[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

woepsie90

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 12:15

Kom je de volgende dag op stal, is INEENS zn hoef warm (en de andere niet) en zet hij er amper gewicht op.
Been is niet warm, alleen de hoef.

Duid heel erg op een zweer nu %)
Heb de DA al gebeld om te vragen hoe en wat ivm voorgeschreven medicijnen... Heb gister £156 afgerekend daarvoor én een zak voer moeten kopen om het in te doen :$

Op zoek naar een bekapper? Ik studeer bij Barehoof Strategy en ben regelmatig in Nederland om te bekappen. Voor vragen kan je mailen naar helpwithhooves@gmail.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 13:53

Tilmar schreef:
Jeetje het zit je ook niet mee... en arme Harvey.

Maar misschien dus toch niet het ligament?

Echt he, zo typisch weer om de dag nadat de DA is geweest ineens andere symptomen te hebben :+

Ik hoop idd dat het dus toch niet het ligament is. De DA zou mij terug bellen, hopelijk kan hij morgenochtend langskomen... Heb Harvey een dikke laag zaagsel én pellets in zn schuilstal gegeven en al z’n hooi binnen gehangen zodat hij niet steeds hoeft te heen en weren van het ene hooinet naar de ander. Hij zag er echt niet comfortabel uit.
Wel staat er nog hooi in de wei en het hek gaat vanavond open dus als hij wil bewegen dan kan dat de hele nacht...

Z’n voer met medicijnen mot ‘ie niet trouwens -O- Morgen even anders aanpakken, misschien iets minder kalmeringspoeder want dat ruikt best.

Op zoek naar een bekapper? Ik studeer bij Barehoof Strategy en ben regelmatig in Nederland om te bekappen. Voor vragen kan je mailen naar helpwithhooves@gmail.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 15:11

Ik ben nou eens benieuwd... Want ik krijg steeds vaker deze gedachten 'wat mis ik nou' en 'wat doe ik nou verkeerd'. Ik kan de rode draad maar niet vinden!

Voor degene die ons verhaal een beetje kennen, WAT zouden jullie doen als jullie mij zouden zijn?
Wat zie ik nou over het hoofd?
We hebben zoveel issues (gehad). Is het geen gezondheids probleem, dan is het wel weer gedrag vanwege verkeerd (ruw)voer en/of vanwege mijn fout of verkeerde stalling. En daarna weer terug naar gezondheidsproblemen.

Ik vraag me serieus af waar het allemaal voor nodig is. Bijna 3 jaar geleden kocht ik Harvey en sindsdien alleen maar gedoe, en verder dan rijden in stap lijk ik niet te komen -O-

Heb ik gewoon serieuze PECH in hoofdletters en zal dit gewoon dit paard zijn en altijd blijven?
Of.... Wat is hier de oplossing?

Ik heb zoveel verschillende soorten voer geprobeerd, zowel voor gedrags als gezondheidsredenen. Meer gras, geen gras, oud hooi, nieuw hooi. Wel krachtvoer, geen krachtvoer, wel of niet hoefsupplementen...
We zijn op 4 stallen geweest, zowel 's nachts binnen/overdag buiten als 24/7 buiten met schuiling. Zowel in kudde als niet in een kudde.
Hoefijzers en lijmijzers vielen in het begin elke paar weken eraf, vandaar dat we blootsvoets zijn. Nog steeds heeft hij amper hoefwand, alhoewel qualiteit beter lijkt. Ik begin steeds meer te denken aan ijzers eronder zetten, maar toch bang dat dat mis gaat en ze weer eraf komen en hoefwand scheuren... We zitten vooral met schimmels in zijn voet te klooien het afgelopen laatste jaar en we hebben 2 of 3 hoefzweren gehad. Daarnaast groeit hij amper hielen, die raak ik met bekappen al niet aan en op het asfalt van de uitloop heb ik nu stalmatten gelegd maar ook dat lijkt niet te helpen.
Qua gedrag gaat het nu heel stabiel en heb ik inmiddels zoveel geleerd, en ken ik hem zo veel beter nu. Dus dat lijkt goed te zitten, ook als er bv een verandering in zn gedrag zou komen weet ik nu wat te doen, daar word ik in gedachten niet op voorhand al onzeker van (in het begin wel)

Ik had écht niet verwacht dat ik 3 jaar lang verpleegster zou spelen en 0 buitenritten gemaakt zou hebben ;( En ik heb ook echt te doen met Harvey, al die ongemakken! En volgens mij zou hij het ook veel leuker vinden om kilometers te maken en lekker te draven en galopperen met mij buiten op de ruiterpaden, het strand en de heuvels!

Wat zouden jullie in mijn plaats doen, en veranderen aan hoe ik Harvey verzorg e.d.? Wees gerust eerlijk!
Ben serieus benieuwd

(nou is het lastig via internet ons écht te kennen, maar alsnog).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 20:54

Wat een lieve reacties allemaal :o Dank jullie wel!

De afgelopen jaren heb ik Harvey in heel wat verschillende situaties meegemaakt en dat maakt het ook zo lastig want niks lijkt goed en passend. Daarnaast heb ik mijzelf in alle situaties ook steeds anders gevoeld wat ook weer bij hem meespeelt natuurlijk. En we hebben verschillende trainingen geprobeerd, van mezelf naar parelli naar R+ naar warwick schiller en nu een combi van alles en EINDELIJK les!

Waar ik zelf heel vaak tegenaan loop is dat ik me niet goed voel om Harvey dingen op te leggen of te leren als hij lichamelijk of geestelijk daar niet toe in staat is. Een beetje als een kind die veel te veel suiker krijgt en veel te druk is, en dan vragen of hij op school rustig wil blijven zitten en luisteren. Of een ziek iemand vragen te werken. Snap je?
Ik probeer daarom altijd zijn persoontje en lijf zo gezond mogelijk te houden, omdat het anders volledig tegen mijn gevoel in gaat om hem te trainen, zeker als er problemen zijn. Dat voelt eigenlijk gewoon hartstikke oneerlijk! Dus dat doorzetten vind ik daarom zo moeilijk.

Was ik maar op onderzoek uitgegaan over zijn ras voordat ik hem kocht |o
Maar het is wel echt m'n maatje geworden, en voor degene die denken dat ik een rustiger paard moet: NEE <<)
Ik heb de afgelopen jaren ook behoorlijk wat paarden van dichtbij gezien omdat ik op zoveel stallen gestaan heb, nu als hoefbekapper kom ik ook heel veel verschillende tegen. :+ Ik ben het juist fijn gaan vinden dat Harvey zo open en gevoelig is, niks is geheim! Ik zou hem zelf niet als binnenvetter bestempelen eigenlijk, want ik kan aan alles zien en horen wat er in zijn koppie omgaat en dat zou een buitenstaander ook kunnen (als ze geen oogkleppen op hebben dan). Maar een quarter horse zou nog wel passen bij me denk ik. Of een Clydesdale/Shire, maar die vind ik gewoon erg mooi en lijken redelijk nuchter. Tinkers, fjorden, e.d. vind ik te lomp en eigenwijs, daar zou ik erg gefrustreerd van raken.

Plus, als er iets is wat ik saai vind, is dat wel een rustige buitenrit :+ Ik zou dolgraag actief buitenrijden, het liefst endurance! Doe mij maar draf en galop, wind door de haren, natuur ontdekken. Halverwege een graaspauze en weer door. Daarnaast zou ik graag de basis in de bak goed willen hebben maar dan wel in de western richting. Dat is neck reining geloof ik? Harvey vind een sprong ook erg leuk dus als ik hem daar blij mee maak wil ik dat ook wel doen! Ikzelf houd daar eigenlijk niet van, maar ik houd er wel van om m'n paard blij te maken 8-)

Wat betreft het natuurlijke, daar ben ik al deels vanaf gestapt. Hij staat niet 24/7 buiten. Hij heeft wel 24/7 toegang tot frisse lucht, want zijn stal is aan een kant open met een uitloop eraan, dus eigenlijk een binnen + buitenstal heeft hij. Daar staat hij 8/10 uurtjes per dag. Droog, met zaagsel en hooi. 's Ochtend komt hij 'binnen' en de staleigenaar opent het hek in de avond. Dus ondanks dat het nog steeds redelijk natuurlijk en buiten is, is het wel een routine en met een droge ruimte.
Qua dekens, die heeft hij voorgaande jaren gewoon gedragen hoor! Wel elke winter minder lang en minder dik, waarbij deze winter maar enkele dagen. Hij kan namelijk gewoon zn stal in waar hooi hangt en ik vind vergeleken met de paarden op stal, dat Harvey een lekker vachtje 'heeft <3 De eerste winter had hij nog een vacht van niks, maar ook van oktober t/m maart een deken op. Het tweede jaar werd dat al minder lang een denken en een iets beter vachtje en dit jaar was helemaal leuk.
Afgelopen winter heeft hij dus met amper een deken ook geen gewicht of conditie verloren, dus het lijkt helemaal niet zo slecht te zijn voor 'm! Maar dat kan ook zijn wat xyzutu2 zegt, dat ik de 100% Harvey uit het oog ben verloren (of nooit gehad heb!) en hem op bijvoorbeeld en per ongeluk op 60% al super goed schat.

Qua hoeven, dat is helemaal een verhaal apart. Hij had namelijk bar slechte onder de ijzers, daarom vielen ze er elke 3 weken ook af en scheurde hele stukken hoef mee. De hoefsmid adviseerde toen zonder te gaan om ze rust te geven. Toen ben ik me er pas in gaan verdiepen, ik had namelijk toen ik Harvey kocht helemaal niet de intentie om ze eraf te halen! Dat kwam pas nadat we er problemen mee kregen. Ik kocht Harvey begin juni 2016, en pas half september zijn ze eraf gegaan. Na de transitie/gewennings periode had hij eigenlijk best mooie voetjes :) tot de eerste hoefzweer, die chronisch werd.
Toen de stal ging verbouwen en Harvey en zijn kudde aan de kant moesten en een maand lang in een modderige wei stonden, toen kreeg hij seperatie. En die bacterie zit nog steeds te klooien. De hoefsmeden zeiden er niks over tegen mij en pas nu ik het zelf studeer kom ik erachter hoe en wat.
Qua hoefgroei, dat was altijd prima. Pas recent lijkt het stil te staan >;) Maar dat ook weer met z'n voer te maken hebben wat ik rond dezelfde tijd veranderd heb.

Maar, ik snap wat er allemaal gezegd wordt en ik twijfel ook echt aan alles nu! Er zijn door de jaren heen ook zoveel adviezen gegeven, en her en der heb ik wat meegenomen maar ook heel veel niet. Via het scherm is een situatie best anders dan wanneer je er zelf middenin zit en veel advies leek mij soms ook gewoon niet helemaal passend. Soms lees je ook gewoon wat je wilt lezen of wat je niet wilt lezen, heel apart ook hoe je geheugen werkt wat dat betreft.

De puzzel is ZO enorm groot bij Harvey :list:

Ik denk te weten wat de oplossing is voor ons. Maar helaas is die oplossing niet zo 123 beschikbaar op ons eiland: een paddock paradise! Of iig iets wat erop lijkt, een track/doolhof hoeft niet per se.

Mijn onderbuik gevoel zegt de volgende dingen al heel lang:
- Hij heeft meer uitdaging en beweging nodig (kudde + weidegang en gaan rijden!)
- Maar hij heeft ook dagelijks een aantal uur droge ondergrond nodig voor zn hoefgezondheid (stal, zand of schuilstal met verharding erbij)
- Zijn hoeven zouden zonder hoefijzers kunnen maar kost erg veel moeite, en of ik dit nog wil (voor Harvey) weet ik niet. Ze zijn er flink uitgefokt inderdaad.
- Voer. Al sla je me dood. Wel weet ik dat voorjaars gras niet zo'n geweldig plan is...
- Vrije keuze. Harvey en een stal liggen elkaar niet. Hij wordt of hyper, gaat rondjes lopen, vlucht eruit in de ochtend en is moeilijk te vangen in de avond (tenzij hij alleen achterblijft). Of hij keert in zichzelf, eet amper en kijkt vooral naar buiten. In 2016 heeft hij vijf maanden 's nachts 14 uur op stal gestaan. En vorig jaar toen we naar die andere stal waren verhuisd heeft hij een paar weken overdags op stal gestaan ivm te natte wei. Hij stond ook een paar weken 's nachts op stal toen hij een hoefzweer had en op boxrust moest. Toen liep hij ook altijd rondjes, at amper hooi en had zelfs een ongeluk met zijn deken gehad in stal. Als hij zich dus zo voelt, vind ik hem trainen dus heel oneerlijk. Want wat hij voelt is mijn schuld, ik sluit hem op in die stal.

En zo blijf ik dus malen en bezig met hem!

Ik wil jullie enorm bedanken voor de reacties die ook erg lief waren :o Ik ga eens lekker hierop broeden en geen gehaaste dingen doen. Dat doe ik namelijk vaak wel maar later blijkt het wederom verkeerd te zijn. Alhoewel m'n handen jeuken. Dat is 1 van de dingen die Harvey mij geleerd heeft. Hij heeft mij zo ontzettend veel geleerd, voornamelijk over mijzelf. Ik heb inderdaad het paard gevonden wat IK nodig had. En of hij geschikt is voor wat ik wil (lange afstand ritten) is inderdaad nog maar de vraag. Alles in mijn leven is door hem veranderd. Dankzij hem heb ik nu een studie en straks een baan! Dankzij hem ben ik veel relaxter geworden. Een betere, geduldigere mama ook. Ik ben gezonder geworden van het vele buiten zijn. Meer mindfull en minder materialistisch. Veel meer sympatie voor dieren gekregen, en wat mensen er allemaal wel niet mee doen, waardoor ik nu ook vegan ben. En ga maar door!

(Ik hoop dat ik zo op iedereen een beetje geantwoord heb. Vind het lastig om iedereen te quoten, dacht dat het beter was 1 algemeen antwoord te geven)

Nogmaals bedankt allemaal!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 21:50

Korte afsuitende update.

Ik heb al jullie reacties meermalen gelezen maar kon mijn antwoord helaas niet meer aanpassen. Heb toch het aa vergeten te zeggen en ongedaan te maken.

Maar:
- Harvey heeft sinds vandaag hoefijzers vanwege zijn verstuikte ligament, op aanraden van arts & hoefsmid. Dit is tijdelijk in de hoop dat hij wat ondersteuning krijgt in zijn been en hoefbeweging en het ligament kan helen. De hoefsmid is bang dat hij de ijzers eraf trapt zoals voorheen ook vaak gebeurde, dus we hopen dat hij over een poosje genezen is en weer zonder ijzers kan
- Er is iets terwijl ook gaande in dezelfde hoef wat zeer doet en zowel de dierenarts als de hoefsmid als ik weten niet wat. De nagels inslaan in die voet deed hem erg zeer, hij steigerde een paar keer. We hebben geprobeerd een zweer eruit te trekken met nat verband vorige week en ik heb hem op stalrust gehouden zodat z'n voet in een hoefschoen met verband schoon zou blijven, maar het is niet gelukt behalve dat we een stinkende straal kregen, en zoeken en snijden leverde ook niks op.
- Harvey heeft afgelopen 2 weken ook op pijnstilling en ontstekingremmer gestaan. Dit heeft niks geholpen, het is zelfs erger geworden.

De dierenarts en smid hopen dat het ligament over 5 weken wat verbeterd is en dat ze dan misschien nogmaals een setje ijzers eronder moeten doen voor nog eens 5 weken ondersteuning. Ik zie het minder rooskleurig in eigenlijk...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hij is nog steeds flink kreupel helaas, maar mag gelukkig wel gewoon de wei in van de arts en hoefsmid en hij lijkt het nog prima te vinden om lekker te grazen en te keutelen in de wei.

Ik verwacht dat Harvey eigenlijk gewoon met pensioen gaat binnenkort, ik vraag het me af of hij goed terug komt... In dat geval ga ik gewoon genieten van mijn vreselijke lieve vriend zo lang dat nog kan en samen lekker niks doen :+:

Afbeelding
(ja, hij mist een stuk huid en haar boven zijn oog, weer ergens tegen aan geschraapt oid)

Terwijl dit alles plaatvond, vertelde de staleigenaar mij ook dat hij binnenkort de nieuwe verwachte stallen gaat bouwen.... Op de plek waar Harvey staat! Dus wij moeten weer aan de kant en waar we na de verbouwing komen is ook niet duidelijk.

En hierbij eindig ik mijn langdradige topic vol ongelukken en tegenslagen... :wave:
Voor wie ons wilt blijven volgen, ik ben voorlopig nog actief op instagram met 'ottbharvey'
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 16-04-19 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt