Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:33

Hoi,
Mag ik me hier ook melden? Volgens mij is Alex een LBE'er. Dat verklaart denk ik wel waarom hij graag achter de fietsers aangaat, zelfs wielrenners wil hij bijhouden. En in een hele dolle bui ook auto's. Niemand mag hem inhalen, hij loopt namelijk graag voorop. Maar 1 brul van mij en hij doet weer normaal, dus luisteren kan hij gelukkig ook. Alex is mijn 11,5 jarige mini shetlander en staat samen met Jorie van 3,5 jaar waarvan ik denk dat hij een RBE is. Met Jorie heb ik meer problemen dan met Alex wegens dat Jorie zo angstig is voor alles. Alex is vooral 1 grote lolbroek. Dit is Alex en onze favoriete activiteit:
Afbeelding

Edit; ik merk dat slome ook. Als Alex het niet aan staat doet ie het ook niet. Ik had een keer Jorie meegenomen naar menles gewoon om te wennen aan de trailer en Alex was me die les toch sloom en chagrijnig, echt een totaal andere pony :')

Alex en Jorie, ondeugend, klein en "altijd" grappig <3 en overladen met [o]

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:48

Ja klopt, ik heb alleen nu doordeweeks geen tijd om iets met ze te doen door mijn eigen activiteiten. Ik zit van 9 tot 5 in Groningen en dus is het al donker als ik thuis kom. Ze staan aan huis, dat is dan wel weer makkelijk en ik heb achter wel licht, maar ik weet zelf niet hoe ik grondwerk moet doen, alleen longeren, pasje opzij/achteruit kennen ze. En de paddock is maar 8 bij 12 qua grootte. Dus ik ga hier voornamelijk meelezen. Alhoewel ik het andere topic van rbe ook even wil doorlezen voor Jorie, want nu Alex me als leider ziet hebben we ook echt lol samen en gaat het eigenlijk altijd heerlijk en Jorie schrikt gewoon echt superveel en van niks lijkt het. Dus daar moet ik nog mee leren werken, ik heb wel twee werkwillige pony's dat scheelt. En Jorie was de eerste jaren echt bang van me wegens dat ik dus aardig dominant overkom in de paddock bij het voeren doordat ik boven Alex moet blijven staan, maar ook hij heeft inmiddels uitgevonden dat ik best aardig ben en het leuk is met mij te werken.

Jorex

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:34

Alex is ook zo mega drammerig met voedsel. Maar hij heeft vandaag het voordeel van zijn karakter laten zien, want we moesten parcours rijden met schrik obstakels. Alleen ik was nogal zenuwachtig, dus dan gaat hij op standje slome draf lopen zodat ik me geen zorgen hoefde te maken. Alleen hem weer uit die strand krijgen en aanmoedigen harder te gaan was erg lastig. En de discolamp was nieuw, dus hij weigerde de eerste ronde, om er de tweede ronde meteen doorheen te lopen in draf. Zo heerlijk hoe hij dan weer op mij vertrouwd.
In de inrijbak moest hij markeren, eerst meteen poepen en plassen. En na onze rondjes weer plassen. Het beest kan op buitenrit met andere paarden ook wel 5 keer plassen in 4 uur tijd :roll:

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:52

Mijne zit sowieso eerst bij iedereen in de zakken. Dat zal ik er wel niet helemaal uit krijgen, tis ook wel wat shet eigen om zo op voer gefocust te zijn. Ook heeft hij voernijd, maar hij weet heel goed de regels en dat is dat ie tijdens het voeren niet in de stal komt waar Jorie staat te eten. Maar daar houdt hij zich alleen aan als ik binnen zicht blijf _O-
Mijn mobiel werd ook getest op eetbaarheid vanochtend tijdens het voeren.
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:50

Mijn LBE'er is echt megacool. Maar kijkt dan wel weer raar op van een slang waardoor ik dus de slang ook zag. Ik had echt zo iets van "wat is er dan zo eng in die berm?" :')

Mijn RBE'er, die neem ik niet meer mee naar buiten, die wil namelijk wegrennen en helaas heb ik hem nu eenmalig niet weten te houden. Gelukkig is Alex de baas en Jorie niet, dus in tweespan naar buiten gaat wel goed komen. Dan reageert Jorie net zo cool als Alex namelijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:41

Ik zit te denken dat Alex er wat tussenin hangt qua I of E, want hij is wel meestal kalm, maar dan ook weer bossy, naughty en mischievous. Maar als hij geen zin heeft en ook in zijn eentje is het het traagste beest wat je ooit gezien hebt. Maar als hij het leuk vindt dan stuiteren we op zijn actieve tempo door de bak en kan ik er ook bijna niks tegenin brengen.
Maar hij was vroeger tot een jaar of 5-7 echt een extrovert paard, daarna introvert geworden, waarschijnlijk vanwege castratie.
Het is met Alex maar net hoe de kop staat die dag, als hij al niet mee wil lopen naar voren, dan zet ik hem bij voorbaat alweer terug in de paddock, want het wordt dan toch niks. Terwijl Jorie eigenlijk altijd wil, die is echt typisch RBE, reageert ook 3 keer zo vlug als Alex.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 09-01-19 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:15

Hier herken ik dat je overal volgen inderdaad ook wel. Maar hij sloopt alleen dingen als ik uit het zicht verdwijn. Wat dat betreft is mijn rbe erger _O-
Die pakt een magic brush vast en gaat dan de vloer ermee doen. En hij heeft de tik om overal te gaan liggen rollen. Dat zou hij dus vorige week voor de kar in de bak ook doen. Mijn LBE'er heeft het ook 1 keer geflikt, ging in de berm, dus ik dacht die gaat poepen of plassen. Ploft ie dus om om te rollen, nou ik heb nog nooit een paard zo erg uit schrik op zijn flikker gegeven :oo
Hij had helemaal niet meer door dat hij ingespannen stond.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:41

Alex is rond zijn castratie echt van lbe naar lbi gegaan zoveel rust gaf dat hem. Als hij iets heel leuk vindt, wordt hij weer een LBE'er. Hij zit er dus tussenin, maar als hij een puur lbi dagje heeft, kan ik niks met hem beginnen met mennen.

Mijn andere is een RBE, dus als ik met beide op pad ben dan is Alex ook meer richting lbe en vind ik ze beide strontvervelend. Maar Jorie schrikt heel snel en zet dat meteen om in rennen, wat ik dan weer lastig vind.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:43

Flew schreef:
Die van mij heeft gewoon een hele sterke mening. Als de pet verkeerd staat kan ik hoog springen en laag springen, hij gaat het dan niet doen. Bij hem zit de truc erin om hem te laten denken dat het zijn idee is. Dan is het namelijk het beste idee van de hele wereld en gaat hij het direct doen. :7

Dit is precies Alex. En meestal is het dan met alsnog wat morren inderdaad. Hij zwaait vooral nijdig met zijn staart en zijn oren staan dan ook niet meer op standje geconcentreerd maar op standje pisnijdig, dus die gaan dan nog wat platter. Hij heeft ook al eens tegen het rekje van de sulky getrapt toen ie het niet met me eens was. Toen heb ik even iets strenger gezegd dat dat gedrag al helemaal niet getolereerd wordt :j
Maar meestal zodra hij hetgeen doet wat ik voorstelde, gaan de oren weer naar voren en gaan met die banaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:41

Alex heb ik toen ook wel iets meer dan een brul gegeven ~~}>
Hij is nu op 1 eh te corrigeren over het algemeen. Behalve bij dingen die hij echt leuk vindt, zoals op buitenrit in een groep. Hij is wel te handelen dan, maar we moeten niet ergens moeten wachten, dan is het alleen maar steiger, steiger, steiger. Dus dan zet ik er een groom voor. En als we dan weer vertrekken, loopt hij niet normaal weg, maar springt naar voren. Dus dan laat ik hem weer stilstaan en dan kan meneer opeens wel normaal weg stappen. Maar hij wil dan ook nog wel eens te blij worden en sprint dan opeens bij de groep weg in galop, daarom heb ik hem wel op het strenge gat qua bit dan. Ik moet eigenlijk vaker met andere mensen op buitenrit, want als ie alleen is dan is er niks aan de hand.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:52

Jaan81 schreef:
Dat herken ik ook echt Fenna :j
Een paar geleden eens een midweek weggeweest met o.a. een oudrenpaard (Engels volbloed)
Die denderde hij zonder pardon zo voorbij in galop _O- Hij was zo enthousiast, wilde de hele tijd al t liefst voorop en toen we galopje deden explodeerde hij even. Ik lag helemaal dubbel en eigenaresse van de volbloed heeft gelijk dr mening over een trekpaard bij moeten stellen :D

Alex dendert inderdaad ook pony's die ff 20-30 cm groter zijn dan hem voorbij. Hij wordt gewoon te blij tijdens ritten, bij het niet willen stilstaan heb ik wel zo iets van "kun je ook ff normaal doen, zoals je alleen op buitenrit ook doet".
Verder wordt ie blij van bos, dan moet de 25 km/h eerst ook even op een overzichtelijk pad worden aangetikt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:18

Alex is gelukkig meer lbi buiten. Met Jorie (rbe) is gewoon levensgevaarlijk, in een bak al. Laat staan buiten. Hoop dat dat in tweespan beter wordt. Hij schrok zich afgelopen vrijdag dood van iemand die ging poepscheppen met notabene hetzelfde als we thuis gebruiken. :roll:

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:51

Fabster schreef:
Ik wandel ook weinig. Geen zin in. Wandel al met de honden. Maar mijn LBE hoeftook niet zo nodig. Die is dan zo sloom, dat ik veel te veel werk heb om haar aan de praat te houden. Dus we (ik) rijden liever.

Precies dit, Alex moet ik zo ongeveer meesleuren met wandelen. Gelukkig is het voor de sulky naar buiten gaan wel helemaal geweldig volgens hem :j

Mijn RBE Jorie is ook super verkeersmak, grote vrachtwagens die hem passeren in een nauwe straat, zijn geen enkel probleem. Het zijn alleen die onverwachtse dingen die hij niet aankan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:39

rumay schreef:
Kan je paard ook lbe en lbi ineen zijn? Herken nl van beide behoorlijk veel

Ja hoor mijne is de eerste 5 km alleen een lbi die ik elke 2 seconden mag aansporen. En de rest van de rit denkt ie bij iedere aanwijzing "oh joepie ik mag galop", zelfs al zeg ik dat ie linksaf of rechtsaf moet. :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:47

Hier gelukkig geen waterbak die omgaat. Ze blijven er beide vanaf. Wel dit in de sneeuw, hij had duidelijk zijn lbe knop aan staan. :')
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:48

Ik ben ook een mediator. Paarden worden bij mij altijd kalmer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:57

Heel veel sterkte Fabster :(:)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:23

Wat ontploffen betreft is Alex meer LBI, hij bokt alleen als ie het echt niet met me eens is en ik zijn grenzen te ver overschrijdt met straffen. Mijn RBE bokt als ie iets nieuws moet, meer zo van "Oh, help, ik moet klaarstaan om weg te vluchten". Hij spiegelt mij ook heel erg, Alex is meer onverschillig. Maar ik had toen ook wel wat stress, want we gingen een vaardigheidsparcours rijden, maar juist toen hij kalmeerde werd ik ook weer kalm. Want ik haat een bokkende pony voor de wagen, vind het doodeng.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie