Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:51

Dat soort oefeningen doe ik nooit heel erg lang, dan maakt hij namelijk zijn eigen plan :D En dat zijn meestal plannen waar ik niet zo blij van word.

Dat is toch ook wat... ik ben een weekje op vakantie geweest, paarden staan aan huis hier, dus iemand anders heeft ze verzorgd. Ik had die man wel een beetje gewaarschuwd voor mijn ruin, alsin: duidelijk zijn, zorg dat hij je niet voorbij loopt, consequent zijn etc.
Nu hebben beide paarden zich uitstekend gedragen tijdens die week, echt engeltjes :j Degene die opgepast heeft wist gewoon niet wat er nu ingewikkeld was aan mijn paard, zó braaf.
Nu heeft hij hem ook alleen 's avonds in de stal gezet (waar eten lag) en 's ochtends in de wei gezet (waar gras en hooi was).

Alleen toen ik daarna weer ging grondwerken met mijn ruin heeft hij weer van alles geprobeerd wat hij al heel lang niet meer gedaan heeft, de etter :') :+ Dat waren dingen als wegrennen van de cirkel, omdraaien op de cirkel, op me af stormen (waar hij dus flink met de stick heeft kennisgemaakt) etc.

Ik weet niet of het een met het ander te maken had, maar frappant was het wel.
De keer erna grondwerken ging superbraaf, rijden vanavond ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:21

@mindfull: ik ben geen lid, maar ken de filmpjes van allure wel. Dat was voor mij ook zo'n feest der herkenning.
Mijn paard kan ik trouwens wel zo opstappen, maar bij hem zit het meer in het altijd bewust en alert zijn in de omgang en zeker ook met het rijden. Dus het is zeker niet gezegd dat het bij jouw paard nooit opstappen en wegrijden zal worden :n Alleen wat doelloos rondsjokken, dát zal lastig worden.

Achterom

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:31

Daarom snap ik dus eigenlijk niet zo goed waarom een aantal van jullie met voedselbeloningen werken, want dat versterkt het gedrag om ongevraagd in jouw ruimte te komen.
Ook ben ik het niet eens met degenen die stellen dat een harde aanpak niet werkt met een LBE. Het werkt wel degelijk, maar je timing moet goed zijn, en je moet het uiteraard op het juiste moment toepassen.
Sterker nog, als ik die aanpak niet had durven doen, dan had mijn paard niet meer geleefd inmiddels. Dan was hij namelijk echt uitgegroeid tot levensgevaarlijk.

Alertheid is idd altijd nodig :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:36

@mindful: en als je hem op dat moment uit balans brengt? Of ben je bang dat je dan met paard en al om gaat?
Want dat hij stopte is wel een teken dat het een LB actie is en dat jij waarschijnlijk een manier moet vinden om hen uit dit patroon te krijgen.

@anne: herkenbaar, dat kan mijn ruin ook fantastisch. Die legt geweldige slidings neer op buitenrit, maar in de bak kan hij dat écht niet, vindt ie :+
Op een buitenrit met mijn instructrice en haar moeder was het helemaal leuk. Galopje op het pad langs het kanaal, de rest kon al voorspellen wanneer walter weer opzij zou springen :') In het begin vond de moeder van mijn instructrice het doodeng, maar toen ze het door had uiteindelijk zelf wel grappig.
Ik waarschuw anderen trouwens ook altijd dat ze nooit te dicht achter Walter moeten gaan op buitenrit, niet omdat hij trapt oid, maar vanwege die noodstops.

Volgens mij heb ik dat nog niet gezegd, maar ik denk dat ik op het moment zelfs 2 LBE's heb staan, mijn oudere merrie valt ook in die categorie. Zij rent altijd blijmoedig af op nieuwe dingen, zegt wel genoeg denk ik :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:56

@mindful: ik bedoelde idd de one rein stop ja, maar die moet je jezelf ook zo eigen maken dat je die in een fractie van een seconde kunt toepassen. Anders heeft het geen zin, zeker niet met een paard als dit. Heftig hoor.
Na laten kijken zou ik zeker doen :j

Dat was gisterenavond ook wat... Walter kan soms nogal onbenullig doen in galop, waarbij het aan mij is om rustig te blijven. Zo ook gisteren, maar ineens struikelde hij (ook dat gebeurt vaker, maar hij heeft een fantastische balans) en ineens kon hij zich niet meer houden. Omdat ik bang was dat we over de kop zouden gaan heb ik me af laten glijden en hij week keurig uit om niet over mij heen te hoeven en bleef bij mij stil staan.
Arm paard, hele trots gekrenkt :') :+
Dus weer opgestapt, maar nu moeten we natuurlijk nog wel even een rondje in galop linksom en rechtsom, ook over die plek (overigens lag daar niks, geen reden om te struikelen). Braafste paard ooit onder mijn kont :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:41

Wat een heerlijk topic is dit toch :D

Om even op een aantal dingetjes in te gaan: mijn LBE'er heb ik ook al ruim 10 jaar. En ja, ik vind zeker dat het makkelijker wordt, maar ik denk ook dat dat komt omdat ikzelf veranderd ben en er anders mee om ga dan in het begin. Wat jullie schrijven over consequent zijn zonder boos te worden is heel herkenbeer en heeft mij ook op andere vlakken (bijvoorbeeld in mijn werk) veel gebracht :j
Daar mis ik nog wel een ander element in, wat volgens mij heel belangrijk is: uitstralen dat je het écht meent.
Genoeg mensen die consequent willen zijn, maar het niet echt ménen, er niet van doordrongen zijn zeg maar. Daar prikt in ieder geval mijn paard zo doorheen.

Buitenrijden blijft ook hier lastig, als ik alleen ga. Het is niet echt angst van zijn kant, maar zoals mijn instructrice altijd zegt: hij wil simpelweg dat een ander het kanonnevlees is.
Hij is niet angstig, maar wil gewoon zeker weten dat er echt niks is. Daarom gaat het buitenrijden samen met een ander paard ook veel makkelijker, hij drukt het andere paard op spannende momenten gewoon 'vooruit'. Ik weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven, maar hij zorgt er altijd voor dat het andere paard eerst gaat.
Daarom probeer ik in die situaties hemzelf juist ervoor te krijgen, omdat dit gewoon goed voor hem is.
20 km alleen buitenrijden? Dat is helaas nog steeds niet mogelijk :n
Maar tegelijkertijd hebben we al zo ontzettend veel bereikt waarvan ik pakweg 6 jaar geleden nog dacht dat het nooit zou gaan lukken.
Bovendien houd ik gewoon van zijn grapjes, dit is gewoon echt het allerleukste paard wat ik ken (ondanks dat veel anderen echt een hekel aan hem hebben :')).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:59

Geweldig Mindfull! Wat een heerlijk gevoel, of niet?

@lielle: dat was ik idd. Heb al zo vaak gezien dat dat het verschil maakt, blij dat het bij haar paard ook zo werkt. Want stiekum is het eigenlijk best fijn als een paard zo duidelijk is, maar het ook waardeert als jíj zo duidelijk bent :j

Mijn Walter was vandaag heel meewerkend met de hoefsmid, wilde even laten zien dat hij heel slim is :D Dus toen de hoefmid zijn hoef los liet na het knippen, bewoog hij zijn been alvast richting het bokje, want dat moet immers altijd? Nou, dan was hij de smid even voor.
Maar bij het tweede been waarbij hij dat deed maaide hij natuurlijk wel het bokje om :')
De smid kent hem al langer dan vandaag (ook alweer een jaar of 10) dus ook zij kan daar om lachen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:44

Haha, heerlijk :D Bij Walter moet je sowieso niet aankomen met dat soort oefeningen in stap, dat vindt ie saaaaai.
In draf kan er altijd veel meer, en als hij het dan nog saai vindt, dan maar in galop :D Maar dat is natuurlijk een beetje lastig aan de hand, of niet?
Je laten verleiden tot een strijd is in een dergelijke situatie het stomste wat je kunt doen, immers, dan heeft paardlief de leiding over genomen. Dus goed gedaan!

@lielle: dat is wel even balen van je rug, hopelijk kunnen ze je nu snel een keer helpen. Sterkte!

Walter doet het super goed op het moment. Gisterenavond merkte ik dat ook weer, moest mezelf wel dwingen om te stoppen op het moment dat het echt geweldig ging. Hij is echt super meewerkend en heeft ook echt plezier in het werk nu, dat wil ik graag zo houden immers.
De buurvrouw, die Walter inmiddels ook goed kent omdat ze wekelijks op mijn andere paard rijdt, gaf al aan dat zij dus echt niet op Walter hoeft, daar heeft ze het geduld niet voor :')
Overigens vind ik RB en LB-i paarden over het algemeen een stuk makkelijker dan LB-E. Bij RB paarden word ik automatisch een stuk rustiger en neem ik veel meer tijd. Daar hoef ik niet over na te denken, dat doe ik gewoon.
Bij LB-i doe ik dat juist niet, maar zorgt mijn enthousiaste lichaamstaal vaak juist voor enthousiaste reacties bij de paarden. Zo ging ik met de merrie van mijn vriendin altijd als een maffe in een volle uitgestrekte galop door de bak. Het normaal vrij gesloten paard vond dat echt práchtig :D De ruin van mijn andere vriendin ging ook heerlijk uit zijn plaat met loswerken met mij. Met rijden kon ik met die ruin dan soms net de dingetjes oefenen waar Walter dan wat overspannen/heftig op reageerde.
Als ik dat zo opschrijf merk ik dat ik die beide paarden soms best wel mis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:32

@lielle: sterkte!
@ruitje: daar kan ik me alles bij voorstellen...
@Sizzle: oei, pssm zou wel echt de minst positieve optie zijn. Heb al iets te veel mensen gesproken die daardoor hun paard hebben moeten laten gaan. Gelukkig komt er wel steeds meer kennis beschikbaar, maar ik begrijp echt niet waarom mensen dit soort erfelijke afwijkingen nog steeds durven te verdoezelen. Ik ga heel hard voor je duimen.
@mindful: waar is je filmpje? :D

Mijn merrie heeft me zondag flink laten schrikken, die slikte in één keer een complete maïskolf door :+ Je kon meteen zien dat het ding haar flink dwars zat, dus toch de DA maar laten komen. Uiteindelijk heeft ze het toch zelf op kunnen lossen, maar ik dacht toch even dat ze haar laatste buitenritje er op had zitten.
Gisteren voor het eerst sinds maanden weer les gehad met Walter. Was ook wel weer nodig, die slimmerik had mij de laatste maanden weer veel te hard laten werken :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:04

Bloodymary schreef:
Als een paard buiten niet voorop wil of stopt als je bijvoorbeeld alleen buiten rijdt, dan is dat omdat hij onzeker is en jou nog niet helemaal als de leider ziet. De enige oplossing is oefenen, meters maken. En als het niet lukt als je bijvoorbeeld alleen bent, stap dan gerust een stuk af en loop er langs tot het wel lukt. Kwaad worden helpt niet, alleen veel oefenen en geduld hebben, Komt meestal wel goed. En blijft het ook oefenen als je met anderen gaat, door eerst bijvoorbeeld naast elkaar voorop te rijden.

Dat kan een reden zijn ja, maar dat hoeft niet dé reden te zijn.

Bij de mijne steekt het iets anders in elkaar, hij wil gewoon liever dat een ander opgegeten wordt dan hijzelf (bij wijze van spreken). Daarom is hij super relaxed als hij met een ander paard is, die in zijn ogen zo dom is om voorop te gaan.
En is hij in zijn eentje veel waakzamer.

Bij hem is het zo dat hij ineens op de noodrem kan gaan. Dat kan onzekerheid zijn, zoals jij schrijft, maar kan ook grenzen verkennen zijn, kijken hoe ik reageer.
Het punt is dat je dat echt aan moet kunnen voelen: bij onzekerheid moet ik de tijd nemen en desnoods afstappen. Maar als het grenzen verkennen is, dan moet ik gewoon wat duidelijker zijn en zeker niet afstappen, want dan ben ik in zijn ogen dat domme mens dat tenminste eerst opgegeten wordt en kan hij er mooi achteraan sjokken.

Het is dus veel te kort door de bocht om, zonder dat je het paard of de situatie kent, te stellen dat het een gebrek aan leiderschap is ( :x ) en dat er 'gewoon' meer geoefend moet worden en dat afstappen dan een goed idee is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:18

@sizzle: he bah, ik duim voor jullie.
@mindful: herkenbaar. Lichaamstaal is waar ik met Walter ook enorm alert op moet zijn. Mijn lichaamstaal is namelijk nogal druk, daarmee kan ik hem echt over de zeik helpen als ik niet oplet. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met wat ik bij jouw paard lees. Het grappige is dat als je hier door bent, je waarschijnlijk me je energie je paard op momenten ook kunt uitdagen. Maar ik lees bij jou ook wat ik zelf al langer denk, dat veel mensen nog onvoldoende aandacht besteden aan de lichaamstaal van de mens.
@fabster: wat goed dat ze zo is opgeknapt!

Hier ook een mega overwinning. Zondag een ontspannen buitenrit gemaakt met Walter alleen. Dat is me echt nog nooit gelukt op die manier, nu lekker doorgaan en wie weet wordt hij toch nog het buitenrijpaard wat ik eigenlijk altijd al wilde :D
Samen met andere paarden had hij geen probleem, maar alleen dus wel. Spanning opbouwen en gevaarlijke situaties soms (extrovert he, die doet dan maffe dingen). Mijn lesgeefster heeft een paar keer met me meegefietst bij wijze van les en afgelopen weken heeft ook de buurvrouw een paar keer meegefietst. Maar zondag dus helemaal alleen! Super trots op mijn paard!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:41

mindful schreef:
Ik denk steeds, mocht hij elders geland zijn was hij mss al door de salamimolen gedraaid :Y)

Dat geldt voor de mijne ook... geen misschien, maar zeker weten. Die heeft echt mazzel gehad dat hij zo'n eigenwijs figuur zoals ik heeft getroffen :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:57

Zelfde vragen als Fabster... dat is wel heel gevaarlijk zeg. Zeker omdat een paard heel snel leert dat dit dus gewoon kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:40

Maar waarom heb je geen les meer met hem dan? Ik geloof niet dat je helemaal de ernst ervan inziet... dit is geen veilig gedrag, eigenlijk zou je met dit soort dingen helemaal terug naar de basis moeten; grondwerk in de bak. Dan kun je hem leren dat dit niet werkt (en ja, er zijn oplossingen voor) waarna je weer kunt denken aan wandelen en uiteindelijk rijden.
Het is heel herkenbaar hoor, gelukkig heeft mijn Walter nooit geleerd dat dit een optie is, maar alleen buitenrijden is nog steeds ingewikkeld met hem :')
Wat je beschrijft over dat het paard veel geduld nodig heeft, ook herkenbaar. Maar wat bij de mijne de uitdaging is; beslissen wanneer geduld nodig is, of wanneer een aanmoediging op zijn plaats is.
Dat kon bij de jouwe ook wel eens het punt zijn, want losrukken ga je niet oplossen met geduld op zich.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:16

Hihi, niet alle LBE's in dit topic zou ik zo schetsen, als betrouwbaar :')
De mijne zou ik eerder schetsen als duidelijk :D Hij zal me er nooit met opzet af gooien (al denk ik dat anderen door zijn plotselinge draaien en stops weleens per ongeluk zouden kunnen vallen) dus in die zin wel betrouwbaar. Maar zijn reacties zijn bepaald niet voorspelbaar voor de meeste mensen, juist door het snelle schakelen tussen LBE en RBE.
Dus die stelling vind ik iets te algemeen.... zo'n relatief simpel paard als de jouwe nu lijkt, is soms heerlijk, denk ik, dat wel :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:11

Dat hoeft niet Fabster :n Op youtube is een hoop te vinden. En met de DVD's kom je ook een eind.
Wat grappig trouwens dat verhaal over je buitenrit, dat lijkt op mijn ritje vandaag. De buurvrouw had een nieuw paard bij zich, de 15-jarige fries van haar vader die sinds een paar weken onder het zadel beleerd is (loopt al jaren op hoog niveau marathons voor de wagen). Maar goed, dat paard vond het spannend, zo samen met een onbekend ander paard (Walter) op buitenrit. En hij was dus echt superbraaf! Op plekken waar hij anders nog wel eens gekke fratsen uithaalt, helemaal niks!
Omdat de conditie van de fries nog niet optimaal is (heeft in de winter stilgestaan) is het een relatief korte rit geworden, maar achteraf gezien toch nog 10 km.
Mijn merrie had vanmorgen ook een LBE actie, die zit weer lekker in haar vel, dus ze schoot zo weer langs mij heen de wei uit. En maar rondjes rennen, als ik er aan kwam weer heel hard weg scheuren :+
Eén korte draai kon ze niet halen, toen ging ze op haar snufferd. Maar het maakte haar niks uit, gewoon opkrabbelen en doorscheuren. Vrij snel kon ik de leiding weer nemen (had wel even het hek dichtgedaan zodat ze de straat niet op kon schieten natuurlijk) en heb haar nog even laten lopen en toen gepakt :D Ik twijfelde nog wel over haar horsenality, maar ik denk toch echt definitief LBE :j Mooie acties hahaha.
@ mindful: goed bezig zeg! Genieten is dat :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:17

Bij parelli is het uitgangspunt dat Liberty volgt na het grondwerk. Eerst moet alles bevestigd zijn aan de leadrope voordat deze er af gaat.
Voest doet dat andersom trouwens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:04

Ach, mijn ervaring met mensen die dit denken in hokjes afkraken, is dat ze dat veelal doen om hun eigen inzichten en ervaringen te verkopen. En daarmee plaats ik hen weer in een hokje :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:05

Gimme_Joy schreef:
Maar ik kan de hoop dat dat gesnuffel over gaat met ouder worden dus wel laten varen... :')

Kan wel hoor, Walter is inmiddels 15, en sinds zijn 10e wordt hij niet meer staatsgevaarlijk van voedselbeloningen :') :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:45

Gek genoeg doen die van mij het alleen het hun eigen spullen.
De pakketjesbezorger heeft namelijk 2 keer een pakketje met wijnflessen in de paddock gezet, maar die vonden ze blijkbaar niet interessant genoeg :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:45

Tegen Walter moet je ook heel consequent zijn, in het verleden heeft hij ook echt gevaarlijk gedrag vertoond. En o.a. mij een tand uit de mond geslagen toen hij 2 jaar oud was.... dat heeft hij nooit weer gedaan, uiteraard wel geprobeerd en dat heeft hij geweten.
Hij kan zich heel goed gedragen, enige nadeel is dat hij ook heel makkelijk kan overschieten naar RB-E en dan is uiteraard een heel andere aanpak nodig dan bij LB gedrag.
En het feit dat ik ook extravert ben vind ik dus juist helemaal niet handig, mijn instructrice is veel meer introvert, dat werkt bij Walter soms echt rustgevend. Ikzelf breng op die momenten juist extra onrust als ik er niet op let.

Walter is met rijden in de bak echt een heerlijk paard vind ik, hij heeft alleen moeten leren dat fouten maken oké is. Verder is het een lekker gemotiveerd dier, die alles wil proberen wat ik vraag. Alleen denkt hij soms dat ik wat anders vraag dan ikzelf denk :')
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel soms wel spijt heb van dit paard, ik wilde graag een paard waarmee ik heerlijke buitenritten kon maken in mijn eentje. Nou, als er iets is wat helaas echt niet gaat dan is het dat.
Stiekem speel ik weleens met het idee om hem toch eens weg te brengen om hem specifiek hierop te laten trainen.
Anderzijds zou ik niet weten wie dat nou goed kan, het is gebleken dat er maar verrekte weinig mensen dit paard echt door hebben en er mee om kunnen gaan. Bovendien: doortrainen op buitenrijden, wie doet dat nou?
In een groep naar buiten gaat prima, ik heb alleen geen buitenrijmaatje meer... das het nadeel van paarden aan huis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:55

Flew schreef:
Er zijn wel mensen die dat doen hoor, Achterom. Ik ben toevallig recent nog benaderd met de vraag of ik dat ook doe. Nou heb ik geen plek aan huis voor paarden van derden, dus ik zal bij diegene thuis moeten komen, maar er zijn ongetwijfeld meer mensen die zoiets wel willen doen.

Hier thuis zou nog handiger zijn idd. Dan staat mijn andere paard ook niet alleen...
Toch voer tot nadenken dus. Als ik zelf weer kan rijden toch eens over na gaan denken :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:16

Dat doet mijn eigen instructrice dus ook al... Maar dat is niet afdoende, als je er naast fietst is hij ook braaf. Ik wil gewoon echt dat iemand signaleert wanneer het gevaarlijk wordt en mij dan de juiste strategie kan geven. Soms is het angst, maar soms ook helemaal niet. En soms slaat het van niet willen om in angst of andersom. In dat soort momenten springt hij zo de sloot in of voor een auto. Gewoon echt gevaarlijk, helaas.
Maar ik zal er eens een apart topic over openen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:20

Ik herken het wel, als ik niet goed in mijn vel zit kan ik best met Walter gaan werken, maar moet ik wel extra goed mijn aandacht erbij houden. Want dan doet hij soms ook rare dingen zoals ontploffen.
Voor mij werkt dat juist heel goed, ik raak daardoor al mijn frustraties en stress kwijt door mijn aandacht volledig te focussen op hem.
Maar ontspannen werken is er dan niet bij, dan moet je een ander paard uitzoeken.

Mijn LBE is op dit moment geblesseerd helaas, check ligament. Dus dat betekent veel afspuiten, nou dat was ook een feestje die dagen dan het zo waaide... in het begin was hij wel rustig, want het hielp tegen de pijn, maar als het dan langer ging duren kwam zijn karakter ook weer bovendrijven :+
En omdat ik zo blij was dat hij zich even wat beter voelde, was ik niet altijd even duidelijk :D
Ach ja...

Nu kom ik zijn beperkingen trouwens wel keihard tegen: dierenarts zei, echo maken, ja dat doen we op de kliniek. Nou niet dus, want hij gaat dus niet meer op de trailer :n
De laatste keer dat we dat probeerden heeft iemand haar vinger daarbij gebroken (zelfde trucje als Fabster omschrijft met touw rond de stang, alleen breekt Walter daar dus ook doorheen) dus dat doe ik niet meer. We hebben al zoveel geprobeerd, het is gewoon klaar.
Maar goed, gelukkig kon de echo ook hier thuis.
En dan is het echt het liefste paard ter wereld. Of hij tegen scheren kan? Geen idee, nooit gedaan, dus probeer maar. Geen centje pijn, meneer stond hartstikke stil :)
Echo maken ook, later toch gesedeerd, maar had in feite ook zonder gekund.
Hebben we toch iets goed gedaan in de opvoeding :)