Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:28

Zó leuk is dit! Waar ik bij mijn RBE-er regelmatig met mijn handen in het haar zit, ben ik met mijn LBE-er zó blij! Een raar dier die regelmatig mijn oprit opnieuw indeelt (want die bak staat daar natuurlijk helemaal verkeerd... :D ), maar die dan ineens alles helemaal goed doet. Tot er iets mis is. Vaak een hele puzzel om uit te vogelen wat er niet goed gaat. Die verveling moet ik wel in mijn achterhoofd houden.

Als ik ye lang niet buiten heb gereden, moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Dan is alles dóódeng. Ze schiet dan snel weg, maar je bent haar nooit helemaal kwijt. (Zoals bij mijn RBE-er).

In een les hadden we eens een pion weg gezet tijdens het longeren. Bij die pion moest je halt houden. Nou, dat had ze snel door, dus ik maakte enorm de blitz, want ze stond steeds keurig stil bij de pion. Tot ik bij de pion wilde aangalopperen. Tja, dat kan dus niet! Het was toch stil staan? O:) ik moest echt de pion weg halen om haar in galop te krijgen :))


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:34

Ik had deze trouwens ook deels voor mijn dochter gekocht. Dat werd helemaal niks. Overal discussie over. Tot ik haar in de ring liet rijden zonder zadel en hoofdstel en ze op haar zit moest rijden en sturen. Een zoetje! Geen gesjor aan de teugels en geschop met benen graag. Dan heb je een ezel in je handen.

En over karakter gesproken; ze heeft een duidelijke voorkeur voor bont. Ik heb een bonte ruin staan en die eist ze helemaal op. Ik rij wel eens met een vriendin met een bonte merrie; meteen haar vriendin. Ieder ander paard slaat ze het licht uit de ogen. Bij mij in de paddock wonen nu eenmaal meer paarden, maar die blijven wel bij haar uit de buurt. Laatst op de les liep er een tinker-ruin. Ze had meteen interesse. Als ik haar ooit wil laten dekken, zal ik wel met iets bonts aan moeten komen, ben ik bang :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:59

Fransje23; als je aan de lange lijnen erachter loopt, heeft je paard toch ook niet automatisch de leiding? Als het paard zich aan jou aan past, lijkt het mij prima te gaan met die leiding, hoor! :j

@jaan81; tof man, zo n Belg! Ik heb er zelf ook 1. Ben zó blij met hem!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:20

Haha, net als bij mij oefenen met trailerladen. 2 paards trailer en madam wilde er niet in. Ik wou haar aan de linkerkant hebben. Het werd niks en ik gaf het op voor die dag. En onze dame loopt zó de trailer op aan de réchterkant! :))
Kijkt nog eens achterom, alsof ze wil zeggen: zó kan het ook, hoor! :D

Uitgebreid beloond natuurlijk en daarna liep ze er links ook gewoon op... _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:40

Ik heb mijn schatje een buiging geleerd. Die deed ik altijd aan het einde van de training. Niet slim natuurlijk.... Tegenwoordig doet ze aan het begin meteen een buiging, alsof ze wil zeggen...KLAAR! _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:07

Haha, ja, slimme types zijn het. Ik vind ze wel echt de types met humor. Ik heb van de hele karaktercircel wel 1 staan, maar de LBE-er is de enige met echte humor.

En trouwens ook de enige die echt gericht over de grenzen heen gaat. Zo loert die van mij echt op andere paarden. Als het te dicht achter haar komt (en dat is al snel), slaat ze het licht uit de ogen van het andere paard. Tenzij hij/zij bont is, want ze valt duidelijk op bont. Mijn barock pinto was vanaf dag 1 haar vriend. Een vriendin van mij heeft een barok pinto merrie. Meteen haar vriendin. En die worden ook zwaar verdedingd tegen andere 'indringers'.

1 x heeft ze bij mij ook eens even goed gekeken waar de grenzen lagen. Ze wou de trailer niet in en zou mij even een rotschop geven. Ik ben inderdaad nog nooit zó woest geweest op een paard. Dus Zippora, ik snap je precies! Ze heeft het daarna nooit meer geprobeert. Mijn punt was blijkbaar heel duidelijk :o

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:10

Loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen, longeren, dressuur, schriktrainingen, vrijheidsdressuur en op het moment veul buitenritten om de overtollige pondjes eraf te krijgen. Maar te lang van hetzelfde en ik heb ineens een ezel in mijn handen.... :D

Over een paar weken gaat ze mee naar een crossbaan. Ben benieuwd wat ze daar van vindt... :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:44

Buitenritten worden hier niet echt op prijs gesteld. Alleen met gezelschap dan. Dan mag een paard, een hond of fietser zijn. Zeker op vreemd terrein. Na 20 x hetzelfde rondje durft ze ook wel alleen. Nieuwe dingen vindt ze bij voorbaat stom en begint ze niet aan. Moet he ff streng doorzetten en ineens snapt ze wat de befoeling is en doet ze vrolijk mee. Maar niet 10 x herhalen, want dan is ze er op uit gekeken.

Samen wandelen vindt ze wel leuk. Doen we de oefeningen aan de hand en dat gaat herl goed. Ook onder de buitenrit oefen ik veel op de zijgangen, want in de bak is dan saai... Laatst alles na lange tijd weer eens in de bak aan de hand gedaan en het ging super! Meteen gestopt dus maar :D

Als ik haar mee neem naar de les, last ze zich altijd van haar beste kant zien. Op vreemd terrein is het blijkbaar toch leuker...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:59

Dat klopt inderdaad. Werkt averechts. Ik heb haar nu 2 jaar en de verhoudingen zijn inmiddels wel duidelijk. Masr soms moeten dingen dan toch op haar manier. Ook goed. Als het maar gebeurd, nietwaar :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:24

Mijn ervaring is dat er steeds nieuwe stukjes puzzel bij komen. Ik weet ook niet waar ze ze vandaan haalt %) _O-

Op de buitenritten gaat het dus wisselend. Als ik tijd niet naar buiten ben geweest, moeten we weer opnieuw beginnen. Dan vindt ze alles dóódeng! Dat is ook zo op onbekende routes. Als er gezelschap is, is er weinig aan de hand. Dat kan een ander paard zijn, maar ook de hond of iemand mee op de fiets. Alleen is ze geen held. Maar het gaat altijd wel.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:48

Volgens mij heb je je iets op de mouw laten spelden, hoor, Mindfull. Gewoon lekker rommelen met je paard, zou ik zeggen. Als jij moet ingrijpen als een extravert type met je paard aan de slag gaat, zegt dat genoeg. Komt dus helemaal goed. Ga lekker wandelen met hem. Raak je zelf ook vertrouwd met zijn gedrag.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 07:43

Dat bijten doet/deed die van mij ook. Daar heb ik wel korte metten mee gemaakt. Heel soms probeert ze dat nog wel eens. Maar daar ben ik echt heel fel op. Mijn huid en leden blijven ongeschonden. Dat is echt een harde regel. Voor de rest zijn opdrachten onderhandelbaar voor haar :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:26

Alles pakken met zijn mond vind ik anders dan gericht bijten en schade maken. Zij pakt ook alles met haar mond. Ook mij wel eens. Als ze zachtjes doet, is dat prima. Ik zeg het er wel altijd bij: zachtjes doen, want ik ben geen paard. Mijn huid is niet zo dik :D

Maar venijnig bijten vind ik echt wat anders. En dat kan ze af en toe wel eens doen omdat ze écht niet wil. Maar dat accepteer ik nooit. Ik vraag geen onredelijke dingen, dus bijten is nergens voor nodig. Daarna weet ze het ook direct weer. En krijg ik een keurige uitvoering van wat ik vroeg. Soms wel uitgevoerd op een manier die haar waardig lijkt. Maar die neem ik dan voor lief := (zoals dan toch maar de trailer in gaan, maar dan wel aan de rechter kant ipv de linker kant waar ik op mikte.... := )

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:42

Het alleen buitenrijden oefen ik wel. Normaal heb ik altijd mijn honden mee, maar die raken inmiddels op leeftijd, dus die kunnen niet al te ver op al te hoog tempo meer (vind ik zó jammer! Mijn oudste hond vindt het echt fantastisch en kon altijd uren op hoog tempo vol houden. Maar ouderdom komt met gebreken, hè... :(:) . Nu rijden we een ruim uur op middelmatig temo en dat houdt ze nog wel vol). En aangezien madammeke echt wel aan haar lijn moet denken -of ik voor háár aan haar lijn moet denken- moeten we toch echt ook langere afstanden op hoger tempo. Dan gaat mijn man mee op de fiets. Het laatste -voor haar bekende stuk- gaat mijn man dan alvast naar huis met de fiets en wij gaan dan alleen verder. Dat is dan nog een half uur ofzo.

Dat gaat al best goed, alhoewel ze het best spannend vindt. Maar ik kijk met haar mee, vertel wat ze ziet en wat het is en dat ze dat best kan -ik word zo vanzelf de dorpsgek, met al dat geklets tegen mijn paard _O-. En zo langzamerhand wordt ze wel dapperder. Moet ik het wel bijhouden, want anders kan ik weer opnieuw beginnen :?
Laatst bijgewerkt door Fabster op 20-04-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:35

Blon_D schreef:
Ostheophaat zei dat hij een botte kop heeft. Omdat hij grenzen bewust wil overstappen. Bij mij staat hij prima stil enz maar toen zij met hem bezig was moest er van links naar rechts gehupst worden alsof meneer nooit eerder vast gestaan heeft..


Moest hier vandaag aan denken. Vanmorgen met haar wezen wandelen (laat ik de honden uit en neem ik haar mee aan de lijn. Doe dan allerlei oefeningen buiten. Vindt ze leuk en ik ook). Ging echt prima. De lijn is bijna constant in een boog en ze blijft keurig achter me. Ook in draf en galop. Vanmiddag neem ik haar nog een x mee als leidt-paard, om mijn jonkie wegwijs te maken op straat. Dan heb ik mijn jonkie vast (is RBE-er, dus die gaat helemaal steil de lucht in, als er iets 'verdachts' aan de hand is. En dat is bijna ieder schaap of plastic zakje) en een vriendin heeft haar dan vast. Die kan helemaal niks met dat paard _O- . Ze hangt constant met haar kop in het gras, trekt aan de lijn, loopt niet mee. Die wordt niet vrolijk van mijn LBE-ertje :=

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:27

Ik loop met mijn merrie achteraan en dan ook nog achter een paard die ze wel aardig vindt. Anders wordt de aanval geopend. Ze loert echt op andere paarden, maar ik zie dat nu wel aan komen, dus ik steek er een stokje voor (soms letterlijk, ik gebruik het zweepje/stokje soms als stuur, als ze dwars tegen alles in gaat. Even wapperen naast haar hoofd en ze gaat de andere kant op). Als er iemand achter haar loopt, kun je er van uit gaan dat ze uithaalt. Dus ik sluit keurig de rij :o

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:12

O Jaan81, ik ben echt stikjaloers! Mijn grote droom was op mijn boerenpaard langs het strand rennen. Maar hij heeft een kniebeschadiging, dus dat gaat niet meer gebeuren, denk ik. Maar het ziet er echt spectaculair uit! _/-\o_

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:39

Ach, zonde mindfull! Het klinkt toch eigenlijk wel dat hij een goede spiegel voor je is.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:38

Ik heb je een pb gestuurd

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:16

Heb ik ook Selka. Ik heb RBE-ers, een LBE en LBI's. Die laatste zijn wel het makkelijkst, vind ik. Alleen die leren weer niet zo snel. Bij de RBE-ers moet ik ook goed opletten dat ik mijn geduld goed bewaar. En zo niet, dan maar stoppen, andets vliegen ze alle kanten op. Maar mijn LBE-er is inderdaad degene met humor. Maar ook de gene die altijd bij iedereen de grenzen verkent en er eens overheen gaat. Gewoon om te kijken wat er gebeurt. En daar kun je maar beter streng in zijn (het bewaken van je eigen grenzen, bedoel ik dan), anders heb je inderdaad geen leuk paard. Maar zijn de grenzen en regels duidelijk, dan heb je ook wel een superpaard!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:32

Ik denk ook dat je een leuk paard krijgt, als je de goede knop hebt gevonden.

Mijn ervaring is dat elk knol met een gebruiksaanwijzing komt. In de advertentie zijn ze altijd fantastisch. Eenmaal in je tuin staat er toch iets anders dan je in gedachten had en moet je er veel tijd in steken. (Maar het kan ook zijn dat ik een slechte hand van paarden kiezen heb _O- )

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:45

Goedzo! Dat is goed nieuws! De volhouder wint!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:35

Dat klinkt echt goed, Mindfull! Wat een enorme stappen vooruit! Eindelijk de ingang gevonden! Ik ben heel blij voor je. Mss ga ik me ook wel aanmelden bij Oarelli. Waar heb jij dat gedaan?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:08

Ha Mindfull, dat klinkt allemaal goed!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:04

Ik heb ook nog een RBI-er staan. Schat van een ding. Je moet m inderdaad wel even weten te motiveren :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers