Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:32

Het iedereen ik heb ook een LBE van formaat :D , heb bijna 1 jaar nodig gehad om hem te ontleden. Hij blijft een uitdaging en tot nu toe mijn beste leermeester.
Ik weet niet of het slim was van mij maar ik leer hem nu vanalles op basis van clickertraining en dat werkt vlgns mij fantastisch. Onze band is er sterker mee geworden, hij heeft het typische bijtgedrag tijdens het poetsen of als ik tijdens het grondwerk niet oplet.
We hebben nog een lange weg te gaan maar ben al blij dat ik nu te, minste weet hoe hij in elkaar zit.
Ik zat bij aankoop op een volledig ander spoor, het enige wat ik als karaktereigenschap te horen kreeg was dat hij speels is.
Na wat stilgezeten te hebben na een schouderoperatie is zijn ware aard naar boven gekomen en zat ik figuurlijk met de handen in de haren. Wat heb ik in huis gehaald :7
Nu heb fantastische duidelijke filmpjes van Linda Parelli gevonden en mijn wereld ging weer open...ik heb een LBE paard, een uitdaging mag ik wel zeggen en idd veel humor buiten de blauwe plekken dan.
Alles komt in zijn mond wat op zijn weg ligt...gek beest. Zo herkenbaar die foto hierboven. *D


mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:15

O leuke dingen allemaal Myca! Als ik deelneem aan een clinic heeft hij veel stress en staat dan gedurig op het slot van zijn touwhalster te kauwen.
Ik geef hem iets om in zijn mond mee rond te lopen, of balkjes leggen en ook parelli oefeningen met veel afwisseling.
Op en af stappen, een stukje buiten wandelen aan leadrope,...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:40

Wat is jullie gedacht over bij elkaar passen van een LBE met een introvert baasje?

En moeten jullie elke dag weer opnieuw de leiding proberen te houden of is het vertrouwen na een tijd een normale zaak?

Ik ben nu parelli aan het doen met hem en werpt zijn vruchten af, als hij rustig is neem ik er ook de clicker bij. Tot nu toe moet ik elke dag opnieuw beginnen. Vandaag stond er wat wind en heb ik het zeil erbij genomen, dat was echt leuk. Ik nam het mee terwijl hij los naast mij mee stapte, het opwaaien maakte niet veel uit...zalige oefening :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:39

Fijn om jullie ervaringen te lezen, ik heb er een jaar over gedaan om erachter te komen dat hij gewoon zo is. Ik was altijd in de waan dat ik een zwaar mishandeld paard gekocht had, gezien zijn reacties naar mij toe ;(
Nu ik eindelijk ontdekt heb dat het LBE is en da je anders moet werken met dit karakter was een hemel die voor mij open ging. De puzzel is bijna af, al zijn die laatste stukjes heel moeilijk te vinden...het blijft een uitdaging dat is zeker.
Z
Hoe zijn jullie paarden op een buitenrit?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:00

Er is dus geen lijn in te trekken zoals ik al gedacht had, ik heb dus de impulsieve aankoop gedaan omwille van het cool zijn op buitenritten. Maar op de piste is het dus een echte angsthaas en kan hij plots van een fietser in een spurtgalop met fenomenale bokkensprongen wegspurten. Mijn grootste nachtmerrie als hij dat onderweg zou doen :7

Dat coole is momenteel dus ver zoek :j

Ik ben van nature dus introvert, beetje eenzaat...ik voel mij beter in mijn 1tje bij de paarden dan in een groep mensen :P
Heb mij dus laten wijsmaken dat een introvert persoon niet samen gaat met een extrovert paard...mss omdat ik minder impulsief ben om zo vanalles te gaan klaarzetten om nieuwe dingen te ondernemen bv met spelletjes enzo. Ik doe wel mijn uiterste best om het niet saai te maken en leer hem nieuwe dingen zoveel ik kan. Vind hij mij te saai? Wil hij meer aktie? Pas ik wel bij hem? Dit zijn eigenlijk grote vraagtekens langs mijn kant. Ik hou van rustige wandelingen, die heb ik ooit gedaan met hem (voor mijn operatie) en dat was zalig. En langs de andere kant heb ik iemand extrovert met hem bezig gezien en toen flipte die gewoon, heb toen moeten overnemen (zelfs toen kon ik zelf nog niet goed met hem om)

Het schrikt me gewoon af wat ik hier allemaal lees, dat iedereen zegt van geen 2 keer hetzelfde na mekaar doen want zijn ze het al beu?
Hoe gaan jullie introverte personen hiermee om?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:48

:) oké dat klinkt geweldig! thanxs!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:05

iid Sizzle ik fixeer mij soms een beetje teveel op het karakter...ik ben volop in de ontdekkingsfaze nu en besef dat ik vroeger alleen maar met RBI of RBE gewerkt heb. Het is erg confronterend en daarnaast dan ook weer heel leerrijk...

ruitje, ik sla ook soms een dag of 2 dgn over, ook omwille van het werk of het weer. Hoelanger ik niks doe met hem hoe langer ik werk heb om alles weer in goede banen te krijgen maar het resultaat komt nu wel sneller en sneller. Ik kan me best voorstellen dat iemand extrovert soms Té is en voor een averechts effect zorgt? bv dat het paard gaat flippen omdat hij niet kan volgen?
Ik merk wel dat ik mijn spelletjes heel rustig moet opbouwen anders ontploft die. Het leuke is wel dat hij altijd nieuwsgierig terug naar me toe komt elke dag weer, zo vol enthousiasme om er weer voor te gaan...daarom hou ik ook zoveel van dit paard.
Naar het schijnt, hoe meer ze bijten, hoe meer dominant ze ook zijn (klinkt logisch)...hij heeft me zoveel maanden in de waan gehouden, dat ik dacht dat hij beet uit angst, onbegrip.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:48

O dat is wel leuk als je elkaar zo kan aanvullen <3
Welk boek is dat Jaan, als ik vragen mag?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:08

O wat vind ik jullie verhalen geweldig, zo herkenbaar allemaal!
Dankjewel Jaan81 voor de titel vh boek, kga het zeker eens opzoeken.

@zippora, jij mag mij die titel van jouw boek ook eens geven als je wil, thnx.
Idd ik heb een hele nare ervaring met onze laatste wandeling van in maart 2014, sinds toen durf ik met hem niet meer buiten rijden en is mijn leerschool begonnen...waarom doet hij dit?
1 jaar later heb ik de sleutel gevonden en dat doet deugd :) ik ga er op de piste pas op als ik voel dat hij rustig is, mijn buikgevoel zit altijd juist. Ik ken hem ondertussen ook bijna vanbinnen en vanbuiten om het zo te zeggen. Al mijn vrije tijd gaat naar bezig zijn met hem...gelukkig staat hij thuis, denk ik dikwijls.

Ik laat hem doen als hij wat wil vastnemen, heb er vrede mee genomen en leer nu om op een veilige manier mee te gaan in zijn spel. Ik heb ondertussen ( is mss een hele leuke tip voor geïnteresseerden) een gratis lidmaatschap van 90 dagen bij de parelli savvy club en hier ben ik alles te weten gekomen. Waar ik al een jaar naar zocht, eindelijk gevonden ;)
Ik werk nu aan het leiderschap, wat elke dag opnieuw als werkpunt is maar we gaan er eindelijk op vooruit. Veel minder bijtgedrag, wel nippen maar tot nu toe geen veel tss zijn tanden :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:15

Ja buiten rijden is altijd anders, ik moet ook een stukje verkeer trotseren en er rijden treinen, fietsers, tractoren en landende of opstijgende vliegtuigen....heel veel trafic dus rondom ons. Ik heb het nog niet gedurfd om alleen te gaan. Kga dit zeker aan de hand eens eerst doen, hahaha Fabster...zo ben ik ook altijd bezig met vertellen of zingen...vrolijke bende toch? Met de hond zou leuk zijn, heb een Mechelaar maar weinig mensen appreciëren dat en het is op sommige plekken te gevaarlijk hier. We wonen aan de velden maar verder is het dichtbevolkt en dicht tegen de hoofdstad...een mens kan ni alles hebben natuurlijk :(
@fransje23, de mijne loopt ook het liefst op kop en kan wel erg schrikken als een bromfiets of wielertoerist ons plots voorbij racet

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:21

Ja het zou kunnen dat ik zijn houding mss heftiger vind dan een extrovert persoon...mijn laatste wandeling met hem dateert van maar 2014.
Toen waren we met drie, ik liep in het midden of op kop afwisselend en achter ons was er iemand met een boerenpaard...een vreemde merrie voor hem. Mijn vriend met zijn merrie dus dikke maatjes.
Hij is toen 2 keer met mij erop kaarsrecht omhoog gegaan en draaide zich naar het boerenpaard om aan te vallen.
Dit gebeurde omdat hij zich inhield en ik dreef hem vooruit, hij wou dus die merrie verjagen. Toen kwam zijn verzet tov mij met steigeren als gevolg. Alees is goed afgelopen maar die schrik zit er in bij mij. Hoe had ik dit kunnen voorkomen?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:36

Ok, dat zal ik uittesten volgende keer. Hij loopt namelijk graag de kop...en omdat het een boerenpaard was lag dat tempo een stuk lager natuurlijk, vandaar dat ik altijd vooraan reed en af en toe bleven we wachten tot ze weer bij was :)
Geweldig om bij iedereen diezelfde trekjes te lezen, Welkom 12rebel.
Veel suc6 jaan, die nieuwsgierigheid is Fabuleus hé

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:50

@ fransje23 hahahaha, das ook een coole die van jou! Nu dat ik weet hoe hij in elkaar zit kan ik er met momenten ook wel mee lachen. Hij is altijd zo superuitbundig, kan niks op een rustig tempo doen...altijd snel snel snel, alles kan ni rap genoeg gaan en dan sta ik daar rustig mezelf te zijn en denk dan 'man, stel je zo ni aan' :D dat werkt ook bij mij en dan zie ik hem wel rustiger worden.

Het is toch een boeiend karaktertje hoor, juist dat uitbundige maakt me soms bang, omdat ik ni weet tot wat hij in staat kan zijn. Hij is wel snel onder de indruk als ik hem blokkeer of uit mijn ruimte zet.
Ik moet zeggen dat hij alles heel snel leert. Ik ben met dit weer dagelijks met hem bezig geweest en ik heb al 2 dgn geen hap in mijn richting meer gekregen, er is meer respect gekomen :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:11

Knap hoor jaan! Zo'n massa en LBE :D , ben blij voor jou dat het zo goed gegaan is!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:29

Hahaha fransje23 , dat doet die van mij ook als er iets 'ongewoons' is op de weg. Laatst iemand met een hele grote witte hond, vond die ook zo raar met dezelfde reactie als de jouwe maar dan in de wei want ik durf nog niet buiten met hem. Wanneer ik iets vast heb en de wei in kom is hij elke keer ook dolenthousiast en komt altijd op een drafje naar me toe.
Ik moet hem vaak wat afremmen want hij is altijd zo impulsief in alles wat hij doet :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:56

Als het me lukt wil ik hier even een filmpje plaatsten hoe je kan zien wat voor fratsen hij uithaalt.
Zo is hij dagdagelijks bezig en kan je ook zien hoe impulsief hij altijd op me toekomt.
Hij kan er mij soms wel mee imponeren, vooral in het begin. :7 nu ben ik niet zo bang meer en weet ik dat hij terug deinst op mijn tegenreactie, soms nog te traag naar mijn zin. Ik heb nu professionele hulp gevraagd, de data moeten nog bekeken worden, anders vrees ik dat ik hem uiteindelijk ga verkopen.
Het moet uiteindelijk ook werken tss ons, het paardenplezier neemt stilletjes af op dit tempo zoals we bezig zijn.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:48

Fabster schreef:
Ach, zonde mindfull! Het klinkt toch eigenlijk wel dat hij een goede spiegel voor je is.

Zo is dat Fabster!!! Ik heb geen enkele spiegel in huis hangen die me zoveel verteld over mezelf ;)
Daarom dat ik hem ook zeer dankbaar ben, het is dat ik geen enkele dag een rustmoment met hem kan delen. Ik moet hem constant in de gaten houden, er is geen ontspanning...niet voor hem of voor mij. Dit topic is geweldig gewoon om mensen te leren kennen die weten hoe ze ermee moeten omgaan. Ik ga mijn filmpje uploaden en hoop dat er nog mensen zijn die me raad kunnen geven uit eigen ervaring.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:24

Ligt het nu aan mij? (Heel waarschijnlijk wel) maar de mijne kan zich rot schrikken, gewoon al van een fietser die plots voorbij komt of jellende kinderen, een grote hond...hij let wel op (tot nu toe), heb er gelukkig nog niet onder gelegen.
Ik leg de oorzaak aan mezelf omdat ik in zijn ogen geen goede leider ben , denk ik dan.
Hij maakt zich enorm groot altijd als het spannend is, dat doet hij ook als hij op me afkomt. Ik kan hem gelukkig wel doorgronden. Dat is het voordeel van de uren werk die ik er al opzitten heb.

Ik noem hem mijn levenswerk, ik ben hem ongelooflijk dankbaar voor de wijsheid die hij me brengt en langs de andere kant mis ik wel een rustige knol om buitenritten te gaan maken :P

Velen zeggen wel dat ik er een fantastisch paardje ga aan overhouden en daar houden we ons aan vast *D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:10

@Fabster, idd (zie mijn pb) ik heb hem meegekregen zonder de juiste gebruiksaanwijzing.
Ik zeg soms wel eens van nu gaat hij weg, ik heb het gehad...dat wordt nog mijn dood maar 1 nacht slapen en ik hou hem weer. Hij is uitermate speciaal, heel uniek, soms lachwekkend zelfs.

@fransje, bedoel je met loslaten niet zo gefixeerd zijn op zijn doen en laten? En ja idd hij werkt liever los dan aan de leadrope, als ik daaraan werk kost het immens veel tijd om hem rustig te krijgen. Ik moet dan minimum 1 meter uit zijn buurt blijven of hij wordt zo erg gefrustreerd en gek.

@zippora, zo kan het wel zijn ook zoals je zegt, dat schommelen tss LBE en RBE...daar ben ik nog niet zo uit. Ik ben vastberaden om het terug professioneel aan te pakken met een goede parelli instructeur. Ik vind deze methode het beste bij me passen en je vindt er zoveel info. Ik was er altijd wat terughoudend over omdat het allemaal zo commercieel leek maar het helpt me dus wel vooruit en ik voel me gesteund.

Lieve Fabster wil ook tot hier komen wat ik erg apprecieer maar vind het wat ver voor haar ;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:29

Welkom miepie77, ben ook benieuwd naar jouw ervaringen hiermee ;)
Leuk topic om elkaar te helpen en raad uit te wisselen :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:01

vandaag weer een half uur grondwerk gedaan en het ging fantastisch *\o/*

Ik heb er elke dag mee gewerkt en blijkbaar begin ik een doorbraak te creëren.
Vandaag met stick en touw hem laten gewennen aan het het slaan ermee op de grond, na een kleine tien minuten kon ik naast hem met de stick op de grond slaan en met grote zwaai over zijn rug zonder dat hij nog weg schoot of een voet verzet :D

Hier flipte hij echt van toen ik hem pas had, daarna heb ik hem kegeltjes laten oppakken op commando en over een zeil...alles verliep poepsimpel vandaag.

Ben geëindigd door los naast mij naar de weide achter de piste te stappen. Hij bleef me verbazen toen ikweg stapte kwam hij mooi achter me aan <3

Het mooie begin van alles is er gekomen vandaag, ben reuzeblij :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:22

@ruitje, die prikkels opzoeken herken ik hier ook, alles is goed om hem in beweging te krijgen.
@jaan, van knuffelen is hier in de verste verte nog geen sprake...geniet er maar van hahaha
@myca, idd hier hangt hij altijd de dekhengst uit...een vermoeiende job soms :+

En wij zijn volop met level1 van parelli begonnen...veel werk aan de winkel maar het loont wel. Hij is gewoon dat ik los werk met hem dus nu korter bij geeft weer veel bijtgedrag. De oefeningen zijn snel aangeleerd maar hij probeert mij steeds te overbluffen door te bijten...wat hem niet meer lukt want ik werk gewoon door en block hem met arm, stick, touw, gekke bewegingen waar hij soms van op kijkt hahaha.
Ik heb geleerd om in mijn ruimte hem op afstand te houden zonder in zijn ruimte te komen.
Het werkt wel, bv als hij achter me staat hield ik hem steeds in de gaten omdat hij altijd te dicht komt en me dan bijt of mijn trui/jas beetneemt...en dan hang ik daar :7
Nu zwiep ik af en toe met mijn touw over mijn schouder, alsof ik vliegen van me weg wil jagen, zonder hem persoonlijk aan te pakken. Op deze manier wil ik zijn gedrag gaan verminderen...zou dit lukken denken jullie? Ik hoop van wel, ik merk dat hij daardoor minder terug reageert en rustiger wordt. :P

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:23

Welkom edkingenzo, hetzijn Clowns idd, en niet de makkelijkste maar wel heel leuk en vooral leerrijk om mee te werken :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:59

Hahahaha, ik heb ook zone plekpot (sorry Belgische uitdrukking)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:03

@sizzle, daar heb ik me nog niet aan gewaagd om te voet te gaan wandelen...gewoon om die reden. Ik heb het liefst dat hij naast me loopt, zo oefen ik nu op de piste en dat begint te lukken. Het is ook vooral als ik de code aan het indrukken ben om de poort te openen dat hij zijn kans ziet en dan zwier ik met een kort stukje leadrope anders hangt hij in mijn nek :7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers