Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 19:36

Wicky schreef:
Stukje film ook goed? Even geknipt uit een filmpje van vandaag, met Honey. Honey en ik zitten op hetzelfde punt als jij en Blue, bij het maken van onze taal.

[ Video ]

(Honey is nu ruim een maand bij me. Ze is onzeker en sceptisch, zit erg in haar vluchtinstinct.)

Dank! Hier heb ik zeker wat aan :)

Blue <3
Ons traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli!

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-19 21:23

Vandaag weer bezig geweest en ik ben teruggegaan naar het begin van the porcupine game. Gewoon kleine pasjes met haar achter of voorhand, maar wel goede pasjes en als ze verder gaat eindigen op een goede pas en niet een slechte.

Wel merk ik dat ik hiermee bezig blijf. Nu vind ik dat niet erg, maar ik vroeg me af of ik dan ookal andere games kan oefenen of dat ik e ht moet wachten totdat ze de porcupine game perfect snapt?

Een reactie is heel erg welkom :D

Ps: ik houd het touw nu in een achtje en kan er al beter mee omgaan :P

Blue <3

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-19 12:33

Aleeneh schreef:
Nee, zeker niet, het is niet de bedoeling dat je eerst de ene game helemaal afwerkt voor je aan de volgende kunt beginnen! Gewoon parallel aan elkaar kan prima. Wel is het fijn dat je paard de eerste drie games een beetje snapt voordat je begint met de circling game bijvoorbeeld, maar daar kan een basis begrip ook al bij volstaan zonder dat het meteen helemaal geperfectioneerd hoeft te zijn. Gewoon jezelf lekker verder uitdagen dus! :)

Heel erg bedankt voor je reactie!
Dan ga ik ook met de rest van de games aan de slag :j

Blue <3

Pip1994

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-19 19:24

Weer een week verder, maar zeker niet stilgezeten!

We zijn verder gegaan met ook de andere games en begonnen met de oefeningen van de driving game. Blue pakt dat zo goed op!

Ze blijft de porcupine game nog lastig vinden. Veel ook met haar voorhand bezig, dus daar werken we in kleine stapjes aan.

Deze week komt mijn instructrice weer hopelijk en kan ze ons weer wat tips geven.

Oh en bezig geweest met haar gewoon rustig voor het blok te zetten en dan zonder druk of zadel op de hoogste trap staan. Ze doet het super en staat nu gewoon stil! Morgen met het zadel proberen :)

Zo trots op mijn pony <3

Blue <3

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-19 14:10

Het gaat echt steeds beter!

We zijn lekker bezig en veel aan het oefenen. Nu ook met de andere games aan de gang en als huiswerk van mijn instructrice 'follow the rail' gekregen. Deze vind ze heel lastig, maar het helpt ook heel erg met haar zelfvertrouwen en het wandelen.

De porcupine vind ze af en toe nog lastig. Ze gaat heel makkelijk met haar schterhand opzij, maar heeft ook de neiging naar voren te lopen.

Nog genoeg te doen dus!

Volgende week ga ik weer proberen een filmpje te maken :)

Blue <3

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-20 21:50

We zijn nog steeds lekker aan het oefenen, maar ik merk dat elke dag een beetje teveel is voor Blue. Dus nu doen we 3x per week wat.

We zijn begonnen aan het cirkelen en ookal is het er niet altijd mee eens doet ze het wel. Alleen als ik mijn stick voor haar leg dat staat ze gelijk stil in de plaats van langzamer gaan. Hebben jullie hier tips voor?

Ook het achteruitgaan pakt ze goed op. We zitten op dat ze op een kleine hulp achteruitgaat, alleen doet ze dit steeds met één of twee stappen. Het gaat niet vloeiend en erg langzaam.
Hebben jullie hier ook tips voor?

Alvast bedankt!

Blue <3

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 22:35

@Cera_D & @Suliko, Heel erg bedankt voor jullie reacties en ook de adviezen.

Qua afwisseling probeer ik zoveel mogelijk te doen. Dit omdat Blue snel verveeld is. We rijden ong 3x per week, proberen 1x per week of 1x per twee weken een buitenrit te doen, ik longeer haar 2 a 3x per week, we doen Parelli nog 3x per week en voor de rest wisselen we het af met trick training (wordt ze heel fanatiek van, maar ik moet opletten dat het niet teveel is want dan wordt ze gefrustreerd), trailer oefenen of wandelen. Dit is natuurlijk niet elke week zo en de ene week doen we meer dan de andere. Ik probeer het wel zo te houden dat ze het zelf ook leuk vind en dat het niet teveel voor haar wordt.

Met Parelli gebruik ik ook voer beloningen en dit is voor haar een grote motivatie. Dit probeer ik alleen te doen als ze een goede stap in de juiste richting zet. Meestal snapt ze het dan beter. Voor de rest heel veel stem, lichaamshouding en enthousiast reageren.

Wat ik heel mooi vind is dat sinds ik met Parelli begonnen ben Blue heel erg is gaan smakken en gapen bij oefeningen, dit is erg fijn om te zien. Ze doet het nu ook met andere oefeningen los van het Parelli. Voor ik met Parelli begonnen was smakte ze bijna nooit en had ik haar nog nooit zien gapen. Volgens mij doe ik dan in ieder geval iets goed haha :P

@Suliko, Dank voor je informatie over het achterwaarts gaan. Ik ga me daar eens meer in verdiepen. Wel is het zo dat ze als ik haar met haar meeloop naar achteren en dan hoef ik haar niet eens aan te raken ze heel makkelijk achterwaarts gaat. Betekend dit dat ze het gewoon lastig vind zonder mijn begeleiding of reageert ze niet goed genoeg op mij 'wriggle' hulp?

Dank ook voor je toevoeging op het van voren gelijk stil staan. Wat je zegt begrijp ik helemaal en ik ga dan ook meer op mijn lichaamshouding letten.

Blue <3