Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 00:00

Hallo en welkom op ons traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli!

Wie van de paardenliefhebbers heeft een droom? Ik gok bijna iedereen. Zo ook ik en mijn droom is om de band met je paard te hebben, waarbij ik met hem/haar in vrijheid kan werken en zonder tuig kan rijden op het strand.

Een paar weken geleden heb ik Parelli Natural Horsemanship ontdekt en sindsdien ben ik om. In de tijd die daarop volgde heb ik mij veel ingelezen en allerlei ervaringen opgezocht. Na dit gedaan te hebben dacht ik ''Ja, dit is het!'' En zo begint het, ik ga proberen van mijn droom een werkelijkheid te maken.

Voor wie niet weet wat Parelli is, hierbij een klein beetje informatie. Parelli Natural Horsemanship is ontwikkeld door Pat en Linda Parelli in Amerika. Het is een trainingsmethode van Natural Horsemanship die zich richt op een verfijnde communicatie tussen mens en paard, onder andere door middel van 'The seven games'. Dit zijn 7 grondwerkoefeningen waarmee je je paard leert om meer vertrouwen in de mens, maar ook meer zelfvertrouwen te krijgen. Hiernaast heb je 4 tools waarmee je werkt en die de verlenging van je arm zijn.

Dit zijn:
- Touwhalster
- Leadrope 12 foot
- Carrot Stick
- Savvy String 6 foot

Het paardje met wie ik heel graag dit traject in ga is Blue <3 . Een lieve, leuke, ondeugende, koppige Tinker merrie van bijna 7 jaar. Ze is ongeveer 1,5 jaar doorgereden en moet dus ook zelf nog veel leren.

Blue is een Left Brain Introvert. Een paard dat goed nadenkt en snel leert, maar je moet er wel voor werken. Ze is een paard dat vaak denkt: ''Wat levert het mij op?'' en je niet zal geven wat je wilt, mits je weet wat je doet en haar goed behandelt. Hiernaast is ze niet lui en kan ze goed voorwaarts zijn, maar je moet wel haar vertrouwen hiervoor winnen.

De combinatie die dit traject ingaat:

Afbeelding

Morgen gaan we beginnen met On Line: Level 1

Het is een hele lap tekst en bravo voor degene die het gelezen hebben.
Blue en ik kijken er naar uit om hier onze voortgang bij te houden.

Reacties en tips zijn altijd welkom! Houd het vriendelijk aub :D

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 19:31

Wat leuk dat jullie ons gaan volgen! Ook leuk om te zien dat er meer mensen met Parelli (of iets soortgelijks) bezig zijn! Tips zijn altijd welkom!

Dag 1:
We zijn vandaag begonnen met 'The friendly game'. Blue vond er het hare van, of beter gezegd trok zich er niets van aan. Dus het begint goed! Ze vind het wel soms wat lastig om stil te blijven staan als ze iets verder van mij staat, dan loopt ze naar mij toe (paar stappen en in mijn ruimte) :roll: . Dus daar werken we nog aan. Morgen gaan we kijken hoe ze het met 'The porcupine game' doet!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 19:57

kitobeer schreef:
Leuk dat je de verbinding intens wil opzoeken met je paard.
Maar zorg dat je paard geen robotje word door het vele parrelliën.
Want dat vind ik altijd zo sneu.


Dank voor je reactie! Dat is zeker niet mijn bedoeling en ik wil natuurlijk dat ze ook haar ondeugende karakter behoud en niet alles zomaar doet ;)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:42

Shamrock78 schreef:
Wat gaaf, ik ga je volgen. Ik heb ook een lbi tinker en hopelijk kan ik wat van je leren. Waar heb jij je kennis weggehaald over de karakters, is daar een boek oid van?


Wat leuk dat je gaat volgen!
Zelf ben ik nu lid van de Savvy club en daar haal ik alle kennis vandaan :)
Over de karakters, oftewel de Horsenalities kan je ook veel vinden op internet ;)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:50

Wicky schreef:
Wat leuk, het begin van de reis.

Ik speel alweer meer dan 15 jaar, ergens in level 4 ondertussen. Voor inspiratie kan ik je het volgen van lessen absoluut aanraden. Of doe af en toe een clinic. Niet te lang alleen of met filmpjes blijven oefenen, zeker niet met een lbi.

Veel plezier!


Dat is een mooie tijd!
Lessen volgen en clinics doen zou ik heel graag willen doen. Maar geen idee wie er clincs geven :')

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 22:13

Eliine schreef:
Leuk! En veel plezier. Parelli is een boeiende methode en ik heb mezelf en mijn pony in positieve zin zien veranderen in de afgelopen jaren.
Wees je wel bewust dat het een mindset is en niet zozeer het afvinken van de games. Een instructeur heeft mij hier echt ontzettend bij geholpen :j


Leuk van je reactie!
Ben ook gelukkig niet van het afvinken van de games, maar voor het begin vind ik het wel fijn om te kijken hoe ze eerst op elke game reageert :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 21:46

Wat ontzettend leuk om alles van iedereen te lezen!

Dag 2:
Na weer eerst bezig te zijn geweest met the friendly game, wat ze dit keer echt super deed, verder gegaan met the porcupine game.
Bij the friendly game had ik eerlijk gezegd niet heel anders verwacht, aangezien ze niet snel onder de indruk is. We hebben het rustig opgepakt en ging steeds iets sneller of met meer geluid. Het aanraken vind ze sowieso niet erg, ze is gek op aandacht. O:)

Ook the porcupine game heeft ze goed opgepakt. Wel was ik er sowieso al mee bezig voor parelli, dus ze kende het in zekere zin al wel. Zelf vond ik het lastiger om goed de phases te doen en de hele tijd op dezelfde plek met de carrot stick te blijven, dus daar moet ik goed aan werken. :j

Morgen gaan we een lekkere buitenrit maken en miss daarna nog even parelliën :D

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 22:48

Dag 3:
We zijn vandaag weer begonnen met the friendly game. Ze had er geen probleem mee en ik kon alles doen zonder dat ze het spannend vond.

Hierna verder gegaan met het wijken voor druk door de carrot stick bij haar achterhand. Deze doet ze eigenlijk vrij goed, maar hier was ik dan ook al mee bezig. Het wijken door druk bij haar voorhand/hoofd vindt ze een stuk lastiger, maar na de sessie kon ze al soms een klein stapje zetten. We gaan er dus rustig verder mee.

Blue kan prima volgen, maar ik merk dat ik het lastig vind om de goede hulpen te geven als ze achter blijft of juist mij bijna voorbij gaat. Bij het achterblijven probeer ik haar dan door haar met de carrot stick een tik te geven of door haar te raken met de savvy string door te laten lopen. Maar ik merk dat ik niet altijd goed door heb wanneer het weer goed is of haar niet op de juiste manier raak. Hebben jullie hier tips voor?

Morgen gaan we weer verder :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 23:15

Aleeneh schreef:
Wat bedoel je precies met volgen? Meelopen aan de lijn of los? En wat bedoel je met "wanneer het weer goed is"?
Ik wil best wat tips geven, maar ik snap de situatie nog niet helemaal, zegmaar :)

Klinkt in ieder geval leuk!


Dank voor je reactie! Nu ik het zo doorlees is het idd niet heel duidelijk. Een beetje te snel geschreven |o

Wat ik met volgen bedoel is inderdaad het volgen aan de leadrope. Soms dan stopt ze of gaat ze treuzelen, dan probeer ik haar weer bij mij te krijgen. Dat 'wanneer het weer goed is' is als ze weer naast mij of bijna naast mij is.

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 23:32

Aleeneh schreef:
Ik denk dat ik zou proberen de 2 vormen van druk (porcupine en driving) van elkaar te scheiden. Als ze niet goed reageert op porcupine, los het dan niet op met correcties in de vorm van een driving game, want daar leert ze niet beter van reageren op de porcupine game.

Ik zou, als ze achterblijft, de fases van je contact op het touw vergroten, tot ze meegeeft en meer naar voren komt. Zodra dit gebeurt, meteen de druk loslaten. Dit herhaal je tot ze op de goede plek is, en zodra ze op de goede plek loopt, laat je haar met rust.

Wanneer ze je voorbij gaat, meteen tegenhouden door je naar haar om te draaien en haar een pasje achteruit te vragen. Niet wachten tot het al gebeurd is en je te laat bent. Je zult dus heel alert moeten zijn waar zij loopt t.o.v. jou.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt :)


Dank voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 21:40

Even op vakantie geweest, maar in de tussentijd wel weer met Parelli bezig geweest :j

Dag 4+5+6

Van wat ik doe met de carrot stick kijkt Blue helemaal niet meer op, dus dat is super!

Met de porcupine game gaat het ook heel goed. Haar achterhand draait ze heel mooi en ook een heel rondje. Haar voorhand vind ze moeilijk, maar we nemen kleine stapjes :)

Het volgen naast mij gaat soms heel goed en soms vind ze het ook heel moeilijk, maar het gaat de goede kant op *\o/*

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 21:43

Wicky schreef:
Zet dit meelopen voor jezelf op film of laat iemand (een instructeur of ervaren Parelli-er) meekijken.

Er gaat iets mis in je communicatie op dit punt, dikke kans dat dat in jouw vraagstelling zit. Of de timing van je vraag. Want als je paard "nee" zegt Dan heb je de vraag verkeerd gesteld of de verkeerde vraag gesteld.


Slim! Dat ga ik zeker doen :)

Dan zal ik het filmpje hier plaatsen en kunnen jullie ook zien hoe we bezig zijn

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 21:51

Nettie007 schreef:
Leuk om te volgen en je verhalen te lezen! Ik ben een half jaar geleden gestart met de 7 games samen met mijn 4,5 jarige ruin. Hij is RBE, in het begin was hij nogal druk maar dat is nu veel beter geworden.

Ik klungel nog steeds met die stick en de leadrope. De stick zit mij in de weg, sta op het touwtje en als ik het niet doe dan doet mijn paard het wel _O- :=

Wens jullie veel plezier toe!



Wat leuk dat jullie ook samen bezig zijn!
Zelf klungel ik nog met de leadrope. De carrot stick heb ik redelijk in de hand. Als ik de string niet gebruik heb ik die samen met de stick vast en dan heb ik er geen last van :)

Dank!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 21:55

Aleeneh schreef:
Naar mijn idee is het precies wat Timokyana en Wicky zeggen. Dat je paard uberhaupt reageert als je de seven games vraagt is alleen maar stap 1. Dat is eigenlijk de ruwe basis die elk paard moet kennen om fatsoenlijk in de mensenwereld te functioneren. Maar Parelli is bedoeld om niet alleen je paard de ruwe basis te leren, maar om tot excellentie te komen, en dus met minuscule signalen al met je paard te kunnen communiceren.

Dat vertaalt zich naar: de seven games beheersen is de basis. Het volgende waar je aan gaat werken is: kun je dan de hulpen verkleinen? Kun je er naar toe dat je op fase 1 al reactie krijgt? Kun je zelfs je fases nog subtieler maken dan je oorspronkelijke fase 1, zodat je huidige fase 1 straks je fase 3 of 4 wordt? Kun je het op grotere afstand? Dat je paard achterwaarts gaat als je aan een touw schudt is leuk, maar kan hij dat ook als je 5 meter verderop staat? Of 10 of 15 meter? Kan hij dat ook als je at liberty werkt, dus zonder lijn? Snapt hij het ook als je aan het touw schudt terwijl je naast hem staat of achter hem staat? Weet je welke horsenality je paard is en kun je daar je strategie zo op aanpassen dat je paard maximaal plezier heeft in wat je van hem vraagt?

Het begon er bij mij ooit mee dat ik mijn paard leerde dat als ik met mijn stick zwaaiend naar haar toe kwam lopen aan de zijkant dat ze ervoor een pasje opzij stapte, en aan het eind was het zover dat ik haar vanaf het uiteinde van een lasso (14m) met alleen mijn vinger en het licht kantelen van mijn hoofd kon vragen om zijwaarts te lopen van de ene pion naar de andere, en ook weer te stoppen zodra ik stopte met mijn hulp.


Wow! Aleeneh je bent oprecht een voorbeeld! :))

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 21:57

Avalon87 schreef:
hoi allemaal.
Mag ik mij hier ook melden? Geïnspireerd door jullie verhalen, die van Aleenah hierboven in het bijzonder, Wow, dat is echt knap!

Ik zoek een fijne trainingsmethode voor mijn paard. Ik vind het alleen lastig om een eenduidend antwoord te vinden op de vraag; hoe kun je het best beginnen? Ik weet dat die vraag vaker is gesteld hier op bokt, maar de meeste topics zijn nogal verouderd, en omdat de pakketten nogal door ontwikkeld worden, vind ik het lastig. Wie kan mij hier even mee op weg helpen?

- wat kan ik beste als achtergrond info gebruiken? Lespakketten, dvd’s, boeken?

- weet iemand toevallig een instructeur in de buurt van eindhoven? Ik ben in bezit van trailer dus ik kan me ook verplaatsen.

Alvast bedankt!


Wat leuk dat jij ook geïnspireerd bent geworden! Je bent hier zeker welkom :)

Zelf ben ik lid geworden van de savvy club en dan heb je alles, het is echt super handig.

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 22:35

ruitje schreef:
Hmmm, ik vraag mij af of ik jou aan de telefoon hebt gehad, wil jij graag naar de VS later?

Leuk om te volgen!


Klinkt wel heel leuk, maar dat was ik niet haha :P

Leuk dat je ons volgt!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 23:00

ruitje schreef:
Haha :') .

Die wilde naar Linda en Pat in de VS, dream Big toch!


Absoluut! Echt een hele gave droom!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 21:25

Vandaag eerst weer wat geoefend en het gaat lekker, maar niet heel veel bijzonders. Hierna een heerlijke buitenrit gemaakt :)

Ook ben ik bezig geweest met het volgen en ze komt wat lastiger op gang, maar als dat eenmaal zo is kan ze het prima.

We zijn ook al even bezig met het draaien naar het opstapblok, want madam draait haar achterhand altijd van het opstapblok af als ze ernaast staat |o
Dus als iemand nog tips heeft hoe haar te laten blijven staan hoor ik dat graag!
Het draaien naar het blok toe op 'zweep' commando gaat al wel erg lekker en zo stap ik dan makkelijk op :)

Vandaag vergeten een filmpje te maken :')
Als het morgen nog niet donker is doe ik het dan!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 21:36

Wicky schreef:
Ongeveer een miljoen tips; alles afhankelijk van wat er gebeurd, hoe je op de opstapkruk terecht komt en vooral hoe je er zelf mentaal in staat. (Zet je frustratie om in fascinatie, want frustratie werkt verlammend in een leerproces)

Wat communiceert je paard als die wegdraaid bij de opstapkruk? Heb je dan toestemming om op te stappen? Zo ja, hoe ziet geen toestemming er dan uit voor je? Zo nee, waar verlies je die toestemming?

Ter vergelijking; als ik ergens in de paddock m'n opstapkruk neer zet en ik roep een Haflinger weg bij het voer, dan komt die en parkeert zichzelf voor mij op de opstapkruk zodat ik op kan stappen. (Of er komen er meer dan een en dan maken ze ruzie over op wie ik op moet stappen, heel onpraktisch).


Dank voor je reactie :)
Gelukkig raak ik niet gefrustreerd en blijf ik gewoon calm. Zet haar gewoon weer goed elke keer. Maar merk omdat ik het nu zo doe dat ze er zelf naartoe draait dat ik het niet meer probeer. Ik ga er denk ik toch weer aan werken.

Ik mag van haar overal komen, dat is geen probleem en reageert ze niet op. Kriebelen op bijv haar schoft vind ze ook heerlijk. Ze wilt wel het liefst met haar hoofd voor me staan (tegenover mij), miss ligt er daar een goede tip?

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 22:56

Alweer even geleden, maar we zijn zeker weer verder gegaan.

De porcupine game gaat best lekker
De stick gebruiken om haar voorhand van mij af te 'duwen' vind ze niks, maar met mn handen kan ik bijna alles :)
Wel moeten we het nuanceren :j

Ook zijn we begonnen aan het cirkelen, wat ze in stap en draf kan (nu moet ik nog leren om de stick goed achter mij om aan mn andere hand te geven, dat is nog best lastig :') ). Het yoyo'en doet ze ook goed, naar achter moet ze aan wennen, maar weer naar voren is geen enkel probleem.

Hiernaast zijn we begonnen met los volgen over het afgesloten terrein van stal en dat gaat heel goed. Omdat Blue erg gemotiveerd kan worden met eten gebruik ik dat. Maar waar ik eerst 3 hele wortels nodig gehad, heb ik nu nog 2 stukjes nodig om hetzelfde rondje te lopen. Gelukkig is Blue geen bijter en gaat ze ook niet vervelend doen, behalve als ze denkt snel de wortel uit je hand te gritsen (tot nu toe altijd optijd om haar een kleine correctie te geven) :roll:

Nog steeds gek op mn slimme (bijrijd) pony :D

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 22:15

Vandaag eindelijk het beloofde filmpje gemaakt. In de tussentijd zijn we ook met andere dingen bezig, maar dat komt in een ander filmpje.

Als je tips hebt heel graag! Houd het wel vriendelijk aub :D


Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 23:32

Aleeneh schreef:
Oke ik kijk even en typ ondertussen een beetje wat ik zie :)

Met friendly game maak je hele mooie rustige bewegingen, je hebt een fijne passieve houding daarin. Ik vraag me wel af, op welk punt beloon je? Ik zie je doorgaan en doorgaan met aanraken, maar waar wacht je op voor je stopt? Wat wil je van haar zien?

Bij het lopen naar het blauwe ding vooraan loop jij weg, en op een gegeven moment trekt het touw strak en moet ze wel mee. Zou je haar ook kunnen uitlokken om in beweging te komen met jóu ipv op t einde van je lijn? Dat als jij gaat lopen, ze met jóu meeloopt?

Algemene tip: visualiseer jezelf welke specifieke reactie je van je paard wil zien voor je beloont. Je paard leert van hetgeen ze doet op het punt dat jij je druk loslaat. Als jij stopt met vragen op het moment dat ze niet precies het goede laat zien, zal ze ook niet precies het goede leren. Bij een turn om de voorhand wil ik zien dat de achterbenen echt netjes kruisen bijvoorbeeld, dus ik stop dan op de eerste de beste pas waar ze echt kruist. Als je stopt wanneer je paard net een minder moment heeft, beloon je juist dát moment ipv de misschien hele goede momenten ervoor. Kortom: doe de oefening niet om de oefening te doen, maar om je paard iets bij te brengen.

Ik vind het mooi om te zien hoe je je rust bewaart en hoe veel je beloont tussendoor. Dat is echt heel prettig.

Zo. Ik hoop dat je daar iets mee kan :+ Dapper dat je een filmpje deelt, en ook heel tof om eens naar te kunnen kijken.


Heel erg bedankt voor je reactie en tips!
Ik heb er heel erg veel aan :)

Goed dat je zegt dat ik beter moet visualiseren, toen ik zelf het filmpje zag zag ik idd ook dat ik niet altijd op het goede moment stop. Daar ga ik aan werken!

Met het aanraken moet ik idd ook mn momenten pakken om te stoppen.

Dank dat je het zo goed verduidelijk en benoemt!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 23:40

Aleeneh schreef:
Top bezig dus!

Even een toelichting van mijn standpunt bij de Friendly Game: Friendly game is voor mij meer dan gewoon desensibiliseren. Het is je paard leren te ontspannen bij spannende prikkels. Dat betekent dat je heel consequent op alle tekenen van ontspanning beloont tijdens de friendly game. Hoofd laten zakken, likken, kauwen, weer gaan knipperen met de ogen, neusgaten iets minder strak, etc. Daarbij komt timing dus heel nauw. Als je dat heel consequent doet krijg je een paard die als ie iets spannend vindt zelf al begint met likken en kauwen e.d. om zelf de ontspanning te vinden.
Dat vind ik heel prettig dus dat probeer ik ze meteen vanaf de eerste keer friendly gamen al mee te geven: dat het hun taak is om zelf te zoeken naar ontspanning.


Perfect verwoord, daar ga ik nu zeker op letten! Al gaat dat waarschijnlijk niet meteen goed qua mijn timing, maar daar gaan we mee oefenen :j

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 13:39

Dank voor de reacties!

Gisteren ook weer geoefend en dan vooral op timing. Ook met de friendly game heel erg opgelet op tekens van ontspanning en ik heb wat geduld nodig, maar dan zijn ze er wel. Zodra ze dat laat zien stop ik en geef ik haar een pauze. Met de porcupine game terug naar het begin gegaan en vooral gelet op wanneer ik stop en kleine maar goede pasjes.

Hiernaast krijg ik les van iemand in Natural Horsemanship en grondwerk en die gene geeft ook les in Parelli kwam ik gisteren achter *\o/*
Dus we hebben een instructrice!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 13:40

Wicky schreef:
Ik zie een heleboel mooie dingen gebeuren, maar ook zaken die wat verfijnder zouden kunnen.

Meer letten op je paard zoals al gemeld. De games zijn je gesprekstof, let op wat je paard zegt. Dat is lastig, dat snap ik. Wat mij hielp was veel filmen en terugkijken, zodat je weet wat er bewust en onbewust gebeurd.

Let op het vast houden van je touw, eigenlijk wil je met open handen werken. Dan wordt de driving game op de achterhand niet ongemerkt een porcupine op de voorhand. Want juist die dubbele signalen op verschillende plekken wil je niet.

Lus je leadrope als een 8 en niet als een 0. Zigzag in je hand ipv lussen maken. Snap je dan wat ik bedoel? Anders zoek ik even een voorbeeld


Als je een foto hebt van hoe je de leadrope vasthoud erg graag! Ik merk dat ik soms nog wat onhandig ben met dat ding... :')

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 54 bezoekers