Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pairadice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:20

Wat zijn jullie verhalen herkenbaar! Vooral die van Ruitje... Ik heb een kruising New-Forest van 1,5 en ik heb al herhaaldelijk tegen stalgenoten gezegd dat ik zo ontzettend blij ben dat het geen merrie is :') Ik heb Charlie gekocht toen hij 8 maanden was, en toen was hij al voor de duvel niet bang. Paniek heb ik nog nooit gezien bij hem, nieuwe dingen gaat hij recht op af en als hij iets spannend vindt (wat niet heel vaak voorkomt) wint zijn nieuwsgierigheid het van hem. Hij schrikt volgens mij alleen als hij zijn benen wil strekken en ik naar zijn zin te langzaam ga :Y)

Toen ik hem net had heb ik hem naar de Eifelopfok gebracht om daar op te groeien in het paradijs. Het paradijs was helaas niet groot genoeg voor meneer. Hij heeft zich een paar maanden gedragen en toen ging hij in 1 week vier keer onder de draad door en op onderzoek uit in de omgeving. Ik kreeg het vriendelijke verzoek om een ander plekje voor hem te zoeken :+ En het was echt niet zo dat hij ruimtegebrek had (heuvels, beekjes, bomen, vriendjes...).

Daarnaast is meneer ontzettend ongeduldig, als ik niet uitkijk geeft hij me gewoon een zetje als ik naar zijn zin niet genoeg doorloop (en nee, dat mag hij dus niet). Hij sociaal ontzettend handig. Hij buit zijn baby-credits ten volle uit en weet feilloos wie in de kudde hij met respect moet bejegenen om als eerste te mogen eten (oftwel: de chef en de baby eten eerst samen en dan pas de rest) en wie hij kan pesten. Als er iets engs in het weiland ligt is het Charlie die als eerste gaat kijken.

Deze foto is typisch Charlie:

Afbeelding

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

pairadice

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:15

Hahaha, herkenbaar. Gelukkig staat die van mij nu in een kudde een beetje achteraf van de hoofdstal, zonder continue aanloop van allerlei stalgenoten en vooral kinderen die hem zoooo lief vinden. Of erger nog, hem volstoppen met snoepjes op het land. Ik denk namelijk niet dat hij daar gezelliger van wordt :+

Hij misbruikt zijn baby-credits ook wel heel erg in de kudde. De chef benadert hij kauwend en likkend met het hoof omlaag, en daar mag hij dus mee uit zijn voeremmer eten. Als een ander dat probeert bij de chef is hij zijn leven niet zeker. En ondertussen probeert hij wel de 4-jarige fjord en de 3 jarige haflinger de voerplaats af te jagen, en nog met succes ook. Als er ruzie is sneakt hij er heel snel tussenuit om op zijn gemakkie aan de zijkant te gaan eten, maar als er iets te beleven is, is hij er als de kippen bij om te kijken wat er aan de hand is.

pairadice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:33

Ik ben dus ook echt heel benieuwd hoe die van mij straks is als hij volwassen is. Ik heb vanaf dat ik hem heb wel een idee wat zijn eigenlijke karakter is: ondernemend, handig, voor de duvel niet bang en een sterke eigen mening. Maar nu wordt een en ander nog beïnvloed door babygedrag, pubertijd, grenzen ontdekken en de wereld leren kennen. Eigenlijk is elke jaarling volstrekt ontoerekeningsvatbaar. Het voordeel van dit exemplaar is dat hij zichzelf vrij aardig heel weet te houden omdat hij zo handig is. Als hij klem komt te zitten of in de draad staat, gaat hij rustig bekijken hoe hij er uit moet. Wat wel een beetje jammer is dat hij dat ook met hekken en deuren doet :+

pairadice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:09

Hahahaha, geweldig Jaan!!

Wij hebben een bak voor mest naast het land (zo'n soort container die ze ook voor bouwafval). Als hij vol is en het draadje zit er niet voor klimt die van mij zo de berg mest op om vervolgens de container uit te springen en op onderzoek uit te gaan. Die zou ook zeker zo'n berg opklimmen... Heel zeker...

pairadice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:30

Mindful, misschien heb je het al lang geprobeerd maar wie weet helpt wat ik met mijn jonkie (switcht van LBE naar LBI) heb gedaan zodra hij onder het zadel was... Ik heb hem vanaf 8 maanden oud en met amper 2 jaar oud wandelden we zonder problemen naar het strand heen en weer. Wandelen is dus nooit een punt geweest. Eenmaal onder het zadel gingen we ook gewoon opgetuigd en al eerst stukken wandelen en dan als we op de terugweg waren pas er op als we alleen waren. Zo steeds verder uitgebouwd. Ik heb gelukkig nooit serieuze discussies gehad over alleen weg, maar wel heel rustig opgebouwd om vertrouwen op te bouwen...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie