Dat 'iets' is Liberty Horsemanship.
Er valt heel weinig over te vinden op internet, maar op Instagram vond ik een aantal accounts van mensen met paarden die dit 'beoefenen' om het zo maar uit te drukken. Ik vond dit geweldig mooi en heb allerlei teksten en meningen gelezen, en uiteindelijk besloten dat dit DE manier is voor mij.

Ik ben nooit echt overtuigd geweest van de traditionele manier, met middelen als hulpteugels, zwepen etc. etc.
Ik was altijd meer van het 'natuurlijke', ookal geloofden veel mensen rondom mij daar niet zo in.
Ik heb deze tekst over LH (Zo noem ik het maar even, maar ik weet eigenlijk niet of het een officieel iets is) zelf geschreven, en ik hoop dat jullie het met plezier lezen! Het is uiteindelijk een stuk langer geworden dan verwacht, maar dat gebeurt me wel vaker :+

Ohja, de tekst is engels, omdat veel Liberty-mensen op Instagram uit andere landen kwamen.

What is Liberty Horsemanship?
Well, as the name says, LH is based on the horse's natural freedom, and friendship together. Freedom is a horse's nature, and with Liberty you let the horse actually be free. Your friendschip is your number 1 priority, and the horse gets to choose if he wants to be with you and participate, or not. When I say that, many people immediately think that the horse is always gonna walk away or misbehave when he gets to choose what he wants, but that is where people go wrong.
They think like that because they do traditional horsemanship, and traditional horsemanship isn't based on friendship. The focus is on reaching goals with the horse, and being a team together. But in reality, the horse isn't willingly joining that team. That is because the way to these goals happens more harmful and cruel you would expect at first most of the time. People force their horses to do what their human wants them to do. Whether that happens with mental or physical force. And it gets even worse, because if the horse doesn't do what he is supposed to do, something even more unpleasant will happen, like hitting, kicking or pulling. When you act like that, your horse doesn't enjoy being with you, he doesn't enjoy doing these things for you. But he still does it, because he doesn't want to feel pain, pressure, or force.

For this reason many people started to do Natural Horsemanship. Because at first sight this is a much more friendly, natural way of being with your horse. At first sight. !!! This is NOT against people who use NH, we all have our own opinions and I respect every single one of yours, this is just mine and other liberty people's :) !!! so, natural horsemanship has actually a bit of a misleading name. And even though NH doesn't use as much physical force as traditional horsemanship, it uses even more mental force, which isn't less harmfull to your horse. They focus on being the leader, and there's nothing wrong about that! But ~ this is where people go wrong ~ the leader isn't a horse who places himself above the others, and being annoying by forcing the others to respect him. No, the leader is a horse who the other horses feel safe with. A friend, who sees the other horses as an equal, a horse you can have fun with and trust. People misunderstand the definition of respecting. For example, look at teachers. I don't respect teachers who canstantly yell at me because they feel they are superior to me. I respect those who I enjoy being with, who are friendly and clear, and I like to be in company with. And if that is what respect is, then I respect my horses and they respect me.
But in NH they look different at respect. They force the horse to 'respect' them, physically or mentally. They use pressure and release.
Pressure is put on the horse when we want him to do something, and when he does it, we release that pressure to 'reward' and let him know what he is doing is good. But again, the horse doesn't like that pressure so he only pleases the human so that he will be more comfortable. Is that friendship? or respect?
With mental force that works the same. If the horse is sent away till he 'respects' the human, have you ever thought about how the horse is thinking and why he is eventually coming to you and pleases you?
Being sent away means death in nature, he can't survive on his own. So actually the horse is mentally forced to be with the human, because otherwise he wouldn't be safe. I don't see how that has anything to do with friendship or love...

Now, with Liberty, we let the horse think of himself. We give him the free choice to be with us and participate, or not. Our relationship is based on friendship, love, and seeing eachother as equals. those things are always your priorities, with everything you do. Everything has to be based on those things and shouldn't be able to ruin them. No pain, so no whips or bits or pulling the reins. No disciplining. No force, so don't put pressure on the horse, mentally or physically. All positive reinforcement. We only want to be friends and love eachother. That must be the focus. Everything else accomplished with that focus is just a bonus. That way also has much faster and better results since the horse enjoys participating. He chose to do it. Everything he does, he does for you because he wants to please you and cause he enjoys it. Not because he doesn't want something unpleasant to come when he doesn't do it right, just because it's fun and he loves you! Give your love, and ignore the bad behaviour. that WILL work, because liberty comes to a point where the horse wants to do everything to please you, we just think they would walk away or act annoying immediately when we let them do what they want, because we don't treat them the right way. The way they deserve. Horses are so willingly and loving, but humanity has changed our view on horses so much, we would almost forget how special it is that such a beautiful and sensitive flight animal let a creature like us ride on their back and be with them. We think we teach horses things, but we only add cues to things they already know. They already can do everything we think we learn them, but we don't realize that and are putting tack and bits etc. on them, only because we are inable to see we don't need all that.

At last, many peole say "if a horse really doesn't want to do something, he wouldn't do it. you cannot force a horse, so it's not that bad".... Well, actually even an animal that big and strong, can be forced. Horses are flight animals, they naturally want to flight from bad things. Including pain or force. They want to be safe, and the only way to escape the uncomfortable situation is to flight for it, so doing what the human wants because then it will be comfortable. Horses are very sensitive, and we just have no idea what we are doing to them by putting pain on them or force them by using bits, whips, and even tack like bridles and halters and things like that. Liberty isn't about just dropping all the tack, it's about having such a great bond and friendship together you don't need reins or whatever to communicate. And because you don't put pressure on your horse, you won't need the tack, so why use it? :) If only the horsey people would open up their eyes just a little bit more, the world would be a much better place for horse and human. t's not a way of training, it's a different way of living


Dit is absoluut GEEN aanval of wat dan ook tegen mensen die NH of traditioneel zijn met hun paarden, dit is de methode waar ik in geloof, en ook geweldig heeft uitgepakt (nu al) voor zowel mij als mijn paarden. Ik hoor heel graag jullie meningen hierover! Ik respecteer die van jullie, dus wees vrij met reageren! Als het maar aardig blijft hier, het is absoluut niet mijn bedoeling hier een discussie van te maken :)

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D


RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 17:37

Niemand die zijn/haar mening wil geven? :)

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 17:56

Dat snap ik wel ja, het is alleen zo lastig omdat ik het in het nederlands nu slecht kan verwoorden zeg maar.. Ik hoop dat sommigen het zullen lezen en ik zal misschien later een vertaalde versie plaatsen, als ik genoeg tijd heb :P

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 21:31

Narita schreef:
Heb het even gelezen, heel interessant. Al vind ik wel dat er weer dramatisch wordt gedaan over de traditionele - en deze keer ook de NH - manier. Bitten, zwepen, sporen etc. zijn niet bij definitie slecht. Als we daar nou eens als eerst vanaf stappen. Dat geldt ook voor alle NH-aanhangers die er zo overdreven over doen, er zijn ook wel mensen die op de traditionele manier een goede band krijgen met hun paarden. Er is geen 'wondermanier' i.m.o. Als die er was, gebruikte iedereen die wel.

Verder lijkt het me heel interessant! Houd me bezig met NH en dit omschrijft natuurlijk wel een goede band met je paard. Maar aan de hand van deze tekst kan ik er verder niks aan afleiden. Het wijst op de verbeteringen, verder kraakt het toch voor het grootste deel de andere methodes af en ik zie er verder niets in van hoe ik zou kunnen beginnen, waar ik moet zoeken. Dat is waarschijnlijk ook waarom dit zo klein is, er is geen duidelijk stappenplan. Pat had dat, de traditonele manier is toch wel door iedereen uitgevoerd, daarom is dat zo populair. Hier kan ik verder niet veel uit afleiden. Het klinkt mooi, maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.


Allereerst heel erg bedankt voor het lezen! Ik snap natuurlijk dat deze dingen per definitie niet slecht zijn, maar ik vind (dat zijn ook mijn ervaringen met mensen om mij heen en filmpjes etc.) dat er met deze hulpmiddelen vaak verkeerd wordt gehandeld, en dáár kan ik vaak slecht tegen. Ik vond ook altijd dat er zo overdreven werd gedaan over bitten etc, en ik ben nog steeds niet tegen ze, maar hoe ik er nu naar kijk ben ik van mening dat het alleen een hulpmiddel is dat druk creëert, en bij Liberty is dat dus onbruikbaar. En natuurlijk kan je een goede band krijgen met je paard bij NH, traditioneel of wat dan ook. Zolang er wel vriendelijk gehandeld wordt. Liberty is ook geen wondermanier, maar (in iedergeval voor mij) de meest aansprekende omdat ik heel erg geloof in het natuurlijke en vriendschappelijke :D

Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om af te kraken, ik snap dat dat zo over is gekomen, dus dat moet ik even rechtzetten. Een trainingsmethode is niet van zichzelf slechter dan de ander, dat hangt van het handelen van de persoon af. Liberty heeft zelf ook geen echt stappenplan inderdaad, maar het is ook geen training. Het is de manier van kijken en handelen met paarden, je kan doen wat je wil met je paard, alleen wel zonder druk en dwang, alleen maar 'positive reinforcement' wat een belangrijk begrip is in LH. Het is de manier van doen die telt, wát je doet maakt verder niets uit!

Je kan beginnen door bijvoorbeeld gewoon in de wei / paddock etc. gaan zitten en geen aandacht aan je paard besteden. Wanneer hij dan nieuwschierig wordt en naar je toe komt beloon je dat d.m.v aaien en je stem. Het gaat erom dat je paard doorkrijgt dat gewoon alleen bij je zijn leuk is. Gewoon elkaar gezelschap houden, zoals paarden dat samen ook doen. Ik zit soms uren in het gras bij mijn paarden, en waar ik ook ga zitten, ze blijven altijd heel dichtbij me grazen / staan / liggen. Gewoon omdat we het fijn vinden om bij elkaar te zijn :D

Ik hoop dat dit een beetje verhelderend is..

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 21:43

Cassidy schreef:
Ik krijg de indruk dat degene die dat stukje heeft geschreven even niet helemaal ziet wat NH kan zijn. NH is geen mentale druk op een paard (even de JU buiten beschouwing gelaten maar dat tel ik dan ook niet onder NH), en een paard keuze te laten om bij je te zijn? Wat voor keus heeft hij anders? Gooi een koppel paarden op het land en zet daar een probleempaard bij en ze zijn helemaal gelukkig. En loop dan het land in en kijk of een getraumatiseerd dier naar je toe gaat komen. Als ze goede ervaringen hebben gemaakt met mensen en nieuwsgierig genoeg zijn, dan komen ze wel. Hebben ze dat niet, dan ga je echt geen poging zien om contact te maken.

Een ander verhaal wordt het als je het dier alleen zet. En dan, natuur schrijft voor dat een dier een kudde zoekt. Ook al is die kudde een ander mens. Dus keus? Vrije wil? Dat is ook mentale druk. Een dier doet wat natuur hem voorschrijft, instinct is de leider, en vrije wil is ver te zoeken.

Dus Liberty Horsemanship? Mooie wollige naam voor een stroming binnen de NH. En vriendschap kan op op NH, en kan ook op Traditionele manier. Een paard ertoe brengen dingen te willen kan ook met NH. Niet alle stromingen gaan daar op in. Parelli doet dat wel. Misschien handig om je eens in zijn programma te verdiepen.

Ik wordt niet warm of koud van Liberty Horsemanship. Ik hou het maar bij NH, in zijn meest perfect toegepaste vorm (Parelli). Kijken naar het dier, inspelen op zijn persoonlijkheid, hem uitdagen om mee te willen werken. In dat koppie proberen te komen. Dat kan met tuig, ijzers onder, en gebruik van tools. Dat kan bij paarden die op een achteraf landje gehouden worden, en met Olympische Athleten.


Ik snap wat je bedoelt! Iedereen zijn eigen mening, en ik vind ook niet dat LH de enige manier is waarmee je een vriendschappelijke band kan krijgen met je paard (zie vorig bericht).
Bij Liberty kan je natuurlijk ook doen wat je met NH doet, inspelen op zijn persoonlijkheid en uitdagen. Dat is het leuke! Gewoon samen zijn en plezier hebben, alleen dan op een andere manier waarvan wij denken dat het de natuurlijkste en vrijste manier is.

Heel erg bedankt voor het lezen!

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 21:52

[***] schreef:
RoanOscar schreef:
Je kan beginnen door bijvoorbeeld gewoon in de wei / paddock etc. gaan zitten en geen aandacht aan je paard besteden. Wanneer hij dan nieuwschierig wordt en naar je toe komt beloon je dat d.m.v aaien en je stem. Het gaat erom dat je paard doorkrijgt dat gewoon alleen bij je zijn leuk is. Gewoon elkaar gezelschap houden, zoals paarden dat samen ook doen. Ik zit soms uren in het gras bij mijn paarden, en waar ik ook ga zitten, ze blijven altijd heel dichtbij me grazen / staan / liggen. Gewoon omdat we het fijn vinden om bij elkaar te zijn :D


Ik heb de tekst zelf niet gelezen, maar dit stukje is verre van nieuw hoor ... Doe je bij Parelli ook gewoon, begin je zelfs mee .. En doe je tussendoor ook regelmatig, is een heel belangrijk iets.

En verder zeg je eerder om enkel met 'positive reinforcement' te werken en zonder druk en dwang. Je bent je ervan bewust dat (vanop een afstand) naar je paard kijken al druk is? Afhankelijk van het paard zal die dat als weinig of veel druk ervaren, maar het is al druk...


Natuurlijk snap ik dat het niets nieuw is :j het is alleen (zoals jij ook al zegt) een heel belangrijk iets waardoor jij en je paard al een hele goede band van kunnen krijgen door dit te doen. En ja, kijken naar je paard is al mentale druk, maar juist daarom is het belangrijk dat je je aandacht vestigt op iets anders wanneer je in het weiland o.i.d gaat zitten. Maar paarden kijken ook naar elkaar, en wanneer jij en je paard elkaar echt kunnen zien als gelijken, zal die druk minuscuul of er misschien zelfs niet meer zijn wanneer jullie samen zijn.
Waar het vooral om gaat is dat we niet onnodig nog meer druk of dwang gebruiken terwijl dit in feite helemaal niet nodig zou zijn.

Ik hoop trouwens echt dat jullie me vergeven voor het feit dat het als afkraken of belediging kan worden gezien, dit is absoluut niet mijn bedoeling! Ik wilde gewoon heel graag mijn gevoel erover met jullie delen omdat hij mij en mijn paarden heel erg heeft geholpen! :D

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D


RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-13 22:52

Cassidy schreef:
RoanOscar schreef:
Bij Liberty kan je natuurlijk ook doen wat je met NH doet, inspelen op zijn persoonlijkheid en uitdagen. Dat is het leuke! Gewoon samen zijn en plezier hebben, alleen dan op een andere manier waarvan wij denken dat het de natuurlijkste en vrijste manier is.


Ik snap nog steeds het verschil niet tussen Parelli NH en Liberty Horsemanship? Undemanding time met het paard doorbrengen is idd iets waar je bij Parelli mee begint, en in dat koppie komen te komen en een paard ertoe te brengen om dat uit zichzelf te willen wat je van hem wilt, een van de grootste uitdagingen bij Parelli. Ik zie de stap extra niet die je bij Liberty zou moeten zetten als je Parelli goed begrepen hebt en volgt?

Alles staat en valt bij trainingsmethodes met het correct uitvoeren en interpreteren van dingen die je ziet en het verkrijgen wat je van een paard wilt. Ik heb me niet verdiept in LH, maar ik vraag me af of er een duidelijk stappenplan is binnen LH om te verkrijgen wat je zou willen. Kun je me dat uitleggen?
Ik weet dat ik dat wat je roept kunt krijgen bij Parelli. Hoe kom je op dat niveau met LH, zonder dat je een paard permanent het land opgooit en het van hem af laat hangen of je er ooit mee kunt doen wat je zelf wilt?

Mag ik concluderen dat je, als je into NH was en daarop bent afgeknapt, je niet helemaal hebt kennis gemaakt met wat er via NH mogelijk is?

En zelfs met Traditionele manieren, kun je vriendschap met je paard verkrijgen. Heel veel topruiters, die traditionele manieren hanteren, kunnen meer voor elkaar krijgen dan een zogenaamde NH-er. Sterker nog, topruiters krijgen geen topprestaties van paarden door dwang en zonder dat ze meewerken en zich helemaal geven.

Wil je weten wie bijv?

Kijk maar:

David O'Connor (en zijn vrouw Karen O'Connor) beide Olympische ruiters.
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Ik snap compleet wat je bedoelt en hoe je erover denkt. Ik vind ook absoluut niet dat LH de enige manier is om een band met je paard te krijgen (zoals gezegd in een vorig bericht) . Ik heb dit te onduidelijk neergezet in de OP.
Ook ben ik absoluut niet zomaar afgeknapt op NH, deze methode sprak mij alleen nog meer aan. Ik wedt wat je allemaal kunt bereiken met NH, maar ook wat je kunt bereiken met LH. De weg ernaartie was dat 'iets' waar mijn gevoel meer ligt. Er is geen echt stappenplan, je kan doen wat je wil samen met je paard en bereiken wat je wil bereiken, het gaat vooral om de weg er naartoe hoe je de dingen aanpakt, en het meeste: jullie vriendschap samen.

Ik hoop echt dat het een beetje begrijpbaar is want ik snap volkomen hoe erover gedacht wordt :P

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-13 20:44

TsarinaZ schreef:
ik ben zo geintereseerd in NH en sinds enkele weken nog meer in LH :j deze tekst is voor mij dus echt de druppel om er aan te beginnen :j ik weet alleen echt niet hoe je nou moet beginnen :+


Zo ging het bij mij ook precies! Haha fijn dat deze tekst je geïnspireerd heeft :)
Wat je kan doen om te beginnen is alles in categorieën opdelen, zoals ze zeggen 'pasture time', bijv. komen wanneer je ze roept / een teken geeft, met je mee stappen, draven en galopperen 'bonding time', dus bijv poetsen, kroelen, elkaar gezelschap houden en spelen, en nov veel meer. Je kan alles doen met LH, het is niet iets waarbij bepaalde stappen horen. Je kan er alles aan toevoegen wat je wil: VD, clickertraining, maakt niet uit! Zolang jullie vriendschap jullie focus is en je niks dwingt op welke manier dan ook. Het gaat om het plezier, maak van elk probleem een spelletje. Het belangrijkste om te beginnen is je manier van denken veranderen. Goed bedenken wat je van je paard wil vragen en hoe, en als iets niet lukt naar jezelf kijken om erachter te komen wat er misgaat. Paarden reflecteren jou, zelfs gevoelens waarvan jij je niet bewust bent voelen zij wel. Ik hoop dat jij en je paard veel plezier gaan hebbwn met LH! :D

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-13 20:56

Oh en nog even iets over tuig e.d.

Het gebruiken van tuig zoals halsters etc is niet per definitie slecht. Het gaat er bij LH ook niet om het niet gebruikem van tuig. Het gaat om het niet gebruiken van druk of dwang of pijn in welke manier dan ook. We willen ons paard voor zichzelf laten denken. Dat je op bepaalde momenten je paard met een halster moet meenemen om een bepaalde reden, zegt niks over LH. Als dat halster maar niet gebruikt wordt voor druk of afdwingen van meelopen o i.d.
Vaak geven halsters ons valse zekerheid. We denken dat hoe meer hulpmiddelen we gebruiken, hie meer controle we hebben. Maar daar gaat het dus verkeerd. Controle krijg je niet door je paard te beperken dmv pijn of druk, controle is niet iets wat je zomaar krijgt. Van nature kunnen we geen controle krijgen over ons paard, maar wel werkwilligheid en ewn paard dat pkezier heeft bij jou te zijn. En dat voelt veel beter dan controle.
Ook bij wedstrijden etc kan je nog steeds LH toepassen. Natuurlijk kan je niet 100 % vrijheid geven vanwege het verplichte tuig, hulpen enz, maar zolang je zo min mogelijk afdwingt en je vriendschap voorop staat, kan je eigenlijk alles doen in LH.

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-13 20:57

pleiada schreef:
Ik heb het stuk gelezen en ik ben de laatste tijd ook erg veel bezig met op deze manier met mijn paarden proberen om te gaan..Ik denk er tenminste veel over na :j en vind het echt wel wat hebben..Ik heb ook arabieren en die kun je gewoon niet dwingen,ze geven eigenlijk zelf al aan wel dingen te willen doen voor je uit vriendschap..

Ik ben van plan een paard lessen te volgen bij Monique Steenwijk die les geeft in horsefriendship dus ben heel benieuwd..


Bedankt voor het lezen! Ik wens jullie heel veel plezier :)

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-13 10:01

Cassidy schreef:
RoanOscar schreef:
Oh en nog even iets over tuig e.d.

Het gebruiken van tuig zoals halsters etc is niet per definitie slecht. Het gaat er bij LH ook niet om het niet gebruikem van tuig. Het gaat om het niet gebruiken van druk of dwang of pijn in welke manier dan ook. We willen ons paard voor zichzelf laten denken. Dat je op bepaalde momenten je paard met een halster moet meenemen om een bepaalde reden, zegt niks over LH. Als dat halster maar niet gebruikt wordt voor druk of afdwingen van meelopen o i.d.
Vaak geven halsters ons valse zekerheid. We denken dat hoe meer hulpmiddelen we gebruiken, hie meer controle we hebben. Maar daar gaat het dus verkeerd. Controle krijg je niet door je paard te beperken dmv pijn of druk, controle is niet iets wat je zomaar krijgt. Van nature kunnen we geen controle krijgen over ons paard, maar wel werkwilligheid en ewn paard dat pkezier heeft bij jou te zijn. En dat voelt veel beter dan controle.
Ook bij wedstrijden etc kan je nog steeds LH toepassen. Natuurlijk kan je niet 100 % vrijheid geven vanwege het verplichte tuig, hulpen enz, maar zolang je zo min mogelijk afdwingt en je vriendschap voorop staat, kan je eigenlijk alles doen in LH.


Na het lezen van bovenstaande zie ik het verschil helemaal niet meer tussen NH en LH. Want die valse zekerheid door tuigen, bitten en touwen, daar wordt ook bij Parelli voor gewaarschuwd.


Het grootste verschil tussen LH en NH is de druk. Bij NH wordt veel pressure-release gebruikt, en bij LH niet. Dit geldt hetzelfde voor mentale druk. Ook ligt de focus bij LH anders. Bij NH is de focus leiderschap en dingen bereiken met je paard. Bij LH focus je op vrienden zijn, elkaar als gelijken zien. Dingen bereiken zijn niet het belangrijkst. Het gaat erom hoe we die dingen bereiken. En dat is met vriendschap, zonder druk of welke soort dwang dan ook. Hoop dat het een beetje verhelderend is want ik snap de onduidelijkheid.

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-13 10:56

Irrica schreef:
Ik heb het stuk gelezen en ik vind het eigenlijk nogal vaag. Na de eerste uitleg over geen druk, geen macht, geen hulpmiddelen etc. verwachtte ik toch wat meer concrete voorbeelden hoe je dat dan in de dagelijkse praktijk uitvoert. Ik vraag me nu namelijk af wat je kan doen met een paard als je volgens LH geen enkele druk mag uitoefenen. Is poetsen dan al toegestaan of mag dat alleen als je paard uit zichzelf naar de poetsplaats wandelt? Deze vraagt komt misschien een beetje sarcastisch over, maar ik snap na het lezen van deze tekst alleen wat je wilt bereiken en niet hoe je dat in de praktijk wilt gaan doen. Deze tekst blijft voor mij dus te veel hangen in de intentie van LH en vertelt te weinig over de uitvoering.


Dat snap ik volkomen! Het klinkt misschien heel ongeloofwaardig of in iedergeval niet duidelijk, maar je kan heel veel verschillende dingen bereiken met LH, het gaat wrom dat je het voor jezelf en je paard een spelletje maakt, en alleen positieve bekrachtiging gebruikt. LH k0mt op een punt waarbij je paard alles voor je wil doen omdat hij het fijn vindt jou te plezieren en er zelf ook pmezier in heeft. Wat je wil bereiken verschilt per persoon, maar dat kan alles zijn.
Bedankt voor het lezen van mijn hele stuk! :)

Edit: ik dacht er in het begin ook zo ovee, 0mdat mijn paarden soms ook van me weg liepen tijdens het poetsen als ik ze uit de paddock haalde. Maar nu kijk ik er heel anders tegenaan omdat LH mij en mijn paarden beel erg beeft geholpen en we langzaamaan vooruitgang boeken terwijl we sr veel plezier in hebben ook! :D
Als paarden hun aandacht verliezen of weglopen o.i.d.betekent dat dat ze verveeld raken, dusdat betekent dat je het leuker moet maken, een spelletje bijv! Je kan bijvoorbeeld het touch-spelletje met een pion spelen, op de poetsplaats (bij wijze van spreken) en je paard zo leren dat hij netjes met je mee gaat naar de poetsplaats en ook stil blijft staan tot jullie klaar zijn met wat je wilde doen.Zo kan je ieder probleem op een leuke manier oplossen :j

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-13 12:47

Voor de mensen die willen weten hoe je kan beginnen met Liberty heb ik hier een link naar een YouTube filmpje. Dit voorbeeld is met een veulentje, maar het kan toegepast worden of elk paard. De persoon in dit filmpje maakt gebruik van clickertraining maar dit is niet essentieel.
Ook is dit niet de enige manier om te beginnen, hoe je het zelf wil aanpakken ligt aan jezelf en je paard, maar dit is een van de manieren :)

http://www.youtube.com/watch?v=Ye0mVSZ_ ... ata_player

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-13 20:52

MZorro schreef:
Ik vind het erg interessant om te lezen! Tekst gelezen en filmpje bekeken. Moet er even over nadenken en laten bezinken, maar vind het wel heel erg leuk!


Wat leuk dat sommigen het echt interessant vinden om te lezen! :)

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-13 22:04

VisibreTeam schreef:
Pfff stroming 103843834 ? :P

Heb het stukje even vluchtig doorgelezen, maar klinkt veel als andere methodes/stromingen die er al bestaan. Het is overigens niet 1 waar ik voor zal kiezen. Het 'equals' is niet mijn ding... Ik ga toch liever voor 'leider van het paard'. Een paard is een kudde dier en heeft toch leiding nodig, doe jij het als trainer niet dan doet het paard het wel. Natuurlijk kun je dan alsnog in 'vriendschap, vertrouwen en respect' werken. :)

Ik doe niet mee aan zo'n stroming, wel werk ik vaak genoeg met paarden via die LH manier, rij vaak zat tuigloos rond en forceer niks :)

'Liberty Horsemanship' is gewoon weer een benaming voor nét wat anders bezig zijn met je paard in mijn ogen :)


Ik snap hoe erover gedacht wordt, wij geloven dat als je paard je als gelijke ziet en je vertrouwt, dat je dan een leider voor je paard bent in 'onveilige' situaties in de ogen van het paard. Omdat leiders in de kudde zichzelf niet boven de anderen plaatsen, maar omdat de andere paarden graag bij hem zijn en hem vertrouwen hen goed te leiden.
Ook gaat het niet om het feit dat je tuigloos rijdt, ook zonder tuig kan je nog druk veroorzaken, het gaat om de 'geen druk, geen dwang, geen straf, emotioneel of fysiek' gedachte :)

Maar ik snap en respecteer jouw mening volkomen :j

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-13 22:22

Ik vind het wel heel leuk dat mensen echt de tijd nemen om het te lezen en erover na te denken :)
Ook al jullie meningen lezen vind ik persoonlijk heel interessant!

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers