[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:10

lot189 schreef:
er bestond geen wonder middel...? toch? toooch?!
hoezo is het nu dan wel mogelijk om zoals jij zegt, in 1 keer de verhoudingen recht te zetten..?!
dus na de profesionele Join up, staan de verhoudingen per direct recht, gewoon hop boem chakalaka jij bent leider, en je paard volgt vanaf nu voor altijd?


Lieve schat, lees de reacties van mijn hand even goed door. Daar lees je onder andere dat wat je met de JU bereikt, namelijk het feit dat je aangeeft dat jij de leider bent, ook vastgehouden dient te worden. Dat er nog een heel traject op volgt. En dat dit niet altijd duidelijk is, en de kennis er heel vaak niet is. Dus ja, voor mij is JU " pats-boem". Wat je hebt gekregen dien je vast te houden dus het is geen permanente situatie. En als je genoeg kennis hebt dat je de situatie vast kunt houden, heb je ook genoeg kennis om de JU niet mee te hoeven nemen, want dan bewijs je door je gedrag al dat je de baas bent :D
En als je de kennis niet hebt om dat vast te houden, kun je en mag je niet onbeperkt de JU meenemen om het paard weer op de rail te krijgen....dus hoe ga je het dan anders oplossen?

Over het feit dat ik "methode JU" heb geroepen: daar had moeten staan : JU volgens MR. Dat is wat mensen bij demonstraties te zien krijgen. Jij hebt het over traject aan vooraf en traject dat er op volgt. Traject vooraf zie ik niet, ik zie de JU en ik weet dat er een traject op zal moeten volgen om dit vast te kunnen houden. Dus voor zover zijn we het iig met elkaar eens. En traject na die JU kan wisselend zijn, valt in mijn ogen dan ook niet onder een of andere methode.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:52

[/quote] schat, lees de reacties van mijn hand even goed door. Daar lees je onder andere dat wat je met de JU bereikt, namelijk het feit dat je aangeeft dat jij de leider bent, ook vastgehouden dient te worden. Dat er nog een heel traject op volgt. En dat dit niet altijd duidelijk is, en de kennis er heel vaak niet is.[/quote]

dan hebben we 2 prachtige cirkels.

1. kennis. je Kent de Methode en je weet wat je voor en na je Ju moet doen. de JU is effectief!

2. geen kennis-> verkeerd uitvoeren JU-> niet effectief-> dus niets anders dan je paard opjagen-> traject vooraf en achteraf klopt niet-> lichaamstaal klopt niet-> paard krijgt totaal verkeerde signalen- > begrijpt het niet -> weg JU..!

hoe kun je iemand zonder ' kennis'( waar we ook nog een hele discussie over kunnen beginnen) die een 'JU " uitvoert nou een goede JU uitvoeren?
waar ligt dan het verschil tussen je paard opjagen in een longeerbak en een JU doen?
ik zie dan sowieso geen 'mentale opdonder' in een foute JU. want die zien we toch ook niet in het opjagen van een paard, omdat ie 'ff zijn benen moet strekken?


blijven lachen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:03

Kennis is voor mij niet alleen bekend zijn met JU of niet. Kennis is voor mij het begrijpen waarom een paard zo denkt zoals hij denkt, en zo reageert waarom hij reageert. Dat het een vluchtdier is, dat je beide hersenhelften apart dient te trainen, dat een paard vanuit overlevingsdrang reageert. Dat je weet waar je moet staan, hoe je er moet staan en waarom je er moet staan. Dat de mens het dier moet leren nadenken en dat sensibiliseren en desensibiliseren in gelijke mate dienen te worden toegepast. Dat een paard van nature tegen druk ingaat, bang is voor objecten die bewegen en geluid maken, bang is voor dingen die boven hun hoofd gebeuren. Dat hij een leider nodig heeft en als de mens dat niet voor hem kan zijn, hij het zelf gaat invullen. En ik kan nog veel langer doorgaan.

Na bovenstaand antwoord vraag ik me af wat jij onder JU verstaat. Voor mij is dat het moment dat het paard na de aantal cirkels die je vraagt en na de signalen die je krijgt (hoofdje laag, oortje naar je toe, likken van de lippen) beslist om bij je te willen zijn. En als jij je dan omdraait en rug bol maakt en naar de grond kijkt en wacht, hij naar je toekomt. DAT is in mijn ogen moment van Join Up. Loop je dan weg en volgt het paard je, is dat Follow Up. Traject ervoor, traject erna hoort niet tot de Join Up.

Iemand zonder of met maar weinig kennis van paarden en hun manier van denken en reageren kan zeer zeker een JU voor elkaar krijgen, heb ik al eerder opgenoemd. Hij is simpel zat, je bedient een paar knoppen waar het paard niet anders op kan reageren dan het geven van de signalen en te reageren op wat jij op dat moment aan het doen bent.

Maar bij een JU krijg je te maken met nuances: paarden die nou net geen reacties uit het boekje laten zien, die met hoofd hoog blijven lopen, waarbij druk verhoogd of juist verlaagd kan worden. Dit missen van nuances en gebrek aan kennis en kunde om daar op in te spelen kunnen zorgen voor een mislukte JU en een wel degelijk psychisch beschadigd paard. Omdat bij te hoge druk het paard de signalen niet laat zien, en na een uur shakend en drijfnat van het zweet in een hoek staat uit te hijgen. Het is niet alleen maar een mislukte JU als het paard lak heeft aan de persoon in het midden (als hij al dan niet beslist om over te gaan tot een aanval), de JU kan ook schadelijk zijn als je hem toepast op het paard dat er net niet tegen kan.
Want - ook al eerder aangegeven - ook Annemarie vd Toorn neemt niet op ieder paard de JU mee. De kennis om te beslissen om dat wel of niet te doen ontbreekt bij velen.

Mensen die kennis hebben, hebben andere manieren om een JU voor elkaar te krijgen. Door kleine dingen, wijken voor druk, druk opvoeren en op tijd weg laten vallen, grenzen stellen, corrigeren in een intensitiet die aankomt, zonder meteen te gaan meppen maar bereid te zijn om dat te doen als het echt nodig mocht zijn. Door gaandeweg te laten zien dat je leider kunt zijn en blijven. En om dat te krijgen hebben deze personen geen JU volgens MR nodig. En door deze manier van handelen, houden ze de leiderschapspositie vast.

Over het opjagen van het paard: ik ben daar sowieso op tegen. Als paard vrij is mag hij helemaal zelf weten wat hij doet. Al staat hij een uur in een bak te staan, als hij geen behoefte heeft aan bewegen ga ik hem er niet toe dwingen.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:42

Cassidy schreef:
Over het opjagen van het paard: ik ben daar sowieso op tegen. Als paard vrij is mag hij helemaal zelf weten wat hij doet. Al staat hij een uur in een bak te staan, als hij geen behoefte heeft aan bewegen ga ik hem er niet toe dwingen.


Het is maar net wat je onder opjagen bedoelt, veel van ons zijn elke dag wel een paard aan het opjagen door het aan de longe rondjes te laten lopen waarbij het paard wordt aangekeken en er dus een zekere mate van druk op het paard staat. Alleen bij het longeren negeer je de signalen van het paard (hoofd laag, likken kauwen) en jaag je het weer terug als het kleinere cirkels wil gaan lopen rondom je.

Toch is er geen topic waarin de gevaren van longeren aan bod komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:00

Bij longeren kun je dezelfde signalen krijgen, maar misschien handig om het hele topic even door te lezen, daar hebben we het over gehad.

Eeuwig hetzelfde rondje laten lopen is geestdodend. Longeren vind ik daarom zelf alleen noodzakelijk als er echt gewerkt wordt, en niet alleen maar om je paard beweging te geven. Dus wissel af qua richting en tempi. En als je het werk interessant genoeg houdt (dus niet meer dan drie rondjes een kant of een gang) krijg je geen tekenen van overgave.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:30

Cassidy schreef:
En als je het werk interessant genoeg houdt (dus niet meer dan drie rondjes een kant of een gang) krijg je geen tekenen van overgave.


wat zijn tekenen van 'overgave'?

moment van JU heb je juist heel goed kans op na een goede en afwisselende longeer sessie..?
tenminste wel bij mijn paarden en trainingspaarden..?

dus wat zijn in jou context tekenen van overgave..?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:58

@sallandval: longeren is in geen geval het paard opjagen om wat doelloos rondjes te lopen.
Van opjagen van het paard is al helemaal geen sprake, dat is wel het geval met de Join UP kwestie.
GOED(!) longeren is niets meer of minder dan een gymnastiserende doelgerichte training ZONDER rugbelasting, zonder ruiter dus, voor het paard.
Stress komt daar niet bij te pas, integendeel.

Dat hele Join Up gebeuren is allemaal op Amerikaanse leest geschoeid, dus inderdaad afgeleid van hoe wilde paarden zich onderling bewegen/en hoe cowboys paarden inbreken of zo vroeger deden
Dat deed Monty Roberts vroeger ook zo, geleerd van diens vader... dat is daar een cultureel ietrs (ook in Australie).
Monty Roberts vond dat "vervelend" hoe dat er toeging, dus heeft zijn eigen paardvriendelijke manier uitgevonden, wat vele Amerikanen natuurlijk enorm aansprak, gezien hoe men daar doorgaans paarden behandelde/inreed/inbrak. Maar deze MR manier is nog steeds gebaseerd op het cowboy principe van "onderdanig" maken en "onderwerping", dat Amerikaans principe is:"eerst bang maken, als je bang bent, ben ik de enige naar wie je te toe kan komen".

De Europese wijze van paarden opleiden en trainen is altijd geheel anders geweest dan de Amewrikaanse, ook zijn de Europese paarden op een geheel ander doel gefokt.

En dat is nog steeds zo. Moet je geen afgezwakte Amerikaanse methodes op loslaten.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:07

Ik vroeg me eigenlijk eens een keertje af. Hoe is het eigenlijk uitgevonden dat een paard z'n oor naar binnen moet draaien moet kauwen en volgens mij hals naar beneden en vloeiende beweging??

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:16

Tsja, in al mijn longeer sessies met hele verschillende paarden, van wel bereden tot nooit, van wel verreden (sterrekijkers) tot gearrriveerde menpaarden, nooit 1 paard meegemaakt die kauwend en likkend door de ronde ging.
Onderdanig zou ik liever niet 1 paard ooit willen zien, ook niet aan de longeEn nu net dat is het verschil tussen de Europese en Amerikaanse benaderingswijze.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 00:40

Kauwen, likken en hoofd laten zakken hebben niets te maken met onderdanigheid, meer met ontspanning.

Het is gewoon een normaal verschijnsel bij een paard wat spanning heeft. Let maar eens op als je paard heel erg geschrokken is van iets. Eerst zal hij met het hoofd in de lucht rondrennen. Daarna zal hij z'n hoofd laten zakken en likken en kauwen. Is volkomen normaal en heeft ook niets met de join-up te maken.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:44

tabaflab schreef:
Ik vroeg me eigenlijk eens een keertje af. Hoe is het eigenlijk uitgevonden dat een paard z'n oor naar binnen moet draaien moet kauwen en volgens mij hals naar beneden en vloeiende beweging??



leuke vraag!

je benoemt het hier in de volgorde, maar dit gebeurd in het echt niet altijd ineen vaste volgorde.
sommige paarden laten net dat ene signaal niet zien, en andere paarden laten we alle signalen zien, maar in een totaal andere volgorde..!
laat je hier niet door in de war brengen.
en als jou paard wel keurig zijn hoofd laat zakken maar geen kleinere cirkels wilt gaan lopen, ga dan niet je paard weer omhoogbrengen omdat hij 'een van de signals' niet liet zien.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:00

Bij mn vriendin gaat dr pony eerder naar binnen dan dat zij gevraagd heeft en dan stuurt ze m weer weg ze heeft het eigenlijk van niemand geleerd maar op dit soort momenten vraag ik me af of ze het wel goed doet.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:47

dat kunnen we je natuurlijk erg moeilijk vertellen, omdat we geen idee hebben hoe zei haar lichaamstaal over laat brengen!

Mossje_bobb
Berichten: 293
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: In Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:17

tabaflab schreef:
Bij mn vriendin gaat dr pony eerder naar binnen dan dat zij gevraagd heeft en dan stuurt ze m weer weg ze heeft het eigenlijk van niemand geleerd maar op dit soort momenten vraag ik me af of ze het wel goed doet.


Zoals lot189 alzei kunnen wij dat moeilijk weten omdat we het niet zelf hebben gezien.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:44

misschien leuk om te vertellen en het is moeilijk om te typen, maar ik bedoel het in de lijn van mijn standpunt die ik al eerder duidlijk heb gemaakt ;)

momenteel ben ik bij 1 van de paarden bezig om haar in terijden!
dit dier heeft een verleden en we zijn in 1 maand al heel erg ver gekomen.
maar de pony is heel ergmakkelijk omhoog(in energie, snel, heet, druk, hoge hartslag) te krijgen, maar ontzettend moeilijk weer laag( in energie) te krijgen.

tijdens het inrijden en het zadelen maken we daarom dus geen gebruik van een aantal dingen die je volgens het boekje liever wel kan gebruiken.

het is ons uiteraard wel geleerd, dat je ieder paard als individu moet behandelen, dus je niet het 'boekje' bij ieder paard op dezelfde volgorde en manier kunt afspelen, en dat wou ik jullie ook nog even laten weten ;)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:46

Paarden willen nog wel eens de onhebbelijkheid hebben om een ander boekje te lezen }>

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:03

altijd het zelfde is ook zo saai hea...?!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:26

Er zijn zeer veel juist GOEDE paarden compleet "verreden" doordat men het strakke stramien "uit de boekjes" aanhield.
Uiteraard zit er veel goeds in klassieke belering en berijding... echter blijft een paard een levend wezen, waarbij het niet mogelijk is daar een algemene programmering op los te laten.

Een goed getalenteerd paard wordt al snel overvraagd (ja, kan-die wel al hoor... kijk dan!)
Merries zijn iets beter af, daar wordt al snel van beweerd dat lastigdoenerij door die hengstigheid komt, dus kennen nog wat vergoeilijkends/excuus van de eigenaar of berijder.

Maar het zou me wat moois zijn als elk paard hetzelfde zou zijn/reageren vanuitn een boekewnwijsheid.
Ik noem het eerder boeken DOMheid.

Paardrijden leer je echt niet uit een boekje.... boeken zijn waardevol om na te lezen, net als een instructeur handig is om na de les het geleerde na te rijden.Het meeste moet je zelf ondervinden.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:07

terpentijn schreef:
Er zijn zeer veel juist GOEDE paarden compleet "verreden" doordat men het strakke stramien "uit de boekjes" aanhield.
Uiteraard zit er veel goeds in klassieke belering en berijding... echter blijft een paard een levend wezen, waarbij het niet mogelijk is daar een algemene programmering op los te laten.

Een goed getalenteerd paard wordt al snel overvraagd (ja, kan-die wel al hoor... kijk dan!)
Merries zijn iets beter af, daar wordt al snel van beweerd dat lastigdoenerij door die hengstigheid komt, dus kennen nog wat vergoeilijkends/excuus van de eigenaar of berijder.

Maar het zou me wat moois zijn als elk paard hetzelfde zou zijn/reageren vanuitn een boekewnwijsheid.
Ik noem het eerder boeken DOMheid.

Paardrijden leer je echt niet uit een boekje.... boeken zijn waardevol om na te lezen, net als een instructeur handig is om na de les het geleerde na te rijden.Het meeste moet je zelf ondervinden.



ben ik ergens totaal wel en totaal niet met je eens!

jij verteld ons dit:
Een goed getalenteerd paard wordt al snel overvraagd (ja, kan-die wel al hoor... kijk dan!)
Maar de instructeur ofruiter in dit verhaal, heeft dus totaal geen idee waar hij mee bezig is...? en volgens jou houdt deze ruiter/ instructeur zich vast aan het boekje?! am i right?
om terug te komen op dit topic en om de vergelijking af te maken:
wil ik jullie zo graag in laten zien, dat een stappenplan in de JU niet meer is dan een betere garantie op veiligheid, makkelijker voor jezelf om met een paard te werken en je wat er ook gebeurt je altijd weer verder kan waar je was gebleven.
komtie:
in de JU- inrijd processen hebben we ook een geheugen steuntje, een aantal handelingen die je uitvoert op volgorde.
wij krijgen dus een denkbeeldig 'boekje'.
ditboekje kun je van internet plukken en het afwerken, dan kun je inderdaad je paard gaan 'over-vragen', maar dan weet je niet HOE je ermee moet omgaan.
wij hebben geleerd hoe je er mee om moet gaan (van een aantal bijzonder goede en veel wetende instructeurs.)
zij hebben ons geleerd, je boekje is je geheugensteuntje, en als je denkt, neee de volgende stap die ik ga nemen in dit inrijd process, is nog teveel,te vroeg, te risico vol, dan wijk je zonder enig probleem af van je geheugensteuntje, en als je paard en jij er WEL klaar voor zijn ga je weer verder met de de volgende stap vanaf waar je gebleven was.
dit geeft je bij de gevalletjes, lastige paarden, een betere garantie van je veiligheid ook nog!

is dit dan boekenDOMheid?
jammer om te horen voor de mensen die echt veel tijd, werk geld en moeite steken in het verbeteren van hun paarden omgeving en vooral zichzelf t.o.v. de paarden.

*helemaal met jullie eens, het is niet mogelijk als je theorie niet combineert met je praktijk.....!
alleen theorie, neee snap ik, dat maakt je geen goede trainer, instructeur, ruiter of whatever.

Kim_Doedel
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:12

Hooi, ookal is hierop al lange tijd niet gereageerd, wil ik toch even een vraagje stellen, omdat ik het idee heb dat degene die dit bericht schreef duidelijk weet waar ze over praat. Ik verzorg nu een 5jarige haflinger hengst en het is op stal een.schat van een beest , ook begroet hij me vaak door even in mijn gezicht te blazen, een andere keer is dat ook helemaal over en negeert hij me volkomen. Maargoed dat is niet waar ik helemaal radeloos over ben, hij is gwn heel erg domimant im de bak (dan heb ik het over, ik zeg links hij doet rechts en weigeren ook maar een stap in de hoefslag te zetten) ik probeer alles, handen stil, actiever sturen, meer been, zweepje, het werkt niet. Ook bij het longeren vertoont hij zulk gedrag, en dat is naja zwaar * ik ben echt ten einde raad. Ik zoek een manier om hem te laten zien dat ik hem respecteer maar dat hij ook zal moeten zien dat hij niet de baas is. Ik kende de join up al, maar wist niet dat het zoveel betekend voor een paardw. Ik vraag me af of het een verstandige keuze is deze techniek op hem toe te passen, stel dat ik het alleen maar erger maak. Als dat inderdaad zo is, weet je dan misschien een andere manier om hem werkwilliger te krijgen, ook heb ik mijn postuur helemaal niet mee, voor hem stel ik waarschijnlijk maar heen weinig voor, ik ben klein en dun dusja, wat moet ik doen?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:30

Hoezo zal hij moeten zien dat hij niet de baas is? Als ik het zo lees dan is dat wel aardig de verhouding tussen jullie..... Join up gaat je dan niet helpen, het gaat om wie je bent, niet wat je doet.
Zeker bij een hengst geldt dat je zelf niet moet twijfelen, niet moet denken in fysiek formaat, je moet er staan met zelfbewustzijn, weten wie je bent en daar je zekerheid uit kunnen halen.
Mijn advies in jouw geval, zorg voor goede begeleiding die jou kan leren hoe je dat doet en kan en durft in te grijpen als het nodig is. En misschien is het beter om de haf te ruinen of zelf een iets simpeler verzorgpaard te zoeken. ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:48

Ik krijg zo de indruk dat de basisopleiding van het paard niet dat geweest is wat het zou moeten zijn. Dat heeft niets met dominantie of de baas zijn te maken. Een paard moet aan de ene kant leren wijken voor druk, en aan de andere kant gehoor geven aan druk. De standaard reactie van een paard is tegen druk in te gaan. Dus als je paard naar rechts gaat terwijl jij naar links wilt, dan heeft het dier niet geleerd om gehoor te geven aan de teugelhulp, namelijk deze druk volgen. Bij druk van het been gaat een paard moeten leren om opzij te gaan. Dus als je paard niet naar de hoefslag wil, en jij hem met het been die kant uitdrukt maar hij daar geen gehoor aan geeft maar er tegenin gaat, dan is de basisopleiding niet goed. Dus terug naar de basis. Maar aangezien dit jouw paardje niet is, lijkt jij me niet de aangewezen persoon om die basis er in te brengen.

Kim_Doedel
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:19

Hey, tja het is inderdaad wel een probleem dat ik niet zijn baasje ben, dat ik hem niet kan laten ruinen enzo. zijn baasje wil dat namelijk niet (waarom is mij een raadsel) verder heb ik niet genoeg ervaring om hem zelf dingen te leren denk ik, wat je zegt klopt denk ik heel aardig, aangezien zijn baasje ook bijna nooit op hem reed. nu kan ze niet meer op hem rijden, dat is ook de rede dat ik het mag doen, maar het wordt al gauw een stuk leuker als het een beetje lukt, zou je me in het kort kunnen sturen hoe ik hem simpel wat kan leren (of ben ik te optimistisch) aangezien hij ook nog verkocht moet worden is het makkelijk als hij dat een beetje kan. (arrg ik schaam me kapot dat ik kwaad op m ben geworden terwijl hij het ook niet kon helpen) maargoed bedankt voor de reacties! ^_^

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:27

Als je van de eigenaar mag, zou je kunnen beginnen met Natural Horsemanship, en met name Parelli. Alleen is er een probleem: hij is hengst, dus als je een aanvaring krijgt dan kan een hengst heel vervelend uit de hoek komen. Ik zou je dan ook willen adviseren om, als je geen ervaring hebt met Natural Horsemanship, dit niet met een hengst gaan beginnen te oefenen.

cheyenne30

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:27

Ik weet niet of iemand het hier al heeft geantwoord. Ik heb een studie gedaan over hoe paarden communiceren in het wild. Een join up is de allerzwaarste 'straf' die een merrie uitdeelt en het onderdanig dier moet dan wel heel ver zijn gegaan om uit de kudde gejaagd te worden. Het komt in de natuur dus zelden voor dat er een paard uit de kudde gejaagd wordt om vervolgens na zijn/haar'excuus' weer in de kudde terug te komen. Mensen die dus een join up doen met hun paard 'straffen' hun paard dus wel zo erg. Wat moet een paard dan gedaan hebben om zo gestraft te worden? Mensen die denken dat je ermee je band met je paard verbeterd, die raad ik aan eens een kudde paarden in het wild te gaan observeren. Wat je er wel mee zegt is dat jij de leider bent en dat er met jou niet te sollen valt.
Nu lijkt het misschien dat ik er heel erg op tegen ben, maar ik ben van mening dat er echt wel gevallen zijn waarbij een join up nodig is. Maar ga alsjeblieft geen onderdanig paard in een ring zetten en dan een join up doen, door wie dan ook.