Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:25

Wat leuk, het begin van de reis.

Ik speel alweer meer dan 15 jaar, ergens in level 4 ondertussen. Voor inspiratie kan ik je het volgen van lessen absoluut aanraden. Of doe af en toe een clinic. Niet te lang alleen of met filmpjes blijven oefenen, zeker niet met een lbi.

Veel plezier!

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com


Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:34

Pip1994 schreef:
Wicky schreef:
Wat leuk, het begin van de reis.

Ik speel alweer meer dan 15 jaar, ergens in level 4 ondertussen. Voor inspiratie kan ik je het volgen van lessen absoluut aanraden. Of doe af en toe een clinic. Niet te lang alleen of met filmpjes blijven oefenen, zeker niet met een lbi.

Veel plezier!


Dat is een mooie tijd!
Lessen volgen en clinics doen zou ik heel graag willen doen. Maar geen idee wie er clincs geven :')


Ligt er een beetje aan waar je woont. Er zijn de officiële parelli-instructeurs, die vind je via de Facebook pagina van parelli nl. Zij organiseren zelf clinics, maar er komen ook buitenlandse instructeurs clinics geven. Vorige maand was Linda Parelli in België, bijvoorbeeld.

Er zijn minder officiële instructeurs die bijvoorbeeld de instructeursopleiding van de knhs hebben gedaan, maar zich wel bezig houden met Parelli. Vaak zitten er in je omgeving parelliers, zonder dat je dat weet. Samen leren en spelen is zoveel leuker.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:43

Zet dit meelopen voor jezelf op film of laat iemand (een instructeur of ervaren Parelli-er) meekijken.

Er gaat iets mis in je communicatie op dit punt, dikke kans dat dat in jouw vraagstelling zit. Of de timing van je vraag. Want als je paard "nee" zegt Dan heb je de vraag verkeerd gesteld of de verkeerde vraag gesteld.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:23

Ymor schreef:
Ik had een tijdje geleden al gereageerd maar stel je hebt de 7 games onder de knie. Daar staan wij nu. Waar ga je dan verder?


De 7 games is het alfabet van je taal, zei Linda Parelli vorige maand in België. Als je het alfabet kent, ga je gesprekken voeren. En die bespreken worden verfijnder naarmate je meer ervaring hebt.

Luister wat je paard zegt en geef daar antwoord op. Daar passen de horsenalities bij, maar ook de patterns (patronen voor grondwerk en patronen voor rijden). Combineer games en patterns, start Liberty en Freestyle rijden, nog ze veel te doen als je de basis hebt.

Ik zelf speel met meerdere paarden tegelijk, bijvoorbeeld. Of rij op neckrope met een handpaard om mee te spelen. Of los spelen, met een of meerdere paarden. Ik heb nooit het gevoel dat ik niks te doen heb, maar juist teveel.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:45


Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:05

Ongeveer een miljoen tips; alles afhankelijk van wat er gebeurd, hoe je op de opstapkruk terecht komt en vooral hoe je er zelf mentaal in staat. (Zet je frustratie om in fascinatie, want frustratie werkt verlammend in een leerproces)

Wat communiceert je paard als die wegdraaid bij de opstapkruk? Heb je dan toestemming om op te stappen? Zo ja, hoe ziet geen toestemming er dan uit voor je? Zo nee, waar verlies je die toestemming?

Ter vergelijking; als ik ergens in de paddock m'n opstapkruk neer zet en ik roep een Haflinger weg bij het voer, dan komt die en parkeert zichzelf voor mij op de opstapkruk zodat ik op kan stappen. (Of er komen er meer dan een en dan maken ze ruzie over op wie ik op moet stappen, heel onpraktisch).

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:42

Ik zie een heleboel mooie dingen gebeuren, maar ook zaken die wat verfijnder zouden kunnen.

Meer letten op je paard zoals al gemeld. De games zijn je gesprekstof, let op wat je paard zegt. Dat is lastig, dat snap ik. Wat mij hielp was veel filmen en terugkijken, zodat je weet wat er bewust en onbewust gebeurd.

Let op het vast houden van je touw, eigenlijk wil je met open handen werken. Dan wordt de driving game op de achterhand niet ongemerkt een porcupine op de voorhand. Want juist die dubbele signalen op verschillende plekken wil je niet.

Lus je leadrope als een 8 en niet als een 0. Zigzag in je hand ipv lussen maken. Snap je dan wat ik bedoel? Anders zoek ik even een voorbeeld
Laatst bijgewerkt door Wicky op 04-12-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:34

Stukje film ook goed? Even geknipt uit een filmpje van vandaag, met Honey. Honey en ik zitten op hetzelfde punt als jij en Blue, bij het maken van onze taal.



(Honey is nu ruim een maand bij me. Ze is onzeker en sceptisch, zit erg in haar vluchtinstinct.)

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers