Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 07:26

Fabster schreef:
Gizeppie schreef:
Ik had een RBI en kon op de grond alles met hem, maar onder het zadel niet.. Nu heb ik echt een clown..

Zo n RBI/RBE heb ik ook, ja. Geef mij de left brainers maar <3

Haha ik merk ook dat ik dit werken wel veel fijner vind. Alleen dit paard heeft wel veel meer energie naar voren nodig. Maar als tie eenmaal gaat dan gaat tie..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:55

Veel sterkte Fabster..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:36

Ik wil jullie het volgende voorleggen.. Zouden jullie het hele verhaal willen lezen en mij hierin advies willen geven.

Korte omschrijving van het paard. Paard is een voormalig dekhengst en heeft eigenlijk altijd in de sport moeten presteren. Paard heeft ZZ zwaar gelopen, maar hoe is voor mij een grote vraag. Paard heeft vooral een ho dan een go, maar als hij gaat dan gaat hij. Paard reageert niet op zwepen, ook niet op je been, als je dressuurmatig rijd.

Ik ben geen standaard dressuurruiter. Ik houd van grondwerk/buitenrijden en dressuur interessant maken met materiaal. Ik moet zeggen dat dit wel zijn vruchten afwerpt en hij dingen heel snel op pakt. Het paard is mega slim en kauwt snel af..

Nou heb ik twee lessen gevolgd bij een instructeur die mij aangeraden is door iemand anders. Ik heb mijn twijfels gekregen, waardoor ik dit verhaal voor ga leggen.

Ik zal over de afgelopen keer vertellen. De instructeur is bij elke les minstens een half uur op mijn paard wezen rijden. Dit keer was het 45 minuten. Hij liet mij dingen zien.. Eerst ging hij met de achterkant van zweep over de schouder van mijn paard heen duwen.. Mijn paard reageert niet op zwepen of weinig dingen vanuit achter.. Wel vanuit voor (daar is hij heel sensitief).. Vanuit daar kreeg hij een reactie en kon hij naar voren met het paard. De knop ging op een gegeven moment om bij het paard en kon hij met zijn buitenbeen wegrijden. Dit was best een mooi gezicht vond ik, eindelijk die voorwaartse drang. En daar ging hij.. Ik dacht eindelijk een ingang.. Nou vandaag ging hij er weer op.. Dit keer veel langer, waardoor ik zelf maar 10 minuten van de les zelf gereden heb. Maar goed daar ging het niet om..

Toen hij erop stapte ging hij al gelijk weer aan de slag met die schouder, wel positief resultaat. Vervolgens vroeg hij of ik de bezem aan wilde geven. Mijn paard vond dit toch wel gek, begon te trappen/bokken/probeerde weg te rennen. Mijn paard is niet snel onder de indruk van dingen, maar kan me voorstellen als iemand met een bezem gaat rijden dat dit best gek is.. Toen hij die bezem weg legde ging het paard als de malle door de bak, vol bokken, maar ook gewoon galopperen. Paard is onder het zadel helemaal niet voorwaarts (alleen buiten of met springen). Maar was deze voorwaartse drang uit angst of uit joligheid?Mijn paard heeft zijn oren altijd naar voren namelijk. Zo is zijn indruk.. Nooit naar achteren. Maar ik kan hier uit dus niet opmerken dat hij het leuk vond of niet..

Ik heb de laatste tien minuten nog mogen rijden. Hier deden we hetzelfde. Mijn paard ging wel hard, maar niet zoals bij hem. Ik zelf was niet helemaal overtuigd, dus dan is hij heel voorzichtig met mij. Tot de instructeur de bezem achter mij aan gooide.. Hij versnelde en gaf een aantal bokken, maar omdat ik dus naar voren zat viel ik eraf.. Vervolgens stond ik op en stapte hij weer op mijn paard. Terwijl ik zelf eigenlijk graag erop had gewild, om het positief af te kunnen sluiten.

Waar ik graag advies in wil is het een goede manier om een paard met een bezem naar voren te rijden? Ik kon mijn paard niet goed peilen of hij nou bang was of dat hij het leuk vond daarna om te lopen.. Was het angst dat hij liep of was het uit vrijwillige basis? Ik ben iemand die graag werkt vanuit vertrouwen, wat ik dus met mijn grondwerk aan het opbouwen ben doordat hij leert zelf de keuze te maken om iets voor mij te doen. Het paard is wel een grapjes maker.. Maar kan ook blokkeren als je over zijn grenzen heen gaat. Hij kan ook een hele trucs doos uit halen als hij ergens geen zin in heeft, daarom kan ik zo moeilijk aflezen of het angst is of dat hij het leuk vindt of moeilijk vindt en daardoor zo doet. Alleen ik zelf vind het niet prettig als mijn paard bokkend door de bak gaat.. Hij is dan wel voorwaarts, maar doet hij dit uit frustratie of omdat hij het leuk vindt en de knop om is? Ik vond het best gevaarlijk namelijk hoe hij door de bak heen ging.. Dat ik eraf gekukeld was, was niet de schuld van het paard, maar doordat hij die bezem achter mij aan gooide..

Zouden jullie mij eerlijk advies kunnen geven? Wat jullie denken hierover?

Er is film materiaal aanwezig, maar dit zal ik niet plaatsen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:50

Flew schreef:
Ik vind het op zijn zachtst gezegd bijzonder, maar ik ga er niet over oordelen of het goed of slecht is.

Wat ik wel vind is dat jij achter de gehanteerde/te hanteren trainingsmethode moet staan. Als dat niet zo is (wat ik uit je bericht denk te kunnen opmaken) zou ik me gaan oriënteren op een andere instructeur als ik jou was. Wellicht past een andere aanpak jullie beter.

Nouja het paard gaat wel als de malle. Heb hem nog nooit zo hard zien lopen.. Alleen voor mij is de vraag doet hij dit omdat hij het leuk vindt of omdat tie bang en opgejaagd is door die bezem. Hij is normaal super nuchter. En gaat zelfs achter plastic aan rennen.. Hij bokt wel vaker ook met grondwerk, dat mag ook.. Doet tie soms als hij gefrustreerd is of jolig wordt (dan is de bok iets anders hoor). Ik zelf ben een onzekere ruiter (op de grond totaal niet), maar ik vind het belangrijk dat mijn houding ook mee gepakt wordt.. Daar zit 50%.. Hij hoeft van mij niet als de malle door de bak, als hij maar reageert op mijn been en het werk leuk vindt. Nou Caveletti vindt hij wel leuk, want dan gaat hij ook hard..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:26

c_alsemgeest schreef:
Ja best gek... maar ik zou de keuze gewoon even navragen.
Het kan namelijk ook zo zijn dat hij juist iets 'geks' koos als een bezem om een nieuwe reactie te krijgen van het paard.
Zweep heeft hij vroeger blijkbaar genoeg gezien aangezien dat 0 effect heeft.
Sommige kiezen er voor om dan reactie af te dwingen door harder te slaan. Maar je kan ook out of the box denken en iets geks pakken waar hij wel van onder de indruk is.
Dat hoeft niet eens vanuit angst te zijn... maar gewoon 'nieuw' waardoor het wellicht wel een goede uitdaging geeft voor het paard.
Ik doe met die van mij ook af en toe hele gekke dingen om het leuk te hou den. Hij leert nl erg snel en dan wordt iets ook snel saai.

Verder moet je altijd lessen bij iemand wat je zelf prettig vindt.
Dat is het belangrijkste. Maar soms gaat het juist bij goede instructie eerst wat stroef omdat ze juist de pijnpuntjes oppakken.
Kan me best voorstellen dat ze het paard wat vlotter en in reactie willen hebben, voordat je zaken gaat verfijnen qua houding. Voor alles heb je nl voorwaartse drang nodig.
Maar ook daarvoor geldt...
Vraag het even na, en kijk daarna of het goed voelt of dat je wil switchen.

Klopt idd hij wilde hem ergens van onder de indruk laten worden. Iets anders doen dan normaal. Dat had wel effect.. Want daarna ging hij als de malle. Maar hij gaat ook als de malle als hij iets nieuws gaat doen, wat hij moeilijk vindt. Dan moet hij ook zijn frustratie kwijt. Daar zit het dubbele een beetje bij mij..

Ik doe idd ook gekke dingen op de grond. Ook met het bakwerk.. Pak ik materialen erbij of ga ik een andere oefening rijden wat hij niet verwacht.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:27

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het een aardig bijzondere manier van lesgeven/trainen vind. Maar zoals Flew al zegt, je moet zelf echt achter de manier van les/trainen staan anders hebben alles lessen van deze instructeur geen enkel effect.
De vraag of hij het leuk vind of niet is moeilijk te bepalen met enkel een stuk tekst vind ik zelf.
Al zegt mijn gevoel dat een paard wat normaal nuchter is en niet snel ergens van onder de indruk is niet gaat rennen uit joligheid als er een bezem naar zijn kont gegooit word. Maar dat is mijn gevoel en dat kan er natuurlijk helemaal naast zitten ook :D

Ik heb alles op film materiaal staan hoor. Alleen openbaar op bokt plaatsen van iemand mag niet.. ;) Dus het is wel te beoordelen zeg maar.. Heb alles op film staan. Het paard is niet snel ergens van onder de indruk. Ik rijd zelfs door t dorp met hem..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:28

Jaan81 schreef:
Ik kan me erg vinden in wat c_alsemgeest zegt.
Als hij niet vooruit genept wordt met die bezemsteel maar idd als verrassend-iets ingezet wordt, kan het enorm effectief zijn voor jouw paard.

Iets anders nog: het is wel jouw les en jouw paard he, dus als jij wilt afsluiten, dan doe je dat. Zelfde met als jij langer erop of de hele les erop wil. ;)

Ja dat ding zit mij een beetje dwars ook idd. Ik rijd zelf bijna niet..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:30

c_alsemgeest schreef:
Nee niet meppen met de bezem, hoop ik?
:+
Ik dacht te lezen dat hij hem gewoon had ipv een zweep of had ik dat fout?

[Edit] lees nu pas dat er een bezem achteraan gegooid werd, ja dat is wel apart :')

Moet ik zeggen dat, wanneer je dat bij die van mij doet, hij zich omdraait, de bezem pakt en hem kont terug brengen :+

Hij had eerst een zweepje om met de achterkant te drukken op zijn schouder.. Later moest ik de bezem aangeven en ging hij daarmee rijden.

Nee hij sloeg het paard niet met de bezem haha.. wel af en toe tegen zijn billen aan.. Maar niet slaan.. Hij wilde een reactie krijgen zeg maar..

Nou ik kon t niet zo waarderen, omdat ik er daardoor afgevallen ben. Dat had namelijk niet gehoeven, want hij had genoeg energie.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:19

Jaan81 schreef:
Dat achteraan gooien was gewoon lomp. Vind ik iig.
Heb je erna er alweer op gezeten? Merk je verschil?

Ik heb er tussendoor een keer opgezeten, na mijn val heeft hij hem over gepakt. Wat ik niet fijn vond.. Heb m daarna alleen zelf uitgestapt.. Ik voelde wel verschil. Hij maakte echte galopssprongen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:45

Wijslander schreef:
Het meest storend aan je les vind ik dat JIJ moet leren rijden met je paard. Dat gaat naar mijn idee nooit lukken als je instructeur hem het overgrote deel van de tijd rijdt.

Mijn juf wil ook wel eens de teugels overnemen om iets voor te doen zodat ik beter beeld heb bij wat ze bedoelt, maar daarna ga ik er altijd zelf weer op om ermee te oefenen.

Ja ik krijg idd weinig oefen ruimte en daar baal ik van.. Heb het wel gevoeld, maar 10minuutjes terwijl ik betaal voor een uur..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:04

@fabster

Ja nouja dat dus. Nee ik hoef geen trainer. Hij is braaf zat, wil alleen graag rijtechnisch vooruit komen met hem.. Hem helpen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:35

Fabster schreef:
Gizeppie schreef:
@fabster

Ja nouja dat dus. Nee ik hoef geen trainer. Hij is braaf zat, wil alleen graag rijtechnisch vooruit komen met hem.. Hem helpen..

Maar als jíj rijtechnisch met hem vooruit wil komen, zal je er wel zelf op moeten gaan zitten. Ik
zou dat toch eens met gem overleggen. Het is leuk dat hij er vanalles uit kan halen, maar het is de bedoeling dat jij dat ook kan. Dat leer je niet door op de grond te staan en toekijken. Lekker zelf erop, instructeur op de grond en anders een andere instructeur. Zijn er zat.

Nouja er zijn meer mensen die op stal bij hem rijden en hij zit er na een half jaar nog steeds elke keer op. Wel steeds korter, maar toch ik zou t niet prettig vinden. Want ik zou t zo graag willen leren, maar in tien minuten lukt dat zeker niet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:15

Fabster schreef:
Gizeppie; mss toch tijd voor een andere instructeur dan. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik kan wel een paar goeie aanraden. Krijgen elk paard aan de praat, maar staan wel gewoon op de geond (tenzij je vraagt of zij er even op willen).

Edit: ik zie de Veluwe. Dat is niet echt in de buurt. Maar er zijn wel mogelijkheden, denk ik. Als je dat wil, stuur maar een pb.

Heb je een pb gestuurd.. Ik wil het vooral zelf leren. Tuurlijk ik vind t niet erg als er een keer iemand anders op zit.. Om te voelen.. Maar niet elke week 45 min. Dat is voor mij niet fijn.. Dan leer ik het niet...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:50

rumay schreef:
Gizeppie even onaardig maar niet zo bedoeld.
Jij krijgt jouw paard niet aan de praat ondanks eerdere lessen van andere instructeurs, deze instructeur heeft een beetje andere ideeen (wat niet verkeerd hoeft te zijn) maar zodra jij op je paard gaat zitten gaat jouw paard in een andere modus en is dus niet meer voorwaarts en ja jij moet het uiteindelijk zelf gaan doen. Maar eigenlijk moet jouw paard gedeleted worden en dan weer de juiste software erop als het ware en dit gaat niet in 2x.
Dus ik snap jouw instructeur en ik snap jou ook.
Gewoon het gesprek aangaan en uitleg vragen over hoe en wat.

Ik heb mijn paard ook 3 mnd weggebracht aantal jaar geleden omdat het Mij niet lukte en toen de juiste knoppen erop zaten ben ik erop gegaan en is het mij stap voor stap uitgelegd tijdens dat de andere persoon erop zat en daarna nogmaals dat ik er weer op zat.
En het is goed gekomen.

Nou ik rijd dit paard nog niet zo lang. Ik ben alleen met grondwerk aan de slag geweest. Daar loopt hij wel heel goed op. Andere instructeurs heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik eerst deze een kans wilde geven. Nou mijn paard loopt tijdens de les ook als ik er zelf op ga zitten, alleen heeft het dan iets meer tijd nodig. Alleen er zijn mensen op stal die meer dan een half jaar les van hem hebben, waarbij hij zelf nog steeds het grootste gedeelte van de tijd op het paard zit.. wat mij het meeste steekt is dat ik vorige keer niet positief afgesloten heb, omdat hij het paard uit mijn handen pakte en er zelf op stapte..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:33

Fabster schreef:
Ik heb daar helemaal niks mee. Volgens mij zit er een verschil tussen een instructeur en iemand die je paard voor je traint. Voor beide is iets te zeggen en daar kies je dus ook voor. Maar als je een instructeur kiest en hij gaat in olaats daarvan jouw paard trainen, dan zit hij wat mij betreft in het verkeerde vak. Ik kan t weten := . Mijn juf vond mij ook wel een goeie om les te gaan geven. Maar ik kon dat ook niet. Ik heb t toen bij een kennis uitgeprobeerd. Zij wou les en ik wou kijken of les geven iets voor mij was. Nee dus. Ik trek ook het liefst het paard uit iemands handen om get zelf te doen. En ja, dan doet hij het ook. Maar daar komt iemand niet voor. Die wil het zelf ook kunnen. Een beetje instructeur kan het vanaf de grond prima zien en aanwijzingen geven, zodat de ruiter daar steeds beter geoefend in wordt. Deze meneer heeft, naar mijn inzicht, weinig zelfkennis over waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Dus als ik een instructeur zou zoeken, valt deze wel af.... Tenzij ik natuurlijk mijn paard in training zou willen zetten. Dan wordt t weer een ander verhaal. Maar dan maak je dus wel een andere keuze.

En een paard die je pas rijdt, hoeft echt niet gereset te worden. Je moet elkaar alleen even vinden. Soms is dat snel en soms duurt dat langer. Maar door een ander er op te zetten, gaat dat niet sneller.

Mijn mening dus.

Ik ben niet opzoek naar een trainer, maar een instructeur die mij handvaten geeft om hem voorwaarts te krijgen of te kijken waar de motivatie van mijn paard ligt. Ik moet eerlijk zeggen als hij gaat (na half uur warm rijden) gaat hij ook. Zeker als je met materialen werkt. Tuurlijk je mag best een keer voelen om daarmee mij te helpen, maar dit is nu twee lessen zo geweest en ik vind dat niet prettig merk ik. Ik betaal meer dan mn halve dag salaris aan hem voor een uurtje les. Hij is niet bang aangelegd, houdt van spelen (doe veel grondwerk en daar loopt tie wel) en met balken in de bak loopt hij ook..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:38

XxLiEsJuHhxX schreef:
Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?

Het paard is heel vroeg al de sport in gegaan. Heeft tot ZZ zwaar gepresteerd. Ik denk dat het hem in de assosiatie zit. Want als ik grondwerk doe gaat hij wel. Als ik buiten rijd ook.. Als ik balken in de bak leg ook.. Ik doe mee aan een caveletti challenge.. Dat vindt hij prachtig..

Het maakt niet uit wie ik erop zet. Hij gaat bij iedereen langzaam.. De beste professionele ruiters hebben erop gezeten.. Ook die kregen m niet aan de praat.. Ik heb het dan niet over een standaard Z ruiter, maar echt Grand Prix ruiters.. Dus het is niet zo dat hij het alleen bij mij doet..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:39

Fabster schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?

Hier hebben we wel eens met een plastic zakje gewerkt aan een zweepje. Niet om te slaan, masr te wapperen. Het gaat erom dat he een reactie krijgt. Als je die krijgt, kun je belonen en dan is dat zakje niet meer nodig. Ook wel eens met grote karabijnhaken gewerkt dus O:) . Als je dat goed doet, hoef je dat niet vaak te doen.

Dit heb ik ook geprobeerd met een paraplu. Boeit hem niks haha.. Een touw lukte het wel mee.. Met mn leadrope heb ik eerst alleen gegrondwerkt. Dit had wel effect.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:03

@ Fabster

Dank voor het mee denken! :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:24

mindful schreef:
eergisteren sinds lange tijd piste werk hervat met grondwerk alle oefeningen opgefrist en dan erop gegaan, ging supergoed dus dapper buiten effe gaan uitstappen 8-)

ik was apetrots, al was het maar 500 meter of zoiets :P
Vandaag nog eens geprobeerd en het grondwerk liep echt weer vlotjes dus er weer op gegaan en als beloning gaan uitstappen, ditmaal wou ik het dubbele doen maar dat kwam niet goed, hij ging in verzet na zo'n 200meter, heb mooie woorden moeten geven om enkele passen meer te doen. De moed zit weer in mijn schoenen, ik vrees dat we nooit alleen op stap kunnen gaan.

Heb er soms echt genoeg van, de lasten wegen zwaarder dan de lusten. Ik heb totaal geen balans in plezier en ontspanning.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik ken jou gevoel wel hoor. Ik heb een paard die niet graag alleen van t terrein af gaat. En dan wordt hij een soort hert of blokkeert volledig. Ook het trailer laden is een ramp. Soms krijg ik hem na 1,5 uur nog niet erin. Vandaag ook weer geoefend en maar tot de helft van de trailer gekomen.

Ik probeer de positieve dingen eruit te halen. Het is me bijvoorbeeld gelukt dat de eerste grondwerk games van Parelli er al in zitten of dat hij minder protest levert als hij de klep oploopt. Ik probeer altijd weer iets nieuws te bedenken om toch weer tot een resultaat te komen. De ene keer is dat helemaal in de trailer de andere keer niet. Maar ook ik baal wel eens enorm. Maar ik probeer dan te kijken wat wel gelukt is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:33

Ik ben met mijn paard aan het oefenen voor het trailerladen. Dit schijnt zijn hele leven al een probleem zijn geweest.. Ik ben t nu een aantal keren aan wezen oefenen. De ene keer ging hij er binnen een half uur twee keer in en de andere keer na anderhalf uur niet. Ik heb verschillende methodes opgezocht, maar Eddy Modde past het beste bij de aanpak die ik ook gebruik voor grondwerk.

Sommige paarden zijn bang voor nauwe doorgangen, dat heeft hij niet heb ik gemerkt. Ik heb dit uitgeprobeerd door zelf doorgangen te bouwen en steeds smaller te maken, maar hij rende er zelfs vanzelf in (raar paard af en toe)..

Ik denk dat zijn trailer laadproblemen komen doordat hij en dominant is, maar ook toch een soort angst heeft opgebouwd door er elke keer in gedwongen te worden. Oké soms moet je wel iets meer druk geven, maar ook op tijd ontspannen..

Zijn er meer met trailer laad problemen?

Voor de rest doet hij het super hoor.. Mega veelzijdig paard, kan er mee naar buiten (wel samen ivm drukke weg) en kan alle oefeningen tot Zz dressuur, ook kan hij goed springen en loopt voor de wagen en hij vindt grondwerk fantastisch! Hij is bijna nergens bang voor en erg betrouwbaar..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:11

Fabster schreef:
Cajra ging er ook niet in. Die ging echt ruzie maken met mij. Wou me trappen. Heb toen voor de ‘harde’ methode gekozen. Alleen vóóruit en niet meer achteruit. Ik had dus het touw om de middenstang (2-paardstrailer) geslagen, zodat ik haar kon houden, als ze achteruit wilde. Toen ze er achter kwam, dat ze echt niet meer achteruit kon, ging ze er gewoon in. Heel af en toe wil ze nog even laten weten dat het onder protest is. Maar ze staat er altijd met een paar minuten in.

Maar goed, als er in het verleden nare situaties zijn geweest en hij is bang, wordt t wel een ander verhaal, natuurlijk.

Ik heb geen idee wat er is gebeurd. Hij is er altijd wel in geslagen, dat weet ik wel. Nou hangen en trekken helpt bij Chab niet haha. Dan ben je nog verder van huis. Je moet niet aan zijn hoofd zitten.. Heeft het personeel op stal een keer geprobeerd, maar die kregen hem toen niet meer op de paddock. Dus ben daar nooit een voorstander van om aan het hoofd te trekken van een paard..

Of hij bang is weet ik niet. Want hij is niet snel onder de indruk. Maar hij mest wel veel en dat is vaak een teken van angst..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:50

Ik vroeg mij af of jullie paarden ook wel eens ontploffen? Ontploffen bedoel ik bokken, rennen (die van mij gaat piepende geluiden maken).. Ik zit op dit moment niet heel lekker in Mn vel ivm tentamens voor mijn studie ik graag wil behalen.

Ik zal t verhaal kort omschrijven. Gister wilde ik longeren met dubbele lijnen. Normaal begin ik met een enkele lijn, kan hij even zn energie kwijt. Niks aan de hand, super braaf. Ik ben toen verder gegaan met de dubbele lijnen. Ook niks aan de hand. Toen kwam iemand even iets vragen, moest dus even stoppen. Paard werd iets onrustig (heeft niet zo veel geduld). En daarna ontplofte hij een aantal keer. Vond t zo gek. Kan ook zijn dat hij mij spiegelt hoor. Hij heeft dit alleen als hij heel veel dagen niet gelopen heeft, maar hij heeft de hele week al gelopen. Dus ik snapte het niet zo goed..

Is dit herkenbaar?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:59

ninaphilo schreef:
Ontploffen doet mijn bijrijdpaard soms. Als hij van de paddocks naar de wei mag (elke dag.. :+ ), als hij alleen achterblijft of als hij in de wei heel blij is. Maar eigenlijk nooit als we aan het werk zijn of als ik er op zit. *even afkloppen*

Ik denk dat hij je spiegelt. Mijne doet dat ook enorm. Laatst kreeg ik de deur van het huisje niet open, waar alle spullen liggen. Werd ik zo enorm gefrustreerd van, en hij stond achter mij te wachten omdat hij weet dat we iets gingen doen. Hij werd ook gefrustreerd door mij, ik voelde me bijna schuldig :=.

Hij heeft wel eens zn speelse moment zoals bij het springen, maar dan wordt hij niet gevaarlijk. Hij gaat alleen piepen of geeft eens een bok. Maar dat is het dan ook wel. Hij is soweiso wel speels, maar dit was niet speels.. ik kon alleen geen duidelijke aanleiding vinden. Kwam t dat hij te lang moest wachten of kwam het door t gesprek wat ik even had gevoerd waar ik boos van werd of ligt het bij hem? Hij was ook anders toen ik hem de stal uit haalde.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:03

c_alsemgeest schreef:
ninaphilo schreef:
Ontploffen doet mijn bijrijdpaard soms. Als hij van de paddocks naar de wei mag (elke dag.. :+ ), als hij alleen achterblijft of als hij in de wei heel blij is. Maar eigenlijk nooit als we aan het werk zijn of als ik er op zit. *even afkloppen*

Ik denk dat hij je spiegelt. Mijne doet dat ook enorm. Laatst kreeg ik de deur van het huisje niet open, waar alle spullen liggen. Werd ik zo enorm gefrustreerd van, en hij stond achter mij te wachten omdat hij weet dat we iets gingen doen. Hij werd ook gefrustreerd door mij, ik voelde me bijna schuldig :=.

Herkenbaar...
De mijne kan ook "ontploffen" aan de longe, in de paddock of in het land.
Maar nooit wanneer je erop zit of aan de dubbele lijnen... aan het werk is hij echt met werk en leren bezig en daarbuiten laat hij zijn te vrolijke karakter de vrije loop :+

Normaal gesproken doet hij dit nooit met de dubbele lijnen. Dan is hij heel erg relax.. überhaupt doet hij dit nooit echt met het werk, ja alleen met vrij springen, omdat hij dat zo leuk vindt. Ik had dit met de dubbele lijnen nog nooit zo extreem gezien.

Ik heb m toen maar even uit die lijnen gehaald en even laten rennen en daarna kon ik gewoon weer verder. Kon ook verder geen aanleiding vinden behalve dat ik op dat moment boos en gefrustreerd was. Hij had de hele week gelopen, geen veranderingen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:49

ninaphilo schreef:
Als je paard van nature ongeduldig is kan het best door het wachten komen. Als hij gevoelig is kan het door jouw emoties komen. Kan ook best een mix van beide zijn.

Ik ben wel eens flink gefrustreerd geworden tijdens grondwerk. Was niet handig want ik kreeg dat 10 keer zo hard terug. Ben toen de bak uit gegaan zodat we beiden even konden kalmeren.

Normaal gesproken gaat hij dan in de ankers.. Hij ontploft niet, maar gaat dan stilstaan als ik gefrustreerd wordt of hij gefrustreerd is.. Ontploffen komt daarna pas zeg maar.. Ik vroeg op dat moment niks van hem.. Ik was wel gefrustreerd al toen ik op stal kwam hoor..

Hij is normaal vrij nuchter, reageert eigenlijk nergens op.. Is niet snel bang.. Maar nu was t een soort rendier door de bak.. Niet heel handig met die dubbele lijnen..