DownUnder Horsemanship met Skip

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:54

Clinton Andersons methode is geen natural hosemanship, maar performance horsemanship. Ik ken zijn methode, maar niet in detail, ik ben hem tegengekomen toen ik zelf op zoek was naar methodes om mijn jonkie op te leiden. Ik moet zeggen dat ik geen fan ben. Hij kijkt in mijn ogen te weinig naar wat het paard nodig heeft en/of aankan, en te veel naar wat het paard moet. Ik herinner mij een filmpje van een 3-jarige hengst die hij reed, die na 10 wissels echt moe begon te raken en dat aangaf met een bokje. De sporen van de heer Anderson gingen er zo diep en zo vaak in dat ik echt verbaasd was dat het paard niet open was.
https://www.youtube.com/watch?v=3ifLx9t7mUQ
Daarnaast rijdt hij, een westernruiter, regelmatig in rollkur, en dan stop ik al met kijken. Tenslotte ben ik zeker geen fan van hoe veel de paarden bij hem moeten bewegen, ik zie dan eerder een compleet uitgeput paard dat geen puf heeft voor protest, dan een paard dat accepteert wat er om hem heen gebeurt.
Kort samengevat ligt voor mij zijn methode te veel op luisteren, gehoorzamen van het paard, en te weinig op samenwerken. Respect komt van twee kanten, maar bij Anderson lijkt het alleen vanuit het paard te moeten komen. Daarom zie ik ook niet hoe vertrouwen kan ontstaan bij deze methode.

Maar goed, zijn methode zal vast ook voor heel veel mensen goed werken, anders zou hij niet over de hele wereld zo bekend zijn. Veel plezier in ieder geval met je mooie pony!


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:21

Hoe gaat het nu, TS? Hou je ons op de hoogte?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:55

Qua zadel zou ik me niet te veel zorgen maken. Ik had een vergelijkbaar probleem, ik mocht na 5 maanden niet rijden op een 'fris' paard zadels passen, ging gewoon goed omdat ik de basisvoorwaarden voor elkaar had. En jij bent daar ook goed mee bezig, je bent sowieso lekker bezig. Tegen de tijd dat de passer er is, zit je gewoon goed. Kan je misschien in de tussentijd een barebackpad lenen om toch wat dingetjes vanaf de rug te kunnen doen?
Ik vind het leuk om jouw verhaal te volgen, om de andere kant van de CA-medaille eens te zien.

Kirania schreef:
Idefix, leuk dat de laterale flexion zo goed werkt! Kom je echt ver mee :j Qua disengaging denk ik inderdaad dat een zadel wel echt het handigste is, soms durven ze al eens wat scherper te draaien tijdens een disengage en dan wil je best wat vaster zitten.

Qua discussie over trainingsmethode - ook geen fan van CA, Maar... Ik heb WS heel lang gevolgd (nu nog wat, werkt het beste en paardvriendelijkste tot nu) maar die nieuwe desensitizing... Nee, die werkt echt niet hier. Zoals iemand hierboven zei, je begint een beetje op je hoede te worden en je paard voelt dat. Hier werd mijn merrie er zelfs gevaarlijk van, kreeg ze schrik van het zadel, trok ze zichzelf bijna los als ik zo voorzichtig aankwam. Als ik een paar keer zadel op en af neem op een normale, niet brute manier, is ze daar echt meteen over en krijg je een release. Met die nieuwe methode mag ik twee uur heen en weer lopen...

Ik reageer even op het stukje over desensitizen bij WS. Ik werd ook steeds voorzichtiger, maar gelukkig heb ik les van iemand die ook in deze methode (onder andere) zit, en die merkte op dat ik te voorzichtig was. WS's methode is niet, 'zorg dat hij niet schrikt', wat je onbewust met dat sluipen wel probeert, maar 'hou in de gaten dat hij ok is met jouw aanwezigheid' en doe (soms letterlijk) een stapje terug als je ziet dat het hem even wat te veel wordt. Reageer op hem, anticipeer niet op een mogelijke schrikreactie.
Vooral het stukje met het zadel, Kirania, daar loop ik nu ook op vast (met de zadelmaker heb ik daar even doorheen gedramd ondanks duidelijke stressindicatoren). Mijn paard heeft aantoonbaar pijn gehad, indirect van het zadel, dus de associatie is voor hem niet fijn en ik ben nu al sinds april bezig hem weer ok te krijgen met het zadel, eerst maar eens met mij naast hem, wat 3 maanden geduurd heeft, en nu ben ik bezig met het dekje (dus zadel is nog niet eens van toepassing in dit stadium). Echter stap ik niet meteen terug, maar blijf staan op het punt waarop hij een stresssignaal gaf, wacht op een beetje release, en stap dan pas terug (CAT-H principe). Ik ben nog steeds lang bezig, maar geen 2 uur.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: DownUnder Horsemanship met Skip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:06

Rainer, jij verwoordt veel beter wat ik eigenlijk probeer te zeggen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: DownUnder Horsemanship met Skip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:13

Fijn dat het toch gelukt is, doorzetter! Zo heb je in ieder geval de komende tijd nog genoeg uitdaging!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 102 bezoekers