Liberty Horsemanship

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:35

RoanOscar schreef:
Je kan beginnen door bijvoorbeeld gewoon in de wei / paddock etc. gaan zitten en geen aandacht aan je paard besteden. Wanneer hij dan nieuwschierig wordt en naar je toe komt beloon je dat d.m.v aaien en je stem. Het gaat erom dat je paard doorkrijgt dat gewoon alleen bij je zijn leuk is. Gewoon elkaar gezelschap houden, zoals paarden dat samen ook doen. Ik zit soms uren in het gras bij mijn paarden, en waar ik ook ga zitten, ze blijven altijd heel dichtbij me grazen / staan / liggen. Gewoon omdat we het fijn vinden om bij elkaar te zijn :D

Ik heb de tekst zelf niet gelezen, maar dit stukje is verre van nieuw hoor ... Doe je bij Parelli ook gewoon, begin je zelfs mee .. En doe je tussendoor ook regelmatig, is een heel belangrijk iets.

En verder zeg je eerder om enkel met 'positive reinforcement' te werken en zonder druk en dwang. Je bent je ervan bewust dat (vanop een afstand) naar je paard kijken al druk is? Afhankelijk van het paard zal die dat als weinig of veel druk ervaren, maar het is al druk...

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:55

Ik zie het niet als afkraken ofzo (al heb ik nog steeds niet alles gelezen, enkel het begin tot en met de mentale druk van het NH :+ ) maar ik wil gewoon duidelijk maken dat het helemaal niks nieuws is .. En je kan het wel een andere naam geven, maar dat maakt het niet iets nieuws of speciaals ..

Citaat:
No, the leader is a horse who the other horses feel safe with. A friend, who sees the other horses as an equal, a horse you can have fun with and trust.

Begrijp je het idee achter Parelli en al de games en alles goed, dan is dit exact wat je wil bereiken en waar je naar streeft. Buiten het feit dan dat je geen paard bent en het dus altijd anders blijft dan paarden onderling ... Dat er mensen zijn die het niet begrijpen en maar wat doen doet niks af aan het feit dat het originele idee gewoon hetzelfde benaderd als wat in jouw stukje staat ;)

Edit; ik denk trouwens dat jij misschien hier wel wat mee kan: http://horsefulness.be/
Lees er ook regelmatig dingen van maar ben er nog niet volledig door geraakt .. Lijkt wel overeen te komen met wat jij bedoelt/wilt, of zeker toch in het begin ;) (staat op zich ook weer niks nieuws op, maar weer op een andere manier uitgelegd enzo, misschien is dat dan wat :) ).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie