deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:05

Gelukkig zit er tussen deze uitersten nog een heel groot spectrum aan alternatieven. Ik denk dat je gewoon steeds moet kijken naar wat er werkt voor het paard en de ruiter.

Persoonlijk houdt ik mijn paard het liefst ijzerloos daar ben ik wel van overtuigd met het paard dat ik momenteel heb, dit is voor hem de beste beslissing. Ik ben geen fan van frequent zonder zadel rijden en zonder barebackpad dus gewoon rechtstreeks op de rug. Mijn paard heeft een hoge ruggengraat dus ik vermoed dat ik hem hier geen plezier mee zal doen.

Verder over het "natuurlijk" paarden houden, vind ik dat elk paard standaard een behoorlijk aantal uren buiten moet kunnen doorbrengen en dan niet op een postzegeltje. Paarden moeten ook vrij kunnen bewegen, dit is ook zeer belangrijk om een paard goed te kunnen trainen. Paarden moeten tijd kunnen doorbrengen met soortgenoten, spelen, ... voor een goed mentaal welzijn. Dit zou ik dan weer liever meer als standaard gaan zien.

Edit: ik respecteer iedereen zijn keuze over hoe die zijn paard wil houden, zolang er maar wordt gekeken naar het welzijn van het paard.

Even nog een laatste vraagje: waar vind je dat natuurlijk bekappen verboden is in België?
Laatst bijgewerkt door FFDP op 08-01-20 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt


FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:53

Gizeppie schreef:
FFDP schreef:

Even nog een laatste vraagje: waar vind je dat natuurlijk bekappen verboden is in België?


Is mij verteld door de hoefsmid waarmee ik de gesprekken heb gevoerd.


Lijkt mij sterk dat dit verboden zou zijn en je er online nergens iets over terugvindt, zelfs niet in online wetboeken? Traditionele hoefsmid lijkt mij nu misschien ook niet de beste bron over dit onderwerp? :P

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:01

Gizeppie schreef:
@fddp

Ook op internet staat dit, check maar op Google. daarnaast heb ik t niet over de eerste beste hoefsmid. Dit is een internationale hoefsmid die verschillende paarden bekapt en onderzoek doet en zich ontwikkelt van western paarden tot dressuur paarden.

Zou de link hiernaar dan willen delen? Dit zou ik graag eens lezen, want dat betekent dat er een heleboel mensen een verboden en dus illegaal beroep uitoefenen hier in België, en dat een heleboel paardeneigenaren hun paarden illegale dingen aandoen?

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:12

@Gizeppie: natuurlijk bekappen en de Strasser methode zijn niet hetzelfde zoals hier in het topic al enkele keren werd aangegeven. Natuurlijk bekappen is dus niet verboden in België, gelukkig. :)

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:34

Maartje1990 schreef:
Mijn inziens is paardrijden een egoïstische sport dat doe je omdat jij het leuk vindt om te doen, je doet dit niet voor het paard zelf. Echter in mijn egoïsme om paard te kunnen rijden probeer ik wel zo veel mogelijk rekening te houden. Daarom staan ze 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer dmv slowfeeders, geen hoefijzers en bij voorkeur geen bit.

Ik ben niet anti-dekens en anti-bit. En sterke voorkeur voor bitloos en een deken alleen indien nodig. Verder ben ik niet voor boomloos of tegen boomzadels ik ben voor een goed passend zadel. Natuurlijk paardenhouden betekend niet dat je geen zadel moet gebruiken. Voor het welzijn van de rug van het paard is een goed passend zadel belangrijk.

Bitloos is in mijn ogen absoluut vriendelijker de druk wordt oa over een ruimer oppervlak verdeeld met zachter materiaal. Anti ijzer en anti-stal ben ik absoluut. Overigens betekend dat niet dat een paard maar op een modderveld gegooid moet worden.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan, Maartje jij kan het beter verwoorden dan ik het zelf kan. ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers